کد خبر: ۷۰۶۱۶
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۸۶ - ۲۰:۰۰

ناتو در افغانستان باقی می‌ماند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وزرای دفاع ۲۶ کشور عضو ناتو به دولت افغانستان اطمینان دادند که به «حمایت» از این کشور در مقابله با شورشیان طالبان ادامه خواهند داد. این در حالی است که طی هفته‌های اخیر بین آمریکا و برخی از کشورهای عضو این سازمان بر سر افزایش تعداد نیروها و چگونگی تقسیم وظایف و مسئولیت‌ها اختلاف بوجود آمده است.

به گزارش روزنامه چینی مردم، ۲۶ کشور عضو ناتو در اجلاس سالانه خود در ویلنیوس پایتخت لیتوانی به دولت افغانستان اطمینان دادند که به حمایتشان ازاین کشور ادامه خواهند داد. یاپ دی‌هوپ شفر، دبیرکل ناتو در پایان نشست ویلنیوس به خبرنگاران گفت: «تعهد آشکار و مشخص این سازمان حمایت درازمدت از افغانستان است».

در همین حال کشورهای عضو ناتو در بیانیه خود از دولت حامد کرزای خواهان مبارزه جدی‌تر با فساد و قاچاق مواد مخدر شدند. علاوه بر این از بانک جهانی، اتحادیه‌ی اروپا و کشورهای کمک‌کننده به افغانستان خواسته شده‌است که به موازات ایجاد امنیت در این کشور، در توسعه‌ اقتصادی نیز آن باشند.

فرانتس ژوزف یونگ وزیر دفاع آلمان نیز که روز جمعه در حاشیه‌ی اجلاس وزرای دفاع ناتو در ویلنیوس پایتخت لیتوانی سخن می‌گفت اظهار داشت: «در درون سازمان ناتو، دیگر بحثی در باره‌ی همکاری بیشتر آلمان در افغانستان وجود ندارد». وی همچنین از تصمیم دولت آلمان برای اعزام ۲۵۰ نفر از نیروهای ویژه ارتش این کشور به افغانستان خبر داد.

یونگ در واکنش به انتقاد همتایان کانادایی و هلندی خود، بر نقش آلمان «در تامین امنیت در سراسر افغانستان تاکید کرد».
هلند و کانادا که نیروهایشان در جنوب افغانستان مشغول پیکار با دستجات وابسته به گروه طالبان هستند به کشورهای دیگر ناتو، همچون آلمان انتقاد دارند که نیروهایشان را صرفاَ در مناطق نسبتاَ آرام شمال افغانستان مستقر کرده‌اند و خود را درگیر عملیات خطرناک رزمی نمی‌کنند. یونگ در پاسخ به این انتقاد یادآور شد که ۳۲ درصد عملیات تجسسی و ردیابی هواپیماهای آلمانی در جنوب افغانستان انجام می‌شود که نتایج آنها به اطلاع نیروهای کانادایی و هلندی می‌رسد.

طی هفته‌های اخیر تنی‌چند از مقامات آمریکایی از جمله رابرت گیتش وزیر دفاع و کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه این کشور از عدم جدیت کشورهای عضو ناتو در اعزام نیروهای بیشتر به افغانستان انتقاد کرده و خواستار «مسئولیت‌پذیری» بیشتر کشورهای عضو نیروی پاسدار صلح بین‌المللی (ISAF) در مبارزه با اقدامات خرابکارانه شورشیان طالبان در نواحی جنوبی و شرقی این کشور شده بودند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین