تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۷

شناسایی خطر ابتلا به آلرژی با مکونیوم نوزاد

تجزیه‌وتحلیل اولین مدفوع نوزاد، معروف به مکونیوم نشان می‌دهد که کمبود برخی از مواد بیوشیمیایی و روده‌ای که به‌طور معمول در مدفوع مشاهده می‌شود، با خطر آلرژی، اگزما و آسم کودکان مرتبط است.
شناسایی خطر ابتلا به آلرژی با مکونیوم نوزاد

شرایط آلرژیک مانند آلرژی غذایی، تب یونجه، آسم و اگزما در اثر واکنش بیش از حد سیستم ایمنی بدن به ترکیبات بی‌خطر در محیط ایجاد می‌شود. نتایج بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند که بین واکنش سیستم ایمنی بدن و تنوع کمتری از باکتری‌های روده یا میکروبیوم ارتباط وجود دارد. برخی معتقدند، اکوسیستم متنوعی از باکتری‌های مفید به آموزش سیستم ایمنی در حال رشد برای تحمل ترکیبات غیر مضر کمک می‌کند.

به گزارش ساینس، محقق این تحقیق، شاریس پترسون از دانشگاه بریتیش کلمبیا در ونکوور کانادا و همکاران وی، مکونیوم ۱۰۰ نوزاد را که بخشی از یک مطالعه بزرگ‌تر و در حال پیشرفت در مورد رشد کودک بود را مورد تجزیه‌وتحلیل قرار دادند.

مکونیوم، مدفوع طبیعی نیست، بلکه مخلوطی از موادی مانند مایع آمنیوتیک، سلول‌های پوستی و مواد ساخته شده توسط پوست کودک است که در اواخر بارداری وارد دهان نوزاد می‌شود. از نظر شیمیایی، شامل طیف وسیعی از مولکول‌های چرب، اسیدهای آمینه و سایر ترکیبات رژیم غذایی مادر است.

پترسن می‌گوید: «مکونیوم، نوعی کپسول زمان است زیرا حاوی تمام مولکول‌هایی است که کودک در معرض آن قرار گرفته است.»

بیشتر شرایط آلرژیک در اواخر کودکی ایجاد می‌شود، بنابراین این گروه تحقیقاتی برای درک این موضوع، در یک سالگی کودک، آزمایشی پوستی انجام دادند که واکنش سیستم ایمنی بدن را اندازه‌گیری می‌کرد.

محققان دریافتند، هرچه نوع مختلف مولکول مکونیوم کودک کمتر باشد، خطر ابتلا به آلرژی در کودک تا یک سالگی بیشتر می‌شود و کاهش مولکول‌های خاص با تغییر در گروه‌های اصلی باکتری همراه است. این گروه‌های باکتری نقش مهمی در ایجاد و بلوغ یک اکوسیستم وسیع از میکروب‌های روده دارند که به عنوان میکروبیوتا شناخته می‌شوند و یک بازیگر قدرتمند در سلامتی و بیماری هستند.

پترسن اظهار کرد: «نتایج نشان می‌دهد که ایجاد یک سیستم ایمنی سالم و میکروبیوتا ممکن است در واقع قبل از تولد کودک شروع شود و مولکول‌های ریزی که نوزاد در رحم در معرض آن قرار دارد نقش اساسی در سلامتی آینده کودک دارد.»

وی ادامه داد: «آنچه در مکونیوم است منبع غذایی همه آن باکتری‌هایی می‌شود که می‌خواهیم آنها را استعمار کنیم. هرچه منبع غذایی متنوع‌تر باشد، به احتمال زیاد قادر خواهیم بود به استعمار همه آن میکروب‌های مفید ادامه دهیم.»

پترسن افزود: والدین می‌توانند از طریق مراحلی مانند پرهیز از مصرف آنتی‌بیوتیک‌های غیر ضروری و تلاش برای وادار کردن کودکان به بازی در خارج از خانه، خطر ابتلا به بیماری‌های آلرژیک را کاهش دهند.

محقق ارشد این تحقیق، دکتر استوارت توروی گفت: می‌دانیم که کودکان مبتلا به آلرژی بیشترین خطر ابتلا به آسم را نیز دارند و در حال حاضر، فرصتی برای شناسایی نوزادان در معرض خطر داریم تا از مداخلات زودهنگام حتی قبل از شروع علائم و نشانه‌های آلرژی یا آسم در زندگی بهره‌مند شوند.

نتایج این تحقیق در نشریه Cell Reports Medicine منتشرشده است.