کد خبر: ۷۰۶۷۷۷
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۲

آیا در شرایط کنونی امتحانات برگزار می‌شود؟

بخش آموزش یکی از حوزه­‌های آسیب­‌دیده به­‌دلیل بیماری همه­‌گیر کووید-۱۹ است و در حال حاضر با آغاز امتحانات در برخی کشورها این مشکلات افزایش یافته است.
آیا در شرایط کنونی امتحانات برگزار می‌شود؟
آفتاب‌‌نیوز :

بیماری همه­‌گیر کووید-۱۹ هنوز هم تهدید بزرگی در سراسر جهان است. همچنان در تعداد زیادی از کشورها موارد ابتلا در حال افزایش است. بخش آموزش یکی از حوزه­‌های آسیب­‌دیده به‌­دلیل همه­‌گیری است و تعطیلی مدارس، بسیاری از کشورها را مجبور به تغییر شیوه برگزاری کلاس‌ها به‌صورت آنلاین کرده است. دانش‌آموزان نیز متضرر شدند زیرا امتحانات در چندین کشور لغو یا به تعویق افتاده است در ذیل به برخی از این موارد اشاره شده است.

در حال حاضر چندین کشور با موج دوم یا سوم همه­‌گیری دست و پنجه نرم می‌کنند. حتی تزریق واکسیناسیون را نیز شروع کرده‌اند اما سرعت واکسیناسیون کمتر از شیوع کووید-۱۹ است. تاثیر لغو و به تعویق انداختن امتحانات سال گذشته شاید یک سال دیگر ادامه خواهد یافت. مشکلات مربوط به لغو یا به تعویق افتادن امتحانات مدارس در همه دنیا متفاوت است. براساس یک گزارش، انگلیس تایید کرده است که امتحانات سطح A و گواهینامه عمومی تحصیلات متوسطه، امسال لغو شده است. جدا از این، آزمون‌های دانش‌آموزان زمان ترک دبستان نیز لغو شده‌­اند.

در انگلیس اکثر مدارس با وجود لغو امتحانات حضوری، نمرات خود را بر اساس آزمون می‌گذارند. اکثر مدارس، باوجود تعهد مدیران مبنی بر عدم برگزاری امتحانات حضوری، دانش‌آموزان دوره متوسطه و سطح A را وادار می­‌کنند در آزمون­‌های پایان سال شرکت کنند. بیش از نیمی (۵۳ درصد) از مدیران مدارس متوسطه گفتند که نمرات خود را بیشتر بر اساس برگه‌های امتحانی تنظیم می­‌کنند و ۷درصد دیگر نیز می­‌گویند که فقط بر اساس آزمون­‌هایی که در شرایط امتحان گرفته می‌­شوند، نمره­‌دهی می­‌کنند. ۲۶ درصد دیگر از مربیان گفتند: نمرات دانش‌آموزان براساس ترکیبی از برگه‌­ها به سبک امتحان و مدارک دیگر است.

در اوایل سال جاری، رئیس موقت اداره تنظیم امتحانات و مدارک قول داد که هیچ امتحانی در تابستان امسال برگزار نمی­‌شود. اما نظرسنجی به سرپرستی انجمن مدیران مدرسه و دانشکده‌ها با شرکت بیش از ۵۰۰ معلم نشان داده است که اکثریت افراد براساس نتایج آزمون نمرات را اعلام می­‌کنند. وی گفته است که به جای آزمون از نظر معلمان استفاده ­‌شود و این نظرات باید براساس ارزیابی، تکلیف یا کار کلاسی باشد.

وزارت آموزش و پرورش پیش از این اعلام کرده بود که امتحانات پایان سال که معلمان می­‌توانند از آنها برای اعلام نمرات خود استفاده کنند، داوطلبانه خواهد بود. مسئولان برگزاری امتحان در حال آماده‌سازی مجموعه‌ای از برگه‌های امتحانی برای همه موضوعات درسی هستند اما معلمان مجاز به انتخاب استفاده یا عدم استفاده از آن­ها برای اطلاع از نمرات نظری خود خواهند بود. اگر معلمان تصمیم بگیرند از برگه امتحانی استفاده کنند، لازم نیست دانش‌آموزان در شرایط امتحان قرار بگیرند و همچنین معلمان در مورد گرفتن امتحانات در خانه یا مدرسه تصمیم خواهند گرفت.

جف بارتون، دبیر کل انجمن مدارس مدارس و کالج ها در انگلستان (ASCL) گفت: «هیچ کس فکر نمی­‌کند که هر یک از این موارد ایده­‌آل باشد.»

وی در ادامه افزود: ممکن است مردم گیج شوند، زیرا از یک طرف، دولت امتحانات عمومی را لغو کرده است و از طرف دیگر، بسیاری از مدارس از سوالات و برگه‌ها به سبک امتحان برای ارزیابی دانش‌آموزان استفاده می­‌کنند.

آقای بارتون هشدار داد، با توجه به رویکردهای مختلفی که مدارس برای آزمون دانش‌آموزان در نظر می‌­گیرند، اطمینان از رعایت استانداردهای نمره‌دهی در سراسر کشور دشوار خواهد بود.

سخنگوی اداره تنظیم امتحانات و مدارک گفت: «امسال معلمان و مدیران مدارس اختیار دارند که بر اساس آنچه به دانش‌آموزان آموخته‌اند، تصمیم بگیرند که چگونه درباره عملکرد دانش‌آموز قضاوت کنند.»

تمهیدات موجود به معلمان انعطاف­‌پذیری در مورد چگونگی و زمان ارزیابی دانش‌آموزان و مطالب مورد استفاده آنان برای انجام این کار را می­‌دهد. استفاده از روش‌­های ارزیابی اضافی ارائه شده توسط هیأت‌های امتحانی اختیاری است و بخشی از دامنه وسیعی از مدارکی است که معلمان برای رسیدن به یک نمره می‌­توانند استفاده کنند.»

دولت گفته است که دانش‌آموزان با توجه به اختلال در تحصیل، فقط باید بر اساس آنچه که به آنان آموخته شده، ارزیابی شوند. بر اساس اظهار نظر دولت، مدارس راهنمایی می‌شوند تا روند ارزیابی آنها عادلانه باشد و هیأت امتحانی مدارس را با استفاده از یک نمونه نمایشگر و همچنین از طریق نظارت‌های هدفمندتر با استفاده از معیارهای مبنی بر خطر ارزیابی کنند.

ایتالیا نیز قانون بودجه جدیدی را تصویب کرده است این قانون، روشی را برای مدارس متوسطه ایجاد خواهد کرد تا از برگزاری امتحانات نهایی مطابق با مقررات سخت­گیرانه اطمینان حاصل کنند. پایان امتحانات مدارس فقط از طریق امتحانات شفاهی انجام می­‌شود و انتظار می­‌رود دو امتحان کتبی لغو شود.

فرانسه اعلام کرده است که امتحانات نهایی دبیرستان تا حد زیادی کنار گذاشته می­‌شوند و ارزیابی مستمر و تکالیف درسی جایگزین آن می­‌شوند.

امتحانات در چندین کشور دیگر نیز یا به تعویق افتاده، لغو شده‌­اند یا راهی دیگر برای انجام امتحانات به غیر از روش‌های سنتی پیدا کرده‌­اند. برخی از کشورها نیز قرار است آزمون­‌های کتبی را تحت دستورالعمل­‌های دقیق ایمنی انجام دهند.

در هند، بسیاری از دانشجویان خواستار لغو یا به تعویق انداختن امتحانات بورد مانند آزمون‌­های گواهی پایان تحصیلات مقطع متوسطه (CBSE) شده‌­اند. به تازگی، نخست وزیر نارندرا مودی برای دانشجویان سخنرانی کرد. رسانه­‌های اجتماعی مملو از درخواست لغو امتحانات بورد هستند. هزاران دادخواست برای لغو امتحانات CBSE امضاء شده است. یکی از کاربران در توییتر ضمن درخواست لغو امتحانات نوشت: «در مکزیک ۱۳۰۰ مورد امتحان، در عربستان سعودی ۵۴۱ مورد امتحان لغو شد اما در هند ۹۳ هزار مورد امتحان طبق برنامه برگزار می­‌شود». در میان افزایش موارد ویروس کرونا در کشور، مرکز برگزاری آزمون­‌های گواهی پایان تحصیلات مقطع متوسطه و چندین هیئت دولت دیگر تاکنون امتحانات مربوطه را لغو یا به تعویق انداخته­‌اند و اکنون چندین معلم مدرسه بر این عقیده هستندکه قبل از شروع مجدد امتحانات عملی پایه دوازدهم، برای پیشگیری از گسترش کووید-۱۹، باید آزمایش‌های RT-PCR برای دانش‌آموزان اجباری شود.

مدارس سوریه امتحانات نهایی را به­ دلیل همه‌گیری هفته‌­ها زودتر آغاز می‌­کنند. صدها هزار دانش‌­آموز در مناطق تحت کنترل دولت سوریه روز یکشنبه پس از سه هفته تعطیلی مدارس برای محدود کردن شیوع ویروس کرونا، امتحانات نهایی را آغاز کردند. در هفته‌­های اخیر سوریه شاهد افزایش چشمگیر موارد ابتلا به کرونا بود و این افزایش منجر به تعطیلی مدارس و دانشگاه­‌ها و همچنین برخی از موسسات دولتی شد.

حدود ۱.۵ میلیون دانش‌آموز از کلاس پنجم تا دبیرستان به ۱۰ هزار و ۵۵۰ مدرسه رفتند تا در میان اقدامات پیشگیرانه از شیوع ویروس، از جمله ماسک زدن و ضدعفونی کردن کلاس­‌های درس، امتحان دهند. این امتحانات حدود یک ماه زودتر از موعد مقرر برگزار می­‌شود زیرا مدارس در اوایل سال جاری به­ دلیل همه‌­گیری که ده­‌ها هزار نفر را در کشور جنگ‌­زده بیمار کرده است، بسته شدند. یک مقام وزارت آموزش گفت: طی دو روز گذشته همه مدارس به منظور آمادگی برای امتحانات در مناطق تحت کنترل دولت ضدعفونی شده­‌اند. تست کرونای ده‌­ها هزار نفر در سوریه مثبت بوده است، از جمله حدود ۲۲ هزار نفر در مناطقی از کشور که تحت کنترل دولت هستند. بیش از ۱۵۰۰ نفر به‌خاطر کووید-۱۹ در مناطق تحت کنترل دولت از بین رفتند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین