کد خبر: ۷۰۸۸۰۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۲
هرگونه تصمیم گیری درباره مذاکرات وین بر عهده نهادهای بالادستی است

توضیح سخنگوی دولت درباره مذاکرات وین، مصوبه شورای نگهبان، روابط با عربستان و انتخابات

سخنگوی دولت با بیان اینکه هرگونه تصمیم گیری و سیاستگذاری درباره مذاکرات وین با نهادهای بالادستی است، گفت: امیدواریم طرفهای برجام پیش از فرارسیدن موعد توافق ایران و آژانس مذاکرات احیای برجام و عمل به تعهدات خود را به سرانجام برسانند.
توضیح سخنگوی دولت درباره مذاکرات وین، مصوبه شورای نگهبان، روابط با عربستان و انتخابات
آفتاب‌‌نیوز :

علی ربیعی روز سه شنبه در نشست خبری با اشاره به آغاز ثبت نام داوطلبان سیزدهمین دوره انتخابات رییس جمهوری، گفت: عید سعید فطر را در پیش رو داریم، این عید را بر همه ملت ایران و مسلمانان جهان تهنیت می‌گویم و در آستانه این روز مبارک، فرصتی برای تامل در مسیر طی شده فردی و اجتماعی بدست می‌آید. هر چند در این باره حرف‌های زیادی برای گفتن هست اما می‌خواهم از این فرصت برای اشاره به یکی از مظاهر اجتماعی و ملی رمضان و عید سعید فطر که به درستی و به زیبایی «دیپلماسی رمضان» نام گرفته، استفاده کنم.

سخنگوی دولت افزود: موازنه قوا آنچنان که رهبری معظم انقلاب اسلامی در پیام ماندگار روز قدس فرمودند، به سود مردم مظلوم فلسطین و موضوع قدس شریف به عنوان اولویت نخست امت مسلمان به پیش می‌رود.

ربیعی خاطرنشان کرد: دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی ایران در وین، در عرصه رفع تحریم‌ها و در سطح دوستی‌های منطقه‌ای و همسایگان برای حل مسائل جعلی و گسترش مناسبات به خوبی به پیش می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: کاهش سطح تنش و افزایش امید به اعاده وحدت امت اولویت سیاست خارجی ما هست مسائلی نظیر موضوع حقوق فلسطین‌ها، تلاشی مشترک برای بازسازی منطقه‌ای را در دستور کار همسایگان قرار خواهیم داد.

سخنگوی دولت گفت: متاسفانه در این میان و درست در روزهایی که مولفه‌های امت مسلمان حل مسئله یمن و بازگشت به مناسبات همسایگی در این جغرافیای مظلوم را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

ربیعی افزود: خنجر افراطی‌گری و خشونت کور از پشت وارد آمد و پیکر امت را مجروح کرد. تروریست‌ها در کابل یک بار دیگر و این بار دردناک تر از همیشه، کودکان و دانش‌آموزان و جگر پاره‌های ما را به هنگام بازگشت از مدرسه در خون خود غلتان کردند و ملت‌های مسلمان را به سوگ نشاندند. آن پیکرهای پاره پاره، دانش اموزان و آن دفترها و کتاب‌های آغشته به خون بی‌گناهان، نشان از دشمنی داعش و داعشیان با دانش دارد. دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران در این سوگ جانگداز در کنار ملت و دولت جمهوری اسلامی افغانستان است.

وی خاطرنشان کرد: در ادامه این آتش‌افروزی و این جان ستانی‌ها فاجعه‌ای دیگر توسط صهیونیست‌ها قلب بیت‌المقدس را به درد آورد. جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند در برابر این جنایت‌ها سکوت اختیار کند و امروز بهترین راه برای مسدود کردن راه خشونت و ترور چه در شمایل صهیونیستی و چه در تصویر داعشی آن، تقویت همکاری‌های منطقه‌ای با کشورهای مسئولیت پذیر با هدف بازگرداندن صلح و آرامش پایدار به ملت‌های همسایه و مأیوس کردن تروریست‌ها از دستیابی به اهدافشان و خشکاندن ریشه‌های افراطی‌گری از افغانستان تا یمن و فلسطین است.

سخنگوی دولت افزود: این ترورها و خشونت‌ورزی‌ها آن هم در چنین روزهای مبارکی، نه تنها ما را ناامید نمی‌کند بلکه بر همت ما در شتاب دادن به روندهای صلح آمیز، پایان دادن به اختلافات و تعمیق گفت وگو با همسایگان و مقابله بی‌امان با تفرقه افکنی و ظلم صهیونیستی و خشونت و ترور داعشی‌ها می‌افزاید. امیدواریم که بزودی با ثمربخشی این تلاش های دسته جمعی، روزهای بهتری را برای همه کشورهای منطقه و همسایه شاهد باشیم.

ربیعی با بیان اینکه از امروز ثبت‌نام کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری آغاز می‌شود، گفت: درباره جایگاه انتخابات، توصیف دقیق و حکمیانه مقام معظم رهبری، راهنمایِ عملی دولت جمهوری اسلامی است که فرمودند «هیچ چیز دیگری جای انتخابات را برای کشور و استحکام پایه‌های اقتدار کشور، ‌ نمی‌گیرد.»

وی تصریح کرد: در همین راستا، دولت معتقد به مشارکت حداکثری و حضور همه جانبه و تمام عیار مردم در انتخابات است و همه توان خود را برای انجامِ چنین رسالتی مستند به قانون اساسی، به‌کار خواهد گرفت. آن چه که رهبری به نقش انتخابات در استحکام پایه‌های اقتدار کشور، تعبیر کردند، هنگامی جنبه اجرایی به خود خواهد گرفت که منتخب ملت، برخاسته از یک مشارکت وسیع و حداکثری با تکیه بر آرای بالا باشد تا بتواند به حل مسائل و چالش‌های گوناگون داخلی بپردازد و در همان حال، مواجهه پرقدرت بین‌المللی داشته باشد.

سخنگوی دولت افزود: انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در امتداد یک فرایند چهل و دو ساله از " تمرین مردم سالاری" برگزار می‌شود. این به آن معنا است که در این فرایند طولانی، هر انتخاباتی در مقایسه با انتخابات در مقاطع پیشین، باید مشارکتی‌تر، رقابتی‌تر و در یک کلام کامل‌تر و در به به تکامل تر از پیش برگزار شود. یعنی همه گرایش‌های سیاسی، همه اقشار گوناگون ملت و همه سلایق بتوانند نماینده خود را در سطح نامزدهای انتخاباتی داشته باشند. سطح فراگیری و شمول این حماسه بزرگ اراده ملی، باید متناسب با سطحِ چالش‌های گوناگون داخلی و سطح تهدیدهای منطقه‌ای و جهانی ارتقا ‌یابد.

ربیعی گفت: اکنون که در راه مقابله با چالش تحریم و کرونا، روزهای سخت را سپری کرده‌ایم و زمان بهره‌مندی از فرصت‌های آن، همه ما باید تلاش کنیم که با انتخاباتی پرشور، دولتی با رای حداکثری را انتخاب کنیم که با پشتوانه مردمی هدایت اداره کشور را در شرایط دشوار بدست بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: به منظور ایجاد رونق اقتصادی در استان سیستان و بلوچستان دولت تا سقف یکصد میلیون دلار از بازارچه‌های مشترک مرزی میرجاوه، کوهک و پشین با کشور پاکستان برای عرضه به صورت خرده فروشی در محوطه بازارچه موافقت کرد.

سخنگوی دولت بیان کرد: بدین ترتیب صادراتی هم که از این بازارچه‌ها صورت خواهد گرفت علاوه بر ایجاد درآمد برای مرزنشیان مشاغل جانبی خدماتی نیز شکل خواهد گرفت و همچنین صنعت بسته‌بندی و فرآوری نیز به وجود خواهد آمد.

ربیعی بیان کرد: در مصوبه دیگری برای بازسازی بخش‌های خسارت دیدگاه زلزله‌زده فروردین ۱۴۰۰ استان کردستان ۳۸۳ میلیارد و ۳۸۰ میلیون ریال اعتبار به بنیاد مسکن تخصیص یافت.

وی افزود: همچنین به همین منظور با تصمیم دولت ۷۱۵ میلیارد ریال تسهیلات بانکی ارزان قیمت با بازپرداخت ۱۵ ساله اختصاص یافت.

هرگونه تصمیم گیری برای مذاکرات وین برعهده نهادهای بالادستی است

سخنگوی دولت درخصوص ارزیابی روند مذاکرات وین و اینکه آیا تا سوم خرداد و ضرب الاجل مجلس برای امحای دوربین های آژانس انرژی اتمی ایران و اعضای برجام به توافق می رسند، گفت: تاریخی را که قانون و متعاقب آن توافق میان ایران و آژانس تعیین کرده همان سوم خرداد است و امیدواریم که همه طرف های برجام پیش از فرارسیدن آن موعد، مذاکرات جاری را برای احیای کامل برجام و عمل همه طرف ها به تعهدات به سرانجام برسانند.

وی افزود: ترجیح می دهیم احتمال تحقق این مسئله را به آینده بسپاریم و به همه اعضای برجام توصیه می کنیم که همچنان برای رسیدن به توافق پیش از مهلت قانونی تمرکز کنند

ربیعی تاکید کرد: هر گونه تصمیم و سیاستگذاری در این زمینه بر عهده نهادهای بالادستی است.

روند مذاکرات ایران و عربستان مثبت ارزیابی می شود

سخنگوی دولت درباره اخبار اعلام شده درباره گفت و گوهای ایران و عربستان گفت: مذاکرات در سطح نمایندگان ویژه در دولت انجام شده است و این مذاکرات تا حصول نتیجه ادامه دارد.

وی روند مذاکرات را مثبت ارزیابی کرد و افزود: در طول سال های گذشته از گفتگو میان همسایگان از جمله عربستان سعودی حمایت و استقبال کرده ایم و امروز روزنه های امیدواری به رفع اختلافات گشوده شده است. در سالهای اخیر و مداخله های غیرسازنده که ناامنی های گسترده ای را از یمن تا سوریه موجب شده، به کدورت و سوء تفاهم میان کشورهای منطقه منجر شده است.

ربیعی خاطرنشان کرد: به منظور رفع این سوتفاهم‌ها و اختلافات، تاکنون دو دور مذاکره بین دو کشور انجام شده است. علاوه بر مسائل دو جانبه، درباره مسائل منطقه‌ای هم گفتگو شد اما فعلا تا زمانی که مذاکرات به نتیجه نرسیده، امکان ورود به جزییاتش را نداریم.

وی ادامه داد: مصمم هستیم به همه این مسائل که ملت های منطقه را آزار می دهد، رسیدگی کنیم. باور داریم که اکنون زمان مناسبی برای خاتمه دادن به این اختلافات و احیای سنت همسایگی حسنه و برادرانه است.

ربیعی تصریح کرد: دیپلماسی در حال حاضر بین ما و کشورهای همسایه باز است و در برخی موارد نشانه های مثبتی دیده می شود اما همه طرف ها همچنان به تلاش بیشتری نیاز دارند تا اطمینان پیدا کنیم که بازگرداندن ثبات به منطقه و ایجاد صلحی پایدار برای همه ملت های منطقه در مسیری که شایسته است پیش می رود.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری در پاسخ به این سوال که موضع دولت به اظهارات خلاف واقع برخی در خصوص مذاکرات وین چیست گفت: زمانی که کشوردر یک عرصه سخت برای احقاق حقوق ملی است، شایسته است همگان سربازان میدان در آن عرصه را حمایت کنند و از بیان مطالبی که اخلال ایجاد می کند یا موضوع مناقشه می شود خودداری کنند.

وی اضافه کرد: متاسفانه در دوران جنگ اقتصادی و رویارویی دولت با جنایت ترامپ ما همواره شاهد جهت گیری غلط بسیاری از افراد و جریانها بودیم.
گاهی بین حملات آنها و تخریب های بیرونی نمی توانیم تمایزی قائل شویم.حالا که باید مقاومت سه ساله دولت نتیجه بدهد و در رقابتی هستیم که با ظرافت تمام باید در عقب راندن تحریم حقوق ملت را تثبیت کنیم.

ربیعی با بیان اینکه اتفاقا تیم در میدان نیازمند آرامش و حمایت روانی بیشتری است، اظهار کرد: این گونه خبررسانی ها اتفاقا مسئول مستقیم مذاکرات که وظیفه سنگین به پیش بردن سیاستهای تعیین شده نظام را بر عهده دارد و باید بتواند با طرفهای خارجی چانه زنی و مصاف دیپلماتیک نماید. روند شکل گرفته تحت "منبع آگاه" را به زیان منافع ملی تشخیص داده است.
همچنین مسئولان بانک مرکزی هم می گویند این نوع خبر دادنها موجب القای بی ثباتی در جامعه بوده و بر سیر صعودی ارز تاثیر گذاشته و بازار را ملتهب می کند.

سخنگوی دولت ابراز امیدواری کرد همه رفتار مسئولانه ای داشته باشند چون معتقدم بدخواهان دیرین ما موافق پیشرفت مذاکرات نیستند و اجازه بدهیم اخبار به طور صحیح از سوی افرادی که در میدان مصاف دیپلماسی هستند به اطلاع مردم برسد.

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به این سوال که آیا دولت به تنهایی امکان ایجاد شور انتخاباتی را دارد یا خیر؟ افزود: تحریم، کرونا،‌ سختی‌های تحمیل‌شده بر زندگی مردم، دهک‌های زیاد آسیب‌خورده ناشی از فشار اقتصادی، ذهن‌های خسته از فضای روانی و منفی که ایجاد شده است، مناقشات سیاسی زودرس انتخاباتی و ناامیدکردن مردم از روند امور که با هدف کوتاه‌مدت تخریب دولت صورت گرفته است،‌ باعث گسترش ناامیدی در جامعه شده است.

وی یادآور شد: یک سری مشکلات حتما هست اما به رغم همه اینها، تنها گوهر بزرگ و مسیر برون‌رفت ما از همه مشکلات، صندوق‌های رای است. باید بدانیم ورای داشتن هرگونه نگرانی و دغدغه، صندوق رای را باید پاس بداریم.

ربیعی خاطرنشان کرد: اکنون که در آستانه شکست و لغو کامل تحریم‌ها هستیم و کرونا به خاطر ساخت انواع واکسن‌ها به مرحله پایانی خودش نزدیک شده است، حضور گسترده در پای صندوق رای میتواند موجب انتخاب رئیس‌جمهور با آرای بالا و ایجاد یک دولت قوی برخاسته از رای اکثریت باشد.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری ادامه داد: دولتی که دارای پشتوانه آرای بالای مردمی باشد می‌تواند از یک‌سو اقداماتی پایدار و راهگشا برای حل مجموعه مسائل داخلی ایران اتخاذ کند و از سوی دیگر جایگاه ایران را در تحولات بین‌المللی ارتقا بخشد. از این‌رو هر اقدام و کنشی که منجر به ارتقای مشارکت عمومی شود، اقدامی در راستای تحقق منافع ملی و هرگونه سیاست‌ورزی ضد مشارکت گسترده مردم، مخل منافع کشور محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: درباره ایجاد انتخاباتی با مشارکت بالا دولت وظایفی دارد که شامل ارائه تضمین برای برگزاری انتخابات سالم، ایجاد امنیت در سراسر کشور است.

ربیعی یادآور شد: دولت طبق قانون اساسی وظیه دارد زمینه را برای حضور همه سلایق سیاسی مهیا ‌کند؛ بنابراین دولت در چارچوب همان قانون اساسی، تمام تلاش خود را به کار می گیرد تا همگان در پای صندوق‌های رای حضور پیدا کنند ولی قطعا دولت به تنهایی نمی‌تواند این مهم را محقق سازد و این امر، نیازمند همراهی همه‌جانبه است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: اینقدر روح و ذوق مشارکت جویی مردم را تضعیف نکنید و اسباب ناامیدی از امروز و آینده را فراهم نسازید. به اندازه کافی لشگری از بدخواهان و رسانه های وابسته به آنها و تحریم پرستان صهیونیستی دارند عملیات روانی می کنند.

ربیعی افزود: این تعهد ما به خدا و مردم و انقلاب است که صندوق ها را پاس بداریم. بخشی از پاس داشتن از صندوق ایجاد روحیه بانشاط و زمینه حضور مردم است. صندوق فقط روز رای گیری نیست.

شورای نگهبان نه مرجع قانونگذاری است و نه مرجع ابلاغ قانون

سخنگوی دولت درباره مصوبه اخیر شورای نگهبان و سخنان رییس جمهوری درباره آن گفت: معمولا هرگونه سیاست‌های کلی وقتی بخواهد به حیطه عمل و اجرا تبدیل بشود،‌ باید از مجرای قانون عبور کند. آنچه که در این زمینه مشخص است این است که این روال طی نشده است. همچنین این اقدام شورای نگهبان، ‌کاری شبیه قانون‌گذاری است.
وی افزود: اینکه چه چیزی در اختیار دولت هست یا نیست، ‌منافی اجرای قانون و روال قانون نمی‌باشد. در واقع، فارغ از میزان اختیار،‌ وظیفه دولت اجرای قانون است. همان طور که رئیس جمهور دیروز تصریح کردند، قوانین موجود در ثبت نام از داوطلبان، ملاک عمل است و الزامات وزارت کشور باید در چارچوب قانون و هر گونه تغییر قانون باید از مجاری ذیربط و با ابلاغ رییس جمهور عملی بشود.

ربیعی ادامه داد: به اعتقاد حقوق‌دانان، آنچه که اشاره کردید نه مصوبه است و نه ابلاغیه ، چرا که شورای نگهبان نه مرجع قانونگذاری است که مصوبه داشته باشد و نه مرجع ابلاغ قانون است؛ از این منظر، یک نامه اداری است که شورای محترم نگهبان به وزارت کشور نوشته است.

سخنگوی دولت گفت: معیارهای ابلاغی شورای نگهبان در مورد داوطلبان مسند ریاست جمهوری از لحاظ شکلی،‌ از نظر مرجع وضع و ابلاغ این معیارها و از لحاظ ماهوی با توجه به مفاد اصل ۱۱۵ ، بند ۸ اصل ۳ و دیگر اصول مرتبط و نیز جزهای ۱ و ۲ بند ۱۰ سیاست‌های کلی از نظر حقوقی ، محل ایراد است. در عمل نیز ممکن است بر حق مشارکت مردم در تعیین سرنوشت ، اثر مطلوب نداشته باشد.

وی افزود: از منظر حقوقی، تغییر رژیم حقوقی قابلِ اعمال بر انتخابات، بدون تغییر قوانین قابلِ اعمال، انجام‌شدنی نیست. به همین خاطر، وزارت کشور مطابق نص قانون اساسی و بر اساس ماده ۵۵ و ۵۹ قانون انتخابات ریاست جمهوری از امروز از همه داوطلبین ثبت‌نام به عمل می آورد.

ربیعی ادامه داد: آنچه مستلزم حق و تکلیف باشد، باید به صورت قانون تصویب گردد و انتشار عمومی یابد تا شهروندان از حقوق و تکالیف خود مطلع شوند و امورات خود را بر اساس آن، تنظیم‌کنند. موضع دولت، حاکمیت قانون است.

وی افزود: بنای دولت،‌ همکاری با همه نهادها است اما در چارچوب قانون و قانون اساسی و حفظ حقوق شهروندان. بنابراین، چنانچه شرایط جدید برای نامزدهای انتخابات به صورت قانون ، تصویب و ابلاغ گردد، حتما وزارت کشور نسبت به اجرای آن، اقدام خواهد کرد.

سخنگوی دولت گفت:‌ یک اطلاع رسانی هم در این دوره از ثبت‌نام‌ها داریم و آن اینکه طی هماهنگی وزارت کشور با نیروی انتظامی، استعلام سوپیشینه داوطلبین به صورت آنلاین هنگام ثبت‌نام انجام می شود.

وی در پاسخ به این سوال که بررسی پرونده افشای فایل صوتی آقای ظریف تاکنون به چه نتایجی رسیده است؟ زیرا برخی اخبار می گویند دولت از بازداشت یکی از عوامل «برنامه آنسوی دولت» جلوگیری کرده است. با طرح این سوال که خبر جلوگیری از بازداشت توسط دولتی‌ها را چه کسی و یا کدام مقام مسئول داده است؟ ، گفت: متاسفانه برخی غیرمسئولانه به شایعاتی دامن می زنند که ریشه در واقعیت ندارد و نتیجه ای جز آلوده شدن عاملان این خبرپراکنی های نادرست به گناه تهمت و افترا ندارد.

ربیعی یادآور شد: روز گذشته با مسئول این پرونده در وزارت اطلاعات صحبت کردم. چنین موضوعی را قویا تکذیب کردند.

سخنگوی دولت گفت: وزارت اطلاعات در حال بررسی تمامی سناریوهاست و اگر فرد یا هر مقامی اطلاعاتی در این زمینه دارد موظف است آن را در اختیار وزارت اطلاعات به عنوان مسئول پیگیری این پرونده قرار دهد.

وی افزود: نکته دیگر اینکه در سخنگویی چند جلسه قبل دلسوزانه هشدار دادم که همگان به دنبال جاسوس سازی جدید نباشیم. دشمنان کشور به دنبال ایجاد اختلاف و تفرقه هستند و نباید در میدان آنها بازی کرد. ما همه رسانه ها و به ویژه مسئولان را در همه ارگان ها دعوت می کنیم که از تحلیل های بی پایه و اساس خودداری کنند.

ربیعی ادامه داد: تنها مرجع قانونی برای رسیدگی به این مسئله وزارت اطلاعات است که از اولین روزی که رئیس جمهور این وزارتخانه را مسئول بررسی پرونده قرار داد، بطور جدی به این پرونده ورود کرده و اشراف کافی بر تمامی زوایای آن را بدست آورده است. با اتمام تحقیقات، مسئولان ذی ربط در اسرع وقت افکار عمومی را در جریان حقایق خواهد گذاشت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
5
0
نیازبه توضیح نیست باهمان برجام اول مردم را بیچاره نمودیدبس است ما را به خیرشماها امیدی نیست شرمرسانید.
Suliman
|
France
|
۰۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
0
0
انتصاب یک دولت مذهبی در عراق به جای دولت فعلی به همین دلیل دولت مذهبی بهتر است . صدر و السیستانی میتوانند با هم کار کنند تا یک دولت جدید عراق را تشکیل دهند .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین