کد خبر: ۷۰۸۹۴۵
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۸

کاندیداهای غایب اصلاح‌طلبان چه کسانی هستند؟

زمان ثبت نام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ فرا رسیده است؛ اما هنوز دو کاندید پیشنهاد شده توسط جبهه اصلاحات ایران برنامه های انتخاباتی خود را به این جبهه ارائه نکرده اند.
کاندیداهای غایب اصلاح‌طلبان چه کسانی هستند؟
آفتاب‌‌نیوز :

در نیمه دوم سال گذشته با تصویب شورای هماهنگی جبهه اصلاحات،«جبهه اصلاح طلبان ایران» اعلام موجودیت کرد.

این جبهه ۴۶ نفره، متشکل از احزاب سیاسی(۳۱ حزب) و اشخاص حقیقی (۱۵ نفر) ادامه مسیر "شورایعالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح طلبان" را که از اوایل دهه نود، برای انسجام و وحدت نظر میان جریان اصلاحات در دوران انتخابات تلاش می کرد، بر عهده گرفته است.

اعضای این جبهه اعلام کردند که در این دوره از انتخابات، با به روز کردن راهبردها و روش های تصمیم گیری برای حضور در رقابت های انتخاباتی در عرصه سیاسی کشور حاضر خواهند شد.

در اولین قدم اعضا اعلام کردند که با یک کاندیدای واحد پا به رقابت انتخاباتی خواهند گذاشت، برخی احزاب کاندیدای حزبی خود را به رسانه ها معرفی کردند؛ اما اعلام داشتند که تابع نظر جمعی خواهند بود.

بر این اساس جبهه اصلاح طلبان ایران تصمیم گرفت تا کاندیدای پیشنهادی اعضاء اعلام شوند و با رای گیری تعدادی از آنان انتخاب شوند و در نهایت از طریق همین روش رای گیری به کاندیدای نهایی دست پیدا کنند.

به گفته آذر منصوری سخنگوی جبهه‌ اصلاحات ایران، فهرست افرادی که توسط حداقل ۱۰ عضو مجمع عمومی جبهه برای ارزیابی نامزدی ریاست‌جمهوری‌ به دبیرخانه مجمع پیشنهاد شد.

جواد ظریف (۳۷ پیشنهاد)، اسحاق جهانگیری (۳۵ پیشنهاد) مصطفی تاج‌زاده (۳۲ پیشنهاد) مسعود پزشکیان (۲۵ پیشنهاد) محمدرضا عارف (۲۱ پیشنهاد) محسن هاشمی (۲۰ پیشنهاد) محمد شریعتمداری (۱۹ پیشنهاد) مصطفی کواکبیان (۱۵ پیشنهاد) محمد صدر (۱۳ پیشنهاد) محمود صادقی (۱۲ پیشنهاد) شهیندخت مولاوردی (۱۱ پیشنهاد) زهرا شجاعی (۱۱ پیشنهاد) عباس آخوندی (۱۱ پیشنهاد) و صادق خرازی (۱۰ پیشنهاد) ۱۴ کاندیدای انتخاب شده توسط اعضای این جبهه هستند.

قرار بر این بوده تا پس از ارائه برنامه های انتخاباتی و شنیدن دلایل تشکیل دولت توسط کاندیدای فوق، اعضا مجدد برای رسیدن به کاندیدای واحد نهایی تصمیم بگیرند.

۱۵ اردیبهشت صدر، ۱۶ اردیبهشت ماه، هاشمی، مولاوردی، ۱۷ اردیبهشت کواکبیان، آخوندی، پزشکیان، خرازی ،۱۹ اردیبهشت ماه شجاعی، شریعتمداری، محمود صادقی، تاج زاده و در تاریخ ۱۹ اردیبهشت جهانگیری در جلسه مجمع عمومی جبهه اصلاحات که به صورت آنلاین برگزار شد، شرکت کردند و همه آن ها به جز جهانگیری که به دلیل همزمان شدن این جلسه با یکی از جلسات دولت نتوانست برنامه اش را ارائه دهد، برنامه انتخاباتی و دولت احتمالی خود را بیان کردند.

آرش حبیبی نماینده حزب مردم سالاری در جبهه اصلاح طلبان ایران نیز در گفت و گو با ایسنا، در ارتباط با حضور جهانگیری در مجمع عمومی این جبهه گفت: ایشان گفتند به من تکلیف شده و خواسته شده تا در انتخابات پیش رو کاندید شوم و فعلا مشغول بررسی این پیشنهاد هستم.

در این میان اما هنوز دو کاندیدا یعنی جواد ظریف و محمدرضا عارف تا این زمان در مجمع عمومی این جبهه برای ارائه برنامه هایشان حضور پیدا نکردند.

برخی اخبار در فضای مجازی از صرف نظر کردن عارف برای کاندیداتوری در این دوره از رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری خبر می دهد؛ این در حالی است که عارف در سال ۱۳۹۲ اصلی ترین کاندیدای اصلاح طلبان بود که با کناره گیری اش به نفع حسن روحانی در پیروزی او نقش پررنگی بر عهده داشت. مدیر روابط عمومی بنیاد امید ایرانیان نیز تصریح کرده است که عارف هنوز برای حضور یا عدم حضور در انتخابات ریاست جمهوری به نتیجه نرسیده است.

از طرفی دیگر در فضای مجازی اعلام شده بود که محمد جواد ظریف در کمیسیون امنیت ملی مجلس پیش نمایندگان اعلام کرده بود به هیچ وجه قصد کاندیداتوری ندارد. ظریف با ۳۷ رای اصلی ترین کاندیدای این جبهه به حساب می آمد که در صورت صحت این خبر اصلاح طلبان باید برای ادامه مسیر به دیگر کاندیدهای مطرح شده فکر کنند.

تا آخرین روز از مهلت ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ می توان منتظر کاندیدای نهایی و واحد جبهه اصلاح طلبان بود؛ هرچند برخی اخبار حکایت از تشکیل چندین ستاد انتخاباتی برای چندین چهره مطرح این جناح سیاسی دارد ؛ به نظر می رسد در نهایت تمامی این ستاد ها هم به صورت واحد برای پیروزی یک کاندیدا تلاش خواهند کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین