کد خبر: ۷۰۶۱۳۵
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۳
بازتاب انتخابات ۱۴۰۰ در شبکه‌های اجتماعی؛

ادامه گمانه‌زنی‌ها درباره نامزدی لاریجانی و ظریف

داده‌کاوی ایرنا نشان می‌دهد با وجود اعلام چندباره وزیر امور خارجه که نامزد انتخابات نخواهد شد و خودداری رئیس سابق مجلس از هرگونه اظهارنظر انتخاباتی، بسیاری همچنان ظریف و لاریجانی را نامزدهایی بالقوه و مهم می‌دانند.
ادامه گمانه‌زنی‌ها درباره نامزدی لاریجانی و ظریف
آفتاب‌‌نیوز :

فضای مجازی در هفته‌های منتهی به انتخابات به یکی از اصلی‌ترین عرصه‌های فعالیت نامزدها، رسانه‌ها و کاربران برای اعلام نظر در خصوص انتخابات ۱۴۰۰ تبدیل شده است. کاربران در فضای مجازی به اظهار نظر در خصوص مسائلی چون مشارکت در انتخابات می پردازند و چهره‌های مختلف جریانات سیاسی در شبکه‌هایی نظیر توییتر و کلاب هاوس به صریح‌ترین شکل مورد نقد و تحلیل قرار می گیرند.

گروه داده کاوی ایرنا در گزارش‌های مستمر خود و در فاصله حدود ۲ ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری، پربازدیدترین محورهای مطرح شده در شبکه‌های اجتماعی را مورد رصد قرار می دهد. این گزارش بر اساس روش تحلیل کیفی پست‌های تلگرامی و توییت‌ها در بازه زمانی ۱۱ صبح پنج شنبه دوم اردیبهشت تا ۱۱ صبح شنبه چهارم اردیبهشت ماه جمع بندی شده است.

تلگرام و ادامه گمانه‌زنی‌ها درباره نامزدها

اظهارات نماینده اصولگرای مجلس یازدهم در خصوص وضعیت قانون اصلاح انتخابات و گزینه نهایی اصلاح طلبان و اصولگرایان برای حضور در انتخابات در شبکه های اجتماعی پربازدید شد. یک کانال تلگرامی در بازنشر سخنان زهره الهیان نماینده تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس آورد: تعدد نامزدها جامعه را سرگردان کرده است. احتمالا قالیباف، رئیسی و ظریف در انتخابات حضور خواهند داشت. شورای ائتلاف نیروهای انقلاب باید به نامزد واحد برسد. قانون جدید انتخابات ریاست جمهوری، به انتخابات امسال نمی‌رسد.

مصاحبه ایرنا با یکی از نامزدهای احتمالی ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در فضای مجازی مورد توجه قرار گرفت. برخی کانال‌های تلگرامی با بازنشر بخشی از این گفت و گوی ایرنا با حسن سبحانی داوطلب نامزدی انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری نوشت: برنامه‌ای در ۳۵ محور برای اداره کشور تهیه کرده‌ام. تاکنون داوطلبی که اقتصاد روز ایران را بفهمد و رویکرد اقتصادی مندرج در قانون اساسی را درک کند، مشاهده نکرده ام. رشد تحزب باید پا به پای رشد سیاسی جامعه اتفاق بیفتد و چون رشد سیاسی در ایران ضعیف است، تحزب به‌رغم تعدد احزاب به معنای متعارف وجود ندارد. حزب نه فقط در آستانه انتخابات بلکه باید چون دولتی در سایه در موضوعات مختلف اعلام موضع کنند، ارگان مطبوعاتی داشته باشد و مردم در گذر زمان و به ویژه هنگام انتخابات مواضع آنرا بشناسند بنابراین به دلیل توسعه نیافتگی سیاسی، احزاب پیشرفته‌ای نداریم.

در آستانه انتخابات ۱۴۰۰، علی لاریجانی یکی از شخصیت هایی است که خبرها و تحلیل های مختلفی در خصوص حضور وی در شبکه های اجتماعی و رسانه ها منتشر می شود. با این حال یک کانال تلگرامی در پستی با عنوان «تکذیب یک شایعه انتخاباتی درباره لاریجانی» نوشت: روز گذشته انتخاب در گزارشی نوشته بود " اخیرا تحرکاتی چراغ خاموش از لاریجانی دیده شده که می‌توانند به عنوان پالس‌های انتخاباتی او تلقی شوند. کانال تلگرامی علی لاریجانی از چند روز پیش شروع به بازنشر نظرات علی لاریجانی کرده است، اظهارنظرهایی که رنگ و بوی انتخاباتی دارند" دفتر علی لاریجانی امروز اعلام کرد اخبار و تحلیل هایی که اخیرا در کانال تلگرام یا صفحه توییتر به نام رییس سابق مجلس منتشر می شود ارتباطی با ایشان ندارد.

گفت و گوی ایرنا با یکی از سیاسیون با عنوان «شروط محسن هاشمی برای حضور احتمالی در انتخابات ریاست‌جمهوری» نیز در شبکه های اجتماعی وایرال شد. یک کانال تلگرامی با بازنشر بخشی از این مصاحبه به نقل از محمد نمازی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران نوشت: ظاهرا هاشمی برای حضور در انتخابات ۲ شرط اطمینان از احراز صلاحیت و معرفی به عنوان گزینه جبهه اصلاحات را مطرح کرده است.

دیروز سوم اردیبهشت ماه، محمد زارع فومنی دبیرکل حزب مردمی اصلاحات با برگزاری نشست خبری به طور رسمی نامزدی خود در انتخابات ریاست‌جمهوری را اعلام کرد. یک کانال تلگرامی برخی اظهارات وی در این نشست را چنین بازنشر کرد: اینجانب به عنوان یک اصلاح‌طلب رسما اعلام می‌کنم که نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ هستم. ۵۰ درصد کابینه من را خانم‌ها و ۵۰ درصد دیگر را آقایان توانمند تشکیل خواهند داد. همین جا اعلام می کنم که معاون اول من یک خانم خواهد بود. در دولت من هیچ مسئولی که قبلا مسئولیتی داشته و اموال خود را شفاف سازی نکرده جای ندارد. بنده به نفع هیچ نامزدی کنار نخواهم رفت و از تهدیدها و تهمت‌ها واهمه ندارم. قاطبه اصلاح‌طلبان مردمی از من حمایت خواهند کرد.

کمپین #فرزندت_کجاست از جمله پویش های مردمی در فضای مجازی است که برای شفافیت بیشتر عملکرد مسئولین کشور راه اندازی و با استقبال تعدادی از مسوولین، نمایندگان و مقامات مواجه شد. روز گذشته محمد ناظم اردکانی رئیس سازمان ثبت احوال ایران، وزیر تعاون دولت نهم و نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ به کمپین #فرزندت_کجاست پیوست. پیش از این محمدجواد ظریف، رضا اردکانیان، عزت الله ضرغامی و ... نیز به این پویش مجازی پیوسته بودند.

با وجود اعلام چند باره محمدجواد ظریف، موضوع حضور وزیر امور خارجه دولت یازدهم و دوازدهم در عرصه رقابت‌های انتخاباتی همچنان از محورهای پربحث در میان کاربران شبکه های اجتماعی است. یک کانال تلگرامی با عنوان «مکاتبات ظریف با رهبری در مورد انتخابات؟» از قول قاسم میرزایی نکو نماینده اصلاح طلب مجلس دهم نوشت: آقای ظریف در اظهاراتش چندین بار تاکید کرده است که نخواهد آمد. البته ممکن است بعدها جاهایی سفارش کنند یا فشار بیاورند که ایشان بیاید و ممکن است اتفاق بیفتد اما تا امروز حداقل خودشان این کار را نکرده است.

سید محمدصادق خرازی از جمله چهره های سیاسی است که اگرچه به طور رسمی اعلام نامزدی نکرده، اما فعالیت زیادی در شبکه های اجتماعی از جمله لایو اینستاگرام و اتاق های گفت و گوی کلاب هاوس دارد. یکی از کانال های تلگرامی در مصاحبه اختصاصی با سفیر سابق ایران در فرانسه و معاون وزیر خارجه در سال های ۱۳۷۱ تا ۱۳۸۱ آورد: سپاه عمود خیمه امنیت ملی ایران است، کسی نمی‌تواند به سپاه خرده بگیرد چون نیروی دفاعی ایران است. من خودم برنامه‌ای برای کرونا دارم ‌که می‌شود ظرف سه ماه کشور را واکسینه کرد. هرکسی که رئیس جمهور شود باید راه برجام را ادامه دهد؛ سیاست گذاری رهبری مسیر برجام را هموار کرد، اگر دولت آقای رئیسی هم به جای دولت روحانی بود بازهم مسیر برجام را می‌رفتیم. اسرائیلی‌ها و عرب‌ها همه بر علیه برجام بودند. برخی از کشورهایی که FATF را تصویب کردند محدود شدند اما اگر می‌خواهیم در نظام بین الملل زندگی کنیم باید برخی از مسائل را بپذیریم.

توییتر و انتقاد از پیوند دادن مذاکرات به انتخابات

وحید یامین پور فعال سیاسی اصولگرا در خصوص رعایت اخلاق انتخاباتی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری توییت زد: سه "تواصی" در #قرآن آمده: تواصوا بالحق، بالصبر، بالمرحمه حالا توصیه و تذکر به "حق" بین مومنین طوری نباشه که "مرحمه" و مهربانی و محبت بین اونا رو نقض کنه! اوقات تلخی و تندی به بهانه‌ی سلیقه سیاسی و #انتخابات و... باید با رعایت حدود مرحمت باشه.

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری در توییتی در انتقاد از پیوند دادن مذاکرات به فرآیند انتخابات از سوی برخی جریان های سیاسی نوشت: حمله به تیم مذاکره کننده و دکتر ظریف در شرایطی که در حال مذاکراتی تا این حد حساس هستیم، مثل شلیک به پای خود است. رقابت انتخاباتی به هر قیمتی سیاست نیست. به #مصالح_ملی_ایران فکر کنید و صبور باشید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین