خسرو ساکی رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش پرورش در رادیو گفتوگو درباره امتحانات حضوری پایه نهم و دوازدهم، اظهار کرد: همان اندازه که حفظ سلامت دانشآموزان مهم است، هدایت تحصیلی و آینده تحصیلی دانشآموزان هم امر مهمی محسوب میشود که نباید لطمه و آسیبی به آن وارد شود.
وی ادامه داد: هدایت تحصیلی دانشآموزان و انتخاب رشته آنها به لحاظ تأثیری که در سرنوشت تحصیلی دانشآموزان دارد، بسیار حائز اهمیت است؛ لذا نباید اجازه دهیم که فضا دوقطبی شود و طوری القا کنیم که دو مقوله سلامت و امتحانات کنار هم نمیتوانند باشند، درصورتیکه اگر پروتکلهای بهداشتی رعایت شود، میتوانیم در جایی که لازم باشد، امتحان حضوری برگزار کنیم.
ساکی با تأکید بر اینکه تعطیل کردن امتحانات حضوری به معنای عدم تفکیک دانشآموزان برای شاخهها و رشتههای مختلف تحصیلی است، افزود: این موضوع، موجب تورم در یکرشته یا شاخه یا کمبود در رشته و شاخه دیگر میشود و بازار کار را نیز در آینده دچار مشکل میکند.
وی اضافه کرد: بر اساس مصوبه 977 مورخه 13 مرداد 1399 شورای عالی آموزش و پرورش در مورد «نحوه خدمات آموزشی و تربیتی مدارس در دوره بیماریهای همهگیر»، امتحانات پایههای نهم و دوازدهم به دلیل تأثیر نتایج آنها در سرنوشت تحصیلی دانشآموزان بهصورت حضوری برگزار میشود.
رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: از 27 اردیبهشت تا 24 خرداد ماه، امتحانات نهایی در گروههای تجربی و ریاضی و گروه علوم انسانی و معارف برگزار میشود.
وی با بیان اینکه مقرر شده است برای امتحانات پایه نهم در شرایطی که وضعیت مناطق استان یکسان باشد، سؤالات بهصورت استانی و بر مبنای وضعیت تعیینشده طرح شود، گفت: سؤالات هماهنگ پایه نهم برای هر استان و یا منطقه بهصورت مجزا طراحی شود و دانشآموزان پایه نهم در مدرسه خود امتحان میدهند.
ساکی تصریح کرد: بهمنظور حفظ سلامت دانشآموزان و عوامل اجرایی، امتحانات بهگونهای برنامهریزیشده است که دانشآموزان در گروههای مجزا در جلسات امتحان حاضر شوند.
وی ادامه داد: امسال 2700 حوزه برگزاری نسبت به شرایط عادی، افزایشیافته است تا دانشآموزان با فاصله دو متر از یکدیگر و در فضایی که از تهویه کافی برخوردار است، روی صندلی قرار گیرند.