کد خبر: ۷۰۵۰۹۰
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰

سلولیت چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟

سلولیت در اثر تجمع چربی در بافت زیرین پوست ایجاد می شود. در این میان برخی از بانوان بیش از دیگران مستعد ابتلا به آن هستند.
سلولیت چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد؟
آفتاب‌‌نیوز :

آیا تاکنون با نواحی موج دار روی پوست خود به ویژه در قسمت ران ها و یا باسن مواجه شده اید؟ تغییرات این چنینی می توانند نشانه ای از پیشروی سلولیت در بدن باشند. سلولیت در واقع تجمع بافت چربی در ناحیه خاصی از بدن به صورت چاقی موضعی است که معمولا به صورت فرورفتگی هایی روی پوست خود را آشکار می سازد.

به گزارش "هلث لاین"، سلول های چربی در کیسه هایی که میان رشته های لایه های مختلف بافت پیوندی پوست نگه داشته می شوند تجمع یافته و به دنبال افزایش وزن با فشردگی بیشتر پوست از شکل طبیعی خارج خواهند شد. این روند می تواند به فرورفتگی پوست و ایجاد توده های پرتقالی شکل از چربی منجر شود. سلولیت بیشتر در بافت های زیر دیده می شود:

- باسن

- ران

- شکم

- سینه

علت ایجاد سلولیت چیست؟
همانطور که گفته شد سلولیت در اثر تجمع چربی در بافت زیرین پوست ایجاد می شود. در این میان برخی از بانوان بیش از دیگران مستعد ابتلا به آن هستند. اما به طور کلی میزان سلولیت و سطح پیشرفت آن تا اندازه زیادی به ژنتیک فردی، درصد چربی بدن و سن فرد بستگی خواهد داشت. علاوه بر این ضخامت پوست نیز می تواند در ظاهر سلولیت ها تاثیرگذار باشد. با این حال به نظر می رسد که توزیع چربی در بدن بانوان بیشتر از مردان قابل مشاهده باشد.

شایان ذکر است که رشته های کلاژن بین پوست و عضله، چربی های زیرین را به بسته های کوچکی تقسیم می کنند. افزایش سن منجر به نازک شدن پوست و از بین رفتن تدریجی قابلیت ارتجاعی آن می شود. همین مسئله باعث خواهد شد که سلولیت بیشتر نمایان شود. علل اصلی سلولیت به یکی از گروه های زیر تعلق می گیرد:

- هورمون ها

- رژیم غذایی نامناسب

- سبک زندگی ناسالم

- سموم انباشته شده

- ژنتیک

- افزایش وزن

- بی تحرکی

- بارداری

متدهای درمانی کاهش سلولیت
روش هایی که در ادامه اشاره می شوند، همگی توسط پزشک عمومی و یا متخصص پوست صورت گرفته و نیازمند مداخله پزشکی مستقیم هستید:

- کرایولیپولیز
کرایولیپولیز یک روش غیر تهاجمی به منظور کاهش سلولیت است که با منجمد یا به اصطلاح فریز کردن سلول های چربی در قسمت زیرین پوست، عارضه سلولیت را از بین می برد. این رویکرد درمانی باعث پاره شدن سلول های چربی و جذب محتوای آنها توسط بدن خواهد شد.

البته باید توجه داشته باشیم که برای مشاهده اثرات مطلوب این روش به حداقل 3 الی 4 ماه زمان نیاز خواهیم داشت.

- اولتراساوند
اولتراساوند یا استفاده از امواج فراصوت روش غیر تهاجمی دیگری برای هدف قرار دهی سلولیت های شکمی و ران ها خواهد بود. نتایج مورد انتظار این متد طی مدت زمان 2 الی 3 ماه آشکار می شوند. به توصیه متخصصین پوست بهتر است روش اوتراساوند با یکی دیگر از متدهای درمان سلولیت به صورت ترکیبی مورد آزمایش قرار بگیرد.

همچنین می توان به واسه اولتراساوند اثربخشی سایر روش های درمانی سلولیت را اندازه گیری کرد.

- سلفینا
سلفینا (Cellfina) روشی بدون نیاز به جراحی است که در آن از یک سوزن به منظور از بین بردن پیوند محکم میان سلول های چربی در قسمت زیر پوست استفاده می شود. این متد می تواند در انهدام کامل سلولیت های ران و باسن موثر واقع شود. نتیجه در کمتر از 3 روز ظاهر شده و تا حداکثر 3 سال نیز دوام خواهد داشت.

- لیزر
چندین روش نسبتا متداول برای درمان سلولیت های پوستی وجود دارند که بر پایه ماساژ بافتی ساخته شده اند. امروزه این روش ها در ترکیب با فناوری فرکانس رادیویی، امواج مادون قرمز و انواع لیزرها در راستای کاهش سلولیت ها استفاده می شوند.

برای مثال سلولاز یکی از متدهای لیزر درمانی است که می تواند پیوندهای مستحکم دخیل در ایجاد سلولیت را در هم بشکند. بهبود شرایط به دنبال این رویکردهای درمانی پس از چندین جلسه مداوم دیده می شوند و ممکن است 6 ماه یا بیشتر هم به قوت خود باقی بمانند.

متدهای درمانی خانگی
- ورزش
ورزش مستمر از طریق کاهش وزن کمک قابل توجهی به کاهش سلولیت های بدن می کند. تنها کافیست یک برنامه کامل که ترکیبی از تمرینات هوازی و قدرتی است را تدارک ببینید و به طور منظم آن را انجام دهید. طبیعی است که یک بدن عضلانی، سرحال تر و فاقد چربی اضافه باشد.

- اسکراب دانه های قهوه
استفاده از ترکیب دانه های قهوه به عنوان لایه بردار روشی محبوب برای از بین بردن سلول های مرده، تحریک رشد سلول های جدید و همچنین سفت شدن پوست است. می توان از محلول دانه های قهوه به تنهایی و یا در ترکیب با روغن نارگیل، روغن زیتون و شکر به منظور تهیه یک اسکراب قوی کمک گرفت. مخلوط ساخته شده را به آرامی روی نواحی درگیر ماساژ و حداقل 10 دقیقه فرصت بدهید.

دانه های قهوه گردش خون را افزایش داده و جریان لنف را تقویت می کنند. هرچند مطالعه علمی مشخصی برای تایید اطلاعات فوق در دست نیست، اما اثرات مذکور به طور تجربی به تایید رسیده اند.

- سرکه سیب
مصرف سرکه سیب ممکن است به کاهش وزن بدن کمک کند. همین کاهش وزن در ادامه از شدت سلولیت ها می کاهد. روزی 3 مرتبه هر بار 1 قاشق غذاخوری سرکه سیب رقیق شده برای درمان کمکی سلولیت توصیه می شود. همچنین می توان از ترکیب مساوی سرکه سیب و آب برای ماساژ روی نواحی درگیر به صورت موضعی استفاده کرد.

به طور کلی دیده شده که تغییر سبک زندگی از جمله نوشیدن آب بیشتر طی روز، مصرف فرآورده های طبیعی برای کمک به لاغری و سم زدایی بدن تاثیر مطلوبی بر سلولیت ها به مرور زمان خواهند داشت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین