کد خبر: ۷۰۹۴۱۷
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۱

8 علامت و نشانه‌های سنگ کلیه

نیاز سریع یا مکرر به دستشویی رفتن از حد معمول نشانه دیگری است که سنگ به قسمت تحتانی دستگاه ادراری شما منتقل شده است. ممکن است در حال دویدن به سمت دستشویی بوده یا نیاز به رفتن مداوم در طول روز و شب داشته باشید.
8 علامت و نشانه‌های سنگ کلیه
آفتاب‌‌نیوز :

سنگ کلیه مجموعه‌ای سخت از نمک و مواد معدنی است که اغلب از کلسیم یا اسیداوریک تشکیل شده است. آن‌ها در داخل کلیه تشکیل می‌شوند و می‌توانند به سایر قسمت‌های دستگاه ادراری سفر کنند.

اندازه سنگ‌ها متفاوت است. بعضی از سنگ‌های کلیه می‌توانند آن‌قدر بزرگ شوند که کل کلیه را اشغال کنند.

هنگامی‌که مقدار زیادی از مواد معدنی موجود در بدن در ادرار جمع شود، سنگ کلیه تشکیل می‌شود. هنگامی‌که به‌خوبی هیدراته نشوید، ادرار شما با مقادیر بیشتری از مواد معدنی خاص غلظت بیشتری پیدا می‌کند. وقتی سطح مواد معدنی بالاتر باشد احتمال تشکیل سنگ کلیه بیشتر است.

تقریباً از هر 11 نفر، 1 نفر دچار سنگ کلیه می‌شود. سنگ در مردان، افراد چاق و کسانی که دیابت دارند بیشتر دیده می‌شود.

سنگ‌های کوچک کلیه که اغلب در کلیه باقی می‌مانند، هیچ علائمی ایجاد نمی‌کنند. ممکن است تا زمانی که سنگ به حالب شما منتقل نشود، هیچ چیزی متوجه نشوید است.

سنگ کلیه به طور معمول بسیار دردناک است. بیشتر سنگ‌ها بدون درمان به‌خودی‌خود عبور می‌کنند. با این حال، ممکن است به یک روش برای تجزیه یا ازبین‌بردن سنگ‌هایی که از بین نمی‌روند، نیاز داشته باشید.

در اینجا هشت علامت و نشانه وجود سنگ کلیه در شما آورده شده است.

درد در پشت، شکم یا پهلو
درد سنگ کلیه - که به آن قولنج کلیوی نیز گفته می‌شود - یکی از شدیدترین انواع دردی است که می‌توان تصور کرد. برخی از افرادی که سنگ کلیه را تجربه کرده‌اند، درد را با زایمان یا ضربات چاقو مقایسه می‌کنند.

این درد به حدی شدید است که می‌تواند بیش از 1 میلیون مراجعه به مراکز اورژانس در هرسال را به همراه داشته باشد

معمولاً درد از زمانی شروع می‌شود که سنگ به حالب باریک منتقل می‌شود. این امر باعث انسداد شده و فشار در کلیه جمع شود.

این فشار باعث فعال‌شدن رشته‌های عصبی می‌شود که سیگنال‌های درد را به مغز منتقل می‌کنند.

درد سنگ کلیه اغلب به طور ناگهانی شروع می‌شود. با حرکت سنگ، درد محل و شدت آن را تغییر می‌دهد.

درد اغلب به‌صورت امواج می‌آید و می‌رود که با انقباض حالب‌ها هنگام تلاش برای بیرون راندن سنگ، این درد بیشتر می‌شود. هر موج ممکن است چند دقیقه طول بکشد، ناپدید شود و سپس دوباره برگردد.

در کنار پهلو و پشت خود، زیر دنده‌ها درد احساس خواهید کرد. با حرکت سنگ به سمت پایین دستگاه ادراری، ممکن است به ناحیه شکم و کشاله ران شما پراکنده شود.

سنگ‌های بزرگ می‌توانند دردناک‌تر از سنگ‌های کوچک باشند، اما شدت درد لزوماً به‌اندازه سنگ مربوط نمی‌شود. حتی یک سنگ کوچک می‌تواند دردناک باشد زیرا حرکت می‌کند یا باعث انسداد می‌شود.

درد یا سوزش هنگام ادرار کردن
هنگامی‌که سنگ به محل اتصال بین حالب و مثانه برسد، هنگام ادرار کردن احساس درد خواهید نمود. ممکن است پزشک شما این امر را سوزش ادرار بنامد.

درد می‌تواند شدید بوده یا با سوزش همراه باشد. اگر نمی‌دانید که سنگ کلیه دارید یا خیر، ممکن است آن را با عفونت دستگاه ادراری اشتباه بگیرید. گاهی اوقات می‌توانید همراه با سنگ دچار عفونت شوید.

نیاز فوری برای رفتن
نیاز سریع یا مکرر به دستشویی رفتن از حد معمول نشانه دیگری است که سنگ به قسمت تحتانی دستگاه ادراری شما منتقل شده است. ممکن است در حال دویدن به سمت دستشویی بوده یا نیاز به رفتن مداوم در طول روز و شب داشته باشید.

نیاز شدید ادرار کردن می‌تواند مانند علائم عفونت ادراری نیز باشد.

خون در ادرار
وجود خون در ادرار یکی از علائم رایج در افراد مبتلا به سنگ مجاری ادراری می‌باشد. این علامت را هماچوری نیز می‌گویند.

خون می‌تواند قرمز، صورتی یا قهوه‌ای باشد. گاهی اوقات سلول‌های خونی برای دیدن بدون میکروسکوپ (به نام هماچوری میکروسکوپی) بسیار کوچک هستند، اما پزشک می‌تواند این علائم را آزمایش کند.

ادرار کدر یا بدبو
ادرار سالم شفاف است و بوی بدی ندارد. ادرار کدر یا بد بو می‌تواند نشانه‌ای از عفونت در کلیه‌ها یا قسمت دیگری از دستگاه ادراری شما باشد.

یک مطالعه نشان داد که حدود 8 درصد از افراد مبتلا به سنگ کلیه حاد به عفونت دستگاه ادراری مبتلا هستند.

کدر بودن نشانه چرک در ادرار یا پیوریا است. این بو می‌تواند از باکتری‌هایی ایجاد گردد که باعث عفونت ادراری می‌شوند. بودار بودن نیز ممکن است از ادرار باشد که غلظت آن بیش از حد طبیعی می‌باشد.

هر دفعه مقدار کمی دفع داشتن
سنگ‌های بزرگ کلیه گاهی در حالب گیر می‌کنند. این انسداد می‌تواند جریان ادرار را کند یا متوقف کند.

اگر انسداد داشته باشید، هر بار که توالت می‌روید فقط ممکن است مقدار کمی ادرار کنید. جریان ادرار که کاملاً متوقف می‌شود یک فوریت پزشکی است.

حالت تهوع و استفراغ
حالت تهوع و استفراغ برای افرادی که سنگ کلیه دارند معمول است.

این علائم به دلیل اتصالات عصبی مشترک بین کلیه‌ها و دستگاه GI اتفاق می‌افتد. سنگ در کلیه‌ها می‌تواند باعث تحریک اعصاب در دستگاه گوارش شده و باعث ناراحتی معده گردد.

حالت تهوع و استفراغ همچنین می‌تواند روش پاسخ بدن شما به درد شدید باشد.

تب و لرز
تب و لرز علائم ابتلا به عفونت در کلیه یا قسمت دیگری از دستگاه ادراری است. این می‌تواند یک عارضه جدی برای سنگ کلیه باشد. همچنین می‌تواند نشانه مشکلات جدی دیگری غیر از سنگ کلیه باشد. هر تب همراه با درد نیاز به توجه فوری پزشکی دارد.

تب‌هایی که با عفونت ایجاد می‌شوند معمولاً زیاد - 100.4 درجه فارنهایت (38 درجه سانتیگراد) یا بیشتر هستند. لرز اغلب همراه با تب رخ می‌دهد.

خط آخر
سنگ کلیه مجموعه سختی از نمک و مواد معدنی است که در کلیه شما تشکیل می‌شود و می‌تواند به سایر قسمت‌های سیستم ادراری شما برود.

سنگ‌ها علائمی مانند درد، مشکل ادرار، ادرار کدر یا بدبو، حالت تهوع و استفراغ ایجاد می‌کنند.

بعضی از سنگ‌ها به‌خودی‌خود عبور خواهند کرد. برخی دیگر به درمان با امواج صوتی یا جراحی برای ازبین‌بردن یا ازبین‌بردن آن‌ها نیاز دارند.

در صورت مشاهده علائم سنگ کلیه با پزشک خود تماس بگیرید. اگر این علائم را دارید، بلافاصله کمک پزشکی دریافت کنید که می‌تواند نشان‌دهنده عفونت یا عارضه جدی دیگر باشد:

درد آن‌قدر شدید که نمی‌توانید راحت باشید
حالت تهوع، استفراغ، تب یا لرز همراه با درد
خون در ادرار شما
مشکل ادرار کردن

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین