کد خبر: ۷۰۸۸۲۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۲
قدرت خرید مردم با کاهش نرخ تورم افزایش می یابد، نه کاهش تصنعی نرخ ارز

رییس کنفدراسیون صادرات ایران: کاهش نرخ دلار به سود هیچ کسی نیست!

رییس کنفدراسیون صادرات ایران می‌گوید در صورت کنار رفتن تحریم‌ها، نحوه مدیریت بازار ارز از سوی دولت اهمیت بسیار زیادی در آینده اقتصادی کشور دارد.
رییس کنفدراسیون صادرات ایران: کاهش نرخ دلار به سود هیچ کسی نیست!
آفتاب‌‌نیوز :

محمد لاهوتی اظهار کرد: فعالان اقتصادی کشور مانند تمام افرادی که ایران و وضعیت مردمش برایشان اهمیت دارد، آرزو دارند که اقتصاد به سمتی حرکت کند که تقویت پول ملی، افزایش قدرت خرید مردم و بهبود شاخص‌های رفاهی از راه برسند و شرایط نسبت به آنچه که در سال‌های گذشته تجربه کردیم بهتر شود. در عین حال این نگرانی نیز وجود دارد که با تصمیمات اشتباه، بار دیگر مشکلات جدید اقتصادی از راه برسند.

کاهش تصنعی نرخ دلار به سود هیچ کسی نیست

وی با بیان اینکه اجرای تصمیمات اقتصادی زیر سایه فضای سیاسی می‌تواند برای کشور مشکل ساز شود، بیان کرد: تجربه در ایران نشان داده در صورتی که تحریم‌ها لغو شوند یا کاهش یابند، دولت‌ها برای نشان دادن تغییر فضا و ایجاد امید در جامعه به سمت ارزپاشی حرکت می‌کنند و با تزریق گسترده ارز به بازار به دنبال کاهش قیمت آن می روند. از سوی دیگر وقتی زمان جابه جایی دولت‌ها می‌رسد، احتمال اینکه دولت مستقر به سمت کاهش تصنعی نرخ ارز حرکت کند اما دولت بعدی توان و ظرفیت ادامه دادن آن مسیر را نداشته باشد وجود دارد.

خطرات ارزپاشی برای اقتصاد

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: حتی در صورت لغو تحریم و افزایش درآمدهای بین المللی، منابع ارزی کشور بی انتها نیست و یک جایی دولت مجبور می‌شود این ارزپاشی را متوقف کند که همین امر به افزایشی شدن دوباره قیمت‌ها در بازار و ایجاد یک شوک جدید ارزی دامن می‌زند. با توجه به همین تحلیل بود که بنده در جریان جلسه اخیر فعالان اقتصادی با ریاست محترم جمهوری، تذکر دادم که ارزپاشی می‌تواند برای اقتصاد کشور مشکلاتی جدید به وجود آورد.

افزایش ناگهانی نرخ ارز به سود صادرکننده نیست

لاهوتی با تاکید بر اینکه آسیب به تولید، آسیب به بخش مهمی از اقتصاد است، توضیح داد: بعضی می‌گویند در دوره‌ای که دلار ناگهان گران شد، صادرکنندگان نیز سود قابل توجهی کسب کردند. این حرف هیچ مبنایی ندارد زیرا صادرکننده برای تولید دوباره همان محصول باید مواد اولیه را با نرخ دلار بالاتر بخرد و در عمل هیچ تفاوتی در شرایطش به وجود نمی آید. کاهش ناگهانی نرخ دلار اما باعث می‌شود تولید دیگر به صرفه نباشد و با از بین رفتن قدرت رقابت تولیدات ایرانی و خارجی، احتمال قاچاق کالا به کشور افزایش یابد.

راهکار افزایش قدرت خرید مردم، کاهش نرخ تورم است، نه کاهش تصنعی نرخ ارز

وی اضافه کرد: وقتی تولید آسیب ببیند، رشد اقتصادی کشور کاهش خواهد یافت، نیاز به واردات بالا می‌رود و آمارهایی مانند بیکاری دوباره افزایش می‌یابند. بهترین راهکار برای افزایش قدرت خرید مردم، کاهش نرخ تورم و کاهش سرعت رشد نقدینگی است. نرخ دلار را نمی‌توان به شکل تصنعی پایین آورد و همانطور که رسیدن قیمت دلار به ۳۰ هزار تومان واقعی نبود، تلاش برای کاهش نرخ با ارزپاشی نیز رخداد مثبتی به شمار نمی‌رود.

رییس کنفدراسیون صادرات ایران خاطر نشان کرد: در شرایطی که به نظر می‌رسد نرخ تورم در سال جاری نیز بالای ۳۰ درصد خواهد بود، فشار جدید بر واحدهای تولیدی می‌تواند منجر به ورشکستگی آنها شود. ما قطعا از افزایش واقعی ارزش ریال حمایت می‌کنیم اما در عین حال باید توجه داشت که سیاست‌های غلط ارزی می‌تواند به چالشی جدید بدل شود.

نرخ دلار در بازار آزاد از ابتدای سال ۱۳۹۷ و همزمان با بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران روند افزایشی به خود گرفت و در تابستان سال قبل حتی از مرز ۳۰ هزار تومان نیز گذشت اما با پیروزی بایدن در انتخابات، این نرخ به ۲۵ هزار تومان رسید. در روزهای گذشته و همزمان با از سرگیری مذاکرات هسته‌ای، نرخ دلار بار دیگر کاهشی شد و حتی به کانال ۲۰ هزار تومان نیز رسید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳
تارا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
0
1
فقط به نفع جیب توی صادرکننده هستدر کشور قحطی انداختید با صادرات ما یحتاج مردم گرونی انداختید آتش به زندگی مردم زدید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
0
1
شروع شد خوردید بردید کاخهای سلطنتی ساختید ویلاهای 2هزارمیلیاردی ساختید....
مردم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
0
1
حرف ایشان مردود است. یکی از عوامل کاهش تورم برابری و یا حداقل فاصله نرخ ریال واحد پول ملی در مقایسه با سایر ارز ها ست.نفع و سود افزایش نرخ ارز در جیب افراد و شرکت های رانت ارزی و رانت اطلاعاتی و رانت اخبار از تحولات آینده است و جیب مردم با درآمد ریالی و خرج دلاری خالی می شود.توان و قدرت خرید از بین می رود و سفره های خالی جمع می شود.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین