سید بابک هاشمینکو عضو شورای مرکزی و سخنگوی کانون تربیت اسلامی در خصوص گلایههای دانشآموزان درباره برگزاری امتحانات حضوری، اظهار کرد: در اینکه آموزش حضوری نسبت به آموزش غیرحضوری اولویت دارد، شکی نداریم و خیلی از کشورها هم بعد از حداقلی شدن شرایط کرونایی، نسبت به بازگشایی مدارس اقدام کردند چون برخی دروس مفهومی از طریق آموزش حضوری قابل تفهیم بیشتر است.
وی افزود: درست است که تدریس غیرحضوری، امکانات زیادی را برای دانشآموزان به خدمت گرفته است و دانشآموزان با محیط چند رسانهای مواجه میشوند و از امکانات صوتی، تصویری، فیلم و انیمیشن می توانند برای افزایش کیفیت تدریس استفاده کنند ولی معتقدم آموزش غیرحضوری ، مکملی برای آموزش حضوری است و به هیچ وجه جای آموزش حضوری را نمی گیرد.
هاشمینکو با بیان اینکه در بحث امتحانات غیرحضوری و به صورت مجازی، دانشآموزان خیلی امتحانات را جدی نمیگیرند و معمولا از دل و جان درس نمیخوانند، گفت: هدف و انگیزه دانشآموزان ضعیف شده است بنابراین باید با ادامه این روند منتظر یک افت تحصیلی و رکود علمی در خصوص مدارس باشیم و آموزش و پرورش نسبت به این موضوع نگران است.
وی با اشاره به بحث امتحانات پایه دوازدهم که نتایج آن در کنکور و ورود به دانشگاهها نیز تأثیر دارد، اضافه کرد: امتحانات نهایی پایه دوازدهم ، مهمترین امتحانات دانشآموزان در این 12 سال است که در پایه دوازدهم برگزار میشود و به صدور مدرک پایان تحصیلات دانشآموزان در دوره متوسطه دوم منجر میشود پس ضروری است که این امتحانات از حداکثر اعتبار برخوردار باشد.
سخنگوی کانون تربیت اسلامی ادامه داد: از طرفی با توجه به تشدید بیماری کرونا و ورود انواع ویروسهای جهش یافته انگلیسی و هندی و ...، خانوادهها بسیار نگران فرزندان خود هستند و بسیاری از شهرها وضعیت مناسبی در بحث فراگیری این بیماری ندارند؛ چرا که ویروس جهش یافته صرفا جمعیت بزرگسال را هدف قرار نداده و کودکان و نوجوانان هم دچار شده اند و حتی متأسفانه جزو فوتیها مشاهده شدهاند.
وی با تأکید بر اینکه عقب ماندگی تحصیلی را بعدا ممکن است جبران کرد اما جان و سلامت فرزندان قابل جبران نیست، گفت: تصمیمگیر در این زمینه ، ستاد ملی مبارزه با کروناست و بهتر است که این ستاد با یک کار کارشناسی دقیق و همهجانبه، تصمیم منطقی را در این خصوص اتخاذ کند و لازم است تا آن زمان از اعلام تصمیمات سلیقهای خودداری کنند.
هاشمینکو، دو پیشنهاد را به ستاد کرونا مطرح کرد و افزود: پیشنهادمان این است که در مناطقی که فراگیری کرونا وجود دارد یک یا هر دو اقدام را انجام دهند؛ اقدام اول، تأخیر در برگزاری امتحان نهایی است تا شرایط فراگیری کرونا تقلیل یابد و دومین پیشنهاد، تزریق واکسن کرونا به دانشآموزانی است که در جلسه امتحان نهایی شرکت کنند و همچنین واکسیناسیون فرهنگیان برگزارکننده امتحانات است.
وی تصریح کرد: به هرحال تصمیم بررسی در این زمینه با ستاد ملی مبارزه با کروناست و امیدوارم تصمیمی مدبرانه و همه جانبه اتخاذ کنند.