کد خبر: ۷۰۸۵۰۸
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۹

موافقت کمیسیون امنیت ملی با تحقیق و تفحص از مرکز بررسی‌های استراتژیک

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از موافقت نمایندگان با تحقیق و تفحص از فعالیت‌های ۸ سال گذشته مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در جلسه امروز این کمیسیون خبر داد.
موافقت کمیسیون امنیت ملی با تحقیق و تفحص از مرکز بررسی‌های استراتژیک
آفتاب‌‌نیوز :

ابوالفضل عمویی روز یکشنبه در توضیح نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: آقای ظریف وزیر امور خارجه در جلسه فوق‌العاده کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی امروز در محل کمیسیون تلفیق حاضر و موضوعات مختلفی در جلسه مطرح شد و بخش عمده جلسه چالشی و انتقادی امروز به موضوع فایل صوتی آقای ظریف مربوط می‌شد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: در این جلسه، ۱۲ نفر از نمایندگان از اعضای کمیسیون امنیت ملی و همینطور سایر کمیسیون‌ها به طرح دیدگاه‌ها و نقطه نظرات و انتقادات درباره انتشار این فایل صوتی پرداختند. از جمله محورهای مورد توجه نمایندگان این بود که این فایل موجب ایجاد دوقطبی در اذهان جامعه نسبت به موضوع میدان و دیپلماسی شده و به این موضوع دامن زده و به همین دلیل در جهت منافع ملی نبوده است.

عمویی ادامه داد: نمایندگان از بی دقتی در انجام این مصاحبه‌ها در مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری انتقاد کردند و در این جلسه به آثار منفی انتشار این فایل برای امنیت ملی از جمله روابط ما با بعضی از کشورهای دوست و همسایه پرداخته شد. همین طور نمایندگان بر جایگاه والای شهید سلیمانی به عنوان یک قهرمان ملی در افکار عمومی کشور و تامین منافع ملی اشاره داشتند.

وی گفت: وزیر امور خارجه در این جلسه با اشاره به روند طراحی این مصاحبه تاکید کرد که در دولت تصمیم گرفته شده بود که برای انتقال تجربیات وزرا به افرادی که در آینده مسوولیت می‌پذیرند مصاحبه‌ای صورت گیرد و مباحث به نفرات بعدی به عنوان انتقال تجربه منتقل شود. در همین چارچوب قرار بود که حداکثر ۶۰ تا ۹۰ دقیقه از این مصاحبه عمومی شود و مرکز انجام این کار هم مرکز بررسی‌های راهبردی ریاست جمهوری تعیین و برای انجام این مصاحبه هم نامه‌ای امضا شده بود که مباحث طرح شده به هیچ وجه بدون رضایت آنها منتشر نمی‌شود اما متاسفانه این روند رعایت نشده و این فایل در اختیار رسانه‌های خارجی قرار گرفته است.

عمویی افزود: دکتر ظریف تاکید کردند که فرمایش‌های مقام معظم رهبری را پایانی بر بحث‌های کارشناسی در این زمینه می‌دانند و با اشاره به سابقه رفاقت و همکاری خودشون با شهید سلیمانی گفتند که شهید سلیمانی برای او بیشتر از یک فرمانده بوده و به هیچ وجه در پی تخطئه جایگاه سپهبد شهید سلیمانی نبوده است. طبق توضیحات وزیر امور خارجه، او به هیچ وجه با ایده دو قطبی میدان و دیپلماسی موافق نیست و شخصا هم این موضوع را به هیچ وجه دنبال نمی‌کند و معتقد است میدان و دیپلماسی کنار همدیگر می‌توانند منجر به تامین دقیق منافع ملی شوند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، بررسی درخواست سه مورد تحقیق و تفحص از مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری را موضوع دیگر جلسه امروز عنوان کرد و افزود: این درخواست از سوی آقای حاجی دلیگانی نماینده اصفهان، آقای امیرآبادی نماینده قم و من به عنوان نماینده تهران ارائه شده بود که کمیسیون به‌شکل کلی تجمیع این تحقیق و تفحص ها را جهت ارائه به صحن علنی جهت گرفتن رای نمایندگان تصویب کرد.

عمویی ادامه داد: بر اساس این مصوبه، بازه زمانی هشت سال اخیر فعالیت مرکز بررسی‌های ریاست جمهوری بررسی خواهد شد. در جلسه امروز سوالاتی از وزیر امور خارجه طرح شد، از جمله فاطمه محمد بیگی نماینده مردم قزوین در مورد تاخیر در روند افتتاح کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در حلب طرح موضوع کرد که وزیر امور خارجه در توضیحاتش به روند پیگیری امور اشاره و تأکید کرد که موضوع در دست پیگیری است و سرکنسول های جمهوری اسلامی در حلب و لاذقیه هم تعیین شده است و در اسرع وقت موضوع را دنبال خواهند کرد که با توجه به اینکه موضوع در جریان پیگیری هست نماینده محترم، یک ماه برای اعلام نظر فرصت خواستند.

وی افزود: سوال علی‌رضا سلیمی نماینده مردم دلیجان و محلات هم در این جلسه طرح شد و موضوع پیگیری خسارت‌های وارد شده به جمهوری اسلامی ایران در اصل عدم پایبندی طرف مقابل به تعهدات خود در برجام مورد توجه قرار گرفت که وزیر امور خارجه روند پیگیری موضوع را ارائه و تاکید کرد که موضوع همچنان در دستور کار جمهوری اسلامی است. با این حال نماینده سوال کننده برای توضیحات بیشتر این سوال را به صحن علنی ارجاع داد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین