کد خبر: ۷۰۸۳۶۷
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۲

افشای جزئیات جدید از ترور سردار سلیمانی

یک پایگاه خبری آمریکایی در مطلبی درباره ترور فرمانده شهید نیروی قدس سپاه ایران توسط دولت ترامپ، نوشت که در این عملیات مأموران رژیم صهیونیستی و منطقه کردستان عراق نیز همکاری کردند.
افشای جزئیات جدید از ترور سردار سلیمانی
آفتاب‌‌نیوز :

پایگاه خبری «یاهو نیوز» شامگاه شنبه در مطلبی به ارائه جزئیات بیشتری درباره عملیات ترور جنایتکارانه سردار سپهبد حاج «قاسم سلیمانی»‌ فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دست دولت ترامپ پرداخت.

در این گزارش تفصیلی، به ابعاد همکاری‌های آمریکا با اسرائیل و مأموران امنیتی کردستان عراق اشاره شده و تصریح شده که این عملیات، بر وضعیت راهبردی دولت کنونی آمریکا به ریاست «جو بایدن» در منطقه طی سال‌های آینده اثرگذار خواهد بود.

در ابتدای این مطلب که توسط «جک مورفی» و «زک دورفمن» نوشته شده، آمده است: «سه تیم از مأموران دلتا فورس در ژانویه گذشته از مکان‌های پنهان در فرودگاه بین المللی بغداد با دوربین‌های خود اطراف را زیر نظر داشته و منتظر هدف خود بودند: قاسم سلیمانی، قدرتمندترین فرمانده نظامی ایران. آنها با لباس‌های مبدل کارگران تعمیرات، در ساختمان‌های قدیمی یا وسایل نقلیه کنار جاده مخفی شده بودند».

این پایگاه خبری ادامه می‌دهد: «یک شب خنک و ابری بود و ضلع جنوب شرقی فرودگاه با اطلاعیه‌ای دیرهنگام [توسط آمریکایی‌ها] برای یک تمرین آموزشی نظامی بسته شده بود - یا البته به دولت عراق اینطور گفته شده بود. سه تیم تک‌تیرانداز خود را در فاصله ۵۰۰ تا ۸۰۰ متر دورتر از "منطقه ترور" مستقر کرده بودند، که همان جاده ورودی به فرودگاه بود، و به نحوی قرار گرفته بودند تا هدف خود را هنگام خروج از فرودگاه در یک مثلث احاطه کنند. دوربین یکی از ‌تکتیراندازها به طور مستقیم به سفارتخانه آمریکا در بغداد متصل شده بود، جایی که فرمانده نیروی زمینی دلتا فورس با کارمندان پشتیبانی مستقر بود».

یاهونیوز نوشت: «تک‌تیراندازی کردن در فاصله دور با عوامل محیطی مختلفی از جمله باد درگیر است... یکی از اعضای گروه مبارزه با تروریسم (CTG)، واحد ویژه‌ کردستان عراق که ارتباطات عمیقی با [واحد] عملیات‌های ویژه آمریکا دارد، به آنها کمک کرد تا شدت باد را از محدوده پایین اندازه بگیرند».

نویسندگان این مطلب توضیح دادند: «پرواز از مبدأ دمشق، سوریه، سرانجام پس از چند ساعت تأخیر و بعد از نیمه شب در سوم ژانویه ۲۰۲۰، [در فرودگاه بغداد] به زمین نشست. سه پهپاد آمریکایی بالای آن چرخ می‌زدند. هنگامی که هواپیما از باند به سمت قسمت بسته فرودگاه حرکت می‌کرد، یکی از مأموران کردستانی که لباس کارمندان فرودگاه را پوشیده بود، هواپیما را برای توقف روی آسفالت هدایت کرد. هنگامی که هدف از هواپیما خارج شد، مأموران امنیتی کردستانی (CTG) نیز که به‌عنوان کارکنان حمل چمدان تغییر قیافه داده بودند، در آنجا حضور داشتند تا او را شناسایی کنند.

[سردار شهید] سلیمانی تازه به فرودگاه بغداد رسیده بود. ژنرال ایرانی و همراهانش سوار دو خودرو شدند و به سمت منطقه ترور حرکت کردند، جایی که تک‌تیراندازان دلتا فورس در کمین بودند».

در ادامه این گزارش آمده است: «آن دو خودرو که در یکی از آنها [سردار شهید] سلیمانی حضور داشت، برای خروج از فرودگاه وارد خیابان شدند. سه تیم ‌تک‌تیرانداز دلتا فورس آماده بودند، ضامن‌های سلاح‌های بلند خود را آزاد کرده و انگشتانشان روی ماشه بود. بالای سر آنها، سه پهپاد بود که درآسمان شب پرواز می‌کردند، دو فروند از آنها به موشک های هِل‌فایر مجهز بودند.

به گفته یک مقام نظامی آمریکایی، در شش ساعت قبل از سوار شدن [سردار شهید] سلیمانی به هواپیما در دمشق، این ژنرال ایرانی سه بار تلفن همراه خود را عوض کرد. در تل آویو، رابطان فرماندهی عملیات ویژه مشترک آمریکا با همتایان اسرائیلی خود برای کمک به ردیابی الگوهای تلفن‌همراه [سردار شهید] سلیمانی همکاری کردند. اسرائیلی‌ها که به شماره‌های [سردار شهید] سلیمانی دسترسی داشتند، آنها را در اختیار آمریکایی‌ها قرار دادند، که آنها نیز [سردار شهید] سلیمانی و تلفن فعلی او را تا بغداد ردیابی کردند».

بر این اساس، سفارت رژیم صهیونیستی در واشنگتن به سوالات در این باره هنوز پاسخ نداده است.

این پایگاه خبری همچنین نوشت: «آن مقام نظامی آمریکایی می‌گوید اعضای واحد ارتش مخفی، معروف به گروه ضربت نارنجی نیز همان شب در بغداد در میدان حضور داشتند، تا به‌عنوان متخصصان اطلاعاتی سیگنال‌های بُرد نزدیک، برای بخش تاکتیکی عملیات به ردیابی دستگاه‌های الکترونیکی [سردار شهید] سلیمانی کمک کنند.

همزمان با ورود آن دو خودرو به منطقه ترور، هدایت‌کنندگان پهپادها به سمت خودروها شلیک کردند. دو موشک هل‌فایر به خودروی حامل [سردار شهید] سلیمانی برخورد کردند... راننده خودرو دوم برای گریختن، بیشتر گاز داد. راننده قبل از اینکه تک‌تیرانداز دلتا فورش به سمت خودرو شلیک کند و مجبور به توقف شود، حدود ۹۰ متر حرکت کرد. در زمانی که خودرو نقلیه متوقف شد، سومین موشک هل‌فایر نیز به آن اصابت کرد».

به گفته مورفی و دورفمن، این مقاله براساس «مصاحبه با ۱۵ مقام کنونی و پیشین آمریکا است که جزئیات جدیدی را درباره ترور [سردار شهید] سلیمانی و ارزیابی‌های طولانی‌مدت دولت [دونالد] ترامپ در مورد ترور ژنرال ایرانی و سایر مقامات عالی‌رتبه ایرانی و گروه‌های تحت حمایت آنها را افشا کردند». این [اطلاعات]، عملیاتی را نشان می‌دهد که پیچیده‌تر از چیزی است که تصور می‌شد و دارای لیست بزرگ‌تری از افرادی است که اهداف احتمالی برای ترور بودند.

آنها نوشتند: «ترور [سردار شهید] سلیمانی یکی از پرپیامدترین تصمیمات سیاست خارجی دولت ترامپ بود، که تأثیرات آن برای سال‌های آینده بازتاب خواهد یافت و احتمالاً فضای استراتژیک رئیس جمهور بایدن را که اکنون در منطقه با آن روبرو است، شکل می‌دهد... به گفته یک مقام ارشد سابق سیا که طرفدار این ترور بود، این [ترور جنایتکارانه] "به حدی قابل توجه بود که شاهد تغییر شکل خاورمیانه در ۵۰ سال گذشته بودیم و در عرض چند ساعت اتفاق افتاد. این تغییردهنده قواعد بازی بود. "

نقشه ترور این ژنرال ایرانی به اوایل دولت ترامپ برمی‌گردد. در مدتی نه‌چندان طولانی بعد از اینکه مایک پامپئو سکان هدایت سیا را در سال ۲۰۱۷ برعهده گرفت، او گروهی از سران این سازمان را از جمله مرکز ماموریت‌های ضد تروریسم سیا و مرکز فعالیت های ویژه شبه نظامی آن، گردهم آورد».

یک مقام ارشد سابق سیا با بیان اینکه هدف از آن جلسه، بحث در مورد چگونگی ترور سردار شهید سلیمانی بود، توضیح داد: «مقامات سیا، که می‌خواستند حضور آمریکا را در چنین عملیات‌هایی پنهان کنند، برنامه‌های احتمالی مختلفی را برای ترور [سردار شهید] سلیمانی مورد بحث قرار دادند. در همان سال ، پامپئو در جلسات شورای امنیت ملی [آمریکا] نیز موضوع ترور برترین نظامی ایران را به عنوان بخشی از استراتژی بالقوه، مطرح کرد. در آن زمان، دیگر مقامات شورای امنیت ملی، که برخی از آنها نگران قانونی‌بودن چنین اقداماتی بودند، با طرح مذکور که ارتش آمریکا را نیز دخالت می‌داد، مخالفت کردند».

همان مقام سابق سیا گفت: «با این حال، دیگران از رویکرد ستیزه‌جویانه جدید استقبال کردند. رویکرد "آسمان آبی" پامپئو در قبال ایران پس از دوران محدود [باراک] اوباما، در حال رهاشدن بود. پامپئو در آن زمان گفت "اگر قانونی است، نگران نباشید. این یک مسئله برای وکلا خواهد بود". مقامات سیا گفت‌وگوها را شدیداََ جدی می‌گرفتند زیرا می‌دانستند پامپئو چقدر به رئیس‌جمهور (ترامپ) نزدیک است. متعاقباً سیا برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای را برای برای طرح‌های ترور مخفیانه [سردار شهید] سلیمانی انجام داد».

طبق این گزارش، نه پامپئو و نه سازمان جاسوسی سیا به سوالات در این باره پاسخ ندادند.

در ادامه این مطلب آمده است: «بحث در مورد ترور [سردار شهید] سلیمانی در کاخ سفید در تابستان ۲۰۱۸آغاز شد، تقریباً در همان زمان که دولت [آمریکا] به طور رسمی اعلام کرد از توافق هسته‌ای خارج شده و تحریم‌ها را دوباره به عنوان بخشی از استراتژی "فشار حداکثری" بر ایران اعمال می‌کند. اما در آن زمان، برنامه‌ریزان شورای امنیت ملی [آمریکا] به دنبال واحدهای عملیات ویژهپنتاگونو نه شبه نظامیان سیا یا گروه‌های نیابتی آنها، تا این حمله را انجام دهند».

ویکتوریا کوتس، معاون وقت مشاور امنیت ملی آمریکا در امور خاورمیانه در این‌باره می‌گوید: «هنوز هم از داخل وزارت دفاع مخالفت‌هایی در برابر این طرح می‌شد. رئیس‌جمهور (ترامپ) گزینه‌هایی می‌خواست اما همیشه توسط پنتاگون منصرف می‌شد. ترور [سردار شهید] سلیمانی یکی از آنها بود، اما پنتاگون همیشهآن رامساوی با جنگ هسته‌ای می‌دانست و می‌گفت که با واکنش روبرو خواهد شد».

یاهونیوز با بیان اینکه اوضاع تا اواسط نوامبر سال ۲۰۱۹ روند جدی تری به خود گرفت، افزود: «با شروع تنش‌ها در سراسر منطقه، مقامات شورای امنیت ملی تماس‌هایی را از مافوق‌های خود دریافت کردند تا مطمطئن شوند گزینه‌ها برای ترور [سردار شهید] سلیمانی در آن زمان مرتب باشند. ما [سردار شهید] سلیمانی را بسیار دقیق زیر نظر داشتیم و این تمایل وجود داشت که او به جایی سفر کند و اتفاقات بسیار بدی برای ایالات متحده بیافتد».

این پایگاه خبری نوشت: «گروه کوچکی از افراد دیگری به همراه کوتس، شامل رابرت اوبرایان مشاور امنیت ملی، مت پوتینگر معاون مشاور امنیت ملی، رابرت گرین‌وی مدیر ارشد خاورمیانه و برایان هوک نماینده ویژه امور ایران در وزارت خارجه، کیت کلوگ مشاور امنیت ملی معاون رئیس جمهور (مایک پانس)، کریس میلر مقام عالی ضد تروریسم در شورای امنیت ملی، نشست‌هایی را به‌طور متناوب آغاز کردند تا درمورد گزینه‌های احتمالی ترور ژنرال ایرانی گفت‌وگو کنند. مقامات ارشد دولت سابق می‌گویند این برنامه‌ها پس از حمله موشکی توسط گروه‌های حامی ایران که به کشته شدن یک پیمانکار آمریکایی در شمال عراق در اواخر دسامبر ۲۰۱۹ منجر شد، به میز ترامپ ارسال گردید».

یک مقام نظامی فعلی و یک مقام دولت سابق آمریکا در این باره می‌گویند: «مقامات مرکز فرماندهی عملیات ویژه مشترک برای ترور [سردار شهید] سلیمانی چهار گزینه به مقامات شورای امنیت ملی دادند: آنها می توانستند از یک ‌تک‌تیرانداز از فاصله دور استفاده کنند یا برای حمله به خودرو وی یک تیم تاکتیکی را در میدان به‌کار بگیرند، با استفاده از یک وسیله منفجره کارگذاشته کنار جاده انفجار ایجاد کنند یا یک حمله هوایی برای ترور وی ترتیب دهند. مقامات آمریکایی بر سر گزینه حمله هوایی به سرعت توافق کردند و باعث تعجب کسانی شدند که در فرماندهی عملیات ویژه مشترک مسئولیت داشتند. سوالات درباره محل ترور کردن [سردار شهید] سلیمانی - در عراق یا هرجای دیگر منطقه - بیشتر از مباحثات درباره بهترین راه برای انجام این کار زمان گرفت.

برخی از مقامات سیا اگرچه اساساً از ایده ترور [سردار شهید] سلیمانی حمایت می‌کردند اما نگران واکنش گسترده‌تر ایران بودند. یک مقام سابق این سازمان می‌گوید که سیا از ایرانی‌ها نمی‌ترسید اما معتقد بود که این ترور می‌تواند مشکلات بیشتری را بجای آنکه حل کند، ایجاد نماید».

بر اساس این گزارش، فرماندهی عملیات ویژه آمریکا از اظهار نظر در این‌باره خودداری کرده است.

یک مقام سابق سیا به یاهونیوز گفت: «برخی از مقامات سیا معتقد بودند که دولت در تلاش است که تنش‌زایی جدیدی را بر ایران تحمیل کند، که سپس این امر باعث می‌شود آمریکا بتواند حتی با شدت بیشتری علیه تهران اقدام کند».

کریس میلر سرپرست سابق وزارت دفاع آمریکا می‌گوید: «حتی اگر هدف تنش‌زایی نیز نبود اما در واقع عملیات بسیار بلند جاه‌طلبانه‌تر از ترور یک ژنرال بود. یک لیست کامل از افرادی که ارتش آمریکا برنامه‌هایی برای کشتن آنها را طراحی کرده بود، وجود داشت». میلر به یاهو نیوز گفت از تعداد دقیق عوامل ارشد نظامی و اطلاعاتی ایرانی که عصر همان روز به‌عنوان هدف ترور بودند، بی‌اطلاع است.

نگارندگان این مطلب در ادامه آوردند: «یک مقام ارشد سابق دولت آمریکا افشا کرد که در شب ترور [سردار شهید] سلیمانی، گزینه‌های دیگری در حال بررسی و اقدام بود اما سیال بودن وضعیت باعث شد لیست دقیق اهداف در طول عصر تغییر کند. چند مقام آمریکایی گفتند که در واقع این کشور در شب ترور [سردار شهید] سلیمانی، تلاش کرد عبدالرضا شهلایی فرمانده ارشد نیروی قدس در یمن را نیز ترور کند».

این گزارش به هویت مقامات آمریکایی که این ادعا را مطرح کردند اشاره‌ای نکرده است.

یک مقام نظامی آمریکایی در این‌باره مدعی شد: «کماندوهای آمریکایی همچنین دو عملیات جداگانه برای ترور یا ربودن [افرادی از] نیروهای الحشد الشعبی در عراق انجام دادند که در جریان آن یک نفر را اسیر کرده ولی دیگری موفق به فرار از چنگ مأموران آمریکایی شد. اهداف متعددی نیز قرار بود آن شب در سوریه هدف قرار بگیرند اما به دلایل نامعلومی این برنامه لغو شد».

هزینه چند صد میلیون دلاری برای شنود ناموفق صحبت‌های سردار شهید

در ادامه این مطلب به نقل از مقام‌های ارشد سابق سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) آمده است که این سازمان و آژانس امنیت ملی آمریکا طی سال‌های گذشته تقریبا «چند صد میلیون دلار» روی برنامه‌های تحقیقاتی خرج کردند تا بتوانند با ردیابی دستگاه‌های الکترونیک و وسایل ارتباطی ایرانی‌ها، مکالمات و صحبت‌های سردار شهید سلیمانی را شنود و ضبط کنند. با این حال این مقامات توضیح ندادند که آیا این هزینه‌های هنگفت نهایتاََ به هدف رسید یا خیر.

بر این اساس، آژانس امنیت ملی آمریکا نیز از پاسخ دادن به سوالات درباره این برنامه خودداری کرده است.

یاهونیوز نوشت: «در اواخر دسامبر ۲۰۱۹، مأموران دلتا فورس و سایر اعضای عملیات ویژه ورود ناشناس به بغداد را در گروه‌های کوچک آغاز کردند. عاملان کردستانی (عراق) نیز که نقشی اساسی در این ترور داشتند، تا آن زمان نفوذ به فرودگاه بین‌المللی بغداد را شروع کرده بودند و در نقش کارکنان حمل چمدان و سایر خدمه فرودگاه پنهان شده بودند».

یک مقام نظامی آمریکا که از مشخص کردن تعداد دقیق مأموران حاضر در این عملیات خودداری کرد، گفت: «کریس میلر، سرپرست وقت وزارت دفاع معتقد بود، این پیچیده‌ترین آماده‌سازی وزارت دفاع بود که برای یک عملیات انجام داده است».

این پایگاه خبری ادامه داد: «در حالی که مأموران دلتا فورس و همدستان کردستانی آنها در فرودگاه بغداد مستقر می‌شدند، در واشنگتن نیز گروه کوچکی از مقامات عالی‌رتبه کوتس، کلاگ، گرین‌وی و برایان هوک در اتاق وضعیت برای حمله آماده می‌شدند. مارک اسپر وزیر دفاع وقت، مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش و مایک پامپئو وزیر امور خارجه نیز از پنتاگون عملیات را تماشا می‌کردند. ترامپ نیز که از طریق ارتباط صوتی با اتاق وضعیت مرتبط شده بود، از عمارت مار-ئه-لاگو با رابرت اوبرایان مشاور امنیت ملی خود، که تعطیلات کریسمس در پالم اسپرینگز را نیمه‌کاره رها کرده بود، پیگیری می کرد. مقامات آمریکایی می‌خواستند رئیس جمهور برنامه خود را تا حد ممکن عادی نگه دارد، تا مشخص نکند که چیزی در جریان است».

مسئولان ارشد سابق یا بازنشسته وزارت خارجه آمریکا درباره تدابیر امنیتی که واشنگتن از بیم انتقام ایران برای مقام‌های خود در نظر گرفت، توضیح دادند: «اقدامات حفاظتی برای برخی بی سروصدا انجام شد. در لایحه بودجه امضا شده توسط ترامپ در روزهای پایانی سال قبل، ۱۵ میلیون دلار برای ارائه خدمات محافظتی به کسانی که با تهدید جدی یک قدرت خارجی یا عاملان آن روبرو هستند، اختصاص داده شد».

در پایان این مطلب با بیان اینکه آمریکایی‌ها بیشتر از هرچیز نگران انتقام ایران علیه هوک و پامپئو هستند، به نقل از دو مقام سابق کاخ سفید آمده است: «این پول برای برایان و پامپئو است. ایرانی‌ها برای این دو خطر جدی هستند».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۷
همت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
23
7
لعنت خدا بر شما، که هنری جز جنایت ندارید، شب دراز و قلندر بیدار، وعده انتقام نزدیک هست
علی کریمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
6
21
عراق 8 سال به ایران حمله کرد.
الان هم مشخص شد که در قتل سردار دخیل بوده.
اما ما همچنان می گوییم کشور دوست و برادر عراق.
حیف از سردار و سربازان ایرانی که جانشان را برای اینها گذاشتند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
30
6
اینکه ترامپ ازترس انتقام شب ها خواب ندارد اهمیت زیادی دارد.چون تا روزی که زنده است از حرکت هر جنبده ای واهمه دارد.شاید روزی اورا کت بسته به ایران آوردند.زمین گرد است.
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
13
7
لعنت به ترامپ و همدستان سفاک و خونریزش
کاوه
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
0
7
اطلاعاتی در مورد افراد ذینفوذ کشور هست که اسرائیلی‌ها از آن بی خبر باشند؟! به جای فش دادن به این و اون اول خونه را باید تمیز کرد. از سردار سلیمانی و آقای فخریزاده بگیر تا سایر افراد با نفوذ مملکت که دلشان برای مردم می سوزد جانشان در خطر است.
ebi
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
1
1
همیشه در هر جنایتی و فتنه ای در خاور میانه پای اسراییل در میان است ...
شهروند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
0
0
سوال اساسی:
چرا باید سرداری که ۲۰ ساله دشمنش دنبالشه، باید سر یک قرار قبلی تعیین شده بره؟؟
کی باعث این قرار و وظیفه شد؟؟؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین