کد خبر: ۷۰۸۳۶۲
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۹

معاون وزارت بهداشت: از قله پیک چهارم کرونا عبور کردیم

معاون کل وزارت بهداشت گفت: با اطمینان کامل از قله پیک چهارم کرونا عبور کرده‌ایم اما هنوز فشار کار روی بیمارستان‌ها وجود دارد.
معاون وزارت بهداشت: از قله پیک چهارم کرونا عبور کردیم
آفتاب‌‌نیوز :

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت با حضور در برنامه تلویزیونی تیتر امشب اظهار کرد: با اطمینان کامل از قله پیک چهارم کرونا عبور کرده ایم.

او افزود: احتمال نوسان در برخی استان‌های کشور وجود دارد، اما احتمال نوسان کلی کرونا در کشور وجود ندارد.

حریرچی تصریح کرد: روند شیوع بیماری نزولی شده، اما در حال حاضر وضعیت کنونی همانند آبان ماه است و میزان ابتلاها همچنان نسبت به اسفند و تابستان بالاتر است، در نتیجه هنوز فشار کرونا روی بیمارستان‌ها موجود است و رعایت اقدامات احتیاطی مانند شیوه نامه‌های بهداشتی امری لازم است.

معاون کل وزارت بهداشت اضافه کرد: افراد نباید نگران اسم‌های کرونا مانند هندی، برزیلی، انگلیسی و ... باشند؛ چرا که کرونا دارای اسم‌های متفاوتی است.

حریرچی بیان کرد: در هند ۴ هزار فوتی ناشی از ابتلا به ویروس کرونای هندی مشاهده شده و امروز ۴۱۹ هزار نفر به آن مبتلا شده اند که تمام جمعیت چند تا از مرکز استان‌های ما از رقم ذکر شده کمتر است.

او ادامه داد: بیش از اینکه خود واریانت هندی باعث افزایش مرگ و میر افراد آن کشور شده باشد سهل انگاری و عادی انگاری‌های ملت برای برگزاری برخی از مراسم مذهبی، انتخابات، جشن و مهمانی‌ها در این کشور باعث از دست رفتن جان افراد شده است.

کاهش آمار مرگ و میرهای کرونایی به زودی

معاون کل وزارت بهداشت افزود: با استفاده از تدابیری که اتخاذ شد آمار مرگ و میرها به زودی روند نزولی پیدا می کند چرا که در بستری مبتلایان کرونایی نسبت به هفته گذشته بیش از ۱۳ یا ۱۴ درصد کاهش داشته ایم.

حریرچی بیان کرد: کاهش هر کدام از پیک های کرونایی باعث ایجاد فشار زیادی بر کادر درمان، مدافعان سلامت، کارکنان سلامت، پرستاران، بهرورزان و مراقبان بهداشت می شود که فعالیت های شبانه روزی آن ها باعث پیرتر شدن چهره شان شده است.

تفاوت رنگ بندی کرونایی استان ها در پیک چهارم با سه پیک قبلی

او گفت: در پیک های قبلی رنگ استان ها زرد بود و کمتر شاهد رنگ های قرمز بوده ایم و حتی در آبان که تراکم شهرهای قرمز بالا رفت رنگ شهرها یک دست نبود و سیستم مرکزی مانند اکسیژن ساز، سی تی اسکن و ... هر کدام به تنهایی می توانست وضعیت بد شهرها را کنترل کند.

معاون کل وزارت بهداشت اضافه کرد: از آن جایی که تا سه هفته آینده رنگ قرمز شهرها زرد نخواهد شد بنابراین رعایت شیوه نامه های بهداشتی امری لازم است و مردم نباید در عید فطر و تعطیلات از خانه بیرون بیایند.

حریرچی با بیان اینکه از ۳۰۱ شهر قرمز به ۴۶ شهر قرمز کاهش یافته ایم، تاکید کرد: از لحاظ تعداد شهرهای قرمز ۸۵ درصد کاهش داشته ایم که رقم قابل توجهی است، به همین نسبت شهرهای نارنجی و زرد اضافه شده که امیدواریم این روند کماکان رو به بهبودی ادامه پیدا کند.

معاون کل درمان وزارت بهداشت افزود: در ۳۰ فروردین در خصوص رنگ بندی شهرها ۳ رنگ قرمز رو به تیره داشته ایم، برای مثال تمام شهرهای زرد، نارنجی و آبی کمتر از ۵۰ عدد بوده است، اما در حال حاضر تعداد شهرها رو به بهبودی است.

حریرچی تاکید کرد: به مرور شهرهای آبی در استان ها به وجود خواهد آمد، البته گفتنی است که رنگ نارنجی خوب بوده اما به معنای ۲ الی ۴ بستری در صدهزار فرد کرونایی است.

او گفت: روند نزولی کرونا در تهران در مقایسه با سایر شهرها با تاخیر آغاز شده است، البته هفته گذشته در تهران شاهد افزایش مبتلایان کرونایی بوده ایم و خیلی از مشکلات کرونایی موجود در مازندران و گیلان و گلستان و البرز و قم به علت مسافرت ملت از تهران به این شهرها بوده که باعث انتقال ویروس به این امکان شده است.

معاون کل وزارت بهداشت اظهار کرد: میزان رعایت شیوه نامه های بهداشتی ۵۸ تا ۶۲ درصد بوده و ۳۸ تا ۴۰ درصد به آن ها توجه نمی کنند که این امر زحمات افراد رعایت کننده را نابود می کند و یک لایه ای از اجتماع مانند دانشجویان، دانش آموزان، افراد پیر، افراد بازنشسته، بانوان خانه دار و .وجود دارند که طی ۱۴ ماه گذشته از منزل خارج نشده اند که با این حساب باز هم ابتلا به کرونا در چنین افرادی به میزان قابل توجهی دیده می شود و باید گفت که همان گروهی که در حال رفت و آمد به مناطق گوناگون هستند چنین افراد بی‌گناهی را به ویروس آلوده می کنند.

حریرچی گفت: شرکت های سازنده واکسن و دانشمندان خارجی و داخلی پیشبینی های لازم برای جهش های ویروس کرونا را می کنند، برای مثال هم اکنون شرکت های سازنده اصلی واکسن یادآور و بوستر در حال طراحی واکسن هایی هستند تا واریانت های جهش یافته اصلی را پوشش دهند.

او با بیان اینکه در حال حاضر جدال و جنگ اصلی بین رعایت شیوه نامه های بهداشتی و واریانت های اصلی است، تاکید کرد: در آینده جنگ اصلی جنگ واکسن با واریانت های جدید خواهد بود، با توجه به افزایش ظرفیت تولید واکسنی که در داخل و خارج پیش بینی می کنیم تا پایان سال میلادی یعنی تا آخر دی ماه به ۱۵ میلیارد و نیم می رسد بنابراین اگر سال گذشته درباره آن صحبت می کردیم دانشمندان یا مسئولان می گفتند که امید به تولید ۲ یا ۳ میلیارد واکسن است در حالیکه اشتباه بود.

معاون کل وزارت بهداشت اضافه کرد: پیش بینی می شود که در سال ۲۰۲۲ حدود ۳۱.۹ میلیارد یعنی بیش از ۴ برابر ظرفیت جهان واکسن تولید شود بنابراین در آینده از نظر تولید واکسن مشکلات چندانی خصوصا در داخل نخواهیم داشت و واکسن ها حتما موارد مرگ و میر و بستری را در حدهای بسیار بالای ۸۰ الی ۹۰ درصدی کنترل می کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین