کد خبر: ۷۰۵۸۶۰
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۶

ابهامات عرضه خودرو در بورس

با توجه به اینکه کمیسیون صنایع مجلس، عرضه خودرو در بورس را مصوب کرده است، یک تحلیلگر اقتصادی ابهامات عرضه خودرو در بورس را مورد بررسی قرار داد.
ابهامات عرضه خودرو در بورس
آفتاب‌‌نیوز :

کمیسیون صنایع مجلس عرضه خودرو در بورس کالا را تصویب کرد که طبق این مصوبه، خودروسازان باید خودروهای تعیین شده توسط شورای رقابت را فقط از طریق بورس کالا عرضه کنند و قیمت پایه عرضه خودرو در بورس توسط شورای رقابت تعیین می‌شود.

همچنین، مابه التفاوت حاصله از قیمت مصوب شورای رقابت و فروش خودروها در بورس کالا، در اختیار نهضت قطعه سازی و خرید تجهیزات حمل و نقل عمومی قرار می‌گیرد.

در این زمینه، سهراب دل‌انگیزان_یک کارشناس اقتصادی گفت: این مصوبه ابهامات زیادی دارد که یکی از آن‌ها چگونگی عرضه خودرو در بورس است. با توجه اینکه بورس کالا محلی برای خرید و فروش عمده کالاست و عرضه خودرو به صورت خرد امکان پذیر نیست. اگر بلوکی هم عرضه شود، مشکلات خاص خودش دارد، بنابراین باید مشخص شود که با چه مکانیسمی قرار است، خودرو در بورس عرضه شود.

وی افزود: تقاضا در بازار خودرو بیشتر از عرضه است اما به این معنی نیست که همه عرضه خودروسازان به بازار عرضه می‌شود بلکه آن‌ها به هر بهانه‌ای چون نبود قطعه، امکان عرضه به بازار را ندارد. درحالیکه هزاران خودرو ممکن است در انبار این خودروسازان باشد که یک قطعه ندارند و همین باعث می‌شود تا این خودروها خارج از مسیر منطقی به فروش برسند و فضای رانت و دلالی شکل بگیرد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: قاعده قبلی این بود که مردم ثبت نام می‌کردند و خودروساز با پول مردم خودرو را تولید می‌کرد که خودروساز با بهانه کمبود یک قطعه، عرضه خودرو را از مسیر منطقی خارج می‌کند. اکنون مردم قرار است پول بدهند و در بورس خودرو بخرند، این ابهام وجود دارد که سرانجام پیش فروش‌ها چه شد و اینکه خودروی حقیقی در بورس فروخته یا پیش فروش می‌شود.

دل‌انگیزان گفت: علاوه براین، در این زمینه سوالاتی چون اینکه وضعیت مردمی که قبلا پیش فروش کرده‌اند چه می‌شود؟ چرا خودروساز خودروی ناقص را با کسر قیمت تحویل نمی‌دهد؟ مطرح می‌شود.

وی در پایان سخنانش مطرح کرد که تنها راهکار برای بازار خودرو این است که دست دلالان از آن برداشته شود و خودروسازان خودرو را در زمان مشخص تحویل دهند و با مردم صادق باشند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین