کد خبر: ۷۰۷۰۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۶

در مناظره خرازی و صفارهرندی چه گذشت؟

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و سفیر سابق ایران، در گفت‌وگویی به بررسی موضوع "نقش رئیس جمهور در حل مشکلات کشور" پرداختند.
در مناظره خرازی و صفارهرندی چه گذشت؟
آفتاب‌‌نیوز :

محمد حسین صفارهرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگویی با صادق خرازی یفیر پیشین ایران به بررسی " نقش رئیس جمهور در حل مشکلات کشور پرداختند".

صفار هرندی با بیان اینکه قوه مجریه در کشورمان، به ازای حکومت معنا می شود و باید پاسخگوی عملکردش باشد، گفت: با این وجود که کشور توسط سه قوه اداره می شود اما در میان قوای مجریه، مقننه و قضاییه، سهم اختیارات قوه مجریه به دلایل گوناگون بیشتر و این قوه مجریه است که در مقام دولت تلقی می شود این در حالی است که حکومت هم به نوعی دولت خطاب می شود.

وی ادامه داد: قدر و شأن دولت به لحاظ اختیارات به قدری بزرگ است که به ازای حکومت معنا می شود، بنابراین به معنای دیگر می توان گفت که یک کشور به لحاظ وظایف دولتی و حکومتی توسط دولت اداره می شود و این دولت است که ملاحظات بیشتری می طلبد زیرا مسئولیت های بیشتری بر دوش دولت قرار دارد که از آن میان می توان به تخصیص بودجه و تعیین ابعاد بودجه اشاره کرد زیرا حدود ۹۰ درصد تعیین بودجه کشور در بخش های گوناگون در اختیار دولت است.

سیدمحمد صادق خرازی دبیر کل حزب ندای ایرانیان با بیان اینکه اختیاراتی که قانون اساسی برای رئیس جمهور قائل شده که در عمل، حوزه این اختیارات و امکانات گاهی ناهماهنگ می‌نماید و این ناهماهنگی ها و ایرادات، مشکلاتی را پدید می آورد، خاطرنشان کرد: اگر رئیس جمهوری درد آشنا با زندگی مردم باشد و بتواند بر مشکلات فائق آید در حل مشکلات کشور هم می تواند موفق باشد. در حال حاضر ما در کشوری غیر متمرکز زندگی می کنیم که شاید باید ساختار قانون اساسی آن اصلاح شود.

وی تصریح کرد: اگر رئیس جمهور فردی باشد که موانع و مشکلات را از حوزه عمل وی بردارند عملکرد موفق تری خواهد داشت، رئیس جمهور نباید فردی باشد که درپایان دوره کارش بگوید اختیارات من چنین و چنان بود خب اگر اختیاراتش آن گونه که در پندارش بوده، فراهم نبوده باید پس از صحبت با رهبر، دولت را تحویل می داد و می رفت یا از روز اول با مردم شفاف صحبت کرده و راه حل ارائه می داد.

دبیرکل حزب ندای ایرانیان افزود: رئیس جمهور فردی است که می تواند درجامعه نشاط تزریق کند و یا اینکه مشکلات را افزون نماید به همین دلیل در قانون اساسی، موقعیت رئیس جمهور پس از رهبری،​ از جایگاهی ممتاز برخوردار شده است.

صفارهرندی به شناخت و آگاهی منتخبین ریاست جمهوری از مشکلات و موانع جایگاه رئیس جمهور اشاره کرد و افزود: این خصلت آدم است که پس از رویارویی با سختی‌ها و مشکلات، گاهی خسته شده و مسئولیت مشکلات را برگردن جاهایی بیندازند، حال گاهی این جاها با بیان علاماتی معلوم می شود و گاهی مبهم بیان می شود این خصلت در همه افراد وجود دارد هم کوچک و هم بزرگ، بعضاً فشار روانی بر بزرگان بیشتر خواهد بود زیرا توقع و انتظارات از آنها بیشتر است.

وی گفت: جامعه حق دارد پرسش کند که اگر حقیقتاً اینقدر جایگاه مبهم است چرا وقتی افراد شال و کلاه می کنند برای گرفتن مسئولیت، همان زمان ابراز نگرانی نمی کنند اتفاقاً دولت ها در حین سرکار آمدن وعده های بزرگ می دهند آنها می دانند که کشور چگونه اداره می شود، قانون اساسی را می شناسند و قوانین جاری و روال های قانونی را می شناسند و خودشان هم اینکاره و اکثراً در مسئولیت های بزرگ بوده اند وگرنه به عنوان رجل سیاسی تلقی نمی شوند، نمونه اش رئیس جمهور کنونی که از اول انقلاب تاکنون در جایگاه هایی همچون نایب رئیس مجلس یا رئیس کمیسیون امنیت ملی و در دوره ای طولانی دبیر شورای امنیت ملی بود و اشراف کافی به تمام جاهای مملکت داشته است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: بنابراین وقتی فرد وارد می شود و به مردم وعده می دهد که کلید حل مشکلات را در دست دارد و راه حل های واضحی برای اداره کشور دارد، پس معلوم است که ابهامی ندارد و می داند که اوضاع چی به چی است، منتهی این خصلت آدمی است که وقتی قصد توجیه ناکامی های خود را دارد تلاش می کند تا مشکلات را گردن این و آن بیندازد به نظر من این جور بهانه ها در جامعه مسموع نمی باشد به خصوص در پایان دو دوره ریاست جمهوری. زیرا در حال حاضر باید پاسخگو باشد و به نظر برخی از دوستان این دولت، این حرف ها دیگر پسندیده نیست و حال دولت فقط باید کارنامه ارائه نماید شاید آن موقع پس از بررسی ها معلوم شود که در هدف گذاری ها اشتباهی اتفاق افتاده و باید عامل را در جای دیگری جستجو نمود.

دبیرکل حزب ندای ایرانیان گفت: بی انصافیست که همه مشکلات کشور را گردن رئیس جمهور بیندازیم.

خرازی گفت: می توانیم خیلی راحت همه مشکلات کشور را برگردن رئیس جمهور بیندازیم اما این بی انصافیست، من خود از منتقدین دولت در این سال ها بوده ام اما بی انصافیست که همه مشکلات را گردن رئیس جمهور بیندازیم. مقایسه ایران با سایر کشورها قیاس مع الفارق است زیرا دیگر کشورها دچار بحران جهانی نیستند، دیگر کشورها گرفتاری های بین المللی ندارند، دیگر کشورها در چالش های بزرگ نیستند.

وی افزود: یک دولتی ۷۰۰، ۸۰۰ میلیارد درآمد داشته و یک دولتی در چهار سال گذشته حدود ۴۰ میلیارد دلار درآمد از فروش نفت داشته بودجه‌ای که بسته شده و بر اساس آن برنامه‌ای که بوده و بر اساس آن خطرناک‌ترین و تلخ‌ترین تحریم تاریخ بشر از آمریکا بر ایران بکار رفته است اگر به تاریخ تحریم های جهان نگاه کنیم، بر اساس یک قانون نانوشته وزیر خارجه دولت ترامپ با شرکت ها جلسه می گذاشت و هر راهی را که وزرا و مسئولین ایران می رفتند و حتی بخش خصوصی ایران با سد راهی مواجه می شدند و از سوی دیگر آن شرکت و کشور خارجی هم تحریم می شد.

دبیرکل حزب ندای ایرانیان افزود: نمی توانیم از یک طرف به رئیس جمهور بگوییم به وسط اقیانوسی پر از کوسه برود و با دست و پای بسته و قلاده ای برپا به او بگوییم باید با کرال سینه شنا کنی و برنده شوی، این اصلا امکان ندارد.

وی تصریح کرد: زمانی می توان بر اساس برنامه ششم عمل کرد که ورودی با خروجی، امکانات و درآمدها با هزینه ها، مشکلات با فرصت ها و تهدیدات با هم هماهنگ باشد، من معتقدم در این مقطع به دلیل تحریم ها یک هماهنگی میان مجموعه کشور به وجود آمد اما دولت باید کمک مردم کند ما در اینجا دولتی نداریم که مثل دولت های انگلیسی و فرانسه بودجه اش پرپول باشد و نظام اقتصادی اش مبتنی بر اقتصاد نفتی نباشد، متاسفانه اقتصاد ما مبتنی بر نفت است و دولت ها هم هر کدام آمدند وعده ای دادند و کار دیگری کردند، متاسفانه توسعه ما مبتنی بر درآمد نفت است.

خرازی با بیان اینکه ما امروز درگیر چالش های اجتماعی هستیم افزود: اگر انتظارتان را از دولت و از همه مدیران کشور و چالش های اجتماعی را بر اساس مجموعه نظام در نظر نگیریم همین بحران اجتماعی ما خواهد شد، امروز گرفتار بحران اجتماعی هستیم و آن بحران اجتماعی است که در شناخت دنیای جدید دچار مشکل هستیم، من خاطر دارم وقتی بزرگان اقتصاد جهانی به ایران آمده و صحبت از بلاک چین می کردند نه بخش خصوصی می فهمید و نه بخش دولتی، اما حالا بخش خصوصی خیلی جلوتر از بخش دولتی است شاید 17 درصد از گردش پولی و مالی بزرگ بخش خصوصی ایران بر اساس بلاک چین ها و کیف الکترونیکی در حال انجام است.

وی با اشاره به پارادایم شیفت گفت: ما پارادایم شیفت انجام نداده و به دولت هم اجازه انجام نداده ایم ( پارادایم شیفت یا Paradign shift به معنای یک چارچوب ذهنی است که افراد رفتار و عادات خود را از آن الگو برداری می کنند و طبق آن عمل می نمایند) برای مثال شاید شهرداری ها و یا شوراهای شهر با دولت هماهنگ نباشند.

دبیرکل حزب ندای ایرانیان گفت: آیا امکانات یک شهردار در پاریس با یک شهردار در تهران یکی است؟ در پاریس، رئیس پلیس و رئیس دادگستری و رئیس آب، برق و ... تحت نظر شهردار هستند حتی در برخی کشورها قدرت شهردار از یک رئیس جمهور بالاتر است اما در ایران شهردار یک سوپور است، این نگاه نیاز به اصلاح دارد در ایران اندازه رئیس جمهور همین است اگر بستر نگاه را بزرگتر می کردیم و نیروهای کیفی بزرگتری برای آینده در نظر گرفته می شد خیلی کارها می شد کرد.

محمد حسین صفارهرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: اگر ما را برگردانند به سال 68 و روزهای بازنگری بندهای قانون اساسی، اگر بنده طرف مشورت بودم آن زمان می گفتم به جای حذف جایگاه نخست وزیر باید جایگاه رئیس جمهور حذف می شد، ما نیاز به رئیس دولت داریم، آن زمان که آقایان حضور رئیس جمهور و حذف نخست وزیر را طراحی کردند به رئیس جمهور، شأن رئیس الوزرایی دادند ولی اگر امروز پای صحبت وزرا بنشینیم می بینیم وقتی یک وزیر سه سال در نوبت است تا رئیس جمهور به آن وقت اختصاصی بدهد معلوم است که دولت نمی تواند پیش برود.

وی ادامه داد: تحریم ظالمانه در اختیار ما نیست اما رئیس جمهوری که می آید و می گوید کلید مشکل را در دست دارد و زبان آنها را بلد است نمی تواند بعد از هشت سال بگوید همان جای اول هستیم و تحریم ها بیشتر هم شده و پول هم به خزانه نیامده است، مردم این حرف ها را نمی پذیرند مردم به امیدی در خیابان ها ریخته و خوشحالی کردند و فریاد می زدند دلار قرار است بشود هزار تومان ولی امروز همان هایی که مردم را می ترساندند که اگر ما نیاییم دلار به پنج هزار تومان می رسد الان می گویند ممکن است دلار به زیر ۲۰ هزار تومان هم برسد خیلی از چیزها به هدف گذاری‌های داخل یک دولت مربوط می شود.

آقای صفارهرندی تصریح کرد: وزارت خارجه عملاً در حوزه های گوناگونی خود را تعطیل کرده بود و فقط روی برنامه هسته ای متمرکز شده بود آن هم در قالب برجام، بنابراین خیلی از دوستان ما در جاهای مختلف دنیا نادیده گرفته شده بودند.

وی بیان کرد: در اقتصاد مقاومتی به ما نشان داده شده که باید راه های دسترسی به جهان گسترش یابد و کشورهایی را مدنظر قرار بدهیم که احتمال ارتباط با جهان را برای ما فراهم می آوردند اما در عوض، اصرار داشتیم با کشورهایی رابطه داشته باشیم که البته آنها هم ما را ناکام گذاشتند برای مثال طی سال های گذشته با کل اروپا جمعاً یک میلیارد دلار ارتباط نداشته ایم این در حالی است که فقط با یک کشور همسایه مان سالانه حدود 12 میلیارد دلار گردش مالی داریم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ارتباط با رابطه اقتصادی با کشور چین گفت: اگر قرار بود از بیرون کشور هم مدد بگیریم، اینجا جایی بود که باید سرمایه گذاری می کردیم ما اصرار داشتیم که آنها را پس بزنیم، او می گوید من خواهان رابطه راهبردی با ایران هستم ما مسخره اش می کردیم، هنوز هم باور ندارند با چنین قدرتی که همه او را به عنوان قدرت نخست جهان قبول دارند (البته به یک عبارتی) از روی تبختر رفتار کردیم و پیش اروپایی ها گردن کج کردیم آنها هم ما را ناکام گذاشتند اینجاست که دولت اشکالات استراتژیک داشته است.

صفارهرندی با اشاره به بیانات رهبری در خصوص راه حل مشکلات و تحریم ها گفت:​ بخشی از درد ما در بیرون از کشور است به فرموده رهبر معظم انقلاب،​ رفع تحریم دست ما نیست اما خنثی کردن و دور زدنش که دست ماست، برخی اصرار داشتند که انگار دور زدن تحریم ها اخلاقاً بد است و اصرار داشتند خودمان را بیندازیم در دامان تحریم کنندگانی که عملکردی بی رحمانه علیه ما داشتند در حالی که همین دولت الان روزانه بیش از یک میلیون شبکه نفت می فروشد به کجا می فروشد؟ به اروپا و آمریکا؟ به رفقای آنها؟ خیر. به همان جایی که تاکنون اصرار داشته با آن رابطه برقرار نکند اگر ریشه دردها شناسایی شود یافتن راه حل ها راحت تر خواهد بود.

آقای خرازی در طرف دیگر گفت و گو خود را طرفدار حاکم معذور معرفی کرد و افزود: آقای روحانی و دولتش هم حرف دارند، من معتقدم با همین قانون اساسی موجود می توان برای مشکلات کشور راه حل یافت مشکلات کشور، لاینحل نیست.

وی ادامه داد: آیا ساز و کاری که برای انتخابات در نظر گرفته ایم اجازه می دهد که نیروها قوی و در تراز جهانی به کرسی مدیریت اجرایی کشور بنشینند؟

دبیرکل حزب ندای ایرانیان با اشاره به انتخابات شورای شهر گفت: با وجود تمام هجمه هایی که برای شرکت نکردن در انتخابات از سوی مخالفین و معاندین نظام ایجاد می شود در برخی از استان ها، نیروهای ملی و متدین و خانواده های شهدا را از یک جریان فکری حذف کردند.

خرازی افزود: اگر بخواهیم مشکلات کشورمان حل و مملکتمان آباد شود باید قانون اساسی یک بار دیگر مورد بازنگری قرار گیرد به گونه ای که دوباره نخست وزیر و مجلس مشروعیت پیدا کنند و رئیس دولت به معنای واقعی و مانند دیگر کشورها، رئیس دولت باشد و احساس نکنند که پادشاه است من فکر می کنم باید ساختار انتخاباتی کشورمان را تغییر جدی دهیم.

تصریح کرد: در حال حاضر بی انگیزگی بی داد می کند مردم می گویند اگر می خواهید مردم در انتخابات شرکت کنند، به صدا و سیما بگویید صدای مردم باشد اما با این ساز و کار، بسیاری از هیات های نظارتی را دارند می زنند،​ در همین انتخابات ریاست جمهوری نیروهایی بودند که خانه نشین شدند، من با آقای احمدی نژاد اختلاف فکری و مبنایی دارم و از روز اولی که آمد،​ شهر به شهر مخالف او صحبت کردم اما چرا نباید بگذاریم او در انتخابات شرکت کند چرا نباید بگذاریم روسای جمهور دیگری در انتخابات شرکت کنند، اگر اینها صدایشان به جایی می رسد باید بیایند و حرفشان را بزنند باید مردم را در انتخابات آزاد بگذاریم.

دبیر کل حزب ندای ایرانیان ادامه داد: اما در عوض ما به مردم می گوییم استاندارد زمین فوتبال ما، نصف استاندارد جهان و تعداد بازیکنان ما به جای 11 نفر، پنج نفر است، نتیجه این می شود که مردم حالت بریدگی پیدا می کنند.

وی گفت:​ من معتقدم در حال حاضر کشورمان نیازمند رئیس جمهوری است که نرخ زندگی مردم را روزانه بفهمد رئیس جمهوری نیاز داریم که بفهمد اقتصاد عدالت محور چیست، رئیس جمهوری نیاز داریم که در کردستان صدای کوله برها باشد، رئیس جمهوری نیاز داریم که نیاز مردم نیازمند سوختبر سیستان و بلوچستان را بفهمد، رئیس جمهوری نیاز داریم که صدای خانواده های داغداری باشد که عزیزانشان در هواپیما سقوط کردند و اما او حاضر نشد حتی یک روز عزای ملی اعلام کند.

خرازی افزود: اینها در روحیه مردم تاثیر می گذارد ما رئیس جمهوری نیاز داریم که گره از کار مردم ایران باز کند اگر انتخاب هایمان را محدود نکنیم در ایران روسای جمهوری داریم که توانایی تراز اداره پنج کشور را دارند.

سفیر پیشین ایران در رابطه با وزارت خارجه هم گفت: نمی خواهم فردا روزی وقتی به وزارت خارجه رفتم به من گوجه و تخم مرغ پرتاب کنند در حال حاضر وزارت خارجه در تاریخی ترین مدیریت خود قرار گرفته اما متاسفانه در سر این وزارتخانه زده شد آقای ظریف از متدین ترین، انقلابی ترین و و شریف ترین مردم است.

وی افزود: در یک جایی حاج قاسم را آمریکایی ها برایمان شهید می کنند قاسم سلیمانی مقدس است قاسم سلیمانی برآمده از چند صدسال مجاهدت مردم است اما اگر به بهانه دفاع از قاسم، بد دفاع کنیم و کسی دیگر را بزنیم... عقل سلیم حکم می کند که باید واقع بینانه نگاه کنیم.

آقای صفارهرندی گفت: اگر نظام در معرفی نامزدهای انتخابی سخاوتمندانه برخورد کند و فیلترهای سخت نگذارد، ممکن خواهد بود که افراد قویتری انتخاب شوند و مردم هم با نشاط بیشتری در انتخابات شرکت کنند.

وی افزود: از انتخابات شوراهای دوم، بازتر نداشتیم درآن انتخابات حتی نهضت آزادیخواه و حتی ضد انقلاب هم در آن فرصت داشتند حتی کسی که برای شهردار اصلاح طلبان آن زمان معرفی شده بود یکی از سخنگوهای جریان ضد انقلاب بود که امروز در صدای امریکا فعال است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: آن انتخابات به لحاظ تعداد شرکت کننده ضعیف ترین انتخابات کشورمان بود در آن انتخابات، آقایان اصلاح طلب با همه بضاعت حاضر شدند و مورد بی مهری مردم قرار گرفتند و رای نیاوردند.

صفارهرندی با اشاره به انتخابات اخیر مجلس گفت: این انتخابات چندان موافق طبع همه ما قرار نگرفت اما در این انتخابات یک سری از سرخط های جریان اصلاح طلب حاضر بودند حتی یکی از چهره های شاخص روحانیون که سرلیست اصلاح طلبان بود تعداد آراء اش یک چندم آخرین نفر لیست پیروز بود باید نگاهی متفاوت داشت باید دید وفای به عهدهایی که با مردم کردیم، داشتیم؟

وزیر پیشین ارشاد اسلامی با اشاره به موضوع حضور احمدی نژاد در انتخابات گفت: حضور او دست ما نیست و به تصمیم شورای نگهبان مربوط می شود در چارچوب قانون اگر کسی بیاید و بگوید که اصلا نظام جمهوری اسلامی را قبول ندارد هستند کسانی که در حال حاضر از جمهوری اسلامی عبور کرده اند و می گویند که جمهوری اسلامی دیگر به درد نمی خورد کجا با کسی را که با اصل نظام درگیر باشد می پذیرند تا درانتخابات، نامزد شود؟!

خرازی با اشاره به ناتوانی و عملکرد ضعیف دولت، گفت: در ناتوانی و ضعف مدیریت دولت، شبهه ای نیست، اگر در مطرح کردن انتخابات شوراها ترسی نداریم، خب بگذاریم دوباره تکرار شود حضور ۱۴ درصد مردم تهران در انتخابات مجلس که هنر نیست ما معتقدیم که در مسیر انتخابات باید مشارکت همه جانبه وجود داشته باشد حرف ما این است که نامزدهای انتخاباتی،​ خارج از وظیفه شان تصرف قدرت نکنند ستاد اجرایی فرمان امام بسیار خوب عمل کرده و دولت اگر دولت عاقلی بود ستاد اجرایی فرمان امام را روی سر می گذاشت و در خیلی جاها امنیت قضایی مردم را تضمین می کرد.

او افزود: حرف من این است که اگر می خواهید مردم در صحنه باشند و مردم را عامل قدرت می دانید، پس راه را برای مردم باز کنید.

صفار هرندی با بیان اینکه، مشکلات کشور راه حل دارد، افزود: با رجوع به خود مردم می شود بن بست شکنی کرد، کلیدهای حل مشکل ما از بیرون نمی آید نباید راه را به بیرون بست اما باید بلد باشیم کجا سرمایه گذاری کنیم آیا نباید قدردان زحمات قرارگاه خاتم سپاه پاسداران بود؟ قرارگاهی که در دوران تحریم جای خالی شرکت های خارجی را پر کرد و ۷۰ تا ۸۰ هزار میلیارد تومان طلب از دولت، هنوز هم زیر بار پروژه های جدید می رود و بیش از دو سوم بنزین مورد نیاز و سایر فرآورده های نفتی کشور در کشورمان تولید می کند، باید دست چنین ارگانی را بوسید، این قرارگاه مسئولیت می فهمد اما متاسفانه باز به دنبال شرکت های بین المللی خارجی می رویم که با هر تحریم کار را زمین می گذارند و می روند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
0
0
هردو سر و ته یه کرباسن. با این تفاوت که یکی فامیل دور و یکی فامیل نزدیکه.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین