کد خبر: ۷۰۵۳۹۲
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۷

گفت و گوی روسیه و آمریکا درباره برجام

دفتر مطبوعاتی شورای امنیت روسیه در بیانیه‌ای از گفت و گوی تلفنی نیکلای پاتروشف دبیر این شورا با جیک سالیوان مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری امریکا خبر داد که برجام به عنوان یکی از مهم‌ترین موضوعات جهانی در آن مطرح و بررسی شد.
گفت و گوی روسیه و آمریکا درباره برجام
آفتاب‌‌نیوز :

در بیانیه شورای امنیت روسیه که روز دوشنبه در پایگاه اینترنتی این شورا منتشر شد، آمده است: پاتروشف و سالیوان درباره مقدمات دیدار در سطح عالی دو کشور (سران روسیه و آمریکا) و نیز جهات احتمالی توسعه همکاری‌های روسیه و آمریکا گفت و گو کردند.

در ادامه بیانیه با اشاره به گفت و گوی پاتروشف و سالیوان در خصوص برخی مسائل مهم دستور کار بین المللی، بر اهمیت آغاز هر چه سریعتر ساز و کار دوجانبه برای تامین ثبات راهبردی، همکاری مسکو و واشنگتن در مورد مساله هسته‌ای شبه جزیره کره و وضعیت پیرامون برنامه هسته‌ای ایران (برجام) تاکید شد.

روسیه عضو گروه ۱+۴ در مورد برجام است که به همراه سایر اعضای این گروه شامل چین، آلمان، انگلیس و فرانسه برای حل اختلافات باقی مانده در این توافق بین المللی در مذاکرات شرکت دارد و آمریکا نیز که در دوره رییس جمهوری دونالد ترامپ از برجام خارج شد برای بازگشت به آن با شرط ایران برای لغو تمام تحریم‌ها تلاش می‌کند.

دبیر شورای امنیت روسیه و مشاور امنیت ملی آمریکا، در بخش دیگر گفت و گوی تلفنی در خصوص پیمان آسمان‌های باز مذاکره و تبادل نظر کردند.

پیمان آسمان‌های باز توافقنامه‌ای بین ۳۴ کشور جهان است که سال ۲۰۰۲ میلادی به امضا رسید و به اجازه پرواز هواپیماهای تجسسی بر فراز مناطق کشورهای عضو این معاهده ارتباط می‌یابد. این پیمان، یکی از بزرگ‌ترین تلاش‌های بین‌المللی برای هرچه شفاف‌تر کردن فعالیت‌های نظامی است.

آمریکا روز ۲۲ ماه نوامبر سال ۲۰۲۰ (دوم آذر ماه سال ۹۹) از پیمان آسمان‌های باز خارج شد.

سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه به تازگی اعلام کرد: آمریکا تا پایان ماه می (اردیبهشت/خرداد) فرصت دارد تا به پیمان آسمان‌های بازگردد.

وی با بیان اینکه هیچ نشانه‌ای از قصد دولت جو بایدن رییس جمهوری آمریکا برای بازگشت به پیمان آسمان‌های باز نمی‌بیند، هشدار داد: در صورتی که تا تاریخ مقرر آمریکا به این پیمان بازنگردد، روسیه یادداشت رسمی به کشور امانتدار پیمان آسمان‌های باز برای آغاز مراحل خروج از این پیمان ارائه می‌کند.

پاتروشف در ادامه گفت و گوی تلفنی با سالیوان، مداخله آمریکا در امور داخلی روسیه و متحدان آن را غیرقابل قبول و اتهامات در مورد روسیه که بر اساس آن کاخ سفید تحریم‌هایی را در مورد این کشور وضع کرده است را بی اساس خواند.

طرف روسی خاطر نشان کرد که با وجود اقدامات غیرسازنده طرف آمریکایی که منجر به متشنج شدن روابط دو کشور می‌شود، مسکو برای ادامه گفت و گوها به منظور بهبودی روابط دوجانبه و تامین امنیت جهانی آمادگی دارد.

روابط روسیه و آمریکا تیره است و از سال ۲۰۱۴ تاکنون واشنگتن حدود یکصد بسته انواع تحریم‌ها علیه مسکو وضع کرد.

روسیه و آمریکا در یک هفته اخیر ۱۰ دیپلمات یکدیگر را اخراج کرده‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین