کد خبر: ۷۰۸۵۲۹
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۴

دانستنی‌هایی درباره ورم ملتحمه آلرژیک

آلرژی‌ها می‌توانند قسمت‌های مختلف بدن را تحت تاثیر قرار دهند و موجب هر چیزی از راش‌های پوستی تا عطسه، احساس تنگی در سینه و استفراغ شوند. چشم‌های انسان نیز می‌توانند به واسطه شرایطی به نام ورم ملتحمه آلرژیک تحت تاثیر آلرژی‌ها قرار بگیرند که تورم چشم یا پلک چشم ناشی از یک آلرژن (عامل آلرژی‌زا) را موجب می‌شود.
دانستنی‌هایی درباره ورم ملتحمه آلرژیک
آفتاب‌‌نیوز :

خبر خوب این است که گزینه‌های درمان مختلف برای افرادی که از تورم چشم ناشی از آلرژی رنج می‌برند، وجود دارند اما همه افراد نباید نسبت به درمان علائم خود در خانه اقدام کنند.

ورم ملتحمه آلرژیک چیست؟

آلرژن‌های مختلف می‌توانند موجب ورم ملتحمه آلرژیک شوند که از آن جمله می‌توان به شوره حیوانات، مایت‌های گرد و غبار و کپک اشاره کرد. زمانی که چشم‌های انسان در معرض ماده‌ای آلرژی‌زا قرار می‌گیرد، این شرایط موجب ترشح ماده‌ای به نام هیستامین در بدن می‌شود. زمانی که این اتفاق رخ می‌دهد، رگ‌های خونی در ملتحمه - غشایی که قسمت جلوی چشم و درون پلک چشم را پوشش می‌دهد - متورم می‌شوند.

زمانی که ورم ملتحمه آلرژیک را تجربه می‌کنید، ممکن است بیان اینکه کدام قسمت چشم به طور دقیق متورم شده دشوار باشد و پاسخ همواره یکسان نیست. گاهی اوقات، زمانی که فرد از ورم ملتحمه آلرژیک رنج می‌برد، کره چشم متورم شده است. در این شرایط باید بلافاصله به چشم‌پزشک مراجعه کرد. در مواقع دیگر، پلک چشم متورم می‌شود که باید به آن رسیدگی شود اما لزوما به معنای نیاز فوری به مراجعه به چشم‌پزشک نیست.

ورم ملتحمه آلرژیک با دیگر شرایط سلامت مرتبط با آلرژی از جمله اگزما (راش پوستی ناشی از آلرژی‌ها)، آسم و رینیت آلرژیک (یا آلرژی‌های فصلی) مرتبط است. ورم ملتحمه آلرژیک می‌تواند برای بیماری که به سندرم خشکی چشم مبتلا است، شرایط بدتری را ایجاد کند.

علائم ورم ملتحمه آلرژیک چیست؟

افزون بر تورم، از دیگر علائم ورم ملتحمه آلرژیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- قرمزی

- سوزش

- خارش

- چشم‌های اشک‌آلود

- احساس وجود ماده خارجی یا گرد و غبار در چشم

در کنار علائم ورم ملتحمه آلرژیک ممکن است این موارد را نیز تجربه کنید: عطسه، سرفه، خارش یا آبریزش بینی و سردرد سینوسی که همگی از دیگر علائم یک واکنش آلرژیک هستند.

ورم ملتحمه آلرژیک چگونه درمان می‌شود؟

اغلب اوقات بهترین اقدام برای مقابله با علائم آلرژی پرهیز از هر چیزی است که موجب یک واکنش آلرژیک می‌شود. به عنوان مثال اگر به گربه آلرژی دارید و می‌دانید که دوست شما از گربه نگهداری می‌کند، پیشنهاد می‌شود با وی در مکانی خارج از خانه ملاقات کنید تا خطر بروز واکنش آلرژیک به حیوان خانگی وی کاهش یابد. شرایطی مشابه برای ورم ملتحمه صادق است. بهترین رویکرد پیشگیری است.

اگر به طور مکرر از ورم ملتحمه آلرژیک رنج می‌برید - پلک چشم شما متورم می‌شود و چشم‌ها اشک‌آلود می‌شوند - و هیچ سرنخی از آلرژن مسبب این شرایط ندارید، مراجعه به یک متخصص آلرژی توصیه شده است. پزشک می‌تواند تشخیص دهد به چه چیزی آلرژی دارید و از این‌رو قادر به پیش‌بینی زمان وقوع علائم خواهید بود.

متخصص آلرژی می‌تواند به شما در ایجاد تغییراتی ساده در سبک زندگی که احتمال وقوع ورم ملتحمه آلرژیک و دیگر مسائل مرتبط با آلرژی را کاهش می‌دهد، کمک کند. به عنوان مثال، اگر متخصص آلرژی تشخیص دهد که گرده گیاهان احتمالا آن چیزی است که علائم شما را تحریک می‌کند، ممکن است ماندن در فضای داخلی در زمان‌های مشخصی از روز که میزان گرده گیاهان در بالاترین حد خود قرار دارد را توصیه کند. با ایجاد تغییراتی در کارهای روزمره خود ممکن است علائم شما بدون استفاده از دارو کاهش یابند.

اگر به اقدامات جدی‌تری نیاز باشد، گزینه‌های مختلفی وجود دارند. پزشک ممکن است ابتدا مصرف یک آنتی‌هیستامین را توصیه کند، اگرچه این اقدام ممکن است کمک چندانی به ورم ملتحمه آلرژیک نکند. درمان علائم چشمی بسیار دشوارتر هستند. از این‌رو پزشک ممکن است استفاده از قطره‌های چشم را توصیه کند که گزینه‌های تجویزی و بدون نسخه در دسترسند.

اگر علائم شما شدیدند، پزشک ممکن است گزینه‌های تزریقی را توصیه کند که به تدریج تحمل بدن در برابر آلرژن‌ها را افزایش می‌دهد. اما به احتمال زیاد این کار ضروری نخواهد بود. علائم چشمی آلرژی ممکن است زمانی که آلرژن از بین برود به طور کامل بهبود یابند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگرچه احتمال بهبود علائم شما با از بین بردن دلیل بروز آنها زیاد است اما اگر علائمی نگران‌کننده ظاهر شده‌اند نباید برای دریافت کمک پزشکی تعلل کنید. اگر کره چشم شما به جای پلک چشم متورم شده است باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر با هر گونه درد در کره چشم خود مواجهید یا درد شدید اطراف چشم را تجربه می‌کنید باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. علائم دیگر مانند تحت تاثیر قرار گرفتن بینایی یا سردرد شدید نیز مواردی‌اند که باید توسط پزشک بررسی شوند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین