کد خبر: ۷۰۸۶۳۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۳

واکسن برکت کی تزریق عمومی می‌شود؟/ توضیحات مینو محرز

محقق اصلی پروژه و مسئول تیم نظارت بر فاز مطالعات بالینی واکسن کوو ایران برکت گفت: اگر از ۲۵ اردیبهشت کارآزمایی را شروع کنیم، حدودا اواخر خرداد ماه نتایج کارآزمایی بالینی مشخص می‌شود، بنابراین در اواسط تابستان یا اوایل شهریور می‌توانیم تولید انبوه داشته باشیم و واکسن را در اختیار مردم بگذاریم.
واکسن برکت کی تزریق عمومی می‌شود؟/ توضیحات مینو محرز
آفتاب‌‌نیوز :

مینو محرز، محقق اصلی پروژه و مسئول تیم نظارت بر فاز مطالعات بالینی واکسن کووایران برکت با اشاره به روند فازهای کارآزمایی این واکسن، بیان کرد: واکسن برکت مرحله‌ی اول و دوم خود را با موفقیت به اتمام رساند و طی جلسه‌ای که هفته‌ی قبل برگزار شد، مجوزهای لازم برای فاز سوم انجام شده است و شنبه‌ آینده تزریق فاز سوم با ۲۰ هزار داوطلب در ایران انجام می‌شود که از این تعداد ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر از تهران و البرز و بقیه از استان‌های اصفهان، مشهد، شیراز و بوشهر است.

محرز در مورد عوارض کارآزمایی بر روی داوطلبان، گفت: تا به حال این کارآزمایی عوارض جدی نداشته است، به طور کلی واکسن‌های ضعیف شده، معمولا عارضه‌ی محدودی دارند و کم عارضه محسوب می‌شوند و حتی اگر عوارضی هم داشته باشند، معمولی و از نوع درجه یک شناخته شده است.

محقق اصلی پروژه و مسئول تیم نظارت بر فاز مطالعات بالینی واکسن برکت، در پاسخ به زمان تزریق عمومی این واکسن، افزود: اگر از ۲۵ اردیبهشت کارآزمایی را شروع کنیم، حدودا اواخر خرداد ماه نتایج کارآزمایی بالینی مشخص می‌شود، بنابراین در اواسط تابستان یا اوایل شهریور می‌توانیم، تولید انبوه داشته باشیم و واکسن را در اختیار مردم بگذاریم.

محرز با اشاره به شرایط ثبت نام برای داوطلبان کارآزمایی گفت: ثبت نام برای کارآزمایی فاز سوم همچون دوره‌های قبل است و با همان سامانه افراد می‌توانند اقدام به ثبت‌نام کنند، تا الان هم ۴۰ الی ۵۰ هزار نفر ثبت نام کردند و باید از بین آنها ۲۰ هزار نفر انتخاب شوند.

وی ادامه داد: افراد از ۱۸ سال تا ۷۵ سال می‌توانند، ثبت نام کنند و بعد از آن افراد از نظر بیماری زمینه یا داروهایی که مصرف می‌کنند، مورد بررسی قرار می‌گیرند.همه شرایط مثل قبل است و داوطلب‌ها در صورت ایجاد عوارض بیمه خواهند بود.

وی در مورد اثر واکسن برکت بر ویروس جهش یافته‌ی هندی، بیان کرد: هنوز به این شکل بررسی نشده، چون ویروس تازه به ایران آمده و باید روی واکسن امتحان شود، اما طبق بررسی‌هایی که انجام شده، واکسن‌هایی که با ویروس ضعیف شده ساخته می‌شوند، اثرش نسبت به بقیه واکسن‌ها بهتر است.

محرز گفت: البته با وجودی که خیلی در مورد ویروس‌های جهش یافته و اثر واکسن، مقاله کار نشده، اما واقعیت این است که هر چه ویروس‌های جهش یافته بیشتر شود، مقاومتشان در برابر واکسن بیشتر می‌شود، بنابراین با واکسن و یا بدون واکسن باید پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
0
0
واکسن برکت؟!!! علی برکت الله
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین