کد خبر: ۷۰۹۷۳۹
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۵

یک نکته درباره کم و زیاد ایمنی بین دوز اول و دوم واکسن کرونا

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز تزریق دوز اول واکسن میزان ایمنی لازم را ایجاد نمی‌کند و بعد از مرحله اول واکسیناسیون، افراد حتماً باید دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند، گفت: آن نوع ایمنی که بتواند از عوارض و نگرانی‌هایی که شیوع بیماری در جامعه ایجاد کرده است، جلوگیری کند تقریباً دو تا سه هفته بعد از واکسیناسیون پدیدار می‌شود.
یک نکته درباره کم و زیاد ایمنی بین دوز اول و دوم واکسن کرونا
آفتاب‌‌نیوز :

مهران احمدی‌بلوطکی در خصوص وضعیت بیماری کرونا در غرب اهواز اظهار کرد: حدود ۱۵ ماه از شیوع کرونا می‌گذرد و سومین پیک این بیماری در استان خوزستان پشت سر گذاشته شده است؛ پیک اول در مدت مشابه سال گذشته، پیک دوم در مردادماه و شهریورماه ۹۹ و پیک سوم از ۱۸ بهمن‌ماه سال ۹۹ آغاز شد که طولانی‌ترین پیک در این بین پیک سوم بود.

وی گفت: در پیک سوم، دامنه سنی مبتلایان از همه پیک‌ها بیشتر بود. ویروس جهش‌یافته انگلیسی در این پیک نسبت به ویروس ووهان بارزتر بود و سیر مبتلایان و مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی و بهداشتی نسبت به پیک‌های قبلی شدت بیشتری گرفت.

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز افزود: در مدت ۱۰۰ روز پیک سوم، روزانه بالغ بر یک هزار نفر مراجعه‌کننده با علائم بالینی به مراکز ۱۶ ساعته مراجعه می‌کردند و تقریباً ۵۰ تا ۵۵ درصد از این افراد دارای تست مثبت کرونا بودند.

احمدی‌بلوطکی تصریح کرد: بار مراجعات به مراکز بهداشتی کاهش پیدا کرده است؛ در حال حاضر روزانه بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ نفر به مراکز بهداشتی منتخب غرب اهواز با ضریب ۵۰ درصد بیمار مراجعه می‌کنند و حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ بیمار مبتلا به کرونا در غرب اهواز شناسایی می‌شوند.

وی گفت: از نظر علمی وقتی که پاندمی‌ها به وجود می‌آیند، بین سه تا پنج سال در جوامع ماندگار هستند و رعایت کردن پروتکل‌های بهداشتی حتی بعد از انجام واکسیناسیون نیز ادامه خواهد داشت.

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز با اشاره به روند اثرگذاری واکسن تصریح کرد: تزریق دوز اول واکسن میزان ایمنی لازم را ایجاد نمی‌کند و بعد از مرحله اول واکسیناسیون، افراد حتماً باید دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند. آن نوع ایمنی که بتواند از عوارض و نگرانی‌هایی که شیوع بیماری در جامعه ایجاد کرده است، جلوگیری کند تقریباً دو تا سه هفته بعد از واکسیناسیون پدیدار می‌شود.

احمدی‌بلوطکی با اشاره به واکسیناسیون در غرب اهواز گفت: جمعیت غرب اهواز حدود ۵۶۰ هزار نفر است. هدف این است که ۷۰ درصد از این جمعیت واکسینه شوند؛ این پروژه از اواخر اسفندماه سال ۹۹ شروع شده است و تا اسفندماه سال جاری ادامه خواهد یافت.

وی افزود: تاکنون ۱۹ هزار دوز واکسن مرحله اول و ۹ هزار دوز واکسن مرحله دوم در غرب اهواز تزریق شده است و ۸۲ درصد از جمعیت بالای ۸۰ سال در غرب اهواز واکسینه شده‌اند.

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز درباره واکسن‌های کرونا گفت: واکسن غالبی که در حال تزریق است از نوع ویروس‌های غیرفعال است. در برهه‌ای از زمان، اضطراب و نگرانی سالمندان از عوارض واکسن وجود داشت و بار مراجعات را کمتر کرده بود اما اگر عوارضی از واکسن وجود داشته باشد همان عوارضی است که در چهار پنج دهه گذشته برای سایر واکسیناسیون‌ها وجود داشته است. پس از تزریق واکسن، تب و بدن درد ضعیف در درصد جزئی از افراد ایجاد می‌شود که با ۲۴ تا ۴۸ ساعت استراحت و مسکن‌های معمولی این عوارض کاملاً برطرف خواهند شد.

احمدی‌بلوطکی افزود: هیچ‌گونه عارضه‌ای از تزریق واکسن که باعث ایجاد نگرانی در گروه‌های سنی شود، وجود ندارد و واکسیناسیونی که در حال انجام است، ابتدا از همکاران خود ما شروع شده است.

وی درباره عوارض احتمالی تزریق واکسن گفت: در غرب اهواز سامانه ثبت عوارض واکسن کرونا راه‌اندازی شده است و به هر گونه عارضه و نگرانی شهروندان پاسخگو است؛ شماره تلفن تماس این سامانه ۰۶۱۳۳۳۸۴۸۴۴ است.

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز در خصوص شناسایی سالمندانی که امکان مراجعه به مراکز بهداشتی را ندارند، تصریح کرد: خوشبختانه در گام چهارم بسیج ملی مقابله با کرونا با تعامل بسیار بالا و سازنده دانشگاه علوم پزشکی، بسیج و سپاه حضرت ولی‌عصر(عج) خوزستان، همچنان تیم‌های مبارزه با بیماری کووید - ۱۹ فعال هستند و سالمندانی که امکان مراجعه به مراکز ما را نداشته باشند کافی است به نزدیک‌ترین پایگاه بهداشتی که تعداد آن‌ها ۸۴ مرکز در غرب اهواز است، اطلاع دهند تا تزریق برای آن‌ها با حضور همکاران ما در محل انجام شود.

وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد با بیان اینکه با پایین آمدن گروه‌های سنی تعداد افراد بیشتر می‌شود و مراکز جامع سلامت جوابگوی این تعداد نیستند، گفت: مراکز تجمعی در غرب و شرق اهواز برای واکسیناسیون تعبیه شده است که از فضای فیزیکی مناسب و حتی محل پارک خودروها برخوردار هستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین