کد خبر: ۷۰۵۳۸۹
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۳

تاریخ‌سازی ۴تیم ایرانی در آسیا؛ صعود استقلال و پرسپولیس قطعی شد

هرگاه تیم‌های ایرانی موفق شده‌اند در ۲ بازی نخست خود در لیگ قهرمانان آسیا به برتری برسند، در نهایت از گروهشان صعود کرده‌اند.
تاریخ‌سازی ۴تیم ایرانی در آسیا؛ صعود استقلال و پرسپولیس قطعی شد
آفتاب‌‌نیوز :

دو هفته از مرحله گروهی رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا گذشت و تا به اینجا چهار تیم ایرانی در مجموع عملکرد موفقیت‌آمیزی داشته‌اند و از شانس خوبی برای صعود برخوردار هستند. استقلال و پرسپولیس در گروه‌های سوم و پنجم با ۶ امتیاز صدرنشین هستند؛ فولاد با چهار امتیاز و به خاطر تفاضل گل کمتر دوم است و تراکتور هم همانند تیم جواد نکونام بعد از شارجه چهار امتیازی در کنار پاختاکور در رتبه دوم با ۲ امتیاز قرار دارد.

همانطور که گفته شد هر چهار نماینده ایران از شانس خوبی برای صعود برخوردار هستند. تا به اینجا هشت مسابقه را نمایندگان ما انجام داده‌اند که ماحصل آن پنج برد، سه تساوی و صفر باخت بوده است. کسب ۱۸ امتیاز از ۲۴ امتیاز ممکن که در نوع خود کم‌نظیر است. در ادامه عملکرد تیم‌های ایرانیِ حاضر در این فصل را با ادوار قبلی لیگ قهرمانان مقایسه کرده‌ایم و به نتایج حیرت‌انگیزی رسیدیم.

* برای اولین بار در تاریخ لیگ قهرمانان آسیا، ۲ تیم ایرانی در یک دوره موفق شده‌اند هر ۲ بازی نخست خود را با برد پشت سر بگذارند. پرسپولیس و استقلال تنها تیم‌های این دوره تا به اینجا هستند که موفق شده‌اند ۱۰۰ درصد امتیازات را مال خود کنند.

* استقلال با شکست الشرطه عراق، به هفتمین تیم ایرانی در تاریخ لیگ قهرمانان آسیا تبدیل شد که توانسته تا پایان هفته دوم مرحله گروهی ۶ امتیاز را به دست بیاورد. پیش از این تیم‌های سپاهان(۲۰۰۷ و ۲۰۱۱)، پرسپولیس(۲۰۱۵ و ۲۰۲۱)، تراکتور(۲۰۱۶) و استقلال خوزستان(۲۰۱۷) موفق به انجام این کار شده بودند. به عبارتی دیگر بعد از چهار سال بار دیگر تیم‌های ایرانی توانستند به ۶ امتیاز تا پایان هفته دوم برسند.

* سرخپوشان تهرانی نیز با شکست تیم‌های الوحده امارات و الریان قطر به ۶ امتیاز دست پیدا کردند تا در کنار سپاهان، تنها تیم‌های ایرانی در تاریخ لیگ قهرمانان آسیا باشند که موفق شده‌اند ۲ بار به ۲ برد تا پایان هفته دوم برسند. استقلال اما برای اولین بار به این موفقیت با فرهاد مجیدی رسید.

* نکته امیدوارکننده و فوق‌العاده این است که هر پنج تیمی که در ادوار قبلی موفق شده بودند در گروه‌های خود تا پایان هفته دوم به ۲ پیروزی دست پیدا کنند در پایان از گروهشان صعود کردند و راهی مرحله بعدی شدند. با این اوصاف و در صورت ادامه‌دار بودن این روند، سرخابی‌های پایتخت هم باید از صعود خود با دور یک هشتم نهایی مطمئن باشند. البته نباید فراموش کرد که در مسابقات امسال ۲ تیم از پنج تیم دوم نمی توانند راهی مرحله بعد شوند. در بین تیم‌های ایرانی‌ای که ذکر شد ۲ تیم استقلال خوزستان و پرسپولیس در گروه خود دوم شدند و به مرحله بعدی راه پیدا کردند.

* برای اولین بار در تاریخ لیگ قهرمانان آسیا نمایندگان ایرانی با حداکثر تعداد یعنی چهار تیم در این جام شرکت کرده‌اند و باختی را تا پایان هفته دوم نداشته‌اند. پیش از این چهار بار این اتفاق تکرار شده بود اما در آن دوره‌ها ایران چهار نماینده نداشت. در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ ما با ۲ تیم در مسابقات شرکت کرده بودیم. در سال ۲۰۰۷، فقط سپاهان حاضر بود و در سال ۲۰۱۲ نیز سه شرکت کننده داشتیم و تا پایان هفته دوم باختی را متحمل نشدیم.

* بعد از ۹ سال نمایندگان ایران تا پایان هفته دوم مرحله گروهی هیچ باختی را نداشته‌اند. آخرین بار در سال ۲۰۱۲ تیم‌های استقلال، سپاهان و پرسپولیس هر کدام ۴ امتیاز را تا پایان هفته دوم اندوخته بودند. یعنی سه برد و سه مساوی. کسب ۱۲ امتیاز از ۱۸ امتیاز ممکن.

* نمایندگان ایران در این فصل از رقابت‌های لیگ قهرمانان اسیا یک رکورد دیگر را هم بر جای گذاشته‌اند. این اولین دوره است که بعد از گذشت ۲ هفته، پنج برد برای تیم‌های ایرانی ثبت شده است. البته تراکتور بردی را نداشته اما تیم‌های پرسپولیس(۲)، استقلال(۲) و فولاد(۱) جور نماینده تبریز را کشیده‌اند. پیش از این رکورد بیشترین پیروزی مربوط به سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۶ با چهار برد می‌شد.

* در سال ۲۰۰۷، تیم فوتبال استقلال به خاطر دیر ارسال کردن لیست نفراتش از حضور در لیگ قهرمانان آسیا محروم شد. به همین خاطر سپاهان تنها تیم ایرانی حاضر در بازی‌ها بود. همان تیمی که در نهایت فینالیست شد. طلایی پوشان تا پایان هفته دوم به ۶ امتیاز رسیدند و ۱۰۰ درصد امتیازات را کسب کردند. چون تیم دیگری از ایران حضور نداشت این رکورد ۱۰۰ درصد بسط پیدا کرد و شد میانگین امتیازگیری نمایندگان ایران تا پایان هفته دوم. شاید نتیجه یک تیم، نتواند سنگ محک خوبی برای آزمودن عملکرد کلی نمایندگان یک کشور باشد. به همین خاطر و در صورت در نظر نگرفتن سپاهانِ ۲۰۰۷، می‌بایست ۱۴ سال پیشروی کنیم و به سال ۲۰۲۱ برسیم. جایی که تیم‌های ایرانی موفق شده‌اند ۷۵ درصد امتیازات را به دست بیاورند. تا به اینجا از هشت بازی برگزار شده پنج برد، سه تساوی و صفر باخت به دست آمده است. تیم‌های ایرانی حاضر در سال ۲۰۲۱، با عبور از سال ۲۰۱۶ که ۷۲ درصد امتیازات تا پایان هفته دوم کسب شده بود به عنوان یک رکورد دار جدید معرفی شدند. البته روی کاغذ آنها رتبه دوم را در اختیار دارند.

این‌ اعداد و ارقام ذکر شده همگی به ۲ هفته اول مرحله گروهی مربوط می‌شود. یعنی تنها یک سوم از بازی‌های دور نخست. هنوز دو سوم بازی‌ها باقی مانده و ممکن است هر اتفاق و تغییری صورت بگیرد. همانطور که همه چیز در یک سوم نخست خوب پیش رفته می‌شود در ۶۶ درصد باقیمانده شاهد ماجراهای دیگری بود. پس تیم‌های ایرانی، خصوصا ۲ تیم استقلال و پرسپولیس، نباید خود را از پیش صعود کرده بدانند و لازم است تا با تمرکز و قدرت لازم به استقبال چهار دیدار دیگر بروند.

تا به حال سابقه نداشته که چهار نماینده داشته باشیم و همگی از گروه خود صعود کنند. پیش از این در سال‌ ۲۰۱۲ هر سه تیم ایرانی موفق به صعود از گروه خود شده بودند و در سال ۲۰۰۷ هم سپاهان به عنوان تنها تیم ایرانی، چنین کاری را انجام داده بود. حالا می‌توان بعد از ۹ سال، بار دیگر ۱۰۰ درصد نمایندگانمان را در دور دوم مشاهده کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین