کد خبر: ۷۰۸۴۳۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۶

لابی خودروسازان برای افزایش مجدد قیمت خودرو

 خبرهای از رایزنی مجدد خودروسازان برای افزایش قیمت حکایت دارد در بازار ارز دوگانه خرید و فروش جدی شده است در بازار سهام نیز موقعیت خرید به سختی پیدا می شود.
لابی خودروسازان برای افزایش مجدد قیمت خودرو
آفتاب‌‌نیوز :

بازارها در تب و تاب اتفاقت وین بودند در بازار ارز،اما قیمت دلار دوباره به بالای کانال 20 هزار تومان برگشت. گرچه برخی اعتقاد دارند با تایید رسمی مبنی بر جدیت روند مذاکرات و احتمال رسیدن به توافق تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری در ایران، جایگاه خریداران چندان قوی نیست اما برخی شواهد نشان میدهد که دیروز صف های خرید دلار سهمیه ای ایجاد شده بود. برخی دلالان نیز از رسیدن قیمت به کف صحبت می کرده اند.

البته سناریوی کاهش التهاب قیمت ها با انتشار اخبار جدید از وین کماکان با شدت و قوت بیشتری دنبال شد؛ عباس عراقچی در پاسخ به پرسش شبکه NHK ژاپن گفته که احتمال تمدید مهلت به بازرسان انرژی اتمی وجود دارد و البته گفته امیدوار است روند پیشرفت مذاکرات به حدی باشد که نیازی به این کار نباشد.

حسن روحانی، رئیس جمهور هم عصر شنبه در سخنانی تاکید کرده هم اروپا و هم امریکا به این نتیجه رسیده اند که باید تحریم ها را رفع کنند. به گفته رئیس جمهور همه تحریم های اصلی و اصولی قرار است برداشته شود و کار فعلا در مرحله جزییات قرار دارد. نشریه واشنگتن فری بیکن هم در گزارشی نوشته که امریکا قصد دارد بخش عظیمی از تحریم ها علیه ایران را بردارد.

با سناریوهای مطرح شده در باب رفع تحریم ها که از سوی همه طرف‌ها به صورت آشکاری مطرح میشود، به نظر میرسد که پیشرفت مذاکرات مثبت و قابل قبول است؛ تا جاییکه انریکه مورا، رئیس هیات اروپا در وین نیز گفته از اینکه ایران و امریکا در تلاشند که هر چه سریع تر به برجام بازگردند، خوشحال است.

البته بازارها تنها تحولات وین را پی نمیگیرند، بلکه به تحولات منطقه نیز چشم دوخته اند؛ جایی که قرار است با واسطه عراق بسیاری از مشکلات منطقه با محور ایران حل شود. عراق درحالی فعلا واسطه مذاکره میان ایران و عربستان شده که دور جدید مذاکرات تهران و ریاض قرار است انجام شود. البته مذاکره با مصر و اردن به واسطه عراق از جمله دیگر تحولات پیش رو در منطقه است که قرار است با طرفیت ایران، چالش ها روی میز مذاکره قرار گیرد.

به نظر میرسد اعراب به این نتیجه رسیده اند که فشار حداکثری ترامپ علیه ایران شکست خورده و به احتمال زیاد با تغییر مختصات روابط در خاورمیانه، قاعده بازی همانطور که اسرائیل مدعی است، عوض می‌شود و البته این قاعده به نفع سیاست و اقتصاد ایران تمام شود.

در بازار سهام موقعیت های خرید به سختی پیدا میشود، شاخص بورس نیز همچنان در سیکل نزولی جای دارد. شاخص با ریزش 5 هزار واحدی در روز نخست هفته نشان داد همچنان نسبت به رفتارها و سیاست‌های سیاست‌گذار بی اعتماد است و البته نسبت به تحولات و رویدادهای اطراف نیز کم واکنش یا بی واکنش است.

انتظارات بورس بازان برای روزهای آینده نیز همچنان نامعلوم است، چرا که چندان به تصمیمات سیاست‌گذار به صورت جدی در بازار امیدی ندارند. البته با انتشار اخباری مبنی بر تزریق نقدینگی در روزهای آینده که قرار است با اقدامات حمایتی بورس همراه شود، میتوان فرضیه تغییر وضعیت بورس را تقویت کرد. هرچند که بازار با بخشی از تصمیمات سیاست‌گذار همچون خرید صندوق های توسعه از قراردادهای اختیار خرید و فروش تبعی شاخص سازها اقبال نشان داده، اما همچنان بورس همانند امروز به تحولات بازار جهانی همچون رکوردشکنی ها در بازار کامودیتی ها کم واکنشی نشان میدهد. حقوقی های بازار سهام با همه وجود هم نتوانسته اند بازار را حداقل نسبت به تحولات وین یا منطقه به واکنش وادارند.

البته همسو با اخبار و گزارش‌های مثبت، در بازار خودروسازان خبر میرسد که خودروسازها از افزایش قیمت 8 درصدی راضی نیستند و در حال رایزنی برای آزادسازی قیمت خودرو هستند. در این میان بازار خودرو هم اگرچه موج هایی از افزایش قیمت را تجربه کرد اما به سرعت به وضعیت قبلی بازگشت.

در بازار پی وی سی ها هم با ریزش قیمت دلار نیمایی همسو با تحولات بازار آزاد و قیمت صرافی ملی و البته سیگنال ها و تکانه های کاهشی در بازارهای جهانی، مقاومت بازیگران برای ممانعت از کاهش قیمت ها آغاز شده، اما آنچه تحلیلگران میگویند نشان از این دارد که این مقاومت ها شکننده‌ست و باید تا قبل از انتخابات ریاست جمهور در بازارهای مزبور شاهد موج های دامنه دار از تغییرات قیمتی باشیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
0
0
تادلار کمی پایین می آید خودروسازان قیمت خودرو رابالا میبرند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین