کد خبر: ۷۰۵۵۳۲
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۱

کشف بمب زیر خودروی مامور پلیس ایرلند شمالی

در ادامه نا آرامی‌های اخیر در ایرلند شمالی میان ملی‌گرایان کاتولیک حامی استقلال ایرلند و پروتستان‌های حامی انگلیس، پلیس از کشف یک فقره بمب زیر خودروی متعلق به یک مامور خبر داد.
کشف بمب زیر خودروی مامور پلیس ایرلند شمالی
آفتاب‌‌نیوز :

پلیس با اعلام این خبر گفت که تحقیقات درباره ماهیت این حادثه جریان دارد و خیابان‌های اطراف را تا تکمیل بررسی‌ها مسدود کرده است. گزارش‌ها حاکیست که خودرو یادشده کنار یک مزرعه متوقف بوده اما منجر به تلفاتی نشده است.

«آرلین فاستر» وزیر اول ایرلند شمالی این حادثه را تروریستی خوانده و آن را محکوم کرده است. سایر احزاب سیاسی از جمله وزیر امور خارجه ایرلند نیز با صدور بیانیه های جداگانه‌ای ضمن ابراز همدردی با پلیس، اقدامات خشونت آمیز را محکوم کرده‌اند.

با تشدید نا آرامی‌ها در ایرلند شمالی که طی دو هفته گذشته با تخریب اموال عمومی و حمله به پلیس همراه بود، نگرانی‌ها درباره ظهور دوباره درگیری‌های فرقه‌ای در این منطقه افزایش یافته است.

ایرلند شمالی، در دهه هشتاد و اوایل دهه نود قرن بیستم درگیر جنگ میان کاتولیک‌های جمهوری‌خواه وحدت‌طلب با جنوب، به رهبری ارتش جمهوری‌خواه ایرلند و پروتستان‌های سلطنت طلب بود. زخم کهنه استقلال کامل ایرلند از انگلیس هنوز درمان نشده و خشونت در مقیاسی وسیع میان دو طرف جریان داشته است.

ارتش انگلیس به جمهوری‌خواهان مسلح حمله می‌کرد و شورشیان عمدتا کاتولیک، انتقام کشته‌هایشان را با بمب گذاری و قتل اتباع نظامی و غیرنظامی انگلیس می‌گرفتند. سرانجام پیمان جمعه نیک با میانجی گری انگلیس به رهبری تونی بلر در روز جمعه ۱۰ آوریل ۱۹۹۸ بسته شد.

اما از ژانویه گذشته که انگلیس به عضویت در اتحادیه اروپا پایان داد گروه‌های وفادار به این کشور در ایرلند شمالی بارها به موانع وارد کردن کالا از انگلیس اعتراض کرده‌ و این توافق را در تناقض با پیمان جمعه نیک دانستند.

اخیرا درگیری‌ها هم پس از آن تشدید شد که پلیس ایرلند شمالی تصمیم گرفت تا رهبران حزب جمهوری‌خواه ایرلند (شین فین) را به دلیل شرکت در مراسم تشییع جنازه فرمانده سابق اطلاعات ارتش جمهوری‌خواه ایرلند تحت پیگرد کیفری قرار ندهد. این مراسم سال گذشته در زمانی برگزار شده بود که محدویت‌های کرونایی، از جمله حفظ فاصله اجتماعی، برقرار بود.

در یک هفته گذشته معترضان از هر دو گروه حامی استقلال ایرلند و طرفدار انگلیس، بلفاست را صحنه تظاهرات اعتراضی کرده و با یکدیگر درگیر شده‌اند. در این درگیری‌ها چندین پلیس زخمی شده و برخی اموال عمومی مانند اتوبوس و خودروهای شخصی سرقت و آتش زده شده‌اند. گزارش‌ها حاکیست که بیشتر معترضان را نوجوانان و جوانان تشکیل می‌دهند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین