کد خبر: ۷۰۷۸۸۷
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۹

از بی‌عقل‌ترین دندان‌ها چه می‌دانید؟

یک جراح دندانپزشک درباره چرایی نامگذاری دندان های عقل گفت: به علت اینکه این دندان ها در سن بلوغ و بعد از سپری کردن دوران طفولیت و نوجوانی (۱۷ تا ۲۵سالگی) در حفره دهان ثبت می شوند، بدین نام خوانده می شوند.
از بی‌عقل‌ترین دندان‌ها چه می‌دانید؟
آفتاب‌‌نیوز :

هادی شفق در گفت‌وگو با ایسنا، تبیین کرد: در واقع با توجه به خصوصیات دندان ها باید به آنها لقب بی عقل ترین دندان ها را نسبت داد که تعداد آنها چهار عدد است، دو عدد در فک پایین و دو مورد دیگر در فک بالا رویش پیدا می کنند.

وی به شکل رویش و تکامل دندان ها اشاره کرد و افزود: گاهی رویش و تکامل بدین صورت است که دندان ها در داخل استخوان فک ها جا خوش کرده اند و هرگز قصد بیرون آمدن ندارند که به آنها دندان های نهفته می گویند، بعضی وقت ها در قسمت کوچک تاج دندان در سطح لثه احساس می شود(دندان های نیمه نهفته) و تاج دندان کاملا پاره شده است اما با محور ریشه دندان زاویه دارد و به سمتی خم شده اند و گاهی هم مانند بقیه دندان های طبیعی تاج و ریشه در یک محور و عمود بر استخوان فک هستند و معمولاً قابل استفاده بوده و در صورت رعایت بهداشت صحیح مدت ها در دهان باقی خواهند ماند.

شفق به تشریح علل مؤثر بر روند رشد و تکامل دندان های عقل پرداخت و خاطرنشان کرد: یکی از این علل ارث است به طوریکه دندان های دائمی دیگر که قبلاً ظاهر شده اند تمام فضای فکی را اشغال کرده و جا برای تازه واردها معمولاً یا کم است یا اصلاً وجود ندارد در ضمن بعضی افراد ممکن است فاقد یک یا چند دندان عقل باشند که طبیعی است و مشکلی ایجاد نمی کند.

این دندانپزشک تورم و عفونی شدن لثه ها بر روی دندان های نیمه نهفته که معمولاً غذا جویدن باعث له شدگی لثه ها می شوند(پری کورانیت) را از شایع ترین علت برای کشیدن دندان های عقل برشمرد که می تواند باعث بوی بد دهان هم بشود.

وی اظهار کرد: پوسیدگی های پیشرفته که قابل اصلاح نباشند، حتی وجود بیماری لثه در اطراف دندان و به ویژه در دندان‌هایی که تاج آنها دچار خم شدگی است و ایجاد فضا و ردیف شدن دندان های بهم ریخته شده(ارتودنسی) را هم می توان از مؤثرترین علل در کشیدن دندان عقل به شمار آورد.

شفق وظیفه بیمار را پیش از جراحی و یا کشیدن دندان های عقل شامل خودداری از هر گونه ترس و وحشت و بزرگنمایی درمان، نهایت همکاری با دندانپزشک معالج به ویژه در باز کردن دهان پراکه دندان های عقل در انتهای فک قرار گرفته و دسترسی به آنها مشکل است، انجام بهداشت دهان و دندان و خوردن غذا و به ویژه مایعات در حجم بالا دانست.

وی ادامه داد: در صورتی که نیاز به جراحی دارید لازم است خانم ها از به کارگیری هر گونه مواد آرایشی و انواع کرم‌ها خودداری کرده و آقایان هم با محاسن کوتاه شده یا در حد ممکن کوتاه مراجعه کنند تا بدین ترتیب از ورود باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها به دهان پیشگیری به عمل آید.

این دندانپزشک برای جلوگیری از عوارض جراحی و یا کشیدن دندان های عقل گفت: بعد از درمان به دقت سفارشات دندانپزشک معالج را به خاطر بسپارید، گازی را که در ناحیه مربوطه گذاشته شده حداقل تا یک ساعت با فشار ملایم روی آن ناحیه نگهدارید، از خارج کردن آب دهان و احیاناً ترشحات کوچک خون در داخل بزاق خودداری کنید و آن را قورت دهید، از حرف زدن و کشیدن سیگار خودداری فرمایید، از خوردن غذا تا سه ساعت پرهیز کرده و بهتر است مایعات را با نی نوش نفرمایید چراکه باعث کندن لختی خون از روی حفره مربوطه و در نهایت موجب خونریزی و درد می شود.

وی افزود: برای جلوگیری از تورم و خونریزی بهتر است به مدت ۱۰ دقیقه کمپرس آب سرد را چند بار در ناحیه قرار دهید و از زبان زدن و دستکاری ناحیه خودداری کنید، برای جلوگیری از خون ریزی و آلوده شدن بالشت بهتر است سر را نسبت به قبل کمی بالا تر قرار دهید، داروها و مسکن ها را به موقع و تا آخر میل کنید، گاهی جای دندان به علت عدم تشکیل لخته و یا کنده شدن آن به میکروب ها آلوده و باعث عفونت می شود(درای ساکت)، اگر تیزی های استخوان فک در اطراف دندان کشیده شده بلند و باعث زخم شدن زبان می شود آن را با ریشه اشتباه نگیرید و به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین