کد خبر: ۷۰۸۵۲۸
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۳

نحوه رعایت پروتکل‌ها در حوزه‌های امتحانی

دستورالعمل مراقبت و کنترل بیماری کرونا ویروس در حوزه‌ها و کانون‌های برگزاری امتحانات (ویژه امتحانات حضوری آموزش و پرورش) ابلاغ شد.
نحوه رعایت پروتکل‌ها در حوزه‌های امتحانی
آفتاب‌‌نیوز :

دستورالعمل مراقبت و کنترل بیماری کرونا ویروس در حوزه‌ها و کانون‌های برگزاری امتحانات (ویژه امتحانات حضوری آموزش و پرورش) ابلاغ شده است.

این پروتکل با هدف ایجاد محیطی ایمن برای پیشگیری از سرایت ویروس کرونای جدید(کووید-19) بر پایە اصل فاصله‌گذاری اجتماعی با تأکید بر اقدامات هوشمند تهیه شده است. البته هدف از تهیه این پروتکل، برگزاری ایمن امتحان‌های حضوری شامل امتحانات نهایی، المپیادهای علمی، امتحان ورودی مدارس استعداد درخشان و هرگونه امتحانی که نیاز به تجمع دانش‌آموزان، معلمن و کارکنان در مدت کوتاهی در مدارس یا محل‌های پیش‌بینی شده دارد، تدوین شده است.

* الزامات کلی با توجه به شرایط شیوع بیماری

برگزاری امتحان در حوزه‌های امتحانی و مراکز امتحان منوط به داشتن امکانات فنی و اجرایی کامل شامل موارد ذیل است:

- برنامه مدون گندزدایی تمام سطوح دارای امکان تماس زیاد مانند تجهیزات، دستگیره درها، میز و صندلی، شیرآلات، نرده پله‌ها، پریز و کلیدهای برق و تمام وسایلی است که به طور عمومی و مشترک استفاده می‌شود.

- تأمین صابون مایع و محلول‌های مناسب ضدعفونی‌کننده دست به مقدار کافی و متناسب (بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغی و تأمین دپوی حداقل برای مصرف 2 هفته مدرسه) در محل مدرسه.

- تأمین فاصله‌گذاری مناسب و جلوگیری از تجمع دانش‌آموزان در ورود به محل امتحان و خروج از آن.

- جلوگیری از ازدحام همراهان دانش‌آموزان قبل و بعد از برگزاری امتحان.

- تأمین فاصله‌گذاری مناسب (دو متر از هر طرف) برای صندلی‌ها در محل امتحان.

- تهویه مناسب هوا در محل برگزاری جلسه امتحان.

- آگاهی همه دانش آموزان، معلمان و کارکنان مدرسه از احتیاطات لازم در زمان شیوع بیماری از طریق ارائه آموزش‌های لازم.

- ثبت وضعیت سلامت دانش‌آموزان، معلمان و کارکنان با استفاده از سایت www.salamat.gov.ir

* آموزش و اطلاع‌رسانی

1- لازم است اطلاع‌رسانی ویژه‌ای در خصوص الزامات بهداشتی برگزاری امتحانات و... با هدف پیشگیری و کنترل بیماری کووید- 19 و شرایط فاصله‌گذاری اجتماعی با استفاده از تمامی ظرفیت‌های رسانه‌ای و ارتباطی (مانند سامانه شاد، سامانه پیامکی و ...) صورت پذیرد.

2-پیش از اجرای این پروتکل، ارائه آموزش‌های غیرحضوری لازم برای مدیران، کارکنان، کارشناسان، والدین و نیروهای خدماتی در خصوص این پروتکل و سایر دستورالعمل‌های ابلاغی در دستور کار قرار گیرد.

3-نصب تابلوهای اطلاع‌رسانی مبنی بر اهمیت حفظ سلامت خود و دیگران بر اساس آموزه‌های بهداشتی و همچنین اعلام هشدار در ورودی‌های اصلی به‌منظور انصراف از ورود افراد علامتدار و مشکوک (دارای سابقه تماس با افراد مبتلا و یا تماس با افراد دارای علامت در دو هفته اخیر) صورت پذیرد.

4-نصب پوستر و بنرهای آموزشی در تمام مسیر با تأکید بر رعایت اصول فاصله‌گذاری فیزیکی و تأکید بر حفظ سلامت دیگران انجام شود.

5-پوستر نحوە صحیح شست‌وشوی دست باید در تمامی سرویس‌های بهداشتی و بالای هریک از روشویی‌ها نصب شود.

6-علائمی به منظور تعیین فاصله ایمن در محل ورود و خروج دانش آموزان و کارکنان نصب شود.

* آماده‌سازی مدارس/ کانون‌های برگزاری امتحان (بهداشت محیط و بهداشت فردی)

- انجام ارزیابی از وضعیت آمادگی بهداشتی مراکز امتحان، شرط لازم برای انجام کار است. برای اطمینان از حفظ آمادگی، لازم است چک‌لیست مربوطه، تکمیل شود و گروه نظارت روز قبل از برگزاری امتحان، آمادگی بهداشتی حوزه را تأیید کنند.

- نیروی انسانی آموزشی و نظارتی در امور بهداشت از جمله مراقب سلامت در آموزش و پرورش و یا خرید خدمات بهداشتی از اشخاص حقیقی/ حقوقی تأمین شود.

- نیروی خدماتی آموزش‌دیده به‌منظور اجرای برنامه مدون نظافت و گندزدایی، دفع بهداشتی زباله، نظارت بر وجود صابون مایع و... با توجه به جمعیت دانش‌آموزان تأمین شود.

- تمهیدات بهداشتی لازم مطابق دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شامل تهویە مناسب فضاها، نظافت و ضدعفونی مسیرها، آبخوری، سرویس‌های بهداشتی، دیوارها، کف و سطوحی که توسط افراد زیادی لمس می‌شوند (نرده‌ها، دستگیره‌های در و پنجره‌ها، میز و صندلی‌ها و غیره) قبل و بعد از امتحان و نظارت بر انجام بهینه فرآیند مذکور توسط کارشناسان بهداشت.

- لوله‌کشی و یا مخرن صابون مایع و سطل زباله دربدار مجهز به کیسه‌زباله داشته باشد.

- قرار گرفتن مواد ضدعفونی کننده برای استفاده (علی‌الخصوص ورودی‌ها و خروجی‌ها) الزامی است. تمامی دانش‌آموزان قبل از ورود، دست‌های خود را ضدعفونی کنند.

-گندزدایی کردن محل برگزاری امتحان و تجمع مراقبان، قبل و بعد از امتحان الزامی است.

-در مناطق گرمسیری کشور که از سیستم‌های سرمایشی و تهویه استفاده می‌کنند، فرایندگندزدایی باید با تأیید و نظارت کارشناس بهداشت، انجام شود.

-در هر مکان یکبار امتحان به عمل آید و در صورت نیاز به تکرار امتحان برای گروه بعدی، با فاصله حداقل دو ساعت پس از ضدعفونی انجام شود.

- از بزرگترین فضاهای موجود برای انتخاب مرکز امتحان و حضور دانش‌آموزان استفاده شود.

*فاصله 2 متر بین امتحان دهندگان

-چینش صندلی‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که فاصله 2 متر بین امتحان دهندگان و 4 متر فضا برای هر دانش‌آموز رعایت شود.

- در محل‌های امتحان از تحویل گرفتن هرگونه لوازم اضافی مانند تلفن همراه، کیف و ... خودداری شود؛ بنابراین، لازم است در این خصوص به والدین و دانش‌آموزان اطلاع رسانی شود.

-لازم است دانش‌آموزان قبل از ورود به محل برگزاری امتحان، کارت ورود به جلسه را بر روی لباس خود نصب کرده و به منظور جلوگیری از ازدحام، حداقل یک ساعت قبل از زمان امتحان، برای انجام غربالگری در محل حاضر شوند. درِ محل امتحان از یکساعت قبل از زمان امتحان باز باشد و مسؤولین حوزه، لازم است به محض حضور دانش‌آموز، ایشان را به محل نشستن هدایت نمایند.

- در تکثیر، انتقال و آماده کردن برگه‌های امتحانی و برگه‌های پاسخنامه، حتماً ملاحظات بهداشتی مانند استفاده از ماسک رعایت شود.

- قبل و بعد از توزیع برگه‌های امتحانی و قبل و بعد از جمع‌آوری اوراق، بر شستن دست‌ها توسط مراقبان نظارت شود.

- با اتمام زمان امتحان، از دانش‌آموزان خواسته شود تا در محل صندلی‌های خود نشسته و منتظر جمع‌آوری اوراق توسط مراقبان باشند. خروج دانش‌آموزان به گونه‌ای مدیریت شود که به‌صورت تک به تک، محل امتحان را ترک کنند. در صورتی‌که دانش‌آموزی مایل به تحویل برگه قبل از اتمام زمان امتحان باشد، باید موضوع را به مراقب اعلام کرده و مراقب ضمن رعایت دستورالعمل امتحانات با دریافت برگه، اجازه خروج را دهد.

*الزامی بودن ماسک سه لایه

- استفاده از تجهیزات حفاظت فردی مانند ماسک سه لایه برای کارکنان و مراقبان مراکز امتحان الزامی است.

-از تجمع در محیط‌های خاص مدرسه از قبیل دفتر، اتاق کپی و ... جلوگیری شود.

- استفاده از ماسک برای تمامی دانش‌آموزان الزامی است، این موضوع باید قبلا به اطلاع خانواده‌ها رسیده باشد و جهت اطمینان از حفظ سلامت دانش‌آموزان باید به تعداد 10 درصد افراد حوزه امتحان، ماسک تهیه شود.

- دانش‌آموزان باید از لوازم تحریر شخصی استفاده نمایند. جابجایی لوازم تحریر ممنوع است.

* تهویه در محل برگزاری امتحانات

تهویه و فیلتراسیون هوا نقشی اساسی در جلوگیری از شیوع 19-COVID در داخل ساختمان دارد. افراد ساکن در داخل ساختمان ها می‌توانند منبع آلودگی به ویروس باشند. احتمال آلوده شدن افراد، به ابعاد اتاق و تعداد افراد آلوده به COVID 19 در داخل فضا بستگی دارد. به منظور فراهم نمودن هوای سالم برای تنفس و کاهش غلظت مواد آلاینده تولید شده و نیز خروج این آلاینده‌ها از فضای داخل، انجام عمل تهویه الزامی است.

موارد زیر به منظور کاهش انتقال ویروس در ساختمان محل برگزاری امتحانات توصیه می‌شود:

-کاهش تعداد افراد در محل برگزاری امتحان، یکی از بهترین راه‌ها جهت تأمین فاصله اجتماعی ایمن و کاهش خطر انتقال ویروس است. حداقل فاصله بین دانش‌‌‌‌‌‌‌آموزان از هر طرف، 2 متر الزامی است. کاهش میزان اشغال فضا توسط افراد، اصلی‌ترین و موثرترین روش برای کاهش خطر است.

- حداقل 20 درصد از مساحت سطح محل برگزاری امتحان، پنجره بازشونده به میزان 45 درجه باشد. بیشترین تهویه طبیعی در زمانی که پنجره‌ها در 2 طرف کلاس باز باشند، فراهم می‌شود. جهت کلی جریان هوا در ساختمان باید از محیط‌های تمیز به سمت محیط آلوده‌تر باشد. هوای تمیز باید به طریق مؤثر وارد هرکلاس شده و آلاینده‌های تولید شده در هر اتاق به نحو مؤثری خارج شود، بگونه ای که مانع از انتشار عفونت‌های منتقله از هوا بین افراد حاضر در فضای داخلی شود.

- شرایط بگونه‌ای فراهم شود که امکان حداقل 6 بار تعویض هوا در فضای برگزاری امتحان دانش آموزان فراهم گردد. افزایش برقراری تهویه با استفاده از هوای بیرون باعث کاهش انتقال بیماری‌های منتقله از طریق هوا از طریق کاهش غلظت ذرات عفونی در هوا می‌شود.

-همچنین با تعبیه فن‌های مکانیکی به تعداد و توان مناسب می‌توان هوای داخل محل برگزاری امتحان را خارج نمود. تعداد فن‌های مکشی باید متناسب با مساحت سطح محل برگزاری امتحان باشد. فن‌ها می‌توانند بطور مستقیم در پنجره ها یا دیوارها، یا در کانال هوا برای تأمین هوا یا خروج هوا از اتاق نصب شوند.

- در صورت استفاده از کولر آبی و گازی پنجره‌ها و درها به میزان 25 درصد جهت خروج هوا باز باشند.

- به منظور افزایش افزایش حرکت هوا در داخل اتاق می‌توان از پنکه یا پنکه سقفی استفاده شود.

- در صورت استفاده از سیستم تهویه مطبوع، سیستم بگونه ای تنظیم شود که حداکثر جریان ورودی از هوای آزاد تأمین شود.

غربالگری

لازم است در حوزه‌های امتحانات، نیروی آموزش‌دیده (به تعداد موردنیاز) با همکاری مراکز خدمات جامع سلامت و با پوشش و لوازم حفاظت فردی مناسب و استاندارد برای غربالگری و سؤال در مورد سابقه بیماری و یا تماس با افراد علامت‌دار و مشکوک مستقر شود (استفاده از اولیاء پزشک و پیراپزشک و مراقبین سلامت بلامانع است).

تمام افراد شرکت‌کننده در امتحانات و همینطور کارکنان، معلمین و ... لازم است روز قبل از امتحانات در سامانه www.salamat.gov.ir ثبت‌نام برای دانش‌آموزان بیمار یا مبتلا به بیماری زمینه‌ای: بیماری قلبی - عروقی، فشار خون، دیابت، بیماری‌های تنفسی زمینه‌ای و مزمن، شاخص توده بدنی، (BMI) بیشتر از 40، بیماران با نقص ایمنی و تحت درمان با کورتیکواستروئید (پردنیزولون) بیش از 12.5 میلی‌گرم در روز بیش از دو هفته، بیماران تحت شیمی‌درمانی، دچار بدخیمی‌ها یا افرادی که پیوند اعضاء شده‌اند، در صورت تأیید پزشک، امتحان به‌صورت انفرادی انجام شود.

* کارکنان، مراقبان و افراد حاضر نباید از گروه های زیر باشند:

- مادران باردار

-بیماران با بیماری زمینه‌ای: بیماری قلبی ـ عروقی، فشارخون، دیابت، بیماری‌های تنفسی زمینه‌ای و مزمن، شاخص توده بدنی(BMI )بیشتر از 40

-بیماران با نقص ایمنی: تحت درمان با کورتیکواستروئید (پردنیزولون) بیش از 12.5 میلی‌گرم در روز بیش از دو هفته، بیماران تحت شیمی‌درمانی، افراد دچار بدخیمی‌ها، افرادی که پیوند اعضاء شده‌اند.

- جداسازی افراد مشکوک به بیماری(افراد دارای تب، سرفه خشک، تنگی نفس، اختلال بویایی و چشایی، اسهال، تهوع و استفراغ و ...) و با انجام صورت‌جلسه برای دانش‌آموز برای پیگیری‌های بعدی بلامانع است.

- در صورتی که لازم باشد، با توجه به وجود یکی از علائم احتمالی بیماری در یک یا چند نفر از دانش‌آموزان یا کارکنان، قرنطینه موقت در مدرسه و در اتاقی تمیز که از قبل به این کار اختصاص داده شده باشد، انجام شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین