کد خبر: ۷۰۹۵۷
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۹:۳۰

ملاقات مخفیانه ایران و آمریکا در پاریس!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی مدعی شده ‌است که معاون وزارت خزانه‌داری امریکا ماه گذشته در پاریس با تنی چند تن از مقامات اقتصادی و بانکی جمهوری اسلامی ایران ملاقات کرده‌است. هدف از انجام این مذاکره تبادل اطلاعات درخصوص راه‌های جلوگیری از تامینت مالی فعالیت‌های ترروریستی عنوان شده‌‌است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس يک مقام دولت آمريکا که نخواست نامش فاش شود روز شنبه با اعلام این موضوع به خبرنگاران گفت که مذاکره‌کننده آمریکایی در اين ديدار دانيل گليزر معاون وزارت خزانه داری آمريکا در بخش مبادلات مالی تروريستی و جرايم مالی بوده است.

به گفته این منبع خبری اين ديدار ماه گذشته در پاريس برگزار شده و نمايندگانی از ديگر کشورها هم در اين جلسه شرکت داشته اند. جزييات بيشتر از اين که ديگر نمايندگان از چه کشورهايی بودند اعلام نشده است.

نام مقام‌های ایرانی شرکت کننده در این نشست فاش نشده‌، اما جان گليزر که در اين ديدار حاضر بوده قرار است هفته آينده در اجلاس سازمان واکنش مالی، FATF شرکت کند. سازمان بررسی عملکرد مالی ۳۴ عضو دارد و مقر آن در پاريس است و کار آن مبارزه با گردش مالی تروريستی و مقابله با فساد مالی و پولشويی است.

آن گونه که خبرگزاری رویترز در خبر خود ادعا کرده‌است مقامات ايرانی در اين ديدار سعی کردند درباره درخواست‌هايی که از آنها شده توضيح دهند و همچنین خواستار آن شدند که واکنش های مالی نسبت به بانک های ايرانی متوقف و يا کمتر شود.

اندرو دی‌سوزا سخنگوی وزارت خزانه داری آمریکا بدون تائید حضور گلیزر در مذاکرات یادشده گفته‌است که «یک مقام بلندپایه» این وزارتخانه ماه گذشته در پاریس با مقام های بانکی ایران ملاقات کرده است. هرچند این مقام آمریکا اصرار می ورزد که آن دیدار محرمانه نبوده‌است اما خبر آن با گذشت 23 روز بعد از برگزاری در روز جمعه توسط خبرگزاری آسوشیتدپرس فاش شد.

سخنگوی وزارت خزانه داری آمریکا همچنین با غلط دانستن گزارش هایی که نشست پاریس را با درخواست ایران عنوان می کردند گفت: «هیچ چیز مخفیانه‌ای درباره آن ملاقات وجود ندارد. آن جلسه یک نشست چندملیتی کارگروه اقدامات مالی (FATF) بود و با ابتکار این نهاد برگزار شد و نه ایران بلکه وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز به عنوان رئیس مشترک این گروه کاری در آن حضور یافت».

گفتنی است بر اساس اخبار منتشره کاخ سفید هفته گذشته زلمای خلیل زاد سفیر آمریکا در سازمان ملل را به خاطر شرکت در یکی از جلسات نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس که با حضور آقای متکی وزیر خارجه امور خارجه کشورمان تشکیل شده‌بود به شدت مورد سرزنش قرار داد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین