کد خبر: ۷۰۷۶۲۶
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۹

فوت یک زن بر اثر «قرص برنج» در استان همدان

مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان از جان باختن زن کبودراهنگی بر اثر مسمومیت با قرص برنج خبر داد.
فوت یک زن بر اثر «قرص برنج» در استان همدان
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر ارتین کمالی در توضیح خبر اظهار کرد: زنی ۲۴ ساله دیروز-یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه- در شهرستان کبودرآهنگ بر اثر بی احتیاطی با قرص برنج مسموم شدو پس از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۲۶ نفر شامل ۶ زن و ۲۰ مرد بر اثر مسمومیت با قرص برنج جان باختند، افزود: آلومینیوم فسفید که از آن برای ضدعفونی و حفاظت از دانه‌های غلاتی همچون برنج استفاده می‌شود با نام‌های تجاری‌ همچون کویک‌فوس، سلفوس و در ایران با نام قرص برنج می‌توان آن را یافت، سمی بسیار مهلک است به‌ویژه هنگامی که آن را از ظرف تازه باز شده آن مصرف کنند و مرگ آن بر اثر شوک عمیق، آماس قلب و از کار افتادن بعضی عناصر داخلی بدن است.

کمالی ادامه داد: مرگ مغزی از نوع مرگ سوماتیک است به طوریکه این قرص ظرف سه تا چهار ساعت سیستم تنفسی و مغز را دچار مشکل می‌کند و فرد در اثر مرگی دردناک و زجرآور خواهد مرد

وی با اشاره به اینکه فردی که قرص برنج را بخورد یا بوی آن را استشمام کند دچار مسمومیت خواهد شد و سم از بدن وی خارج نمی شود و مرگ در پی خواهد داشت، خاطرنشان کرد: خاصیت سمی آلومینیوم فسفید به علت گاز فسفین است که ویژگی سیتوتوکسیتی دارد و باعث جراحات رادیکال آزاد می‌شود که از فعالیت آنزیم‌های سلول‌های حیاتی جلوگیری و بافت‌ها را نابود می‌کند.

مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان یادآور شد: معمولاً پس از چند دقیقه از ورود قرص به معده ویژگی‌های سمی آغاز به کار می‌کنند. پیامد کشنده اصلی آن معمولاً از کار ایستادن سیستم گردش خون است و به غده فوق کلیه آسیب می‌رساند.

وی ادامه داد: علائم آن با میزان دُز مصرفی و زمان متفاوت است، ویژگی بارز کلینیکی دیده شده مقاومت در برابر درمان با دوپامین است و نشانه‌های دیگر عبارتند از سرگیجه، خستگی، فشار قفسه سینه، سردرد، حال به هم‌خوردگی، تهوع، بی‌حسی، اسهال، آتاکسی، لرز، خواب رفتگی، ضعف ماهیچه‌ها، دید دوگانه و یرقان.

کمالی افزود: اگر نفس کشیدن بیمار به سختی امکان‌پذیر بود ممکن است او به ترتیب دچار ARDS، نارسایی قلب، آریتمی قلب و تشنج شده سپس به کما برود، نشانه‌های بعدی که نمایان می‌شود در اثر سم بر کبد و کلیه است.

وی در پایان بیان کرد: تشخیص مسمومیت با قرص برنج، معمولاً با گمان پزشکی یا گزارش خود شخص یا شاهدان صورت می‌پذیرد. در جاهایی که از سم قرص برنج استفاده می‌شود و سابقه خورده شدن آن وجود دارد باید با این مسمومیت همانند مسمومیت با قرص‌های برنج ساخته شده از گیاهان رفتار نشود در موارد مسمومیت، تست نقره نیترات با بخار رقیق شده معده می‌تواند مثبت باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین