کد خبر: ۷۰۶۳۶
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۲:۵۷

پودر لباسشویی و داستان‌های هزار و یک‌شب مسئولان!

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: با وجود وعده‌های مکرر و بسیار مسئولان دولت درباره توزیع گسترده پودر ماشین لباسشویی این کالا همچنان به عنوان نایاب‌ترین کالای فروشگاه‌های شهر تهران محسوب می‌شود.

خبرنگار اقتصادی آفتاب در این گزارش به اظهارات مسئولان دولت و همچنین تحولات و شرایط کنونی بازار این محصول پرداخته است که شرح آن را در پی می‌خوانید:

تا کنون علاوه بر وزیر صنایع و معاون که حدود یک ماه قبل ازشتاب گرفتن توزیع پودر شوینده در کشور خبر داده بود، وزیر بازرگانی نیز همزمان از اعلام آمادگی کارخانجات تولید کننده پودر شوینده برای توزیع این محصول با قمیت کمتر سخن گفت.

مسعود میر‌کاظمی 24 روز پیش در حاشیه جلسه هیات دولت اعلام کرد: «با کمک مالی دولت و تلاش کارخانه‌ها، هم‌اکنون مشکل توزیع پودر شوینده حل شده است».

او با طرح این موضوع که امسال دیگر افزایش قیمت پودر شوینده نخواهیم داشت گفت:«برخی کارخانجات نیز برای توزیع پودر شوینده با قیمت کمتر اعلام آمادگی کرده‌اند تا بدین طریق فشار بر مردم وجود نداشته باشد!»

وزیر بازرگانی در همین روز در جمع خبرنگار تاکید کرد: «مشکل توزیع پودر شوینده حل شده است. بعضی از کارخانجات پودر شوینده حول و حوش قزوین هستند، که انتقال تولیدات آنها از کارخانجات به راه‌آهن با مشکل مواجه و راهها هم بسته شده بود. به علاوه به دلیل اینکه تولید انبارهای طی 20 روز تا یک ماه گذشته کاهش یافته بوده مشکلاتی را ایجاد کرده بود که با کمک مالی دولت وتلاش آن این مشکلات رفع شد».

اما با توجه به ادامه کمبود پودر شوینده احتمالاً این استدلال میر کاظمی به این معنا خواهد بود که مسیر قزوین – تهران همچنان بسته باقی مانده و کالایی از این طریق به پایتخت حمل نمی‌شود!

گذشته از اظهارنظرهای رسمی و غیر رسمی مسئولان دولت؛ این اصل اقتصادی که «هر کالایی که با کمبود مواجه شود؛ بازار سیاه آن عرصه فعالیت سودجویان می‌شود» امروز در مورد پودرهای شوینده مخصوص ماشین لباسشویی صدق می‌کند.

این موضوع ظاهراً 29 روز پیش مورد توجه مدیر کل تامین و توزیع کالای وزارت بازرگانی قرار گرفته بود چرا که وی در همین روز از مردم خواست تا متخلفان را با شماره تلفن 124 به وزارت بازرگانی معرفی کنند.

عباس قلی‌زاده به «برنامه‌ریزی» دولت برای توزیع پودر شوینده اشاره کرد و گفت: « بر اساس این برنامه‌ها توزیع عمده‌فروشی به سمت توزیع خرده فروشی هدایت می‌شود. چرا که برخی کارخانجات تولید‌کننده به واسطه شرکت‌های پخش خود، توزیع‌کننده نیز هستند که اولویت بر توزیع در سطح خرده‌ فروشی است».

این مسئول از مردم خواست که مایحتاج خود از جمله پودرهای شوینده را از فروشگاههای زنجیره‌ای و میادین میوه و تره‌بار تهیه کنند تا مانعی برای سودجویان ایجاد شود.

قلی‌زاده نیز همچون وزیر بازرگانی سرمای هوا، وضعیت جوی و سختی راه را از دلایل توزیع محدود پودرهای شوینده می‌داند.

در این شرایط سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به تصور اینکه وعده یک هفته قبل (حدود یک ماه پیش) توزیع گسترده پودر در فروشگاههای زنجیره‌ای عملی شده است از نظارت جدی خود بربازار این کالا خبر داد غافل از اینکه یا توزیع آنچنانکه مسئولان بر آن تاکید داشتند گسترده نبوده و یا اینکه مدت‌ها محدودیت در عرضه این کالا، مردم را به فکر تهیه بیش از نیاز هفتگی خود کرده است. تهیه کالایی که بهداشت و پاکیزگی انبار محدود آن را در اذهان الزامی می‌کند.

به هر حال با وجود اعلام رسمی مسئولان در خصوص توزیع پودر در فروشگاهای زنجیره‌ای در این فروشگاه‌ها به جز پودرهای دستی شوینده کالای دیگری از این دست به چشم نمی‌خورد.

وزیر بازرگانی بالاخره حدود 20 روز پس از قولی که در مورد حل مشکل پودرهای شوینده داده بود (سه روز پیش) در حاشیه جلسه هیات دولت از صدور دستور افزایش تولید پودر شوینده خبر داد و گفت: «تقاضای کاذبی در این بازار ایجاد شده است».

او در جمع خبرنگاران درباره ادامه مشکل پودرهای شوینده بدون تکرار وعده‌های قبلی مسئولان گفت: «تولید و توزیع پودر شوینده در دستور کار قرار دارد».

در این میان به جز «برفی بودن جاده‌ها» دلایل دیگری از سوی آگاهان برای کمبود پودر لباسشویی مطرح می‌شود».

این آگاهان می‌گویند: « عدم پرداخت یارانه توسط دستگاه‌های مسئول به شرکت‌های تولیدکننده پودر سبب کمبود این محصول در بازار شده و کارخانجات نیز پودرهای تولید شده را عرضه نمی‌کنند».

بر اساس گزارش‌های رسیده در مرحله قبلی کمبود پودر شوینده نیمی از یارانه‌ها به تولیدکنندگان این محصول پرداخت شد که در قبال آن، کارخانجات نیز اقدام به عرضه پودر شوینده کردند اما هم‌اکنون که مسئولان امر باقیمانده یارانه را پرداخت نکرده‌اند، آنها یا تولید نمی‌کنند یا از عرضه محصول انبارها سرباز می‌زنند.

آگاهان در این زمینه اعلام کردند: «که علی‌رغم دریافت نیمی از یارانه توسط وزارتخانه‌های بازرگانی و صنایع و معادن، به دلایل خاصی از جمله بوروکراسی حاکم بر دریافت این یارانه توسط کارخانجات پودر شوینده،‌ تولیدکنندگان هنوز موفق به دریافت این یارانه از منابع مذکور نشده‌اند».

از سوبی دیگر آخرین گزارش آفتاب از فروشگاه‌های سطح شهر حاکی از آن است که علی‌رغم تاکید و دستور وزیر بازرگانی در خصوص افزایش تولید پودرهای شوینده، پودرهای مخصوص ماشین لباسشویی همچنان در بازار موجود نیست و نگرانی مردم با نزدیک شدن به شب عید افزیش یافته است.

یک فروشنده درباره کمبود پودرهای شوینده می‌گوید: «برخی فروشندگان عمده تنها در صورتی که ما حاضر به خرید اجناس دیگر آنها که مشتری چندانی ندارد شویم حاضر به فروش تنها یک جعبه 24 عددی از پودر به ما می‌شوند. این موضوع اکنون درباره برخی از کالاهای دیگر مثل مارک مخصوص از یک بیسکویت و همچنین نوعی از مایع ظرفشویی صدق می‌کند».

او می‌افزاید: «از دولت می‌خواهیم که مشکل مردم را به روشی که خود می‌داند حل کند و حتی یارانه به پودر اختصاص ندهد چرا که گران خریدن بهتر از کمبود کالایی است که با بهداشت مردم سر و کار دارد».

یک مغازه‌دار دیگر در این‌باره می‌گوید: «مشتریان ما از این فروشگاه ناراضی شده‌اند و توقع دارند که پودر لباسشویی به هر ترتیب به دست آنان برسد».

وی می گوید: «ما به سادگی قادر به تهیه پودر از بازار هستیم، اما با قیمتی بالاتر از قیمت روی کالا. بر این اساس ما نیز با اندکی سود می توانیم پودر مورد نیار مردم را به دست آنان برسانیم ، اما در این صورت ممکن است از سوی ماموران تعزیرات جریمه‌های هنگفتی به ما تعلق گیرد، بنابراین تنها برای مشتریانی که شناخت کافی از آنان داریم حاضر به انجام چنین‌ خطری می‌شویم».

این مسئول فروشگاه می گوید: «این کار برای ما سودی ندارد، چراکه توزیع به این روش محدود است. با این حال برای اینکه مشتریان ثابت خود را از دست ندهیم چنین کاری را انجام می‌دهیم».

او می‌گوید: «دولتی که چنین کار ساده‌ای(توزیع پودر) را نمی‌تواند انجام دهد چگونه وعده آوردن پول نفت بر سر سفره‌ها را داده است؟».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین