آفتابنیوز : آفتاب : تحليل محتوای ۱۰روزنامه ورزشی كشور در سه ماهه سوم سال ۱۳۸۶نشان میدهد كه تمام تيترهای اول و دوم روزنامه های ورزشی مربوط به "فوتبال" بوده است.
بر اساس بررسی هاي انجام شده از سوی مركز مطالعات و تحقيقات رسانه ها، تيترهايی با ارزش خبری "شهرت-تازگی"، "شهرت" و "شهرت-برخورد" بيش از ديگر تيترها با ارزش های خبری ديگر به چاپ رسيده اند. انتقاد از مسئولان ورزش به خاطر تعويق انتخابات فدراسيون فوتبال، انتقاد از عملكرد برخی تيم ها و مربيان ، ارائه اخبار ورزشی جديد و تازه و همچنين استفاده از چهره های مشهور ورزشی از دلايل اين امر بشمار آمده است.
همچنين پژوهش فوق نشان میدهد بيش از ۵۳درصد جهت گيری تيترهای اول و دوم "مثبت" بوده و جهت گيری "منفی" تيترها در رده بعدی قرار گرفته است.
در مدت زمان مورد بررسی روزنامه های ورزشی عموما عكس های روی جلد خود را در قطع يك دوم صفحه به چاپ رسانده اند.
بيشتر عكس های روزنامه های ورزشی "رنگی" به چاپ رسيدهاند و بيش از ۷۷ درصد درصد مليت صاحبان عكسها "داخلی" بوده است. بيش از ۴۷درصد موضوع عكسها نيز مربوط به "فوتباليست هاي داخلی" است.
گزارش فوق حاكی است ۸۳/۲درصد عكس های چاپ شده در نشريات مورد بررسی مربوط به رشته "فوتبال" است. "ساير رشته ها" با ۸/۶درصد و "كشتی" با ۵/۵درصد در رده بعدی قرار دارند.
در پاييز سال جاری از لحاظ فراوانی اخبار ۵۹/۶درصد اخبار مربوط به "فوتبال داخلی"، ۲۲/۲درصد مربوط به "فوتبال خارجی"، ۵/۶درصد مربوط به "ساير رشته ها" و ۵درصد نيز مربوط به رشته "كشتی" بوده است.
همچنين بر اساس پژوهش انجام شده "گفت وگوی مربيان و مسئولان" با ۱۸/۴ درصد، "گفت وگو فوتباليست های داخلی" با ۱۳/۶درصد و "بازيكنان و مربيان خارجی" با ۱۱/۹درصد به ترتيب بيشترين حجم موضوع مطالب نشريات ورزشی را به خود اختصاص داده اند.
تحليل محتوای انجام شده نشان میدهد بيش از ۶۰درصد موضوعات مطرح شده دارای جهت گيری "مثبت" بودهاند و ۲۵/۱درصد موضوعات نيز جهت و نگرش "منفی" نسبت به موضوع را به خواننده القاء كرده اند.
سه سبك نگارشی "گزارش" با ۴۲/۵درصد، "گفت وگو" با ۳۰/۶درصد و "يادداشت" با ۱۲/۶درصد به ترتيب بيشترين سبك های نوشتاری به كار گرفته شده در نشريات ورزشی بوده اند. گزارش بازی های ليگ برتر ايران، مسابقات تيم ملی، جام باشگاه های آسيا، جام قهرمانان اروپا و ليگ هاي معتبر اروپايی، گفت وگو با شخصيت های مشهور ورزشی و يادداشت های پراكنده از دلايل اصلی اين امر است.
همچنين ۷۶درصد مطالب مربوط به رويدادهای "داخلی" و ۲۴درصد "خارجی" بوده اند.
اين بررسی نشان میدهد بيش از ۹۷درصد مطالب مربوط به ورزش "آقايان" و كمتر از ۱/۱درصد حجم مطالب به ورزش "بانوان" اختصاص يافته است.
بر اساس نتايج حاصل از اين پژوهش "مربيان و مسئولان فوتبال" با ۱۶/۸درصد و "باشگاه های داخلی" با ۱۴/۸درصد، بيشتر از سايرين مخاطب قرار گرفته اند.
همچنين مشخص شده است كه بيش از ۶۲درصد رويكرد و جهت گيری مربوط به مخاطبان "مثبت" است، به عبارتی بيش از ۶۲درصد مطالب نسبت به كسانی كه مخاطب قرار گرفتهاند رويكردی "مثبت" داشته اند.
در تحليل محتوای فوق ۱۲۰نسخه از ۱۰روزنامه ورزشی كشور بر اساس "نمونه گيری تصادفی منظم" انتخاب شده و مورد بررسی قرار گرفته اند. اين روزنامه ها عبارتند از:
ابرار ورزشی، استقلال جوان، البرز ورزشی، ايران ورزشی، پيروزی، جهان فوتبال،خبر ورزشی، كيهان ورزشی، گل و نود.