کد خبر: ۷۰۸۹۵۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۳
معاون راه و شهرسازی تهران خبر داد

حذف سه شهر از مسکن ملی استان تهران

معاون اداره کل راه و شهرسازی استان تهران با بیان اینکه شهرهای آبسرد، کیلان و فیروزکوه به دلیل تقاضای پایین از پروژه اقدام ملی مسکن کنار گذاشته شدند گفت: علت عدم تایید بسیاری از افرادِ دارای فرم «ج» سبز در مرحله اول اشتباه در انتخاب شهر بود؛ زیرا برای ساکنان شهر تهران فقط شهرهای جدید هشتگرد، پردیس، پرند و ایوانکی در نظر گرفته شد، ساکنان حومه تهران هم می‌توانستند شهر نزدیک خود را انتخاب کنند، مثلا کسی از آبسرد نمی‌توانست برای نصیرشهر تقاضا بدهد و باید آبسرد یا دماوند را انتخاب می‌کرد.
حذف سه شهر از مسکن ملی استان تهران
آفتاب‌‌نیوز :

یاسر لک در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: از ابتدای نام‌نویسی طرح اقدام ملی مسکن، شهرهایی از جمله آبسرد، کیلان یا فیروزکوه در برنامه قرار داشتند که به دلایلی امکان اجرای پروژه مسکن ملی در آنجا فراهم نشد؛ زیرا هنگامی که ثبت نام صورت گرفت بسیاری از افراد شرایط قانون ساماندهی شامل متاهل، سرپرست خانوار، سبز بودن فرم «ج» و بخصوص سابقه پنج سال سکونت را نداشتند. مثلا در نصیرشهر ۵۳ هزار نفر ثبت نام کردند ولی هنگامی که بررسی کردیم فقط ۴۶ نفر واجد شرایط شناخته شدند. اکثرا کسانی که نام نویسی کردند ساکن تهران بودند که طبیعتا رد شدند؛ زیرا فقط کسانی می‌توانند برای نصیرشهر تقاضا بدهند که در شهرهای اطراف آنجا مثل رباط کریم سکونت داشته باشند.

وی تاکید کرد: کسی که ساکن ورامین است نمی‌تواند برای مسکن ملی نصیرشهر ثبت نام کند. اگر اینگونه باشد به احتمال زیاد قصد سرمایه‌گذاری و فروش واحد را دارد که با روح برنامه اقدام ملی در تناقض است. با توجه به این شرایط بسیاری افراد که حتی فرم «ج» سبز داشتند به دلیل اشتباه در انتخاب شهر، کنار گذاشته شدند و به آنها مهلت جابه‌جایی داده شد.

لک درباره علت حذف شهرهایی مثل آبسرد و کیلان از مسکن ملی گفت: در آبسرد ۵۰۰ واحد اقدام ملی در نظر گرفته شد اما نهایتا ۱۱ نفر واجد شرایط شدند. در کیلان نیز تعداد بسیار اندکی شرایط لازم را داشتند. برای فیروزکوه ۱۰۰۰ واحد تعیین کردیم ولی استقبال چندانی نشد و فقط ۱۰ نفر پای کار بودند. بنابراین معدود متقاضیان سه شهر مذکور را به دماوند فرستادیم؛ زیرا امکان اجرای پروژه برای این تعداد اندک فراهم نبود. با توجه به این مسائل برخی شهرها از برنامه کنار گذاشته شدند.

هم اکنون ۴۵۰۰ واحد توسط اداره کل در حال ساخت است

لک درباره شهرهایی که مسئولیت اجرای مسکن ملی در آنجا با اداره راه و شهرسازی استان تهران است گفت: در شهرهایی شامل اسلامشهر، پاکدشت، رباط کریم، شهریار، قرچک و نصیرشهر، اداره کل راه و شهرسازی مسئولیت اجرای پروژه های اقدام ملی مسکن را بر عهده دارد. تا کنون در اسلامشهر ۸۰۰ واحد، در پاکدشت ۶۴۰ واحد، رباط کریم ۷۵۰ واحد، شهریار ۵۰۰ واحد، قرچک ۴۰۰ واحد و نصیرشهر ۱۲۰۰ واحد آغاز شده است.

معاون بازآفرینی و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان تهران اظهار کرد: در حال حاضر جدود ۴۵۰۰ واحد اقدام ملی مسکن در استان تهران به مرحله ساخت رسیده که از متقاضی واجد شرایط برخوردار است. زمانی که به افراد پیامک ارسال شد که واجد شرایط تشخیص داده شده‌اید و برای شما در بانک مسکن به صورت اتوماتیک حساب باز شده است به آنها فرصت داده شد تا ظرف مدت ۱۵ روز آورده اولیه به مبلغ ۴۰ میلیون تومان را واریز کنند. در این بخش نیز با ریزش مواجه شدیم. از ۴۵۰۰ نفر تقریبا ۲۰۰۰ نفر ۴۰ میلیون تومان اولیه را ریختند. با این حال ما ۴۵۰۰ واحد را وارد مرحله فوندانسیون کرده‌ایم.

به گفته لک، پروژه‌های اقدام ملی مسکن در استان تهران در سه بخش اجرا می‌شود؛ یکی پروژه‌هایی است که اداره کل راه و شهرسازی مستقیما مدیریت می‌کند که عمدتا در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت احداث می‌شود. بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ساخت مسکن ملی در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر را بر عهده دارد و بخش سوم توسط شهرهای جدید انجام می‌شود.

وی افزود: طرح اقدام ملی مسکن از دو طریق ثبت نام عمومی و تفاهم‌نامه با تعاونیها، ارگانها و دستگاههای دولتی دنبال می شود. عمده تفاهم‌نامه‌های استان تهران در شهرهای جدید صورت گرفته است.

اجرای ۴۶ هزار واحد ثبت نامی در شهرهای جدید اطراف تهران

معاون بازآفرینی و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان تهران با بیان اینکه در شهرهای جدید نزدیک تهران مجموعا ۴۶ هزار واحد اقدام ملی مسکن احداث می‌شود گفت: برای شهر جدید پردیس ۳۰۰۰ واحد مسکن ملی به صورت ثبت نامی در نظر گرفته شده است. حدود ۲۰ هزار واحد در پرند خواهد بود. ۱۵ هزار واحد ظرفیت شهر جدید ایوانکی است و۸۰۰۰ واحد هم در هشتگرد برای متقاضیان ساکن در شهر تهران در نظر گرفته شده که همگی به صورت ثبت نام عمومی است.

لک تصریح کرد: پس از فراخوان و نام نویسی از متقاضیان، به تدریج با ریزشهایی مواجه شدیم. به طور مثال در ایوانکی از ۱۵ هزار واحد حدود ۲۰۰۰ نفر واجد شرایط بودند اما در هشتگرد ظرفیت ۸۰۰۰ واحد پر شد یا در پردیس در ۳۵ دقیقه اول ۳۰۰۰ نفر نام‌نویسی کردند و ظرفیت تکمیل شد.

وی با بیان اینکه در قالب سهمیه‌ای که برای شهر تهران در نظر گرفته شده در شهرهای پردیس، پرند، هشتگرد و ایوانکی صرفا ساکنان شهر تهران می‌توانند نام‌نویسی کنند گفت: بنابراین برای ساکنان شهرهایی مثل کرج که نزدیک هشتگرد است یا سمنان که نزدیک ایوانکی است سهمیه مجزا در شهرهای هشتگرد و ایوانکی تعیین شد.

همه متقاضیان دماوند واریز وجه داشتند

معاون بازآفرینی و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان تهران با اشاره به پروژه‌های تحت مسئولیت بنیاد مسکن نیز گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در استان تهران در دو شهر دماوند به میزان ۱۲۰۰ واحد و صفادشت به تعداد ۳۰۰ واحد کار را شروع کرده است که در دماوند، تقریبا همه متقاضیان مبلغ ۴۰ میلیون تومان را واریز کرده اند اما در صفادشت از ۳۰۰ واحد فقط ۶۴ نفر پول ریخته اند. بعضی مواقع به ما انتقاد می‌شود که چرا با توجه به نبود متقاضی موثر۳۰۰ واحد را تعریف کردید ولی خدا بزرگ است و ما با توجه به سوابق گذشته در اجرای پروژه هایی مثل تهرانسر این پیش فرض را داریم که همه واحدهای اقدام ملی، زمانی که به اتمام برسد دارای متقاضی خواهد شد. اگر هم استقبال عمومی نشد به دستگاههای دولتی اعلام می کنیم افراد واجد شرایط خود را به پروژه ها معرفی کنند. ممکن است ظرف دو هفته آینده این اتفاق بیفتد.

لک، مشکل اصلی پروژه های اقدام ملی مسکن را عدم واریز آورده از سوی برخی متقاضیان دانست و افزود: حتی بعضی افراد ۴۰ میلیون تومان اولیه را واریز می‌کنند و در مراحل بعدی متوقف می‌شوند. اما با توجه به تجربه خود پروژه را شروع کرده‌ایم و جلو می‌رویم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
0
0
من راضی برم اونجا شما شرایط کم کن بهتر از زندگی از این تهران هست
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین