کد خبر: ۷۰۸۴۶۱
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۷
براثر فرسودگی و ترک خوردگی

دیوار قلعه پرتغالی‌های هرمز فروریخت

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان گفت: دیوار ضلع جنوب شرقی یکی از برج‌های قلعه پرتغالی‌های جزیره هرمز براثر ترک خوردگی و فرسودگی بالا در گذر زمان، امروز فرو ریخت.
دیوار قلعه پرتغالی‌های هرمز فروریخت
آفتاب‌‌نیوز :

عباس نوروزی اظهار داشت: این قسمت از دیوار در همان منطقه‌ای قرار دارد که زمین فوتبال در ماه‌های گذشته چمن شد و درخصوص خطر بالای آن برای افراد و بازیکنان بارها هشدار داده بودیم.

وی تاکید کرد: این خطر همچنان وجود دارد و اگر چنان زمین لرزه‌ای رخ دهد و برج فرو بریزد آوار ناشی از آن حتی می‌تواند برای منازلی که در فاصله حدود ۴۰ متری قرار دارند خطرناک باشد.

وی ادامه داد: با توجه به این مخاطره‌ها هنوز زمین فوتبال جمع‌آوری نشده که این وضعیت از نظر فنی و همچنین از نظر زیبایی شناسی بنای تاریخی قلعه پرتغالی‌ها نادرست بوده و در زمان وقوع حوادث کسی نمی‌تواند پاسخگو باشد.

معاون میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان یادآور شد: بخش فروریخته توسط کارشناسان این اداره کل و شورای فنی استان پیش از این مورد بررسی قرار گرفته بود و بنا شد نسبت به جمع‌آوری آن پس از تایید وزارتخانه در هفته‌های آینده اقدام شود.

نوروزی افزود: هم اکنون آوارهای ریخته شده درحال جمع‌آوری بوده و بعد از این طرح مرمت دیوار تهیه و نسبت به تعیین برآورد مالی و مرمت اقدام خواهد شد.

این قلعه تاریخی به جا مانده از زمان استعمار پرتغال، ۵۱۳ سال پیش ساخته شد و به شماره ۱۹۹۸ در سال ۱۳۷۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده که در ضلع شمالی این جزیره و در ساحل دریا قرار دارد.

این اثر معماری مهم‌ترین قلعه باقی مانده از روزگار تسلط پرتغالی‌ها بر سواحل و جزایر خلیج فارس است.

قلعه پرتغالی‌ها به فرمان آلفونسو آلبرکرک دریانورد پرتغالی در سال ۱۵۰۷ میلادی، در محلی موسوم به مورنا احداث شد و به شکل چند ضلعی نامنظم است و بیش ازپنج قرن از ساخت آن می‌گذرد که قدمت تاریخی آن درخور توجه است.

در زمان شاه عباس صفوی که به استعمار پرتغالی‌ها در ایران خاتمه داده شد، این قلعه به دست امام قلی‌خان از سرداران شاه عباس فتح شد.

این قلعه‌ها با پلان چهار ضلعی نامنظم، دیوارهایی به قطر حدود ۳٫۵ متر و برج‌هایی به ارتفاع حدود ۱۲ متر در ۴ گوشه قلعه ساخته شده‌اند و شامل انبارهای اسلحه، آب انبار بزرگ، اتاق‌های سرباز خانه، زندان، کلیسا، مقر فرماندهی و تالار است، کلیسای بعضی از این قلعه‌ها، دارای دو ردیف ستون‌های سنگی دایره‌ای شکل با قوس‌های زیبایی از سنگ‌های مرجانی تراش خورده‌ است.

جزیره هرمز با ۴۲ کیلومتر مربع مساحد در ورودی خلیج فارس و هشت کیلومتری جنوب شرقی بندرعباس واقع شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین