کد خبر: ۷۰۸۶۰۹
تعداد نظرات: ۲۸ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۲
تیم مذاکره کننده سیاست‌های نظام و دستورالعمل‌های تهران را در وین اجرا می‌کند

خطیب زاده: عراق باید از اماکن دیپلماتیک ایران صیانت کند/هدف مذاکرات تهران-ریاض امور دوجانبه و منطقه‌ای است

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ضمن محکوم کردن حوادث شب گذشته مقابل کنسولگری ایران در کربلا، از دولت عراق خواست به وظایف خود در حمایت از اماکن دیپلماتیک ایران عمل کند.
خطیب زاده: عراق باید از اماکن دیپلماتیک ایران صیانت کند/هدف مذاکرات تهران-ریاض امور دوجانبه و منطقه‌ای است
آفتاب‌‌نیوز :

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با محکوم کردن تعرض شب گذشته عده‌ای به کنسولگری ایران در کربلا گفت: دولت عراق باید به مسئولیت خود در حمایت از اماکن دیپلماتیک ایران در چارچوب کنوانسیون ۱۹۶۱ به دقت عمل کند.

سعید خطیب زاده صبح روز دوشنبه در نشست خبری خود که با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی برگزار شده بود در پاسخ به سوالی در ارتباط با تعرضی که شب گذشته از سوی برخی از افراد به سرکنسولگری ایران در کربلا صورت گرفت، گفت: متأسفانه شب گذشته عده ای به کنسولگری ایران در کربلا تعرض داشتند. از همان ابتدا سرکنسولگری ایران در کربلا و سفارت ایران در بغداد با مراجع ذیربط در این منطقه ارتباط گرفتند و نیروهای امنیتی با این افراد ناشناس که اقدام به تعرض کرده بودند برخورد کردند. جمهوری اسلامی ایران حمله به اماکن دیپلماتیک خود را محکوم می کند و در چارچوب کنوانسیون ۱۹۶۱ انتظار داریم که دولت عراق به وظایف خود در صیانت از اماکن دیپلماتیک ایران با کمال دقت عمل کند.

تسلیم شدن یادداشت اعتراض به سفارت عراق در ایران در پی حوادث شب گذشته کربلا

این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: شب گذشته وزارت خارجه ایران یادداشتی اعتراضی به سفارت عراق در ایران تسلیم کرد و پیگیری های ما در این زمینه ادامه خواهد داشت و همان طور که گفتم انتظار ما این است که دولت عراق به وظایف خود در این زمینه با کمال دقت عمل کند.

با تمام کسانی که در هر کشوری مستقیم و غیرمستقیم در ترور شهید سلیمانی دست داشتند برخورد می‌کنیم

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با گزارش منتشر شده از سوی رسانه یاهونیوز در مورد ترور سردار سلیمانی و ادعای دخالت برخی از سرویس های اطلاعاتی منطقه در این ترور اظهار کرد: مسیر پرونده ترور شهید سلیمانی در قوه قضاییه، مجامع بین المللی و همچنین در جریان گفت وگوهای دوجانبه حقوقی و سیاسی با دولت عراق در حال پیگیری است. بسیاری از گزارش ها (از جمله گزارش منتشر شده روز گذشته) برای ما پوشیده نیست و راستی آزمایی‌هایی در مورد آن ها در مراجع مربوط به خودش یا انجام شده و یا در حال انجام است.

وی ادامه داد: موضع ما همان است که قبلا گفته ایم. تمام کسانی که مستقیم و غیرمستقیم در هر کشوری در این ترور ناجوانمردانه و بزدلانه شرکت داشته اند مسئولیت کیفری و قضایی دارند و مراجع ذیربط پرونده های آن ها را در دست دارد و در مسیر خودش با آن ها برخورد می شود.

تصمیمات در ارتباط با مذاکرات وین در تهران گرفته می‌شود

خطیب زاده در ارتباط با اظهارات اخیر سیدعباس عراقچی رئیس تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات وین مبنی بر اینکه این احتمال وجود دارد که توافق صورت گرفته بین ایران و آژانس تمدید شود، گفت: در مورد آنچه که آقای عراقچی اعلام کرده اند موضوع این است که قانون مجلس الزام آور است و زمان توافق شده در خصوص توافق بین ایران و آژانس نیز قطعی است. طبیعی است که چون ما عجله ای برای به سرانجام رساندن گفت وگوها نداریم ضمن اینکه از فرسایشی شدن آن جلوگیری می کنیم، نمی خواهیم هیچ تاریخی مانع از این شود که دستورالعمل های اجرایی تهران برای تیم مذاکره کننده کشورمان در وین به صورت دقیق عملیاتی نشود.

این دیپلمات ارشد کشورمان اظهار کرد: آقای عراقچی نیز در این مصاحبه گفته اند که یکی از انتخاب های ما می تواند این باشد که با هماهنگی دو طرف و موافقت تهران در صورتی که گفت وگوها در مسیر درستی ادامه پیدا کند این تاریخ تمدید شود. طبیعی است که در این ارتباط تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان تصمیم گیر نیست و تصمیمات در این خصوص در تهران صورت می گیرد.

زمان آن رسیده است که از فضای برادری در افغانستان استفاده شود

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با تحولات اخیر در افغانستان از جمله حمله تروریستی اخیر به یک موسسه آموزشی دخترانه در کابل گفت: وقایع افغانستان ما را ناراحت و نگران کرده است. ما داغدار افغانستان هستیم.

وی ادامه داد: ضمن تسلیت به خانواده قربانیان این حمله وحشیانه با مردم و دولت افغانستان ابراز همدردی می کنیم و فکر می کنیم زمان آن رسیده است که از فضای برادری استفاده شود و در مقابل تفکرات افراطی و گروه های تکفیری همه به صورت یک پارچه و متحد عمل کنند.

تیم مذاکره کننده با دقت سیاست‌های عالی نظام و دستورالعمل‌های تهران را در وین اجرا می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با روند مذاکرات وین و برخی از اظهارنظرهای نمایندگان مجلس در ارتباط با این مذاکرات تصریح کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران در خصوص گفت وگوهای فنی که در وین جریان دارد کاملا روشن و در چارچوب سیاست های عالی نظام و دستورالعمل های اجرایی تهران انجام می شود. تیم مذاکره کننده با دقت این سیاست ها را عمل کرده و به پیش می برد و گزارشات خود را به صورت روزانه به مراجع ذیربط در این زمینه اعلام می کند.

وی با بیان اینکه شورای عالی امنیت ملی که رئیس مجلس نیز عضو آن هستند در جریان این مذاکرات قرار دارند، گفت: دستورالعمل های اجرایی از سوی شورای عالی امنیت ملی به تیم مذاکره کننده ارائه می شود و همان طور که اشاره شد رئیس مجلس نیز در این شورا حضور دارند و طبیعی است که رئیس مجلس نیز همکاران خود را در جریان این فرایند و مسائل قرار می دهند.

خطیب زاده گفت: روز گذشته نیز آقای ظریف در کمیسیون امنیت ملی حضور پیدا کردند و گزارشی از روند این مذاکرات به نمایندگان ارائه کردند.

گفت وگوها بین تهران و ریاض هم مسائل دو جانبه و هم منطقه ای بوده است

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه دور جدیدی از گفت وگوها بین تهران و ریاض در فضای مناسبی برگزار شده و مقامات سعودی نیز در وزارت خارجه این کشور انجام مذاکرات بین تهران و ریاض را تأیید کرده اند، تصریح کرد: گفت وگوها بین تهران و ریاض هم مسائل دو جانبه و هم منطقه ای بوده است. ما همواره از انجام چنین گفت وگوهایی در هر سطح و شکلی استقبال کرده ایم و این سیاست جدیدی نیست.

وی ادامه داد: باید اجازه بدهیم تا نتایج گفت وگوها را ببینیم و براساس نتایج این گفت وگوها تصمیم گیری و قضاوت کنیم و اکنون زود است که در مورد نتایج و مسائل مربوط به این گفت وگوها اظهارنظری صورت بگیرد.

با امارات متحده عربی روابط دیپلماتیک داشتیم و هیچ گاه این روابط قطع نشده است

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با اخبار منتشر شده در برخی از رسانه ها در مورد سفر احتمال ظریف به امارات و همچنین روابط دو کشور گفت: ما با امارات متحده عربی روابط دیپلماتیک داشتیم و هیچ گاه این روابط قطع نشده است. امارات متحده عربی یکی از شرکای اصلی تجاری ما در منطقه است. در طول یک سال گذشته به صورت طبیعی گفت وگوهایی در سطوح مختلف چه به صورت حضوری و چه به صورت برخط بین دو کشور برقرار بوده است.

وی تأکید کرد: سفر دکتر ظریف به امارات در دستور کار بوده است و موقعی که شرایط سفر فراهم شود این سفر انجام خواهد شد.

اظهارنظرهای شخصی ذوالنوری با آنچه که وین در جریان است، زاویه جدی دارد

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در مورد اظهارات مجتبی ذوالنوری یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر اینکه اظهارات اخیر ظریف در فایل صوتی منتشر شده باعث شده که چین و روسیه در مذاکرات وین پشت ایران را خالی کنند، تأکید کرد: آقای ذوالنوری اظهارنظرهای شخصی خود را مطرح کردند و این نظرات شخصی زاویه جدی با آنچه که با وین در جریان است، دارد و ایشان به عنوان یک نماینده محترم مجلس شورای اسلامی نظر شخصی خود را بیان کرده است.

از هر ابتکاری برای حل موضوع یمن استقبال می کنیم

سخنگوی وزارت خارجه در ارتباط با اخبار منتشر شده در مورد سفر امیر قطر به عربستان و اینکه گفته شده یکی از دستورکارهای این سفر مسئله یمن خواهد بود، گفت: ما از هر ابتکاری برای حل موضوع یمن استقبال می کنیم.

وی با اشاره به وضعیت اسفناک مردم یمن و محاصره مردم این کشور گفت: هیچ کدام از کشورهای اسلامی نباید راضی به وضعیت کنونی یمن باشند و اگر عربستان هر چه زودتر از مسیر اشتباه خود بازگردد و به رنج مردم یمن پایان دهد این به نفع مردم یمن و منطقه خواهد بود.

با دقت پیگیر اتفاقات در سرزمین های اشغالی هستیم

خطیب زاده همچنین در ارتباط با اتفاقات اخیر رخ داده در قدس و واکنش ایران به این موضوع گفت: ما با مردم مظلوم فلسطین اعلام همبستگی می کنیم. جهان اسلام باید به صورت یکپارچه به جنایت های صهیونیست ها واکنش نشان دهند. سازمان ملل نیز در کنار دیگر سازمان های بین المللی مسئولیت قطعی دارد که با این تجاوزات برخورد کند.

وی تصریح کرد: ما اتفاقات در سرزمین های اشغالی را با دقت پیگیر هستیم.

حضور ایران در یمن حضوری دیپلماتیک برای رفع آلام مردم یمن است

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد اخبار منتشر شده از برخی از رسانه ها مبنی بر اینکه ایران در حال انتقال نیروی نظامی به یمن است، گفت: ما در مورد این گزارش های رسانه ای بی نام و نشان اظهار نظر نمی کنیم و تأکید می کنیم که حضورمان در یمن حضوری دیپلماتیک برای رفع آلام مردم یمن است. ما بارها تأکید کرده ایم راه حل بحران یمن راه حل سیاسی و دیپلماتیک است و راه حل نظامی ندارد و ما در همین راستا طرح چهار ماده ای خود را ارائه کرده ایم و بر حل سیاسی و دیپلماتیک موضوع یمن تأکید داریم.

از ظریف برای سفر به سوریه دعوت شده و ایشان این دعوت را پذیرفتند

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در این نشست به رایزنی اخیر وزیران امور خارجه ایران و سوریه اشاره کرد و گفت: در این گفت وگوی تلفنی از آقای ظریف برای سفر به سوریه دعوت به عمل آمد که ایشان این دعوت را پذیرفتند.

دولت آقای بایدن باید تصمیم بگیرد که می خواهد همچنان دل در گرو میراث شکست خورده دولت قبلی آمریکا داشته باشد یا از آن فاصله بگیرد

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد اظهارات مطرح شده به نقل از مقامات آمریکایی در خصوص تحریم ها از جمله اینکه واشنگتن فقط تحریم های برجامی را برمی دارد، تصریح کرد: تهران تصمیم خودش را در سال ۲۰۱۴ گرفته و تا امروز بر این تصمیم باقی است.

خطیب زاده ادامه داد: در خصوص دور جدید مذاکرات فنی که در وین در حال انجام است تهران به صورت شفاف اعلام کرده است که اگر تمامی تحریم ها برداشته شود و انتفاع ایران از رفع تحریم ها راستی آزمایی شود قطعا ایران به کلیه تعهدات خود منطبق بر برجام عمل خواهد کرد.

وی ادامه داد: این تصمیمی است که واشنگتن هنوز نگرفته و هنوز دل در گرو میراث شوم دولت قبلی آمریکا دارد و این دولت آقای بایدن است که باید تصمیم بگیرد که می خواهد همچنان دل در گرو میراث شکست خورده دولت قبلی آمریکا داشته باشد یا از آن فاصله بگیرد و به تعهدات خود عمل کند.

خطیب زاده افزود: فکر می کنم برای واشنگتن تصمیم سختی نیست اگر بخواهد قبول کند که به حقوق بین الملل و امضای خود پایبند باشد و این تصمیمی است که باید دولت آمریکا بگیرد. ما منتظر تصمیم آمریکا برای بازگشت به برجام هستیم و این موضوع به تصمیم خود آن ها برمی گردد. صددرصد آن بر اساس اراده و اقدام آمریکا خواهد بود و ما منتظر می مانیم که این اقدام را ببینیم و آمریکایی ها به تعهدات خود عمل کنند.

قطعا تنش زدایی در روابط ایران-عربستان به نفع دو کشور و منطقه است

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در مورد نیت مقامات سعودی برای مذاکره با ایران و اینکه آیا می توان به این نیت اعتماد داشت، تصریح کرد: در روابط بین الملل بیش از اینکه بخواهیم به نیت خوانی بپردازیم به عملکردها توجه می کنیم. قطعا تنش زدایی در روابط بین دو کشور اسلامی در حوزه خلیج فارس به نفع دو کشور و منطقه است و ما به عنوان کشوری مسئول فکر می کنیم که همواره باید از این گفت وگوها و رفع کدورت ها استقبال کنیم. امیدواریم با تغییر فضایی که می بینیم به یک مفاهمه معناداری برای روابط دوجانبه و تحولات منطقه برسیم و تمام تلاش خود را در این زمینه به کار خواهیم برد.

در وزارت خارجه هیچ منبع آگاهی نداریم

وی همچنین در این نشست در مورد انتشار برخی از اخبار از مذاکرات وین به نقل از منابع آگاه گفت: ما در وزارت خارجه هیچ منبع آگاهی نداریم. مواضع ما صریح است. استفاده از هر منبع آگاهی با هر نیت و استفاده ای قطعا وزارت خارجه نیست و همان طور که گفتم مواضع وزارت خارجه صریح است و این را در رفتار حرفه ای سالیان اخیر خود نشان داده ایم.

گزارش ها درباره توقف کشتی ایرانی حامل سلاح به هیچ وجه تأیید نمی‌شود

سخنگوی وزارت خارجه همچنین درباره اخبار منتشر شده به نقل از برخی از رسانه ها مبنی بر توقف یک کشتی حامل سلاح در دریای عرب و ادعای ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مبنی بر اینکه این کشتی متعلق به ایران بوده است، گفت: آنچه که کاملا روشن است این است که ایران تنها حضور دیپلماتیک در یمن دارد و این گزارش ها به هیچ وجه تأیید نمی شود.

گفت وگوها در حوزه های هسته ای و رفع تحریم ها وارد فاز نگارش شده است

خطیب زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آقای عراقچی به تازگی اعلام کرده اند که آمریکایی ها آماده رفع بخش بزرگی از تحریم ها هستند و این موضوع شامل کدام بخش از تحریم ها می شود، تصریح کرد: گفت وگوها در حوزه های هسته ای و رفع تحریم ها وارد فاز نگارش شده است و کارگروه سوم نیز در حال انجام فعالیت های خود است. ما با جزئیات مختلفی روبرو هستیم و این سیالیت و جزئیات اجازه نمی دهد که در فضای عمومی وارد اعلان مسائل شویم چون گفت وگوها در جریان است و هر روز به نتیجه متفاوتی می رسد.

وی ادامه داد: ایالات متحده در چارچوب تعهدات خود بخش عمده‌ای از آن چیزی که باید انجام دهد و ما آن را لازم، ضروری و الزام آور برای آمریکا می دانیم قبول کرده و ما اعلام کرده ایم که همه مواردی که در لیست ایران است و مانع عدم انتفاع ایران از برجام و باعث از بین بردن برجام می شود فارغ از اینکه بخشی، گروهی و بخشی از اشخاص باشد و یا با برچسب های مختلف اعمال شده باشد باید برداشته شود. اختلافات جدی در این حوزه داریم و با کمیسیون مشترک برجام در حال گفت‌وگو هستیم و در تهران نیز در حال بررسی موضوع هستیم. گزارش ها مذاکرات هر روز در تهران بررسی می شود و هر روز مواضع به اطلاع تیم مذاکره کننده می رسد و آنها کارها را پیگیری می کنند.

حکم دادگاه صادره علیه اسدالله اسدی از نظر ما هیچ مشروعیتی ندارد

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد پرونده اسدالله اسدی دیپلمات بازداشت شده ایران در بروکسل و اینکه او اعلام کرده است که قصد اعتراض به حکمش و ارائه درخواست تجدید نظر ندارد، گفت: بازداشت ایشان از همان ابتدا غیرقانونی و نقض کنوانسیون وین برای مصونیت های دیپلماتیک بوده است. فرایند قضایی که در مورد پرونده ایشان انجام گرفته فاقد مشروعیت بوده است. حکم دادگاه صادره از نظر ما هیچ مشروعیتی ندارد و به رسمیت شناخته نمی شود. متأسفانه برخی از کشورها بدعت خطرناکی را ایجاد کرده‌اند و ما کشورهایی که در این مورد دخیل بوده‌اند را مسئول می دانیم. آقای اسدی باید هر چه زودتر از حقوق دیپلماتیک خود برخوردار شود.

وی ادامه داد: آقای اسدی چون حکم دادگاه را فاقد مشروعیت می دانستند و به رسمیت نمی شناختند اعلام کردند که اعتراضی به این حکم ندارند.

خطیب زاده ادامه داد: دولت بلژیک مواضع ایران و درخواست هایی که در فضای شفاف در این زمینه منتشر شده است را می داند.

از توجه به گزارشات تأیید نشده درباره اوضاع قره‌باغ اجتناب شود

خطیب زاده در ادامه نشست خبری خود با رسانه‌های داخلی و خارجی در ارتباط با سوالی درباره اخبار منتشر شده مبنی بر حمل بار از ایران به قره باغ و واکنش‌های صورت گرفته در ارتباط با این موضوع در فضای مجازی آذربایجان خاطر نشان کرد: مرجع تمامی اخبار در این حوزه وزارت خارجه ایران و یا سفارتخانه های ما در آذربایجان و ارمنستان هستند.

وی افزود: همه را دعوت می کنم که فضای همکاری که بین این کشورها براساس توافقات ایجاد شده است را حفظ کنند و کمک کنند که این فضا حفظ شود و از توجه به گزارشات تأیید نشده اجتناب کنند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به اینکه ثبت نام ها برای انتخابات ریاست جمهوری از روز سه شنبه آغاز می شود و آیا ظریف برنامه ای برای حضور در انتخابات دارد و شما به عنوان سخنگوی وزارت خارجه می توانید در این زمینه اظهار نظری داشته باشید، گفت: همان طور که اشاره کردیم من سخنگوی وزارت خارجه هستم و در مورد موضوعات شخصی، خود ایشان اظهار نظر می کنند و در این ارتباط ایشان اظهار نظر کرده و جامعه نیز این اظهار نظر را شنیده است.

جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با ظریف درباره فایل صوتی و مذاکرات وین بود

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه پس از نشست روز گذشته مجلس در کمیسیون امنیت مجلس و حضور ظریف در این نشست، برخی از نمایندگان صحبت از استیضاح آقای ظریف را مطرح کرده‌اند نظر وزارت خارجه در این ارتباط چیست، خاطر نشان کرد: جلسه دیروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و سوالات نمایندگان در خصوص فایل صوتی و مذاکرات وین بود که آقای ظریف نیز در این جلسه پاسخ نمایندگان را دادند. پیش از این دیگر مسائل مطرح شده گمانه زنی هایی است که عنوان می شود و مجلس نیز از تمام حقوق خود برخوردار است.

گفت وگوهای جدی با کشورهای همسایه درباره همکاری های آبی داشته و داریم

وی همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با دیپلماسی آب و گزارش منتشر شده مبنی بر اینکه منطقه کردستان عراق اقدام به سدسازی در رودخانه زاب کرده است، خاطر نشان کرد: به نظر ما موضوع آب بیش از اینکه به موضوع منازعه در منطقه تبدیل شود باید تبدیل به موضوع همکاری شود و ما از هر اقدام یک جانبه ای که منافع دیگر کشورها را در این زمینه در نظر نمی گیرد اجتناب می کنیم و از دیگران نیز درخواست داریم که این گونه اقدامات را انجام ندهند. در موضوع عراق، دولت مرکزی عراق طرف حساب ما است و ما همواره گفت وگوهای جدی با کشورهای همسایه خود درباره همکاری های آبی داشته ایم و این گفت وگوها ادامه دارد.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: البته در این مورد مسئولیت مستقیمی را وزارت نیرو ایران بر عهده دارد که این وزارتخانه نیز در حال انجام وظایف و پیگیری های خود است.

گزارشاتی که این روزها از وضعیت افغانستان دریافت می کنیم گزارشات خوبی نیست

خطیب زاده در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با موضوع افغانستان تأکید کرد: امنیت ملی افغانستان ارتباط عمیقی با امنیت ملی ایران دارد. ما تحولات در این کشور را با دقت پیگیری می کنیم. حضور چند میلیون اتباع افغان در ایران و تلاش هایمان برای تحقق صلح و ثبات در افغانستان زمینه سازی برای کنش گری فعال ما در این حوزه است و ما تلاش کرده ایم که زمینه را برای برگزاری گفت وگوهای اصیل بین الافغانی فراهم کنیم و تأکید بر این داریم که تنها راه برای حل موضوع افغانستان تشکیل یک دولت فراگیر براساس خواست مردم افغانستان است و هیچ بازیگر منطقه ای و فرامنطقه ای نباید برای آینده سیاسی افغانستان تصمیم بگیرد. تصمیم گیر اصلی در این زمینه مردم افغانستان هستند.

وی ادامه داد: ما همواره سعی کرده ایم در کنار دولت و ملت افغانستان باشیم و روند گفت وگوهای بین الافغانی را تسهیل کنیم. گزارشاتی که این روزها از وضعیت افغانستان دریافت می کنیم گزارشات خوبی نیست. نماینده ویژه ما در امور افغانستان با مقامات افغانستان و دیگر کشورها در تماس است و امیدواریم که از ایجاد یک بحران جدید در این منطقه جلوگیری کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با حادثه تروریستی اخیر در افغانستان اظهار کرد: جای تأسف است که چنین فضایی را در افغانستان شاهد هستیم. ما داغدار افغانستان هستیم. اگر تجاوز آمریکا به افغانستان نبود، سال ها جنگ و خونریزی نبود و دخالت های صورت گرفته نبود و اجازه می دادند فضای اصیل و فراگیری در افغانستان بماند ما شاهد این وضعیت در افغانستان نبودیم. به عنوان یک کشور همسایه تلاش می کنیم که شرایط بهتری در این کشور ایجاد شود.

گروه ۷ فراموش کرده‌ طرفی که از برجام خارج شد و سعی کرد قطعنامه شورای امنیت را بی اعتبار کند آمریکاست

خطیب زاده در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با بیانیه اخیر گروه ۷ و برخی از اتهامات مطرح شده در بیانیه این گروه در ارتباط با ایران از جمله اشاره آن ها به برنامه موشکی و هسته ای ایران تصریح کرد: این بیانیه را دیدم جای تأسف دارد در حالی که ایران بارها اعلام کرده است که حرمت قطعی برای تولید، انباشت و استفاده از هر گونه سلاح کشتار جمعی از جمله هسته ای دارد چنین اظهاراتی در این بیانیه ها مطرح می شود.

وی تأکید کرد: در فضایی که در وین شکل گرفته این گونه بیانیه ها کمک کننده نیست و نافی فضایی است که در وین وجود دارد. فکر می کنم گروه ۷ و سران این کشورها فراموش کرده اند که طرفی که از برجام خارج شد و سعی کرد قطعنامه شورای امنیت را بی اعتبار کند و همه را به خاطر پایبندی شان به این قطعنامه تنبیه کند شریک امروز و دیروزشان آمریکاست و همین کشورهای اروپایی نیز به اجرای تعهداتشان در برجام عمل نکردند و با بی عملی آمریکا را در تروریسم اقتصادی علیه ملت ایران در حالی که ویروس کرونا فراگیر شده بود همراهی کردند.

وی ادامه داد: قطعا این یادآوری برای آن ها خوب است و فکر می کنم حافظه شان آنقدر ضعیف نیست که یکی دو سال قبل را فراموش کرده باشند.

ایران در خصوص امنیت ملی خودش با هیچ کشوری اهل مصالحه نیست

خطیب زاده با بیان اینکه همچنان تحریم ها و تروریسم اقتصادی آمریکا علیه ایران پابرجاست و کشورهای اروپایی به تعهداتشان ذیل برجام و در راستای انتفاع ایران از این توافق بین المللی عمل نکرده اند، تصریح کرد: در مورد موضوعات دیگری که در این بیانیه پشت سر هم ردیف شده است باید عرض کنم که همانطور که بارها گفته ایم جمهوری اسلامی ایران در خصوص امنیت ملی خودش با هیچ کشوری اهل مصالحه نیست. موشک های ایران و برنامه دفاعی ایران جزئی از سیستم دفاعی کشور هستند و هیچ تخلفی از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت در برنامه موشکی ایران صورت نگرفته است.

وی همچنین به استفاده ابزاری این کشورها از موضوع حقوق بشر اشاره کرد و گفت: بدترین کار استفاده ابزاری از موضوعی همچون مسئله حقوق بشر است که متأسفانه این کشورها در سوءاستفاده از آن در راستای منافع سیاسی خود در آن استاد هستند. آنچه که امروز در برخی از کشورها از جمله یمن، عراق، افغانستان و... رخ می دهد نتیجه حقوق بشری ساختگی همین ها است. آن ها باعث تشدید درگیری و بحران در این کشورها هستند و به دروغ داعیه دار حقوق بشر نیز هستند.

مشکل اصلی در مذاکرات وین و موضوعی که مانع رسیدن به توافق است

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در حال حاضر مشکل اصلی در مذاکرات وین چیست و چه موضوعی مانع رسیدن به توافق است، گفت: به این سوال می توانم در دو سطح جواب دهم. تصمیمی باید در واشنگتن گرفته شود و آن این است که آیا آمریکایی ها می خواهند به برجام متعهد باشند یا اینکه میراث شوم ترامپ را حفظ کنند. این یک تصمیم سیاسی است که دولت بایدن در مورد آن باید تصمیم گیری کند.

خطیب زاده خاطر نشان کرد: در حوزه فنی نیز گفت وگوها از سختی های خاص خودش برخوردار است. مسیر بسیار قابل توجهی در راستای تفاهم و توافق برداشته شده است و از نظر ما آنچه که باقی مانده می تواند سخت و سهل باشد. سخت خواهد بود اگر آمریکا تصمیم سیاسی خود را در واشنگتن نگیرد و سهل خواهد بود که آمریکا یک بار برای همیشه تصمیم خود را بگیرد و از سیاست شکست خورده ترامپ فاصله بگیرد.

وی ادامه داد: در حوزه رفع تحریم های هسته ای اختلافاتی داریم که با اتخاذ این تصمیم سیاسی در واشنگتن بسیاری از آن ها قابل حل است.

در ابتدای این نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه به مانند نشست های پیشین گزارشی از تحولات سیاست خارجی کشور در طول یک هفته گذشته ارائه کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲۸
عبا دالله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
38
3
این جماعت حقشان داعش بود افسوس ان سر دار عزیزکه جانش را بر ای این نمک نشناسان فدا کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
سفارت عربستان یادت نره
مرشد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
مراکز دیپلماتیک ما مهم و اصلی هستند. وظیفه تمام دنیا حفاظت از مراکز ماست. سفارت کشورهای دیگه که آدم نیستند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
وقتی سفارت عربستان و انگلستان اشغال می کنی و قتی پرچم کشورهارا آتش می زنی ....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
نمیدانم چراهروقت کم میارید پشت شهدا مخفی میشید... باید دیپلماسی آنچنان قوی باشد که این رفتارهای تهاجمی خنثی بشه... به محکوم کردن ظاهری دولت عراق هم نباید دلخوش بود... می‌تواند ترفند باشد
ناشناس
| Netherlands |
۱۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
علت این کار را هم ذکر کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
2
35
چیزی که عوض داره گله نداره
ناشناس
|
Turkey
|
۱۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
10
12
خسارت جنگ را که نگرفتیم حداقل خسارت به مراکز دیپلماتیک را بگیرید
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
1
40
سفارت عربستان را فراموش نکردید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
0
36
آدم یاد این بیت شعر از حضرت سعدی میوفته که؛ «ببری مال مسلمان و چو مالت ببرند،بانگ و فریاد برآری که مسلمانی نیست!!!» .... عجب افاضاتی فرمودند حضرت آقای خطیب زاذه؟!!!!!!!!! عراق باید از اماکن دیپلماتیک محافظت کند؟!! یادمان که نرفته در ایران یک ورزشی هست به نام، «دیوار سفارت نوردی» و یک سرگرمی به نام «آتش زدن سفارت»!! بله عزیزم!! دنیا دار مکافاته..... اگر این اقدام بد هست که هست!!! برای همه بده... نه فقط زمانی که مخاطب این افعال بسیار زشت ما هستیم....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
0
38
وقتی با افتخار میگوییم میدان برتر از دیپلماسی منفعل است، عواقب دخالت در سایر کشور ها را هم باید بپذیریم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
0
35
بهرام که همه عمر سفارت می گرفت دیدی اخر سفارت بهرام گرفت خخخخ
غیر قابل نشر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
0
23
این بدعت را شما گذاشتید
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
0
26
در امور کشورشان دخالت نکنید تا مردمشان عصبی نشوند. چیزی که عوض داره گله نداره.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
0
25
چطور وقتی تو ایران میریزن سفارت امریکا انگلیس دانمارک فرانسه عربستان میگیرید ماشالا داره الان ناراحتیت؟کسی که باد بکاره گردباد 300کیلومتر برساعت درو میکنه....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
0
14
در چارچوب کنوانسیون ۱۹۶۱ انتظار داریم که دولت عراق به وظایف خود در صیانت از اماکن دیپلماتیک ایران با کمال دقت عمل کند.
دقیقا عین ما!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
دلار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
0
11
آیاملت ایران نامحرم هستند چه دلیلی دارد وقتی همه خبرگزاریهای خارجی خبرمذاکره ایران وعربستان رااعلام کردند درآخر سخنگوی وزارت خارجه این خبررااعلام وتاییدکند؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
مردم کاملا نامحرم هستنند. بعد انتظار دارند ...صدا و سیما را باور کنیم.
دلار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
0
1
آیاملت ایران نامحرم هستند چه دلیلی دارد وقتی همه خبرگزاریهای خارجی خبرمذاکره ایران وعربستان رااعلام کردند درآخر سخنگوی وزارت خارجه این خبررااعلام وتاییدکند؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
0
21
بابا یکم صبر داشته باشید هنوز که از دیوار سفارت بالا نرفته اند که بعدش وسایل توش را آتش بزنند و 55 نفر را بمدت 444 روز با چشم بسته گروگان بگیرند و .... ، تازخ اطرافش یکم دود راه انداخته اند !!! مگر نمیگن هرچه برای خود می پسندید برای دیگران هم بپسندید ؟؟؟
ناشناس
|
United States of America
|
۱۷:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
0
19
شما که خودتان سفارت بگیرین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
ایران خودش صاحب سبک است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
1
6
ایران نبایست از خسارت 8سال جنگ خانمانسوز کوتاه میامد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
0
3
چیز بدی نیست وگه آدم خوبای ما سفارت عربستان را چکار کردن هیچکسم بهشون کاری نگرفت پشتشون محکم بود و قصدشان خوب!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
0
2
وقتی مسیولین بدون اجازه خانواده شهدا واسرا ومناطق جنگ زده از۸سال خسارت خانمان سوز بابذل وبخشش می بخشنداکنون باید تاوان بدهند
Nima
|
Canada
|
۰۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
0
3
با همسایگان باید همکاری اقتصادی کرد
استراتژی سیاست خارجی بجای امنیت و میدان باید تبدیل به دیپلماسی و همکاری اقتصادی شود.
جوادمقدسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
3
0
درپاسخ به این حرکت عراقیها اگه توان وعرضه اش رو دارید لااقل تا اطلاع ثانوی از برگزاری هرگونه مسابقه ی فوتبال در مقدماتی جام جهانی ویا باشگاههای اسیا با تیمهای ملی وباشگاهیی عراق درکشورهای عربی خود داری کنید.
کاری که عربستان با خودتون کرد...
گرچه ناگفته پیداست که عراق میدان است ودیپلماسی انجا ارزشی ندارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
0
5
...همه جا پیدا میشه فقط تو کشور ما نیست جاهای دیگر هم هستن
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین