کد خبر: ۷۰۸۵۱۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۶
۴۰ روز تا ظهور و بروز اراده ملی؛

انتخابات ۱۴۰۰، مردم هشیار و وعده های فریبنده

"به عنوان شهروند تقاضا دارم نامزدهای انتخاباتی وعده هایی که می دهند در چهارچوپ قانون اساسی و در حد توان و اختیار خودشان باشد تا در آینده موجب بدبینی مردم نشوند." اینها را پدریک شهید می گوید.
انتخابات ۱۴۰۰، مردم هشیار و وعده های فریبنده
آفتاب‌‌نیوز :

"ادیک مجنونیانس" پدر شهید ارمنی "ساکو مجنونیانس" از ارومیه است. او تاکید می کند که " ایران، یک خانواده است؛ برای صیانت از کشور در پای صندوق های رای حاضر شویم و بدانیم مشارکت حداکثری در انتخابات وحدت و یکپارچگی ما را مضاعف می کند" .

این نظر که نامزد انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا و همچنین نمایندگی میان دوره ای مجلس در چهارچوب قانون ، وعده دهد به این پدر داغدیده خلاصه نمی شود این را اتفاقا هموطنان دیگر هم می گویند مثل صائب حجتی ، نایب رییس خانه احزاب گلستان که درست است بر ضرورت ترغیب مردم به حضور حداکثری در انتخابات خرداد امسال تاکید دارد اما در عین حال از نامزدهای این دوره از انتخابات به ویژه نامزدهای کرسی ریاست جمهوری می خواهد که برای جلب نظر مردم و رسیدن به این مسوولیت، وعده های غیر واقعی و بی اساس ندهند .

او می گوید: کسانی باید پا به عرصه این رقابت بگذارند که قبل از ثبت نام، ابتدا، شرایط و اختیارات مندرج در قانون اساسی را مطالعه کنند تا بییند که آیا با این دایره اختیارات توان حل مشکلات کشور را دارند یا خیر.

به گفته این کنشگر سیاسی، نامزدهای احراز پست ریاست جمهوری باید با تکیه بر اختیارات قانونی به مردم وعده بدهند و نباید با بیان قول‌های کذب و غیرقابل اجرا جامعه را فریب دهند و اعتماد عمومی به مسوولان نظام مقدس جمهوری اسلامی را خدشه دار کنند.

این ها را می توان از زبان کنشگران احزاب مختلف نیز شنید. مثل سید جمال خضری دبیر حزب اراده ملت ایران در استان قزوین و فعال سیاسی اصلاح طلب این استان در کنار اینکه راه پاسخگو بودن منتخبان در قبال ملت را حزبی شدن انتخابات می داند در عین حال به این نکته هم اشاره می کند که متأسفانه برخی جریانات به رغم نص صریح قانون اساسی به وجود احزاب سیاسی اعتقادی ندارند و حتی در برخی مواقع شعارهای انحرافی نیز سر می دهند ولی در هر حال ما همواره حکمرانی حزبی را مد نظر داشته و به آن پافشاری می نمائیم چون فقط در صورت حزبی شدن انتخابات می توان به برنامه محوری و پاسخگو بودن منتخبان امیدوار بود. در غیر این صورت شاهد رشد قارچی برخی اشخاص و برهم ریختن شالوده نظام و ترک مسئولیت بدون پاسخگویی خواهیم بود.

چشم به چهره های بی درد و سلبریتی در انتخابات آسیب زاست

محمدحسین شفیعی‌ها دبیر ائتلاف بزرگ پیروان ولایت قزوین و دبیر حزب موتلفه اسلامی در استان است.او نیز تاکید دارد که مردم باید با توجه کافی به عملکرد و رزومه(سوابق) کاری نامزدها و برنامه‌های ارائه شده از سوی آنان و تشخیص ادعاهای منطقی و عقلانی از ادعاهای فضایی و غیرواقعی و دهان پرکن، خود را به گزینه واقعی تر نزدیک کنند. همچنین می توانند با کمک گرفتن از مشورت آدم های معتبر و کارشناس، انتخاب خود را انجام دهند.

اینکه مردم با چه کسانی مشورت کنند هم مهم است . از نظر شفیعی ها مشورت های مردم در انتخابات باید با کسانی باشد که صلاحیت آن را داشته باشند چون چشم به چهره های بی درد و سلبریتی جماعت دوختن و به توصیه های از روی شکم سیری آنها عمل کردن آسیب زا خواهد بود.

او به انتخاب هیجانی و احساسی اشاره می کند و آن را از آسیب های انتخاباتی کشور بر می شمارد که خسارت های زیادی به کشور وارد کرده است که جبران این خسارت ها، دقت عمل مردم در انتخابات پیش رو را می طلبد.

نامزدها وعده هایی ندهند که از توانشان خارج است

در این میان " توماس میرم "اسقف اعظم آشوری کلدانی کاتولیک ارومیه و شیخ عیسی چهره افروز امام جمعه اهل سنت شهر درگهان قشم هم اظهاراتی مشابه بیان می کنند . این ۲ هموطن خیلی ساده و مختصر و مفید بر گفته های یاد شده صحه می گذارد .

مثلا اسقف اعظم آشوری کلدانی کاتولیک ارومیه می گوید: نامزدهای انتخاباتی وعده هایی ندهند که‌ از توانشان خارج است چه بسا وعده ایی می دهند ولی برعکس آن را انجام می دهند که این امر، قابل قبول نیست.

شیخ عیسی چهره‌افروز هم اظهار می دارد : کاندیداها برای حل مشکلات اقتصادی، رفع موانع پیش روی کشور در داخل و خارج برنامه خود را ارایه کنند تا مردم بتوانند فرد اصلح را انتخاب کنند. بدون داشتن برنامه مدون و صحیح، حل مشکلات و برون رفت از آن ممکن نیست و انتخاب مردم نیز باید بر اساس توانایی و برنامه نامزدها باشد.

وی در ادامه می افزاید: نامزدی که برنامه‌ای برای حل مشکلات فعلی کشور نداشته باشد، نمی‌تواند پس از انتخاب به دنبال رفع مشکلات باشد.

حجت الاسلام «محمد صفاهانی» ،امام جمعه شهرستان خنداب استان مرکزی همچنین اینگونه معتقد است که نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری باید صادقانه و آگاهانه به عرصه انتخابات ورود کنند و منتخب آینده با توجه به شرایط حساس اقتصادی و سیاسی کشور ، رسالت سنگینی بر دوش دارد. نامزدها نباید وعده دروغین و فریبنده به مردم بدهند ونیاز است برنامه‌های مدون و دقیق و کاربردی برای رفع مشکلات مردم ارایه شود و پس از انتخابات نیز به کمک احزاب و رسانه‌ها عملکرد منتخبان به صورت مستمر ارزیابی شود.

مردم، اوضاع را با هوشیاری رصد می کنند

هیچ جامعه ای برای قول های کاذب ارزش قایل نیست ؛ به ویژه وقتی که مردم آن جامعه به سطحی از هوشیاری رسیده باشند که دیگر فریب قول های دروغین را نخورند و سره را از ناسره تشخیص دهند. بنابراین احتمالا باید نامزدهای آینده انتخابات ۱۴۰۰ تا متوجه شده باشند که نمی توانند قول های کذب و غیر قابل اجرا بدهند چرا که به قول پروانه پدرام ، استاد دانشگاه آزاد اسلامی در شهرستان اوز فارس ، مردم در شرایط کنونی بیش از گذشته در صحنه هستند و اوضاع و شرایط کشور را با هوشیاری رصد می‌کنند.

این استاد دانشگاه اظهار می دارد : صداقت در رفتار، گفتار و عملکرد و همچنین پیشینه فعالیت نامزدهای شاخص در کنار ویژگی های بارز برخی نامزدهای جدید نیز می تواند در بالابردن سطح اعتماد مردم و میزان افزایش مشارکت آنها موثر باشد.

پدرام تاکید می کند که مسئولان و دست اندرکاران امر انتخابات و همچنین نامزدها اعم از ریاست جمهوری، شوراها و میان دوره ای مجلس و نیز خبرگان رهبری پای درد و دل مردم باشند، مسایل و مشکلات آنها را گوش کنند و همدرد جامعه خود شوند که این بهترین عامل برای جلب مشارکت و عالی ترین روش و راهنما برای اتخاذ تصمیم های درست است.

استاد دانشگاه‌ آزاد اسلامی شهرستان اوز در جنوب فارس معتقد است: جلب اعتماد مردم و توجه بیشتر به مصالح و منافع عمومی جامعه از مهمترین شاخصه ها و پایه و پیش شرط اصلی برای افزایش میزان مشارکت سیاسی مردم در بارزترین رکن آن یعنی انتخابات است.

حجت‌الاسلام محمدحسین متوسل، سرپرست شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان یزد معتقد است که مردم باید علاوه بر مشارکت در انتخابات نسبت به بررسی عملکردها و برنامه‌های افرادی که نامزد می‌شوند بررسی کاملی داشته باشند و با بینش و بصیرت دینی و انقلابی رای خود را در صندوق‌ بیندازند.

ما تا اینجا نظر پدر یک شهید ، کنشگر سیاسی ، فرهنگی و همچنین نظر استاد دانشگاه را داشتیم و همه متفق القول بودند که حواس مردم به گفته و شعارهای تبلیغاتی نامزدها هست اما این اظهارات فقط به افراد یاد شده محدود نمی شود . منظور نظر آن است که امروز دیگرانی هم هستند که چنین نظراتی را دارند مثل ورزشکاران .

امیر مسیبیان ،رئیس هیات بسکتبال لرستان از جمله کسانی است که معتقد است، مردم بسیار فهیم هستند و متوجه خواهند شد که چه کسی دروغ می‌گوید. بنابراین برنامه محور بودن هر نامزد موجب افزایش مشارکت می شود

کیهان احمدی جوانی اهل گچساران است و تاکید دارد که یک نامزد انتخابات باید برای همه روزهای خود برنامه داشته باشد . داوطلبان، برنامه های خود را در حوزه های مختلف به ویژه مباحث مهم اشتغال، معیشت و امور زیربنایی به طور شفاف بیان کنند تا فرصت بهترین انتخاب برای انتخاب کنندگان فراهم شود.

او تاکید دارد که وعده های دروغین و ناشدنی آفت انتخاب براساس برنامه اعلام شده از سوی داوطلبان است که با مطالعه سوابق،توانمندی و ظرفیت های منطقه قابل تشخیص است.

تنوع سلایق مهم ترین عامل در جلب مشارکت حداکثری مردم

و اما در میان داشتن برنامه ها و اهداف مشخص و دوری از هر گونه شعار خارج از توان نامزدها یک متغیر دیگر در برگزاری انتخابات پرشور مهم است و آن چیزی نیست جز ، تنوع سلایق و صداهای مختلف .

مهدی احمدی فولادی ، عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح طلبان مازندران در این خصوص می گوید: باید از آخرین انتخاباتی که پیش از این برای مجلس شورای اسلامی برگزار شد و در آن رقابت جدی وجود نداشت و مشارکت در پایین ترین میزان بود ، درس گرفت. انتخابات مجلس با مشارکت ۴۰ درصدی رقم خورد و علت اصلی آن هم حذف نامزدهای یک جناح و خارج کردن میدان انتخابات از رقابت بود.

احمدی فولادی خاطر نشان می کند: اگر در انتخابات پیش رو ریاست جمهوری هم شیوه عدم رقابتی پیاده شود ، آن گونه که برای مجلس شورای اسلامی رقم خورد ، ما حتی شاهد مشارکت میزان کمتری از مردم نسبت به آن انتخابات خواهیم بود و این وضعیت در شان نظام جمهوری اسلامی که یکی از مشخصه های آن مردم سالاری است ، نخواهد بود.

فولادی بر همین اساس است که تاکید می کند: برای اینکه انتخابات ۲۸ خرداد امسال پرشور شود ، همه احزاب ، گروه‌ها و جناح‌ها باید نامزد داشته باشند ، چون تنوع سلایق مهم‌ترین عامل در جلب مشارکت حداکثری برای انتخابات است. با فراهم کردن تنوع حضور سلایق مختلف در میان نامزدهای انتخاباتی می توانیم انتظار داشته باشیم تا بیشتر آحاد مردم از جناح ها و حتی آرای خاکستری را در این انتخابات داشته باشیم .

چرا حضور حداکثری مردم در انتخابات مهم است ؟

اینها گفته شد تا ثابت شود که حضور مردم در انتخابات چقدر مهم است و اینکه حضور حداکثری آنان می تواند نشان از بلوغ سیاسی و اجتماعی مردم باشد .

در این راستا ، محمد پورپیر، استاد دانشگاه در گیلان با بیان اینکه حضور پررنگ و چشمگیر مردم در انتخابات، بیانگر دامنه گسترده بلوغ سیاسی در طیف وسیعی از اجتماع است، گفت: از این رو حضور پررنگ در انتخابات نشان از مشارکت سیاسی و بلوغ اجتماعی ملت در تعیین سرنوشت سیاسی شان دارد.

ارتقای امنیت داخلی، افزایش مقبولیت نظام سیاسی کشور ، ایجاد و تقویت قدرت ملی، رفع آسیب ها، برطرف کردن تهدیدات، تاثیر در حوزه توسعه ای و پیشرفت های کشور، ایجاد ثبات سیاسی، افزایش درجه همبستگی و وحدت گروه ها و در نتیجه تقویت ارکان نظام در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها از اثرات حضور حداکثر مردم پای صندوق های رای است که این مدرس دانشگاه از آنها نام می برد.

پور پیر ، توانمندی نامزدها در رفع مشکلات را در کنار ویژگی های دیگر مهم بر می شمرد که باکفایتی، مردمی بودن، با ایمان و ضد فساد بودن از جمله این ویژگی ها است.

اصلا بیایید حضورحداکثری مردم را از زاویه دیگری نگاه کنیم و اظهارات مهدی حسنی باقری استادیار علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی بافت کرمان را هم لحاظ کنیم که می گوید: موفق­ ترین دولت­‌های بعد از انقلاب دولت‌­هایی بوده ­اند که میزان و درصد بیشتری از رای مردم را داشته و طبیعتا پاسخگویی بیشتری هم داشته ­اند و میزان فسادشان نیز کمتر بوده است.

حسنی باقری تصریح کرد: هر چه درصد مشارکت انتخاباتی کمتر باشد، دولت منتخب نمایندگی بخش‌­ها و سلایق محدودتری را دارد و بنابراین به طور طبیعی هم نمی ­تواند وظایف خود را انجام دهد.

او یکی از راه های مشارکت بیشتر شهروندان را اینگونه بیان می کند: برای مشارکت بیشتر شهروندان در انتخابات این حس در جامعه باید القا شود که اوضاع به سمت بهبود و تغییر فراگیر در همه روال ­های ناکارآمدی که منجر به پدید آمدن این شرایط شده، پیش خواهد رفت.بخشی از از این امید بخشیدن به جامعه می­ تواند توسط نامزدهای ریاست جمهوری و در ضمن ارائه برنامه ­های آنان به مردم داده شود.

برایند مصاحبه ها و گزارش های انتخاباتی امروز در خبرگزاری ایرنا نشان می دهد که به هر حال چهل روز به انتخابات سرنوشت ساز ۱۴۰۰ این ملت مانده است . باید دید نامزدها این انتخابات به ویژه نامزدهای ریاست جمهوری چه وعده هایی می دهند و آیا در ترازوی ملت وعده هایشان عملی است یا خیر؟ سلایق چگونه است ؟ آیا چند صدایی وجود خواهد داشت ؟ آیا دولت آینده نماینده سلایق مختلف است؟ نکته آنکه مردم با هوشیاری همه ابعاد را رصد می کنند .

انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر، روستا و عشایر همزمان با سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری، نخستین میاندوره یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و دومین میاندوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری ۲۸ خردادماه ۱۴۰۰در سراسر کشور برگزار می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
0
0
متاسفانه دولت و مجلس یعنی نهادهای انتخابی کاره ای نیستن .همه میدونیم و دیگه رای نمیدیم چون تاثیری نداره
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین