کد خبر: ۷۰۵۴۳
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۴:۳۸
مصاحبه مجله تایم با مادلیل آلبرات؛

زنانی که به جهنم نمی روند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مادلیل آلبرایت وزیر امور خارجه دولت دموکرات بیل کیلینتون،فردی است که بحران‌های کوزوو و کره شمالی را از پیش رو برداشت و نویسنده کتابی است در مورد ارتقاء جایگاه آمریکایی‌ها در جهان -که به تازگی چاپ شده است-او اخیراً طی گفتگوئی به سوالات مجله تایم پاسخ داده است که متن این گفتگو از نظر شما خوانندگان عزیز خواهد گذشت.

- به نظر شما  در مورد جرج بوش بعد از پایان دوره ریاست جمهوری اش چگونه قضاوت خواهد شد؟

من کتابم به نام «دستورالعملی برای رئیس جمهوری که انتخاب می‌شود» را برای رئیس جمهوری آینده آمریکا نوشته‌ام، چون وی کار سختی را در پیش دارد. شهرت آمریکای در پایین ترین سطحی است که تاکنون بوده و دوره جورج بوش صدمه زیادی به شهرت آمریکا زده است من بسیار خوشحالم که دوره رئیس جمهوری بوش بالاخره در ماه های پایانی اش قرار دارد.

- شما از هیلاری کیلینتون در انتخابات سال 2009 حمایت می‌کنید، اگر او پیروز شود، آیا شما پست مشاور امنیت ملی یا وزارت امور خارجه را قبول می‌کنید؟

من فردی هستم که به سیاست خارجی عشق می‌ورزم، بودن در کاخ سفید و مشاور امنیت ملی از نظر من بهترین شغل دنیا است، ولی این دوبار اتفاق نخواهد افتاد. تنها کسی که دو بار مشاور امنیت ملی بوده است «دانیل وبستر»‌بوده است و من وبستر نیستم.

- بزرگترین کاری که در زمان مشاور امنیت ملی انجام دادید چه بود؟

من مفتخرم که در تصمیماتی که جان بسیاری از انسانها را در کوزوو نجات داد شرکت کرده‌ام. در همان حال من به پریتیشیا رفتم و با چشمان خودم دیدم که مردم ترانه «آمریکا متشکریم» را می‌خوانند. و اکنون احساس مسئولیت می‌کنم زیرا اسم بسیاری از دختران آن نسل در کوزوو «مادلین» است.

- آیا تا کنون شما تصمیمی گرفته‌اید که وجاهت شما را به عنوان یک پشتیبان حقوق بشر مورد مخاطره قرار دهد؟

سخت‌ترین بخش داشتن چنین قدرتی است که تصمیم بگیری که عملیات را در چه زمان و در چه شرایطی انجام دهنی ، این گونه تصمیمات دشوار ترین تصمیمات هستند. من نماینده سازمان ملل در رواندا بوده‌ام و آرزو می‌کنم ای کاش می‌توانستم در آنجا کارهای بیشتری انجام دهیم.

- چه کارهایی می‌توان انجام داد که بن‌بست سیاسی در کنیا را خاتمه داد؟

من فکر می‌کنم که ایالات متحده و اتحادیه آفریقا باید برای حل مساله سیاسی تلاش کنند. آیا باید انتخابات دوباره برگزار شود آیا راهی وجود دارد که تصمیم تقسیم قدرت بین رئیس جمهور فعلی و مخالفانش انجام شود؟ این مهم است که آنها کمک‌های خارجی را دریافت کنند قبل از آنکه همه چیز از کنترل خارج شود.

- آیا غرب باید از المپیک چین برای بزرگ‌نمایی مساله حقوق بشر و محیط زیست استفاده کند؟ یا به راحتی قدمی به عقب بردارد و از ورزش لذت ببرد؟

غیر ممکن است که این دو مقوله را از همه جدا کنیم،‌مردم تمام نقاط جهان به رفتار چینی‌ها چه در داخل چین و چه در خارج از این کشور دقت می‌کنند. من امیدوارم که مردم از ورزش لذت ببرند و امیدوارم تیم آمریکا نیز بسیار خوب عمل کند. اما این خیلی سخت است که فکر کنیم سیاست در ورزش مداخله نخواهد کرد.

- نظر شما در مورد مسأله مهاجرت به آمریکا چیست؟

من خودم نیز با مشکل مهاجرت مواجهه بوده‌ام وقتی خانواده من از انگلستان در جنگ جهانی دوم وارد آمریکا شدند، مردم آمریکا به ما خوشآمد گفتند و از ما می‌پرسیدند چه کمکی می‌توانیم به شما بکنیم. من خودم از کمک‌های مردم آمریکا استفاده کرده‌ام و امیدوارم بتوانیم قوانینی برای مهاجرت وضع کنیم که ایالات متحده بتواند از نیروی افرادی که در آمریکا متولد نشده‌اند نیز استفاده کند.

-آیا قوانینی نباید برای کسانی که در خارج از آمریکا به دنیا آمده‌اند و می‌خواهند رئیس جمهور شوند وجود داشته باشد؟

این از مسائلی است که من تا به حال به آن فکر نکرده‌ام،‌اما فکر می‌کنم بتوان برای آن راه‌حلی پیدا کرد، اما باید الزاماتی وجود داشته باشدبه عنوان مثال مثلاً 25 سال ساکن آمریکا بوده باشند یا چیزهایی شبیه به این، برای من بزرگ شدن در کشوری مثل آمریکا بسیار با اهمیت است.

- چه نصیحتی برای زنانی دارید که ‌می‌خواهند مورد احترام همکاران مرد خود باشند؟

زنان باید شنونده و درعین حال مکث‌دهنده در سخنان مردان باشند. وقتی شما مکث می‌دهید باید بدانید که می‌خواهید راجع به چه چیز صحبت کنید. من در عین حال فکر می‌کنم زنان باید به یکدیگر کمک کنند. یک ضرب‌المثل است که می‌گوید:« جایی در جهنم برای زنانی که به هم نوعان خود کمک نمی‌کنند وجود دارد».

- شما در مسائل بسیار اضطراب آور شرکت داشته‌اید«چگونه زندگی خود را به یک غذای راحت تغییر داده‌اید؟

آلبرایت می‌خندد- پوره سیب‌زمینی-، من سعی نکردم، امیدوارم مردم متوجه شده باشند که از زمان کناره‌گیریم از مسئولیت‌هایم، من وزن کم کرده‌ام. من سعی می‌کنم این روزها از سیب‌‌ها استفاده کنم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین