اخبار مذاکرات وین زمزمههای از سرگیری تولید مشترک با خودروسازان اروپایی را سر زبان انداخته است اما این خبر چقدر واقعیت دارد؟
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در پاسخ به این پرسش گفت: رنو در بازارهای خارجی به سمت ورشکستگی پیش رفته است و این خودروساز تمایل زیادی برای بازگشت به بازار ایران دارد اما باید دید که مذاکرات وین به کجا خواهد رسید؟
البته مهدی دادفر تاکید کرد: سیاستمداران برای تولید مشترک باید قواعد بینالمللی را رعایت کنند، چرا که شریک اصلی خودروسازان اروپایی آمریکاییها هستند. بنابراین یکی از پیششرط ها برای تولید مشترک با ایران رعایت قوانین بینالمللی از جمله برداشتن تحریمهای بانکی است.
به گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، تا زمانی که این پیششرطها رعایت نشود، خبری از تولید مشترک هم نیست.
دادفر گفت: طبق بررسیها بازار خودروی ایران سالانه به یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو نیاز دارد. بنابراین با چنین تقاضای بالایی اکثر خودروسازان تمایل دارند که به بازار خودرو ایران بازگردند.
چندی پیش دنیای اقتصاد هم از آمادهباش رنو برای بازگشت به ایران خبر داد. این روزنامه نوشت: «همراه با قوت گرفتن احیای برجام ، برخی از دست اندرکاران صنعت خودرو از احتمال بازگشت «رنو» به خودروسازی ایران خبر میدهند.
البته اگر مدیران غرب گرای ما دوباره پاهاشون سُرنخوره.