کد خبر: ۷۰۶۱۳۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۲

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: کنکور سر جای خود باقی می‌ماند

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: درصدد هستیم روشی را درمورد کنکور جلو ببریم که کارآمدی لازم را داشته باشد و یک تغییر تند محسوب نشود، لذا آزمون سراسری باقی می‌ماند و به سمت دروس اختصاصی می‌رود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: کنکور سر جای خود باقی می‌ماند
آفتاب‌‌نیوز :

جلسه ۱۴۷ ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به ریاست سعید رضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

عاملی با بیان این که از بین سه هزار داوطلبی که در کنکور قبول می‌شوند حدود ۴۰۰ داوطلب با معدل ۱۲ وجود دارند، افزود: این به تنهایی شاخص بیانگری است. علت هم این است که اساس این معدل تاثیری در ارزیابی نهایی آنها ندارد.

وی ادامه داد: ملاحظه دیگر این که مدل سنجش فعلی قابل اعتماد است و در اعتبار آن تردیدی وجود ندارد و طی سال‌های گذشته هر روز استاندارد بهتری پیدا کسب کرد اما روش دقیق و عمیقی برای ارزیابی توانائی‌ها نیست.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: درصدد هستیم روشی را جلو ببریم که کارآمدی لازم را داشته باشد و یک تغییر تند محسوب نشود، لذا کنکور سر جای خود باقی می‌ماند و به سمت دروس اختصاصی می‌رود.

عاملی اظهار داشت: در این روش ۴۰ درصد سهم ارزیابی سازمان سنجش کنار ۶۰ درصد سهم آموزش و پرورش برای دروس عمومی و اختصاصی است و آموزش و پرورش نیز به مرور زمان نظام ظرفیت معنادارتری را در ارزیابی نهایی پیدا خواهد کرد.

وی همچنین گفت: این طرح هم اکنون در دولت، شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی مطرح شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: برای ساماندهی سهمیه‌های کنکور باید به سهمیه‌هایی که توسط مجلس تصویب شده توجه کرد و این شورا نمی تواند این قوانین را لغو کند.

وی اظهار داشت: از سال ۶۲ یعنی زمانی که شورای عالی نداشتیم و ستاد انقلاب فرهنگی وجود داشت، این ارگان به کنکور ورود کرده است. وظایف این شورا مشخص است که در حوزه آموزش، شورای عالی انقلاب فرهنگی مسوولیت و اختیار دارد؛ لذا وقتی شورای عالی به این مسئله ورود می کند نباید مجلس در این حوزه ورود یابد.

شیوه فعلی کنکور باید اصلاح شود

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم در این جلسه اظهار داشت: موضوع ساماندهی کنکور بسیار مهم است و باید درباره آن شفاف تصمیم گیری کرد. در جلسه دولت نیز به جهت اهمیت موضوع، بحث و بررسی صورت گرفته است.

وی گفت: همه قبول داریم که شیوه فعلی برگزاری کنکور باید اصلاح شود و آموزش و پرورش هم باید شیوه فعلی خود را بهبود بدهد اما در تصمیمات در مرحله اول باید به امکان اجرایی سازی تصمیمات توجه کنیم.

وزیر علوم ادامه داد: دوم اینکه تکلیف دانشگاه‌ها باید مشخص شود که به دانشگاه‌ها در پذیرش دانشجو چقدر استقلال داده شود. این طرح اقدام مهمی است و باید نظرات آموزش و پرورش در آن لحاظ و علاوه بر آن به دانشگاه‌ها که متقاضی جذب دانشجوی بهتر و اختیار بیشتر در جذب هستند توجه شود.

تلاش برای حل رابط آموزش و پرورش با آموزش عالی

حسام الدین آشنا مشاور رییس جمهوری در ادامه گفت: ما درصددیم با این طرح مشکل، رابطه آموزش و پرورش با آموزش عالی را حل کنیم. مسأله این است که تعدادی رشته محل با متقاضی بسیار بالایی داریم و برای حل این موضوع این طرح را ایجاد کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: با اجرای طرح ۶۰ +۴۰ یک امتحان تستی را به یک امتحان تستی _ تشریحی تبدیل می‌کنیم. ویژگی این طرح این است که باید سه سال تحصیل دانش آموز را بسنجد، استاندارد و اعتبار دارد و به جای تاثیر ۳۰ درصد مثبت معدل تاثیر ۶۰ درصد مطلق معدل اعمال می‌شود.

مشاور رییس جمهوری توضیح داد: آموزش و پرورش به جز آموزش رشته‌های مختلف تحصیلی باید کسی را تحویل جامعه بدهند که توان اداره زندگی را داشته باشد.

سازمان سنجش با ساماندهی کنکور مخالف نیست
در ادامه این جلسه، ابراهیم خدایی رییس سازمان سنجش آموزش کشور توضیح داد: این سازمان به لحاظ تخصصی و موضوعی در هر پیشنهادی برای کنکور داشته است شورای عالی انقلاب فرهنگی را محور قرار داد.
وی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی به لحاظ اشرافیت باید به این موضوع ورود کند. سازمان سنجش با طرح ساماندهی کنکور مخالف نیست و آن را در راستای سیاست‌های کلی سنجش و پذیرش می داند که جزو سیاست‌های اصلی ما یعنی جدا سازی سنجش از پذیرش، اعتبار بخشی به آزمون‌ها، استقلال دانشگاه‌ها، استاندارد سازی سوابق تحصیلی و تعدد برگزاری آزمون‌ها است.

معاون وزیر علوم افزود: در کنکور ۲ کلمه کلیدی "سنجش و پذیرش" را داریم. سنجش یعنی آزمون‌های استاندارد پیشرفت تحصیلی و استعداد تحصیلی تشخیص موفق بودن داوطلب در رشته انتخابی است. دو آزمون استاندارد در تمام دنیا برای رشته‌های پر متقاضی برگزار می‌شود. پذیرش هم به معنی اختصاص دادن صندلی است. با این دو کلمه کلیدی سنجش و پذیرش مولفه‌های پذیرش دانشجو یعنی: استعداد تحصیلی، پیشرفت تحصیلی، جدا بودن سنجش از پذیرش و منطبق بودن شهریه و تقاضا است.

خدایی تصریح کرد: در وضعیت موجود این ۲ مولفه را داریم و آزمونی گرفته می‌شود که پیشرفت تحصیلی فرد را اندازه گیری می‌کند و تمرکز سنجش و پذیرش هم وجود دارد. علت تمرکز بر سنجش و پذیرش نیاز به نیروی متخصص در برهه‌هایی از زمان در برخی مراکز مثل دانشگاه فرهنگیان و وزارت بهداشت و...، تغییر نگاه به دانشگاه و تحصیل، فقدان صلاحیت حرفه‌ای و تغییر ترکیب بوده است.

وی گفت: شیوه فعلی نظام سنجش و پذیرش نقاط قوت و نقاط ضعفی دارد. از جمله نقاط قوت آن شفاف، پاسخگو بودن، عدم تبعیض، بالا بودن سرعت، دقت و امنیت، رقابت عادلانه و سراسری است و از جمله نقاط ضعف اساسی آن عدم مشارکت دانشگاه‌ها در جذب دانشجو، حساسیت بسیار زیاد و تحمیل فشار روانی بر داوطلب، تاثیر گذاری بر برنامه‌های درسی، وجود قوانین و مقررات متعدد، متنوع و بعضا متناقض در این حوزه، عدم توجه به نیازها و توسعه کشور، ایجاد بازار کاذب برای موسسات کنکوری و صرف هزینه زیاد برای داوطلب است.

خدایی افزود: مجلس سه قانون درباره سیستم پذیرش کنکور دارد که آخرین مورد آن در سال ۹۵ تصویب شد. سال ۸۶ قانون حذف کنکور تصویب شد که به جای آن سوابق تحصیلی جایگزین کنکور بشود و اعلام کرد از سال ۸۶ تا ۹۰ باید کنکور حذف بشود و سوابق تحصیلی جایگزین آن شود و اعلام شد هر سال سهم سوابق ۲۵ درصد اعمال شود و آموزش و پرورش به جای یک سال، سه سال امتحان نهایی بگیرد و در نهایت داوطلب با سوابق تحصیلی جذب شود.

به گفته این مقام مسوول، سال ۹۲ مجلس این قانون را به دلیل عملیاتی نشدن عوض کرد و اعلام کرد که این درصد به تناسب پوشش سوابق تحصیلی در جذب دانشجو اعمال شود. در کنکور سال گذشته یک میلیون و ۳۹۳ هزار نفر داوطلب داشت.

معاون وزیر علوم توضیح داد: در طرح جدید به دانشگاه‌ها اختیار داده شد که در تک تک دروس کف نمره تعیین کنند، ۳۰ درصد جذب دانشجوی پزشکی از لیسانس و حذف کنکور کاردانی و پذیرش در رشته‌های کم متقاضی با استفاده از سوابق تحصیلی از جمله این سیاست‌ها است. هم اکنون ۸۶ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها از طریق سوابق تحصیلی دانشجو جذب می‌کنند.

خدایی در ادامه درباره اشکالات اجرایی این طرح توضیح داد: باید قوانین موجود در این مسیر که مصوب دستگاه‌های مختلف است مشخص و رفع ابهام شود. اختلاف معدل و سوابق تحصیلی در مناطق محروم زیاد است و با پیاده کردن این طرح مناطق محروم متضرر می‌شوند. مشکل دیگر برای دانش آموزانی است که در کنکور سال‌های قبل موفق به قبولی نشده اند و با پیاده کردن طرح تاًثیر ۶۰ درصدی سوابق تحصیلی ضربه می‌خورند و لذا تکلیف داوطلب در بدو ورود به آموزش متوسطه باید مشخص شود.

رییس سازمان سنجش افزود: از سال ۸۴ امتحان نهایی برگزار می‌شود ولی ما هنوز ۳۰ درصد سوابق تحصیلی هم نداریم و تا رسیدن به ۶۰ درصد راه زیادی داریم. در اختلاف استان‌ها و مناطق محروم باید با احتیاط زیادی برخورد کنیم.

خدایی همچنین تاکید کرد: نباید ۶۰ درصد سوابق تحصیلی برای کسانی که از سیستم آموزش و پرورش خارج شده‌اند اعمال شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
0
1
طرف با سهمیه با رتبه ۸۰ هزار فیزیوتراپی تهران قبول می شه جای که افراد عادی با یک بیستم این رتبه هم احتمالا قبول نمی شن. اول سهمیه ها حذف کنید بعد به فکر کنکور باشید. قطعا مجلس هم خواهد گفت حذف سهمیه ها در اختیارات اون نیست .و خودی های ناتوان همچنان ویژه خواری خواهند کرد.در ارشد هم همین طور در دکتری ،آزمون استخدامی و......
Mones
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
0
0
لطفا بی عدالتی را تمام کنید .تاثیر ۶۰ درصد معدل یعنی بی عدالتی در حق دانش اموزان محروم. بجای فکر ب حال کنکور سهمیه ها را ساماندهی کنید . این طرح هاکارایی اجرایی شدن را ندارند اول خوب فکر کنید بعد طرح بدهید . تقلب در امتحانات نهایی بسیار زیاد است و معلما سلیقه ای برگه هارا تصحیح میکنند.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین