کد خبر: ۷۰۶۱۵۱
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۹

روزنه‌های امید برای کیانوش رستمی و سهراب مرادی

رایزنی مسوولان فدراسیون وزنه‌برداری با مقامات فدراسیون جهانی این رشته موجب شد تا محمد جلود عراقی از بررسی نامه اعتراضی ایران به نتایج گزینشی این در رشته در مسابقات سوییس خبر دهد.
روزنه‌های امید برای کیانوش رستمی و سهراب مرادی
آفتاب‌‌نیوز :

مسابقات وزنه‌برداری سوییس یکی از گزینشی‌های المپیک توکیو بود که آبان ماه سال ۱۳۹۸ برگزار شد. سهراب مرادی و کیانوش رستمی از ایران برای افزایش امتیازات گزینشی‌های المپیک در این مسابقات حضور پیدا کردند اما محاسبه نتایج آنان برای وزنه‌برداری ایران آن‌گونه که پیش‌بینی می‌شد خوشایند نبود.

در آن زمان مسوولان برگزاری مسابقات اعلام کردند که کیانوش رستمی به دلیل دیر اعلام شدن نامش هیچ امتیازی از این گزینشی کسب نخواهد کرد و با وجود قرار گرفتن در جایگاه نخست دسته ۹۶ کیلوگرم مدالی دریافت نکرد و امتیازی به او هم تعلق نگرفت. در آن مسابقات کیانوش رستمی ۱۶۵ یک ضرب ۱۹۰ دوضرب و مجموع ۳۵۵ کیلوگرم را ثبت کرد و البته یک مرتبه هم تلاش کرد رکورد دوضرب جهان(۲۳۱ کیلوگرم) را یک کیلوگرم ارتقا دهد اما ناکام ماند.

اما داستان سهراب مرادی کاملا متفاوت از رستمی بود و وی باید در آن مسابقات حتما وزنه می‌زد. آن زمان مرادی در بدترین شرایط مصدومیت قرار داشت و از آلمان به سوییس اعزام شد تا وزنه بزند اما مرادی به دلیل مصدومیت وزنه های سنگینی نزد و با رکورد ۸۰ یک ضرب، ۱۲۰ دوضرب و مجموع ۲۰۰ کیلوگرم به کار خود پایان داد.

هر چند که نتیجه آن مسابقات پذیرفته شد اما تبدیل شدن کلاف سردرگم دسته ۹۶ به گره کور موجب شد تا فدراسیون به دنبال راهی برای عبور از این پیچ سخت باشد. در حاشیه برگزاری رقابت‌های قهرمانی آسیا رییس فدراسیون وزنه‌برداری ضمن رایزنی با مسوولان فدراسیون جهانی این رشته زمینه را برای بررسی مجدد این موضوع فراهم کند. رایزنی‌هایی که به قول علی مرادی موفق آمیز و دبیر کل فدراسیون جهانی وعده دادند تا در نخستین جلسه فنی آن را مطرح کنند.

مرادی در این زمینه گفت وعده شفاهی مجمد جلود عراقی موجب شد تا در نامه‌ای کتبی موضوع اعتراضی خود را اعلام کنیم. در این نامه با ذکر برخی از دلایلی‌از کمیته فنی فدراسیون جهانی خواسته شده تا تمام جوانب امتیاز نگرفتن کیانوش رستمی را بررسی کند زیرا رستمی در گزینشی سوییس هیچ امتیازی تعلق نگرفت در حالی که وی هم تست دوپینگ داد و هم توانمست وزنه بزند چرا باید امتیازی به او تعلق نگیرد امتیازی که حق کیانوش بود.

او ادامه دا: اعتراض ما تنها برای رستمی نیست بلکه در نامه قید شده که شرایط سهراب مرادی در زمان گزینشی سوییس نیز مورد توجه قرار گیرد زیرا او در بدترین شرایط وزنه زد و این موجب شد تا نتواند از رکوردهای جهانی خود دفاع کند. امیدوارم فدراسیون جهانی شرایطی را فراهم کند که این ۲ بزرگ وزنه برداری جهان بتوانند جواز حضور در توکیو را کسب کنند. البته تنها یک نفر از آنان به نمایندگی از ایران راهی توکیو می‌شود.

مرادی این را هم گفت:‌ در نامه‌ای که برای سهراب مرادی تنظیم شده از فدراسیون بین المللی خواستیم که با توجه به شرایط آن زمان مسابقات گزینشی کلمبیا را جایگزین سوییس کند. در صورت پذیرش این ۲ اعتراض ورزشکاران ما بدون هیچ مشکلی جواز حضور در توکیو را کسب خواهند کرد.

محمد جلود عراقی نیز با تایید سخنان علی مرادی به خبرنگار ایرنا گفت: بله این یک موضوع بوده که در زمان مدیریت تاماش آیان رخ داده و نیاز به بررسی بیشتر دارد. من پرونده وزنه زدن این ۲ قهرمان را به کمیته فنی خواهم برد تا بررسی شود.

دبیر کل فدراسیون جهانی این را هم گفت: سهراب مرادی و کیانوش رستمی این توانایی را دارند که در دسته ۹۶ در جمع هشت نفر برتر باند و جواز حضور در المپیک را کسب کنند. درست است که یکی از این ورزشکاران می‌تواند به توکیو برود اما این تصمیم فدراسیون وزنه‌برداری ایران است.

درخواست علی مرادی و نامه رسمی او به فدراسیون جهانی این نوید را خواهد داد که ممکن است در جلسه آینده کمیته فدراسیون جهانی اتفاقاتی رخ دهد که تکلیف دسته ۹۶ کیلوگرم را برای ایران از حالت سردرگمی خارج کند. رییس فدراسیون وزنه‌بردرای ایران رسما اعلام کرد که نامه اعتراضی خود را برای تعیین تکلیف مرادی و رستمی تحویل جلود داده و تا حصول نتیجه از هیچ تلاشی برای رساندن قهرمانان ملی به آوردگاه توکیو کوتاهی نخواهد کرد.

دیپلماسی ورزشی و رایزنی مسوولان فدراسیون وزنه‌برداری ایران در چند روز گذشته برای حل مشکل سهراب مرادی و کیانوش رستمی در تاشکند ستودنی است و سوای نتیجه نهایی آن، نشان دهنده این واقعیت است که تعامل سازنده در سطح جهان راهگشای بسیاری از مشکلات و سختی‌های راه ورزش قهرمانی می‌باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین