کد خبر: ۷۰۵۷۰۹
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۵

دلار و یورو در بازار متشکل ارزی چند؟

نرخ امروز معامله دلار و یورو در بازار متشکل ارزی اعلام شد.
دلار و یورو در بازار متشکل ارزی چند؟
آفتاب‌‌نیوز :

با شکل گیری بازار متشکل ارزی در سال ۱۳۹۸ بستری برای مبادلات عمده نقدی اسکناس ارز بین کارگزاران، بانک‌ها، صرافی‌های مجاز و صادرکنندگان فراهم شد.

از جمله اهداف تاسیس این بازار را می‌توان به کشف نرخ واقعی ارز بر اساس مکانیسم عرضه و تقاضا، کمک به ثبات نرخ ارز با نهادینه کردن عملیات بازارگردانی بازار ارز، اعتباربخشی و رتبه بندی اعضاء و بازیگران عمده بازار ارز، هویت بخشی و ساماندهی بازیگران عمده بازار ارز، کمک به یکسان سازی نرخ ارز، ایجاد سازوکاری امن و قابل اتکا برای انجام تسویه وجوه معاملات ارزی و ایجاد بازاری کارا، منصفانه و شفاف برای معاملات ارزی اشاره کرد.

مراحل شکل گیری معاملات در بازار متشکل ارزی

انجام معاملات در این بازار شامل چهار مرحله است که در مرحله پیش گشایش امکان ثبت، تغییر و حذف سفارش وجود دارد اما سفارش‌ها مورد معامله قرار نمی‌گیرند که این مرحله از ساعت ۹ تا ۱۰ صبح آغاز می‌شود.

در مرحله گشایش که از ساعت ۱۰ صبح شروع می‌شود، سفارش‌های ثبت شده در مرحله پیش گشایش، براساس قیمت نظری گشایش و با انجام یک حراج ناپیوسته مورد معامله قرار می‌گیرند.

از لحظه گشایش تا ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه حراج پیوسته انجام می شود و در طی آن امکان ورود، تغییر و حذف سفارش وجود دارد که در این حراج، سفارش‌های خرید و فروش به محض تطبیق قیمت‌ها منجر به معامله می شود.

آخرین مرحله، مرحله تسویه معاملات است که طی آن تسویه معاملات انجام و در مشخصات نماد معاملاتی تعیین می‌شود.

در این زمینه، مهدی گوهررستمی مدیر ارتباطات بازار متشکل ارزی درباره حجم معاملات صورت گرفته در این بازار طی سال گذشته و نرخ ارز در معاملات امروز بازار توضیحاتی ارائه کرده است.

حجم معاملات دلار و یورو در سال گذشته

طبق گفته وی، حجم معاملات دلار در بازار متشکل ارزی طی سال گذشته معادل ۶۱۳ میلیون و ۲۷۷ هزار و ۲ دلار بوده که میانگین نرخ دلار از ابتدای فروردین تا پایان اسفند پارسال ۲۳ هزار و ۲۲۰ تومان بوده است. همچنین، در این مدت پایین‌ترین و بالاترین نرخ معامله شده دلار به ترتیب ۱۵ هزار و ۶۷ و ۳۱ هزار و ۷۲۸ تومان بوده است.

گوهررستمی که در یک برنامه رادیویی صحبت می‌کرد، گفت: حجم معاملات یورو در این بازار طی سال گذشته نیز معادل ۸۰ میلیون و ۷۱۶ هزار و ۱۰۰ یورو بوده که میانگین نرخ یورو ۲۷ هزار و ۷۴۹ تومان بوده و پایین‌ترین و بالاترین نرخ معامله شده یورو در بازار متشکل ارزی به ترتیب ۱۶ و ۳۶ هزار و ۹۹۹ تومان بوده است.

وی ادامه داد: در سال گذشته معادل ۲۸ هزار درهم معامله شده که میانگین نرخ درهم در این مدت ۷ هزار و ۷۶۹ تومان بوده و پایین‌ترین و بالاترین نرخ معامله شده درهم در این بازار به ترتیب ۶ هزار و ۱۱۱ و ۸ هزار و ۱۶۰ تومان بوده است.

در ادامه مدیر ارتباطات بازار متشکل ارزی نرخ ارز در معاملات امروز را اعلام کرد که طبق گفته وی، امروز معاملات دلار با نرخ ۲۳ هزار و ۱۵۸ تومان در بازار آغاز و در صرافی‌ها نیز با نرخ ۲۳ هزار و ۱۸۹ تومان معامله شد.

گوهررستمی گفت: بازار امروز یورو را با نرخ ۲۷ هزار و ۸۲۹ تومان آغاز کرد که در سطح صرافی‌ها با یک درصد افزایش معادل ۲۸ هزار و ۱۰۷ تومان معامله شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین