کد خبر: ۷۰۵۰۶۸
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۱
روزنامه جمهوری اسلامی:

بعضی مسئولین، خودشان را جنت مکان می دانند و مردم را مقصر می‌خوانند

از امام صادق علیه‌السلام نقل شده که فرمودند پدرم فرمود روزی رسول خدا شنید زنی در ایام روزه به خدمتکار خانه خود دشنام داده است. حضرت، مقداری غذا به آن زن دادند و گفتند بخور. زن گفت من روزه‌ام. حضرت فرمودند این چگونه روزه‌ایست که می‌توانی با آن به خدمتکار خود دشنام بدهی.
بعضی مسئولین، خودشان را جنت مکان می دانند و مردم را مقصر می‌خوانند
آفتاب‌‌نیوز :

این رفتار پیامبر اسلام و سخنان بسیار گران‌قیمتی که در بهره‌گیری صحیح از روزه‌داری و عبادات ماه مبارک رمضان است، برای مسئولین نظام جمهوری اسلامی در رده‌های مختلف، آموزش‌های مهم‌تری به همراه دارد.

مردم عادی در زندگی روزمره خود فقط با چند مورد احوال‌پرسی و خرید و فروش‌های معمولی سروکار دارند که بیشتر به زندگی خصوصیشان مربوط می‌شود ولی کسانی که مسئولیت اداره جامعه را برعهده دارند، گفتارها و رفتارهایشان با سرنوشت یک ملت و یا حداقل مردم یک شهر و یک منطقه مرتبط می‌شود و از اهمیت و تأثیر زیادی برخوردار است. گاهی یک سخن آنان می‌تواند، یک مشکل بزرگ را از جامعه بردارد و گاهی یک سخن یا یک اقدامشان موجب ایجاد مشکل برای مردم می‌شود. این ویژگی مربوط به تمام ماه‌ها و روزهای سال است و همیشه باید مسئولان در گفتارها و کردارهایشان دقت کافی داشته باشند ولی انتظار اینست که این دقت و مواظبت در ماه مبارک رمضان بطور طبیعی بیشتر باشد.

در جامعه‌ای که به نام و عنوان جمهوری اسلامی مزین است، مسئولان باید با سخنان و رفتارهایشان به آحاد مردم، پاکی و صداقت و خیرخواهی و راست‌کرداری بیاموزند. در چنین جامعه‌ای باید صداقت موج بزند و جائی برای وعده‌های نادرست و پرخاشگری و ادعاهای غیرواقعی وجود نداشته باشد. این ویژگی را مسئولان ما فقط هنگامی می‌توانند داشته باشند که مواجه شدن با دشواری‌ها آنها را به منفی‌بافی و قرار گرفتن در جاده هموار آنها را به لاف و گزاف دچار نکند و به فرموده قرآن کریم «لِکَیْلَا تَأسَوْا عَلَی مَا فَاتَکُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاکُمْ». اینکه وقتی سرحال هستیم بگوئیم ما معجزه خواهیم کرد و هنگامی که از چیزی ناراحت هستیم، به همه ناسزا بگوئیم، اینها شایسته افراد مسئول در نظام جمهوری اسلامی نیست.

کرونا، اکنون در جامعه ما به پدیده‌ای که می‌تواند معیار سنجش جوهر وجودی حکمرانان ما باشد تبدیل شده است. متأسفانه تقصیرها و قصورها را به گردن این و آن و مردم انداختن و خود را جنت‌مکان معرفی کردن یکی از شیوه‌های رایج میان مسئولین مربوطه است. به جای این فرافکنی‌ها همه باید با اتحاد و همدلی درصدد مقابله جدی و علمی با پدیده شوم کرونا برآیند و به مردم امید بدهند. ماه مبارک رمضان برای دست‌یابی به خلوص با روی آوردن به جوهر عبادت، فرصت مغتنمی است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین