کد خبر: ۷۰۷۸۶۰
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۸
افت نرخ دلار به ضرر تولید است

آغاز مخالفت‌ها با کاهش قیمت دلار و کالاها به بهانه تولید داخلی!

درحالیکه بازار ارز با روند کاهشی مواجه شده و یکی دو روز گذشته نرخ دلار با کاهش قیمت قابل توجهی مواجه شده است، یک کارشناس اقتصادی ضمن بیان اینکه کاهش قیمت ارز به نفع بخش بازرگانی و به ضرر تولید داخل تمام می‌شود، راهکاری در این زمینه ارائه کرد و گفت: احتمال اینکه دلار همانند سال ۱۳۹۴ ریزش ۲۰ درصدی داشته باشد، وجود دارد.
آغاز مخالفت‌ها با کاهش قیمت دلار و کالاها به بهانه تولید داخلی!
آفتاب‌‌نیوز :

این روزها بازار ارز تحت تاثیر اخبار مذاکرات وین قرار گرفته است و دو هفته‌ای می‌شود که روند کاهشی را سپری می‌کند. طی یکی دو روز گذشته اوج کاهش قیمت‌ها در این بازار بود و دلار با کاهش ۲۰۰۰ تومانی در بازار آزاد وارد کانال ۲۱ هزار تومان شده و وضعیت این ارز در صرافی‌های مجاز نیز به همین منوال است. همچنین در روزهای اخیر تعداد فروشندگان ارز در بازار از خریداران آن پیشی گرفته است که موجب شکل گیری صف فروش در این بازار پس از مدت‌ها شد.

در این زمینه، علی سعدوندی، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با ایسنا به بررسی تاثیر کاهش نرخ ارز بر اقتصاد کلان، تولید و سایر بخش‌های اقتصادی پرداخت.

وی اظهار کرد: روند کاهشی قیمت‌ها در بازار ارز ناشی از جو روانی است و در حال حاضر حجم زیادی دلار خانگی داریم که مردم با شروع روند کاهشی قیمت، دلارهای خود را برای فروش به بازار عرضه کرده‌اند. همچنین اگر محدودیت‌های تحریمی کاهش پیدا کند، بخشی از انباشت ارز در خارج از کشور حاصل صادرات غیر نفتی به داخل باز می‌گردد؛ بنابراین تا مدتی حتی اگر دولت هم اقدام به ارزپاشی نکند، قیمت ارز نزولی خواهد بود.

شرط تدوام روند کاهشی قیمت دلار

وی افزود: سقف کاهش قیمت دلار به سیاست‌های دولت و بانک مرکزی بستگی دارد که پیشنهاد من در این زمینه حذف محدودیت‌های وارداتی و اعمال مالیات بر واردات از طریق نرخ ارز بالاتر است، زیرا این روش نسبت به کاهش نرخ ارز، بیشتر برای اقتصاد کشور نفع دارد.

این تحلیلگر اقتصادی ادامه داد: اکنون قیمت‌ کالاها در بازار داخل خیلی بیشتر از نرخ دلار است و در صورت حذف محدودیت‌های وارداتی، نرخ کالاها تحت تاثیر کاهش قیمت دلار، کم می‌شود اما در غیر این صورت با کاهش یا ثبات نرخ ارز در محدوده ۱۵ هزار تومان تولید کشور متضرر می‌شود؛ چرا که مثلا لوازم خانگی داخلی یکی از بخش‌های تولیدی است که به شدت آسیب می‌بیند.

سعدوندی بیان کرد که کاهش انتظارات تورمی به معنای کاهش قیمت‌ها نیست زیرا قیمت‌ها چسبندگی دارند و از یک سطحی پایین‌تر نخواهد آمد. با کاهش نرخ ارز ممکن است از نرخ تورم کاسته شود اما در میان مدت و بلند مدت با بودجه متورم و کسری آن، افزایش نقدینگی را خواهیم داشت و بعدها موج تورمی بازخواهد گشت.

وی در پاسخ به اینکه آیا احتمال کاهش ۲۰ درصدی قیمت دلار همانند سال ۱۳۹۴ وجود دارد؟ گفت: بله. احتمال ریزش ۲۰ درصدی قیمت دلار وجود دارد که این ریزش به ضرر اقتصاد ملی و به نفع واردکنندگان می‌شود. به عبارت دیگر، تحت تاثیر این امر بخش بازرگانی کشور رشد و بخش تولید داخل صدمه خواهد دید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
0
8
وقتي دلار از ٣٥٠٠ تومان تا ٣٣ هزار تومان رفت، اين مردم بودند كه بيچاره شدند.اونوقت اشكال نداشت؟الان كه قراره مردم با كاهش ارز نفس راحتي بكشند ، توليد داخل ورشكست ميشه...كه توليد آسيب ميبينه. مردم هر روز فقيرتر ميشن مهم نيست؟
پاسخ ها
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
دقیقا. بعد هم اینها که تا دیروز می گفتند بخاطر گرانی دلار و قیمت مواد اولیه خارجی، کالاشون گرون تموم میشه. چی شد؟
مردم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
0
3
اگر هر کسی با کاهش ارز مخالفت کنه باید روز قیامت به 70 میلیون انسان بی گناه جواب بده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
0
4
حق با کارخانه داران و تولیدکنندگان و پولداران و مرفهین است چرا یک شبه دارایی هاشون چند برابر شده الان کم بشه .بذارید مردم له بشن اشکالی نداره .فدای پولداها و اقازاده ها .اصلا نذارید قیمت ها بیاد پایین یدفعه مردم کمی از فشار اقتصادی راحت میشن و از طرفی خدای ناکرده افراد پولدار کمی ناراحت و به بهانه کاهش تولید متضرر!!!! راستی وقتی دلار و قیمتهابالا باشه . تولید هم مثل گذشته بالاست و مردم هم خیلی راحت راحتند !!!!!
مرتضی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
0
4
تولیدی که بخواد نفعش را از دماغ مردم بیرون بکشه تولید نیست
مرتضی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
0
5
به خدا این دفعه کف خیابان حرف میزنیم
سحر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
0
2
دلار 1000تومانی کردید 25هزار تومان آتش به زندگی مردم زدید تولید را نابود کردید آلان هم بعضی ه
ناکارشناس دشمن ملت یا نادان دلار 2تومان پایین می اد می گن به ضرر تولید هست حیا نمی کنید دهنتون نمی بندید. همین شما ها بودید قبل از گرونی دلار همش به دولت مشاوره می دادید که قیمت دلار باید واقعی بشه. لطفا سانسور نکنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
0
2
کدوم تولید هر سال برای واردات خودرو تعرفه تعیین می کردن و از خودروسازی داخلی حمایت کردن ، خودروسازی شکوفا شد
تمام تولیداتشون رو هم که یاد گرفتن با قیمت دلار به روز حساب میکنن و به خودمون میفروشن
به ریال پول در میاریم به دلار خرج میکنیم
تولید آنچنانی نداریم که بتونه حجم دلار قابل توجهی برامون بیاره
لوازم خانگی و خودرو و غیره هم بدرد خودمون و همین چند تا کشور دور و برمون میخوره که دلاری عاید نمیکنه
خام فروشی نفت و گاز و فولاد و مس و ...................ادامه داره
ببرین بفروشین دلارش را هم ۲۲ به واردکننده بدین جنس بیاره سر هم کنه با دلار ۲۵ پای ما حساب کنه
که انشاالله ببینیم این اقتصاد تا کی میتونه دوام داشته باشه و از هم نپاشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
0
2
آقا میخوام این تولید ملی که فقط مونتاژ ه،نباشه.شما برای شرکت‌های خارجی کسب درآمد میکنید.پس اینقدر شعار تولید ملی سرنشین.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
0
1
این کارشناس ... نظر میده موقعی که دلار از ۱۰۰۰۰ به ۳۰۰۰۰ رسید چرا خفه خون گرفته بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
0
1
وقتی دلار شد سی خوش خوشا نشو ن بود حالا دق میکنن یه تومن ارزون میشه تازه اینم رسید دولت هست برای انتخابات دولت پدر ملت در آورده ذره ای به فکر ملت ضعیف نیستن کل ...سر مایه داری هست فقط پولدارها برایشان مهم هست اگه دلار ارزان بشه مایحتاج مردم ایران نمیشه اینا همش نیرنگ خودشان هست ...
g
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
0
0
کارشناسی‌های و نظرات ایشان و همفکران ایشان همیشه یکطرفه هست . اگر بازنشسته تامین اجتماعی بود نظرش متفاوت بود چکنیم که کارشناسان ما همه دستشون توی کاسه هم هست و ارزانی را بلای خود و دیگران میبینند چون نه گرانی را میتونن مدیریت کنند نه ارزانی را هرچه بادا باد فعلا به کام ما باشه مردم ....
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین