کد خبر: ۷۰۵۶۷۳
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۵

نیاز به ۱۲۰ میلیون دوز واکسن در سال اول داریم/ ریشه‌کنی کرونا ۴سال زمان می‌برد

رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفت: امیدواریم بتوانیم ۱۲۰ میلیون دوز واکسن مورد نیاز کشور را تأمین کینم و تا اسفند ماه واکسیناسیون عمومی را انجام دهیم.
نیاز به ۱۲۰ میلیون دوز واکسن در سال اول داریم/ ریشه‌کنی کرونا ۴سال زمان می‌برد
آفتاب‌‌نیوز :

مصطفی قانعی صبح چهارشنبه در آئین رونمایی از ۹ کیت تشخیص و استخراجی کرونا در انستیتو پاستور کرج اظهار کرد: در اسفند ماه سال ۹۸ که درگیر بیماری کرونا شدیم اطلاع دادند که کیت‌های سازمان بهداشت جهانی رو به اتمام است.

وی با بیان اینکه فراخوانی که ستاد توسعه زیست‌فناوری برای تولید کیت انجام داد، باعث شد کشور سه ماه بعد به کیت پی سی آر دست پیدا کنیم، تصریح کرد: پس از آن چندین شرکت به تدریج تولید کیت را آغاز کردند.

رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با بیان اینکه بخشی از کیت‌سازها ماده اولیه را از خارج کشور وارد می‌کردند، خاطرنشان کرد: حاصل پیشرفت کار به جایی رسید که شرایط نگهداری کیت‌ها در دمای مد نظر مطلوب‌تر شدند.

افزایش میزان تشخیص کرونا میزان مرگ و میر را کاهش می‌دهد

وی با بیان اینکه همچنین یک واحد دیگر به واحدهای تولیدکننده کیت تشخیص آزمایشگاهی اضافه شد، خاطرنشان کرد: هرچه میزان تشخیص بیماری در کشور افزایش یابد، میزان مرگ و میر نیز به تناسب کاهش خواهد یافت، چراکه شناسایی و نمونه هر کیسی باعث می‌شود فرد قرنطینه و زنجیره بیماری قطع شود.

قانعی با بیان اینکه اکنون زمان پاسخگویی پی سی آر سریع‌تر و دقیق‌تر شده است، گفت: کیت‌های تشخیص سریع هم از دو ماه گذشته وارد بازار و باعث شدند حتی در یک روستا بدون تکنسین تشخیص بیماری کووید _۱۹ ممکن شود.

رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با بیان اینکه در اوایل شیوع بیماری کرونا تمام تست‌ها از سراسر کشور در انستیتو پاستور بررسی می‌شد، اظهار کرد: بیش از ۹۰ آزمایشگاه در کشور وجود دارد که نه تنها بیماری کرونا بلکه به تکنیک شناسایی مولکولی ویروس مجهز شدند.

وی بیان کرد: تکنیک تشخیص مولکولی ابتلاء به یک ویروس باعث شده است تا زیرساخت کشور در زمینه مقابله با بیماری‌های واگیر ارتقا یابد.

قانعی تصریح کرد: یکی از دستاوردهای کرونا این بود که باعث شد چندین آزمایشگاه و تولیدکننده کیت تشخیص کرونا در کشور ایجاد شود.

تا زمان وجود نیاز از سوی وزارت بهداشت صادرات صورت نمی‌گیرد

وی با بیان اینکه امیدواریم با اضافه شدن این واحد به واحدهای تولیدکننده کیت قبلی ظرفیت صادراتی مناسب هم پیدا کنیم، تصریح کرد: البته تا وقتی نیاز وزارت بهداشت کامل برطرف نشده و مطمئن نشده‌ایم که انبارها پاسخگوی بحران است، صادرات انجام نمی‌شود.

رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با بیان اینکه ظرفیت تولید کیت تشخیص در کشور بیش از نیاز ماست، خاطرنشان کرد: بیشترین چالش این است که کیت‌ها از تولیدکنندگان خریداری و پول آنها پرداخت شود، چراکه آنها واحدهایی نیستند که از توان مالی بسیاری برخوردار باشند.

وی با بیان اینکه از ابتدا کمک‌های جدی به تمام تولیدکنندگان کیت تشخیص کرونا انجام شد، اظهار کرد: صندوق نوآوری در این زمینه کمک‌هایی را داشت و پس از ورود به بازار هیئت امنای ارزی وزارت بهداشت خریداری کرد و مجموعه حمایت‌ها باعث شد، تولید کیت انجام شود.

آغاز فاز ۳ واکسن برکت

قانعی با بیان اینکه بهره‌برداری از فاز ۳ واکسن برکت از امروز آغاز می‌شود، تصریح کرد: امیدواریم این محصول مجوز ورود به بازار را بنا به قول وزیر بهداشت در پایان خرداد اخذ کند.

وی با بیان اینکه واکسن‌های دیگری هستند که مجوز کمیته اخلاق گرفتند که امیدواریم ۳ تا ۴ ماه آینده به بازار وارد شوند، خاطرنشان کرد: واکسن پاستور مشترک ایران و کوبا، واکسن سیناژن مشترک ایران و استرالیا، واکسن گامالیا مشترک ایران با روسیه، واکسن اسوتنیک وی و در مجموع واکسن‌های مشترکی از هفت شرکت هستند که تا مهر ماه در بازار عرضه می‌شوند.

رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفت: همچنین واکسن کرونای دانشگاه بقیة‌الله به عنوان یک واکسن نوترکیب و واکسن البرز مشترک با داروسازی اسوه آماده دریافت مجوز از کمیته اخلاق هستند.

با یک سبد بین ۹ واکسن در مهرماه روبه‌رو هستیم

وی با بیان اینکه در مجموع با یک سبد بین ۹ واکسن در مهرماه روبه‌رو هستیم، اظهار کرد: امیدواریم جمع این تولیدکنندگان بتوانند ۱۲۰ میلیون دوز واکسن مورد نیاز کشور را تأمین کنند.

قانعی در خصوص زمان تأمین ۱۲۰ میلیون دوز واکسن بیان کرد: با توجه به ظرفیت روزانه واکسیناسیون، انتظار داریم تا اسفند یا پیش از آن واکسیناسیون انجام شود.

وی در خصوص موارد و احتمال لخته شدن خون در واکسن استرازنکا تصریح کرد: در واکسن همیشه یک فرمول وجود دارد که بر اساس میزان عوارض آن قابل قبول بودن آن سنجیده می‌شود، یعنی اگر در واکسنی یک در یک میلیون عارضه جدی دیده شود این واکسن رد نمی‌شود.

رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با بیان اینکه واکسن وقتی ۷۰ درصد اثربخشی داشته باشد، رد نمی‌شود، تصریح کرد: واکسن استرازنکا که در کشور در حال استفاده است در یک گروه سنی پایین آن هم در خانم‌ها شانس لخته شدن خون در یک نفر از ۲۵۰ هزار نفر وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: به همین منظور بین دو امر مخیر نیستیم، در هر ۱۰۰ فرد مبتلا به کرونا احتمال مرگ دو نفر وجود دارد و از طرف دیگر از ۲۵۰ هزار نفر دریافت‌کننده واکسن استرازنکا احتمال لخته شدن خون در یک نفر وجود دارد، بین این دو باید انتخاب کرد.

قانعی گفت: اکنون در بخشی از اروپا با وجود اینکه عارضه را می‌دانند، تزریق این واکسن در حال انجام است.

در آمریکا ۴۰ درصد مردم از واکسن استقبال نمی‌کنند

وی با بیان اینکه در گذشته واکسن‌های دیگر تزریق می‌شد، این مسائل را داشتیم اما رسانه نداشتیم، اظهار کرد: اما اکنون اگر یک مرگ هم رخ دهد تا فردا خبر منعکس می‌شود و این ترس و وحشت ایجاد می‌کند.

رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با بیان اینکه حتی در کشورهای پیشرفته‌ای مانند آمریکا ۴۰ درصد مردم از واکسن استقبال نمی‌کنند، تصریح کرد: اگر واکسیناسیون با اقبال عمومی روبرو نشود شانس اینکه زنجیره بیماری قطع شود بسیار کم است.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد مردم باید واکسینه شوند تا زنجیره بیماری قطع شود، متذکر شد: واکسن در سال اول تنها از مرگ و میر جلوگیری می‌کند، سال دوم مردم بستری نمی‌شوند، سال سوم میزان ابتلاء کاهش می‌یابد و سال بعد بیماری ریشه‌کن می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین