کد خبر: ۷۰۶۱۶۲
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۶
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس:

تعدد نمایندگان برای کاندیداتوری ریاست جمهوری به کارآمدی مجلس ضربه می‌زند

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، گفت: تعدادی از نمایندگان در هیات رئیسه مجلس قصد شرکت در انتخابات به عنوان کاندیدا را دارند که این امر به کارآمدی مجلس ضربه می زند و ذهنیت مردم به خانه ملت را خراب می‌کند.
تعدد نمایندگان برای کاندیداتوری ریاست جمهوری به کارآمدی مجلس ضربه می‌زند
آفتاب‌‌نیوز :

علیرضا زاکانی، عصر امروز (شنبه-۴ اردیبهشت) در نشستی با عنوان نقش مجلس در چگونی، افزایش و تعمیق مشارکت آگاهانه مردم در انتخابات ریاست جمهوری که به همت سازمان بسیج اساتید استان اصفهان و همکاری دفتر بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد میمه به شکل مجازی برگزار شد، اظهار کرد: سه گانه ای را باید در انتخابات هدف گذاری کنیم که نکته اول مشارکت حداکثری مردم است که این مشارکت حداکثری موجب قوام نظام اسلامی و وحدت و انسجام ملی می شود.

وی افزود: بعد از عنصر مشارکت حداکثری، پیروزی جبهه انقلاب در انتخابات از اهمیت زیادی برخوردار است به این معنا که شرایطی را فراهم کنیم که جبهه انقلاب در برابر عناصر غرب گرا در انتخابات پیروز شود.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس گفت: نکته سوم خدمت و کارآمدی است به این معنا که مشکلات و ظرفیت های کشور را رئیس جمهور منتخب بشناسد. باید خدمت شایسته به مردم انجام شود و کشور در جهت تحقق شعارهای انقلاب اسلامی حرکت کند. این سه اصل باید در انتخابات ۱۴۰۰ رعایت شود و این سه عنصر در طول هم هستند.

زاکانی تصریح کرد: نکته بعدی اینکه مجلس وظیفه سه گانه ای دارد که این وظیفه سه گانه بخشی از آن به همین موضوع مشارکت بر می گردد. مجلس وظیفه قانونگذاری، نظارت و ارتقای آگاهی ها و عقلانیت را بر عهده دارد و دو وظیفه قانونگذاری و نظارت مشخص است، اما وظیفه سوم جز وظایف خاص مجلس است. پس ویژگی آگاهی بخشی که ویژگی خاص مجلس است باید مورد دقت قرار گیرد.

وی ادامه داد: اما این سوال مطرح می شود که از چه طریقی می توانیم این سه گانه را در خدمت مشارکت قرار دهیم. نمایندگان نقش محلی و ملی دارند و از نقش محلی می توان برای مشارکت بالا استفاده کرد و هر نماینده صاحب اعتبار در حوزه انتخابیه خود است و با نقش آفرینی در محل خود می تواند حضور مردم در انتخابات ۲۸ خرداد را افزایش دهد.

نماینده مردم قم در مجلس گفت: اما نقش ملی نمایندگان نیز در افزایش مشارکت حداکثری مردم در انتخابات از اهمیت زیادی برخوردار است. برای مثال مجلس طرح راهبردی مقابله با تحریم را تصویب کرد و این امکان را به وجود آورد که ظرفیت های کشور به سمت انسجام برود و دشمن را به استیصال بکشاند. مهمترین کاری که مجلس می تواند انجام دهد این است که در مدار خدمتگزاری حرکت کند و نظارت ها را هم دقیق انجام دهد.

زاکانی افزود: مجلس از ظرفیت های آگاهی بخشی خود می تواند استفاده کند و امید را در جامعه ارتقا دهد چرا که دشمن در پی منکوب کردن امید در مردم است. پس جنبه امید بخشی برای مردم در مجلس می تواند نکته مهمی باشد و بیان نکات جدی که به عنوان گره های کور ذهنی جامعه از بلندگوهای خارجی پمپاژ می شود و ارائه راهکار برای حل این گره ها از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی گفت: در کنار خدمتگزاری و حرکت در مسیر قانونگذاری و امید بخشی، جنبه آگاهی بخشی از اهمیت خاصی برخوردار است که مجلس باید به آن توجه ویژه کند. باید با جامعه صحبت کنیم و از طریق بالا بردن بصیرت در جامعه امکانی را فراهم کنیم که مسیر درست ایجاد نشاط و فعالیت به منظور حضور بیشتر در پای صندوق های رای پیاده سازی شود.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس، گفت: اگر دوگانه سازی ایجاد کنیم که در جهت رفع فساد و تبعیض باشد دوگانه ممدوح نام دارد، اما اگر دو قطبی ایجاد کنیم که جامعه را به سمت انحراف ببریم دوگانه ای زشت ایجاد خواهیم کرد. پیروزی جبهه انقلاب در انتخابات از اهمیت خاصی برخوردار است و نمایندگان در نقش ملی خود با خدمت شایسته و امید بخشی در جامعه باید زمینه مشارکت حداکثری را در انتخابات فراهم کنند.

زاکانی در پاسخ به این سوال که آیا تمام هیات رئیسه مجلس داعیه کاندیداتوری برای ریاست جمهوری دارند؟ گفت: تعدادی از نمایندگان در هیات رئیسه قصد شرکت در انتخابات به عنوان کاندیدا را دارند. این اشتیاق برای کاندیداتوری، مجلس را از کارآمدی می اندازد چرا که وظیفه ما حل مشکلات و قانونگذاری صحیح است و آسیب بزرگی برای مجلس است که تعداد زیادی از نمایندگان قصد کاندیدا شدن داشته باشند. همچنین تعدد نمایندگان در این زمینه ذهنیت مردم به خانه ملت را خراب می کند و با شرایطی مواجه می شویم که دوستان مدعی نامزدی عملا نتوانند ظرفیت های خود را به منصه ظهور برسانند و به مشارکت مردم در انتخابت هم ضربه می زنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین