کد خبر: ۷۰۹۴۸۲
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۵

درگیری نیروهای روس و آمریکایی در حسکه

پس از بروز اتفاقی جدید در حسکه که نزدیک بود به درگیری میان نیروهای روس و آمریکایی منجر شود و اتهامات متقابل مسکو و واشنگتن به نقض آتش‌بس و توافقنامه‌های امضا شده که همگی یادآور سلسله درگیری‌ها و تعرض متقابل دو طرف در چند ماه گذشته بودند، تاثیر و کارکرد کانال‌های هماهنگی نظامی دو طرف در مورد جلوگیری از برخورد در مناطق سوریه در معرض آزمایش جدی قرار گرفتند.
درگیری نیروهای روس و آمریکایی در حسکه
آفتاب‌‌نیوز :

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که یگان‌های پلیس نظامی آن روز پنج‌شنبه در استان حسکه در شمال شرق سوریه یک کاروان نظامی آمریکایی را که توافقنامه‌های کاهش تنش را نقض کرده بود، متوقف کردند.

الکساندر کاربوف، معاون مدیر مرکز آشتی روسیه در سوریه (حمیمیم) در یک گفت‌وگوی مطبوعاتی کوتاه گزارش داد: یک مورد جدید از نقض پروتکل‌های توافق کاهش درگیری‌ها از سوی یگان‌های نیروهای مسلح آمریکایی که به صورت غیر قانونی در اراضی سوریه حضور دارند، در استان حسکه واقع در شمال شرق سوریه مشاهد شد.

کاربوف اظهار کرد: کاروان خودروهای نظامی آمریکایی شامل شش دستگاه خودروی زرهی، در مسیری هماهنگ نشده و بدون هیچ اطلاع‌رسانی قبلی، از مسیر بین‌المللی ام۴ به سمت غرب در حرکت بود.

این مسؤول نظامی روسیه تاکید کرد: کاروان توسط خودروی گشتی پلیس نظامی روسیه توقیف شده و به سمت جهت مخالف هدایت شد.

وزارت دفاع آمریکا از اظهارنظر در این خصوص خودداری کرده و جسیکا مک‌نولتی، سخنگوی این وزارتخانه در پاسخ به سوال خبرگزاری تاس روسیه درباره این مساله گفت: وزارت دفاع درباره این موضوع چیزی برای ارائه ندارد.

واشنگتن دو روز قبل نیروهای روس را به نقض توافق‌های مربوط به جلوگیری از درگیری‌ها میان نیروهای دو کشور در سوریه متهم کرده بود.

وزارت دفاع آمریکا نیز روز سه‌شنبه اعلام کرده بود: نیروهای روس با وجود پایبندی کلی‌شان به توافق‌های منع درگیری‌ها با نیروهای ائتلاف ضد تروریسم، به برخی اقدامات ناقض این توافق‌ها که نیروهای ائتلاف را به خطر نمی‌اندازند، دست می‌زنند.

در گزارش این وزارتخانه ادعا شده است: در سه ماهه اول سال جاری میلادی نیروهای دولت سوریه، نیروهای ارتش ترکیه، مخالفان سوری تحت حمایت ترکیه و نیروهای وابسته به ایران دست عملیات‌هایی علیه داعش انجام دادند اما همزمان مانع فعالیت‌های ائتلاف و نیروهای سوریه دموکراتیک شدند.

طبق این گزارش، نیروهای دمشق و همپیمانان آنها که با روسیه و ایران در ارتباط هستند، تلاش کردند مانع از فعالیت نیروهای ائتلاف شوند در حالی که فعالیت‌های شبه‌نظامیان سوری وابسته به ترکیه به دلیل توجه نیروهای سوریه دموکراتیک به مبارزه با داعش ادامه یافتند.

این گزارش و درگیری که پس از آن شکل گرفت، نشانه‌هایی از مشکلات و دشواری‌های موجود در راه اجرای توافق عدم درگیری میان نیروهای روسیه و آمریکا در سوریه هستند، این توافق در سال ۲۰۱۵ بلافاصله پس از ورود نظامی روسیه به سوریه، میان مسکو و واشنگتن به امضا رسید.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه ماه گذشته میلادی گفته بود: با وجود اختلاف‌نظرهای بسیاری که میان مسکو و واشنگتن وجود دارند، توافق کانال‌های هماهنگی نظامی جهت تضمین عدم وقوع درگیری و برخورد، با دقت و به صورت بسیار موثری در حال اجرا است و روسیه تمایل دارد گفت‌وگو با نظامیان آمریکایی در سوریه را توسعه دهد.

اما تحولات میدانی چند ماه اخیرحاکی از افزایش گسترده موارد درگیری بودند به شکلی که نزدیک بود درگیری‌ها میان نیروهای دو کشور از یک تعرض به نقاط حضور نیروهای آمریکایی در نزدیکی مسیر بین‌المللی ام۴ به سطح یک درگیری مستقیم برسد. خطرناک‌ترین این حوادث اواخر اوت گذشته رخ داد که هفت سرباز آمریکایی در یک سانحه تصادف با خودروهای زرهی روسیه زخمی شدند. در ویدیوهایی که از این ماجرا منتشر شدند، خودروهای زرهی و بالگردهای روسیه در تلاش برای جلوگیری از پیشروی خودروهای زرهی آمریکا و موفقیت آنها در خارج کردنشان از منطقه پس از درگیری مستقیم با آنها نشان داد.

طبق گزارش‌های روسی، بلافاصله پس از درگیری، آمریکا حضور نظامی خود در شمال شرقی سوریه را از نظر هوایی و زمینی تقویت کرد.

برخی رسانه‌ها در اواسط سپتامبر اعلام کردند: فرماندهی نظامی آمریکا رادار سنتینال را مستقر کرده و جنگنده‌های روس پروازهای شناسایی را بر فراز مناطقی که نیروهای آمریکایی مستقر هستند، آغاز کردند، همچنین خودروهای زرهی برادلی در منطقه تحت کنترل ارتش آمریکا و یگان‌های کرد مستقر شدند.

برخی مسؤولان آمریکایی گزارش دادند: هدف از این استحکامات کمک به تضمین سلامت و امنیت نیروهای ائتلاف است و آمریکا به دنبال درگیری با هیچ کشور دیگری در سوریه نیست اما در صورت نیاز از نیروهای ائتلاف دفاع خواهد کرد.

یک منبع نظامی که نخواست نامش فاش شود، گفت: این اقدام علامتی آشکار برای روسیه جهت پایبندی به عملیات‌های مشترک و جلوگیری از خطرات درگیری و همچنین پیامی برای روسیه و دیگر گروه‌ها در خصوص خودداری از اقدامات تحریک‌آمیز، غیر ایمن و غیرحرفه‌ای در شمال شرق سوریه است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا اوایل سال ۲۰۱۹ که تلاش داشت تمامی نیروهای خود را از سوریه خارج کند، دستور خروج خودروهای برادلی از سوریه را صادر کرده بود اما به بهانه حفاظت از چاه‌های نفت از این تصمیم منصرف شد.

در مقابل مسکو در چند ماه گذشته نیروهای آمریکایی را به تحریکات میدانی متهم کرده و بارها اعلام کرد که اقدامات آمریکا در مناطق تحت کنترلش به افزایش افراط گرایی میان ساکنان منطقه منجر می‌شود.

همچنین وزارت خارجه روسیه نیروهای آمریکایی را متهم کرد که با نقض آشکار قوانین بین‌المللی، نفت سوریه را به خارج از این کشور قاچاق کرده و با فروش آن مردم سوریه را از این حق محروم می‌کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین