کد خبر: ۷۰۸۵۸۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۴

هشدار گلوبال تایمز چین به آمریکا: در افتادن با ما و روسیه یک کابوس مطلق است

روزنامه چاپ حزب حاکم کمونیست چین در چندین سرمقاله به آمریکا و متحدانش هشدار داد که علیه پکن و مسکو هیچ اقدام تحریک‌آمیزی انجام ندهند و پیشنهاد کرد که دو کشور اکنون خیلی قوی‌تر از بلوک قدیمی شرق هستند.
هشدار گلوبال تایمز چین به آمریکا: در افتادن با ما و روسیه یک کابوس مطلق است
آفتاب‌‌نیوز :

روزنامه گلوبال تایمز چاپ حزب کمونیست چین در نخستین سرمقاله خود به تاریخ پنجم مه ۲۰۲۱ نوشت: قدرت اشتراکی چین و روسیه اکنون خیلی قوی‌تر از بلوک قدیمی شوروی-شرق اروپاست. قوای نظامی، اقتصادی و علمی چین و روسیه نه تنها در مقیاس عظیم است بلکه گسترده‌تر از تمام جهان است. اگر کسی تلاش کند تا از این حقیقت بگریزد و چین و روسیه را با نیروهایی مشترک در نبردی بسیار سخت درگیر کند، برایش به کابوسی می‌ماند.

این روزنامه با هشدار به واشنگتن که "بازی استراتژیکش با آتش به نابودی خودش می‌انجامد"، تاکید کرد که مسکو و چین رفتار مهار استراتژیک پیشه کرده‌اند و به منشور سازمان ملل و نظم بین‌المللی مبتنی بر قانون بین‌المللی پای‌بند هستند.

این سرمقاله در حالی منتشر شده که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه اخیرا روابط مسکو با پکن را بهترین در طول تمام تاریخ دو کشور دانسته و وزارت خارجه چین نیز ماه گذشته میلادی گفت که دو کشور از شراکت جامع و کاملی بهره می‌برند و از یکدیگر در زمینه حفظ تمامیت و حاکمیت ارضی خود دفاع می‌کنند.

سرمقاله این روزنامه حکومتی چین همچنین این پیشنهاد را مطرح می‌کند که دلیل تلاش نخبگان آمریکایی برای منزوی کردن چین و روسیه و فاکتور گرفتن آنها از یک سیستم جدید بین‌المللی تحت سلطه غرب به این دلیل است که آنها یا می‌دانند یا پیش بینی می‌کنند که رقابت پذیری راه و روش غربی و ‌آمریکایی رو به افول و زوال است و به راحتی به دنبال این هستند که از شر رقبای بالقوه خود خلاص شوند.

این روزنامه تاکید می‌کند، چین و روسیه در مقابل ایجاد یک ائتلاف رسمی نظامی مقاومت کرده‌اند اما هرقدر که کشورهای غربی ائتلاف متخاصم خودشان را در برابر این دو کشور تقویت کنند، مسکو و پکن هم به همان اندازه بیشتر تمایل خواهند داشت تا به صورت مشترک در مقابل این ائتلاف متخاصم همکاری داشته باشند. این قانون اولیه سیاست است.

دومین سرمقاله چاپ ششم مه بر اعلامیه منتشر شده از سوی وزرای خارجی گروه هفت پس از نشست در لندن تمرکز دارد که در بین موضوعات مختلف، چند پیشنهاد می‌دهد که روسیه و چین نیز محور اصلی مذاکرات بودند.

گلوبال تایمز با اذعان به اینکه ایالات متحده همچنان از لحاظ قدرت جامع و توانایی مجبور کردن کشورها به تبعیت از عقاید خود، تنها کشور قدرتمند جهان است، استدلال می‌کند که مشکل واشنگتن، بیش از حد حریص بودن در کنار تمایل برای تسلط کامل در پیشی گرفتن از توانایی‌های واقعی خود است که باعث ایجاد حس بحران و سردرگمی بی سابقه‌ای شده است.

در این سرمقاله همچنین آمده که تلاش‌های واشنگتن برای متقاعد کردن متحدانش در مقابله با روسیه و چین در نهایت به شکست می‌انجامد چون انجام چنین کاری به منزله خودکشی استراتژیک است و برخلاف تلاش برای وحدت بزرگتر غربی و همانند آخرین قطرات آب در یک اسفنج چون همکاری روسیه و چین به مثابه یک اسفنج است که کاملا در آب خیس خورده است.

سرمقاله روزنامه دولت چین تاکید دارد: چین و روسیه می‌توانند همکاری بیشتر دیپلماتیک را در مخالفت با سلطه گری داشته باشند و علیه تلاش‌های آمریکا برای تقویت ائتلاف‌ها دست به اقدامات مقابله‌ای بزنند. دو کشور همچنین می‌توانند از ظرفیت بالقوه و عظیم اقتصادی خود استفاده کنند. به علاوه، دو کشور اکنون از نظر نظامی با یکدیگر همکاری دارند و در صورت لزوم هم می‌توان همکاری بیشتری در این زمینه داشته باشند که می‌تواند شوک ایجاد کند.

روزنامه گلوبال تایمز با ارائه پیشنهادهایی برای رهبران روسیه و چین استدلال می‌کند، تا مادامی که دو کشور اشتباه نکنند،‌ کارهای خود را به خوبی انجام دهند، همکاری با یکدیگر را در زمینه استراتژیک جامع تقویت کنند و به ادغام عمیق‌تر خود با جهان ادامه دهند، آمریکا نمی‌تواند جاه طلبی خود را در تکرار پیروزی‌اش در جنگ سرد محقق کند.

ماه گذشته میلادی و زمانیکه پکن اعلام کرد که به تعهدش در همکاری بیشتر با شرکای روسی ادامه می‌دهد، واشنگتن و متحدانش تحریم‌های جنگی را علیه هر دو کشور بیشتر کردند. واشنگتن ماه گذشته میلادی و در بحبوحه یکسری ادعای بی پایه و اساس جدید درباره مداخله انتخاباتی و هک، تحریم‌های جدیدی را علیه مسکو وضع کرد و اوایل سال جاری میلادی نیز به اتهام "نسل کشی" در سین‌کیانگ تحریم‌هایی را علیه پکن وضع کرد. دولت چین ادعای نسل کشی را محکوم کرده و به رویدادهای ناگوار در تاریخچه بسیاری از کشورهای غربی درباره بومیان، برده‌داری سیاهپوستان و آفریقایی‌ها و سایر موارد اشاره کرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا که در جریان کارزار انتخاباتی ۲۰۱۶ خود وعده تلاش برای بهبود روابط با مسکو را داد اما بعدا ادعاهایی را علیه روسیه در تمام چهار سال ریاست جمهوری خود مطرح کرد، اخیرا دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا را بابت سوق دادن روسیه و چین در آغوش یکدیگر به واسطه دشمنی مکرر با دو کشور مورد انتقاد قرار داده و می‌گوید: بدترین کاری که می‌توانی بکنی، این است که چین و روسیه را در کنار هم قرار دهی و آنها با هم باشند.

ترامپ همچنین اعلام کرد که مظنون است واشنگتن شاید به عمد درگیری در اوکراین و تایوان را شدت می‌بخشد و گفته که این دو مساله، مشکل بزرگ در دوران ریاست جمهوری‌اش بود.

در مارس ۲۰۲۱، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن باید بتواند از موضع قدرت در مقابل چین بایستد و به متحدان آمریکا تاکید کرد تا برای مواجهه با چالش‌های به وجود آمده از سوی چین و روسیه همکاری نزدیکی داشته باشند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
0
3
چین باید از برده کردن جهان در مقابل خودش دست بردارد. البته روسیه هم مانند شغالی است که در انتظار تناول از شکارهای چین بوده و فاقد قدرت واقعی می باشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
0
3
چین یک آفت است برای جهان
یک قاتل خاموش ارزش های انسانی.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
0
2
جواب امریکا: ما هم میدانیم برای این یکی یکی به حسابتان میرسیم.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین