کد خبر: ۷۰۸۰۴۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۷
از کسانی که با جان مردم بازی می‌کنند نمی‌توان گذشت

رئیس قوه قضاییه: فساد در حوزه غذا و دارو مصداق بارز جنایت است

رئیس قوه قضاییه گفت: واکسن از هر کجا تهیه و از سوی مجموعه متخصصین وزارت بهداشت تایید شود، مردم استفاده می‌کنندالبته که برای مردم دلنشین‌تر است، تا واکسن تولید داخل را استفاده کنند.
رئیس قوه قضاییه: فساد در حوزه غذا و دارو مصداق بارز جنایت است
آفتاب‌‌نیوز :

سید ابراهیم رئیسی عصر روز پنجشنبه (۱۶ اردیبهشت) در دیدار وزیر و جمعی از مسئولان بهداشت و درمان کشور و دست اندرکاران تولید واکسن مقابله با کرونا، از تلاش‌های پزشکان و کادر درمان برای صیانت از جان مردم در برابر ویروس کرونا تقدیر کرد.

رئیس قوه قضاییه گفت: حقیقتاً مجموعه بهداشت و درمان در دوران شیوع کرونا که فراگیری آن در جهان شرایط ویژه‌ای برای ما و مردم دنیا به وجود آورده، خوش درخشیده و موفقیت‌های زیادی به دست آوردند.

بنابه گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، رئیسی از توکل به خداوند، هدایت‌های حکیمانه رهبر معظم انقلاب و همدلی و همیاری مردم و کمک‌های مؤمنانه سازمان‌ها و گروه‌های جهادی و مردمی به عنوان رمز موفقیت کشورمان در عرصه مقابله با کرونا یاد کرد.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: کمک‌های مومنانه‌ای که مقام معظم رهبری بر آن تاکید داشتند و از خود گذشتگی مردم در همیارییکدیگر و حضور همگان در صحنه، از ویژگی‌هایی است که به برکت انقلاب اسلامی در این کشور داریم که می‌توان با این ظرفیت، گره‌های دیگر را نیز در کشور گشود.

رئیسی به ذکر خاطره‌ای پرداخت و افزود: در نخستین روز‌های شیوع بیماری که برای تقدیر و تشکر با رئیس مرکز پزشکی گیلان تماس گرفتم ایشان گفته بود این بیماری نگران‌کننده است و کادر و امکانات ما هم محدود است، اما اتفاق مبارکی که افتاده، حضور نیرو‌های مردمی در کنار کادر درمان است که مخلصانه ما را در انجام کار‌های برزمین مانده و دشوار یاری می‌دهند.

رئیسی ادامه داد: این همدلی و اخلاص را کمتر می‌توان در جایی دید و ما نمونه دیگر آن را در جبهه‌های جنگ و دوران دفاع مقدس دیدیم که مردم چگونه از پشت جبهه رزمندگان را یاری می‌کردند.

رئیس قوه قضاییه با تقدیر از تلاش‎های ضد فساد صورت گرفته به ویژه در حوزه غذا و دارو اظهار داشت: فساد در حوزه غذا و دارو مصداق بارز جنایت است و از کسانی که با جان مردم بازی می‌کنند و سوداگرانی که برای منفعت شخصی دست به سودجویی می‌زنند، نمی‌توان گذشت.

رئیسی افزود: کسانی که برای کسب منفعت به مردم رحم نمی‌کنند یک جرم معمولی انجام نمی‌دهند و مرتکب خیانت شده‌اند که نه ما و نه ملت از آن‌ها نمی‌گذریم و خدا هم از آن‌ها نخواهد گذشت.

رئیس قوه قضاییه تأکید کرد: روحیه ضد فساد و برخورد با دست‎های ناپاکی که می‌خواهند فضا را ناسالم کرده و مسائل بسیار مهم و استراتژیک زندگی مردم را تحت الشعاع قرار دهند، باید با جدیت و حساسیت ادامه داشته باشد.

رئیسی مسأله واکسیناسیون را دغدغه مردم و موضوعی مهم دانستکه نقش زیادی در آرامش و امنیت ذهنی مردم خواهد داشت، در عین حال گفت: واکسن از هر کجا تهیه و از سوی مجموعه متخصصین وزارت بهداشت تایید شود، مردم استفاده می‌کنند. البته که برای مردم دلنشین‌تر است، تا واکسن تولید داخل را استفاده کنند.

رئیس قوه قضاییه گفت: جمهوری اسلامی ایران با داشتن متخصصان و دانشمندانی که دارد شایسته آن است که نه فقط خود ایران بلکه منطقه و جهان از دستاورد‌های ارزشمند آن در حوزه‌های مختلف بهره‌مند شوند.

رئیس قوه قضاییه همچنین بر لزوم توجه به نظرات متخصصان و کارشناسان حوزه بهداشت و درمان تأکید کرد و گفت: وقتی نظر صاحب‌نظران این است که الان خطری کشور یا شهر و منطقه‌ای را تهدید می‌کند، حتماً باید به آن توجه شود.

رئیسی افزود: نظر متخصصین باید زمینه‌ساز تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها در حوزه زندگی اجتماعی باشد و حقیقتاً با بعضی محدودیت‌ها می‌توان از بسیاری خسارت‌های غیرقابل جبرانی که شاهد آن هستیم، کم کرد.

رئیس دستگاه قضا با بیان این که بالا رفتن آمار خسارت‌های انسانی برای همه نگران‌کننده است و به هیچ وجه قابل قبول نیست، ادامه داد: توجه به نظرات متخصصان برای همه بخش‌ها ضروری است.

رئیسی افزود: در دستگاه قضایی هم وقتی می‌خواهیمیک پرونده را بررسی کنیم از نظرات کارشناسان حوزه‌های مختلف که با آن پرونده مرتبط هستند استفاده می‌کنیم چرا که این کار حتماً به اتقان رأی قاضی کمک خواهد کرد.

رئیس قوه قضاییه گفت: درست است که امور کشور دست حاکمیت و وزارتخانه‌های مختلف است، ولی آنچه نقش تنظیم‌گری دارد، این است که تصمیمات متاثر از وضعیت و شرایطی باشد که متخصصان پیش‌بینی می‌کنند تا از بروز خسارت‌ها پیشگیری شود.

رئیسی حفظ سلامت مردم را ضروری خواند و تصریح کرد: این وضعیتی که یک باره بعد از تعطیلات نوروزی در کشور به وجود آمد، نشان می‌دهد که باید به طور جدی به نظرات متخصصان بهداشت و درمان توجه شود.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به اهمیت سفر‌های استانی مسئولان قضایی برای بررسی و پیگیری مشکلات استان‌ها، در عین حال گفت که با وجود اخلال در این روند، سفر‌های خود را به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا متوقف کرده است.

رئیس دستگاه قضا از همه کسانی که گمنام و بی‌نام و نشان در حوزه بهداشت و درمان در بیمارستان‌ها برای حفظ جان مردم تلاش می‌کنند و همچنین کسانی که همچون شهید فخری‌زاده در زمینه تولید واکسن فعالیت داشته و دارند، قدردانی کرد.

رئیسی از این افراد به عنوان سرمایه‌های بزرگ و اثرگذار در کشور یاد کرد و ابراز امیدواری کرد که تا مردم هرچه سریع‌تر در برابر بیماری واکسینه شوند.

رئیسی افزود: از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور به همکاران دستگاه قضایی تاکید شد که موظفند هرجا لازم شد به مجموعه بهداشت و درمان کمک کنند و اولین کمک هم آن است که خودشان در مجموعه‌های زیرنظرشان، ضوابط و دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند. دوم آنکه هم در لفظ و هم از طریقسازوکار‌ها به ارباب رجوع تاکید کنند که به ضوابط پایبند باشند. دادستان‌ها و مجموعه نظارتی و قضاوتی، هر مساعدتی که می‌‎توانند در جهت ماموریت‌های بسیار بزرگی که امروز در جهت حفظ سلامت مردم بر عهده وزارت بهداشت و درمان است انجام دهد تا سلامت مردم بیش از پیش مردم تضمین شود و کارنامه درخشانی از کشورمان در برخورد با این بیماری منحوس بر جای بماند.

رئیس قوه قضائیه در پایان سخنان خود به موضوع روز قدس به عنوان یادگار امام راحل اشاره کرد و گفت: مسیری که حضرت امام (ره) از ابتدای نهضت اسلامی فراروی جهان اسلام قرار دادند، مقابله با این غده چرکین دست ساز استکبار جهانی در منطقه بود. بی شک این مسیر و راهبرد، یعنی دفاع از قدس و فلسطین و مقابله با رژیم منحوس و کودک کش صهیونی، وحدت بخش‌ترین مسیر برای جهان اسلام خواهد بود و روز قدس نماد وحدت بر این راهبرد حیاتی و کلیدی است.

رئیسی افزود: البته همه ملت‎های مسلمان بر این باور، عقیده و مسیر بوده و به بهانه‎های مختلف انزجار خود را از رژیم صهیونیستی ابراز داشته‎اند و همین اتفاق هم زوال این رژیم را تسریع کرده است، هر چند که دولت‎هایی فاسد و دست نشانده، به دنبال عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی باشند.

درصد مرگ و میر موج چهارم کرونا در کشور نسبت به موج سوم ۵۰ درصد کاهش داشته است

پیش از سخنان رئیس دستگاه قضا، «سعید نمکی» وزیر بهداشت و درمان به ارائه گزارشی از فعالیت‌های این وزارتخانه در زمینه مبارزه با فساد در حوزه سازمان غذا و دارو و همچنین وضعیت بیماری کرونا، موج چهارم این بیماری و مراحل ساخت واکسن داخلی پرداخت.

نمکی با تقدیر از حمایت‌های دستگاه قضایی از وزارت بهداشت در مقابله با مافیای دارو و تجهیزات پزشکی، گفت: از روز اول حضور در وزارتخانه، بنا را بر ستیز با این مافیای پیچیده گذاشتیم که در نتیجه اقدامات و همچنین حمایت‌های دستگاه قضایی، ۲۵ درصد از واردات غیرضروری این حوزه کاهش یافت و ۳۰ درصد به میزان تولید داخل افزوده شد و این درحالی بود که پیش از این، برخی دارو‌ها که با قیمت یک‌پنجم در داخل کشور امکان تولید داشت بعضا با ۱۰ یا ۱۵ برابر این قیمت وارد می‌شد.

وی همین رویکرد توجه به تولید داخل و تقویت زیرساخت‌های داخلی تولید دارو و تجهیزات پزشکی را یکی از عوامل موثردر غلبه بر کمبود ماسک، گان و تجهیزات پزشکی در ۶۰ روز نخست همه‌گیری ویروس کرونا در کشور عنوان کرد.

وزیر بهداشت با اشاره به شیوع موج چهارم بیماری کرونا از طریق ویروس جهش‌یافته انگلیسی گفت: درحالیکه میزان بستری بیماران در این موج نسبت به موج قبلی دو و نیم برابر افزایش داشته است تقریبا ویروس انگلیسی را مهارشده می‌بینیم و امروز از موج چهارم کرونا عبور کرده ایم به نحوی که در اکثر استان‌ها شیب همه‌گیری سیر نزولی پیدا کرده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در موج چهارم شیوع ویروس کرونا، با توجه به تجربیاتی که کادر درمان به دست آورده بود و همچنین امکانات ایجاد شده، درصد مرگ و میر به نسبت تعداد افراد بستری، در مقایسه با موج قبلی ۵۰ درصد کاهش داشته است.

وزیر بهداشت افزوده شدن ۳ هزار تخت آی‌سی‌یو به ۸ هزار تخت موجود در کشور، تولید ۴۰۰ دستگاه اکسیژن‌ساز برای بیمارستان‌ها و همچنین افزوده شدن هزاران تخت عادی در بیمارستان‌ها را از توفیقات سیستم بهداشت و درمان کشور با وجود فشار تحریم و همه‌گیری کرونا عنوان کرد.

نمکی به توفیقات قابل توجه کشور در تولید واکسن کرونا نیز اشاره کرد و افزود: علاوه بر خرید واکسن با همت دانشمندان کشورمان، ایران در آینده نزدیک از بزرگترین تولیدکنندگان واکسن کرونا در جهان خواهد بود.

واکسیناسیون ۹۰ درصد از کادر درمانی و ۶۰ درصد از افراد بالای ۸۰ سال کشور

در این نشست رئیسی معاون وزیر بهداشت و سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا، با تقدیر از قوه قضاییه در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی گفت: این مایه تقدیر است که پیش از هر سفر استانی از سوی قوه قضاییه هماهنگی‌های لازم با ستاد ملی مبارزه با کرونا در رابطه با انتخاب مقصد سفر‌ها صورت می‌گیرد به نحوی که حتی برخی سفر‌های استانی ریاست محترم قوه قضاییه با استناد به اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا لغو شده است. قانونمداری در این سطح می‌تواند به رواج عمل به دستورالعمل‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا کمک کند.

رئیسی سرمایه بزرگ نیروی انسانی کشور را مهمترین عامل برای عبور از شرایط ویژه کرونا اعلام کرد و گفت: مقابله با ویروس جهش‌یافته انگلیسی به حدی دشوار بود که حتی سیستم درمانی کشور انگلیس شاهد مرگ و میر روزانه ۲ هزار نفر از شهروندان خود بود؛ با این حال و در شرایطی که ۸۰ درصد از درگیری بیماران ما در موج چهارم با همین ویروس بود، سیستم بهداشت و درمان کشور موفق شد با تدارک ۶۰ هزار تخت و استفاده از پروتکل‌های ویژه بهداشتی بر موج چهارم این ویروس نیز غلیه کند.

رئیسی افزود: بر همین اساس از ۳۰۱ شهر قرمز امروز به ۱۰۹ شهر رسیده‌ایم و در هفته آینده پیشبینی می‌شود این عدد به ۷۰ شهر کاهش یابد.

وی همچنین اعلام کرد در دهه اول خرداد شرایط کشور بهبود یافته و آرامش نسبی بعد از موج چهارم شیوع کرونا در کشور حاکم خواهد شد.

رئیسی همچنین از واکسیناسیون ۹۰ درصد از کادر درمانی و ۶۰ درصد از افراد بالای ۸۰ سال کشور خبر داد و ابراز امیدواری کرد با واکسیناسیون افراد بالای ۶۰ سال تا انتهای خردادماه، تعداد مرگ و میر بر اثر بیماری کرونا تا ۷۵ درصد کاهش یابد چرا که تا کنون ۷۵ درصد از مرگ و میر‌های این بیماری در کشور مربوط به افراد ۶۰ سال به بالا بوده است.

وی همچنین اعلام کرد برای واکسیناسیون داخلی در کشور در سال اول لازم است ۴۰ درصد از نیاز کشور از خارج وارد شود.

بیگلری رئیس انستیتو پاستور نیز گزارشی از عملکرد این انستیتو در دوره همه‌گیری کرونا ارائه کرد و گفت: اولین اقدام، تلاش برای خودکفایی در تولید کیت تشخیص کرونا بود که به سرعت موفق به تولید این کیت‌ها در داخل شدیم و به واسطه آن هم‌اکنون در کشور یک شبکه گسترده تشخیص بیماری مولکولی شکل گرفته است که از دیرباز یکی از آرزو‌های نظام بهداشت و درمان کشور شکل‌گیری شبکه ملی تشخیص بود.

وی همچنین گفت: در حوزه تولید واکسن کرونا این اولین بار است که بشر نیاز به ۱۶ میلیارد دوز واکسن در سال پیدا کرده که اگر تمام کارخانه‌های واکسن سازی دنیا نیز در این زمینه فعالیت کنند امکان تامین نیاز جامعه بشری را نخواهند داشت.

وی افزود: از سوی دیگر، تولید واکسن تقاطع علوم بالینی با سایر علوم پزشکی و یک امر راهبردی برای کشور‌ها به حساب می‌آید که به واسطه تحقیقاتی که در حوزه تولید واکسن کرونا در سال گذشته در کشور صورت گرفت، موفق شدیم در تمام پلت‌فرم‌ها، آزمایش‌های تولید واکسن را پیگیری کنیم و بر همین اساس در یک سال به اندازه ۲۰ سال گذشته در حوزه تولید دانش و تکنولوژی تولید واکسن پیشرفت کرده‌ایم.

رئیس انستیتو پاستور همچنین از تمرکز ویژه این انستیتو بر تولید واکسن مشترک با کشور کوبا خبر داد و اعلام کرد این واکسن یکی از کم‌خطرترین واکسن‌های تولید شده در جهان است که هم اکنون در فاز سوم تست انسانی است.

اسحاقی رئیس انستیتو رازی نیز از تلاش‌های این انستیتو برای تولید واکسن پروتئین نوترکیب کرونا خبر داد و گفت: فاز یک و دو تست این واکسن در حال انجام بوده و در اواخر مرداد و اوایل شهریور، واکسن انستیتو رازی نیز به مرحله تولید صنعتی خواهد رسید.

جلیلی رئیس مجموعه واکسن سازی بنیاد برکت با اشاره به انجام تحقیقات ویژه برای تولید واکسن کرونا در این مجموعه، گفت: با راه اندازی فاز یک صنعتی تولید این واکسن، ماهانه یک میلیون دوز، با راه اندازی فاز ۲ تا دهم خرداد، ماهانه ۳ میلیون دوز و با افزایش ظرفیت در تیرماه، ظرفیت تولید به ماهانه ۱۰ میلیون دوز و در شهریور ماه به ۲۰ میلیون دوز در ماه خواهد رسید.

جلیلی بر برنامه‌ریزی برای ورود کشور به بازار فروش جهانی واکسن تاکید کرد و گفت: اگر از هم اکنون به فکر ظرفیت‌سازی برای ورود به این بازار نباشیم در آینده دچار مشکل خواهیم شد.

کریمی جانشین سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع «سپند» نیز به ارائه گزارشی از تولید واکسن کرونا تحت نظارت شهید فخری‌زاده پرداخت و گفت: از ابتدای شیوع این بیماری، مجموعه سپند با تاکید شهید فحری‌زاده، تولید واکسن کرونا را در دستور کار قرار داد که در نهایت ۲۶ اسفند ماه، فاز نخست تست بالینی این واکسن با تزریق به فرزند شهید فخری‌زاده انجام شد و با نتایج خوبی که از فاز اول حاصل شده، فاز دوم نیز پس از ماه مبارک رمضان اجرا خواهد شد.

کریمی افزود: در ابتدا مجموعه سپند ظرفیت تولید ۲۰۰ هزار دوز در سال از این واکسن را داشت که با تلاش دانشمندان این مجموعه و تغییر در فرآیند تولید، ظرفیت به ۱۰ برابر افزایش یافت و ما از خرداد ماه، هر ماه یک میلیون دوز واکسن به سیستم درمانی کشور تحویل خواهیم داد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
شهروند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
0
0
رییسی می آید و کار شما غرب پرستان را تمام می کند، بحول الهی. #ریشه کنی
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین