کد خبر: ۷۰۹۹۳۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۷

وضعیت قرمز در موجودی واکسن استان‌ها

موجودی واکسن در برخی استان‌ها به پایان رسیده یا در حال اتمام است؛ اما ورود محموله‌های جدید واکسن به کشور نگرانی‌ها درباره توقف واکسیناسیون را کاهش داده است.
وضعیت قرمز در موجودی واکسن استان‌ها
آفتاب‌‌نیوز :

طبق آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکنون ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار دوز واکسن وارد کشور شده که از این آمار یک میلیون دوز یکشنبه صبح و یک میلیون و ۴۰۰ هزار دوز هم شامگاه یکشنبه (۲۶ اردیبهشت) وارد کشور شده است. محموله‌های جدید وارداتی در شرایطی در میان استان‌ها توزیع می‌شود که طی چند روز گذشته موجودی واکسن برخی از آنها به پایان رسیده یا در حال اتمام است. وقفه میان واردات واکسن، فرایند واکسیناسیون را کند می‌کند؛‌ هرچند مسئولان استانی اتمام موجودی واکسن را بیشتر ناشی از سرعت بالای واکسیناسیون می‌دانند تا کمبود.

محموله جدید در راه خوزستان
خوزستان طی روزهای گذشته تنها استانی بود که اعلام کرد موجودی واکسن ندارد و در انتظار محموله جدید است؛ محموله جدید به‌گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز امروز (چهارشنبه، ۲۹ اردیبهشت) به استان می‌رسد و فرایند واکسیناسیون با رسیدن این محموله از سر گرفته می‌شود.

فرهاد ابول‌نژادیان با بیان این که تا امروز ۱۱۵ هزار نفر در خوزستان در مقابله با ویروس کرونا واکسینه شده‌اند می‌گوید: «وقفه ایجا شده در واکسیناسیون مقطعی است و ما فقط برای اینکه مردم به مراکز واکسیناسیون مراجعه نکنند، اعلام کردیم موجودی به پایان رسیده. امروز که محموله جدید به دستمان برسد، دوباره اعلام می‌کنیم مردم به مراکز مراجعه کنند.» او توضیح می‌دهد: «بعد از گذراندن فاز اول واکسیناسیون که شامل گروه‌های پرسنل بهداشت و درمان، بیماران خاص، ساکنان سرای سالمندان و جانبازان بالای ۵٠درصد بودند، وارد فاز دوم واکسیناسیون شده‌ایم.»

واکسیناسیون در بوشهر کند شد
موجودی واکسن در بوشهر هم روز سه شنبه به پایان رسید. رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر می‌گوید: «در روزهای اخیر با روبه اتمام بودن سهمیه،‌فرایند واکسیناسیون قطع نشده و فقط ظرفیت واکسیناسیون روزانه پایین‌تر آمده.»

سعید کشمیری‌ با بیان اینکه محموله جدید به بوشهر رسیده است، اظهار می‌کند: «سرعت واکسیناسیون و وقفه نیفتادن در این فرایند کاملا به محموله اصلی وارداتی بستگی دارد. محموله‌ای که طی روزهای گذشته وارد کشور شد در میان استان‌ها توزیع می‌شود و به همین دلیل سرعت واکسیناسیون بالا می‌رود و وقتی واکسن رو به اتمام است، سرعت پایین می‌آید. اگر واردات با سرعت بیشتری انجام شود این وقفه ایجاد نخواهد شد.» به‌گفته وی، در بوشهر ۲۲ هزار دوز واکسن تزریق شده که ۲ درصد جمعیت استان را در برمی‌گیرد.

هرمزگان در انتظار محموله جدید
موجودی واکسن در هرمزگان هم مانند بسیاری دیگر از استان‌ها ازجمله بوشهر و خوزستان رو به اتمام است. سخنگوی علوم پزشکی هرمزگان اما تأکید می‌کند معمولا روال اینطور است که پیش از اتمام موجودی محموله جدید به استان می‌رسد. فاطمه نوروزیان با بیان این که تاکنون ۳۶ هزار و ۹۱۳ دوز واکسن در این استان تزریق شده است، می‌افزاید: «تاکنون پنج‌شش‌محموله واکسن وارد استان شده و طی چند روز آینده هم محموله جدید تحویل داده می‌شود و احتمالا وقفه‌ای در فرایند واکسیناسیون پیش نیاید.»

تکمیل واکسیناسیون گروه اول در قزوین
در قزوین اما اوضاع تاحدودی مناسب‌تر است. طبق اعلام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، واکسن مورد نیاز برای دوز دوم افرادی که دوز اول واکسن را دریافت کرده‌اند هم در اختیار استان قرار دارد.

جلال رحمانی می‌گوید: «علوم پزشکی استان روند واکسیناسیون را متوقف نمی‎کند و هر میزان واکسن که در اختیار داشته باشد، تزریق می‌کند.»

او البته توضیح می‌دهد موجودی قبلی استان به پایان رسیده و روز دوشنبه (۲۷ اردیبهشت) محموله جدید واکسن در اختیار قزوین قرار گرفته است. به‌گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، واکسیناسیون کادر درمان استان به پایان رسیده است و جانبازان بالای ۵۰ درصد و بیماران خاص هم در استان واکسن زده‌اند. همچنین ۷۰ درصد از گروه سنی ۸۰ سال به بالا واکسن دریافت کرده‌اند.

یزد محموله جدید را دریافت کرد
با پایان واکسیناسیون کادر درمان در یزد، تزریق واکسن به گروه سنی ۸۰ سال به بالا هم در این استان به پایان رسیده است. طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی یزد اما واکسن به اندازه کافی در استان موجود است و محموله جدید هم تحویل گرفته شده است تا این روند متوقف نشود. معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی یزد با بیان این که در مجموع حدود ۶ محموله واکسن به استان رسیده است می‌گوید: «واکسیناسیون گروه سنی ۷۵ سال به بالا، مبتلایان به سرطان و بیماران خاص، سالمندان آسایشگاه‎ها، جانبازان شیمیایی و جانبازان بالای ۵۰ درصد و معلولان ذهنی در جریان است.»

محمدرضا دهقانی می‌افزاید: « استقبال از واکسیناسیون در استان خوب بوده است، هرچند بعضی از افراد اولویت‎دار به دلایلی مانند ترس از واکسیناسیون یا تمایل به تزریق نوع خاصی از واکسن هنوز واکسن نزده‌اند.»

دریافت دهمین محموله واکسن در اردبیل
تا ۱۵ اردیبهشت امسال ۹ محموله واکسن و به بیان دیگر ۳۷ هزار و ۸۵۱ دوز واکسن به اردبیلی‌ها تحویل داده شده است. معاون بهداشتی علوم پزشکی اردبیل با بیان این موضوع می‌گوید: «محموله جدید واکسن که روز گذشته ۲۸ اردیبهشت به‌دست ما رسید، حدود ۱۳هزار دوز است که به مراکز تزریق واکسن تحویل داده خواهد شد.»

بابک نخستین با بیان این که پیش از دریافت این محموله هم موجودی واکسن در استان وجود داشت، می‌گوید: «فقط در بعضی شهرستان‎ها مانند نمین، نیر و سرعین به‌ دلیل جمعیت کمتر افراد اولویت‌دار کار واکسیناسیون پایان یافت و واکسنشان هم دیروز تمام ‌شده بود.» وی ادامه می‌دهد: «هم‌اکنون واکسیناسیون کادر درمان و افراد بالای ۸۰ سال استان پایان یافته و تزریق واکسن گروه سنی ۷۵ تا ۸۰ سال در جریان است. ۷۰ تا ۷۵ ساله‎ های استان هم هفته آینده واکسینه خواهند شد.»

فارس، همچنان در جایگاه نخست
از فارس هم خبر می‌رسد با وجود پایان موجودی واکسیناسیون، اما این استان همچنان در جایگاه نخست از نظر دوز تزریق شده در کشور است. تاکنون در مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز ۱۷۴ هزار دوز واکسن تزریق شده است و محموله جدید واکسن هم روز گذشته از سوی این استان تحویل گرفته شده است.

بنابر اعلام مهرزاد لطفی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه فرایند واکسیناسیون افراد ۷۵ سال به بالا از امروز عصر شروع می‌شود. چهارمحال و بختیاری هم البته شرایط خوبی دارد. گرچه این استان مانند فارس رتبه اول را ندارد، اما میزان تزریق واکسن در این استان بالاتر از میانگین کشوری است. رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه حدود ۲۲ هزار واکسن کرونا در استان تزریق شده است، می‌گوید: «با توجه به جمعیت استان و درصد توزیع واکسن در استان‌ها، میزان تزریق واکسن در استان از میانگین کشوری بیشتر است.»

«مجید شیرانی» می‌افزاید: «با توجه به اینکه ۲/۱ جمعیت کشور مختص به چهارمحال و بختیاری است، براساس درصد توزیع واکسن در استان‌ها تاکنون می‌بایست حدود ۱۷ هزار واکسن تزریق می‌شد، درصورتی که هم‌اکنون حدود ۲۲ هزار واکسن در استان تزریق شده است.»

موجودی صفر سمنان
در سمنان هم موجودی واکسن به صفر رسیده و رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود توضیح می‌دهد که همه ۱۱ هزار دوز واکسن تحویلی به این دانشگاه تزریق شده است. رضا چمن می‌گوید: «درصورت توزیع واکسن جدید در کشور و تحویل به علوم پزشکی شاهرود به سرعت واکسیناسیون گروه‌های هدف طبق برنامه ادامه می‌یابد.»

به‌گفته وی، ۹۰ درصد از افراد بالای ۸۰ سال زیرمجموعه این دانشگاه واکسن زده‌اند و در برخی از مراکزی که واکسیناسیون افراد ۸۰ سال به اتمام رسیده، تعدادی از جمعیت بالای ۷۵ سال هم واکسن دریافت کرده‌اند.

چمن با بیان این که تاکنون بیماران و گروه‌های خاص، جامعه پزشکی، دانشجویان مقاطع بالینی و کارورزی واکسن دریافت کرده‌اند، توضیح می‌دهد: «درصورت توزیع واکسن در کشور این دانشگاه آمادگی کامل برای اجرای هر چه تمام‌تر واکسیناسیون جمعیت تحت پوشش را دارد.»

تهران و گیلان هنوز واکسن دارند
در استان تهران هم هرچند موجودی واکسن به صفر نرسیده، اما استاندار تهران درخواست می‌کند که تخصیص واکسن به پایتخت باید با توجه به جمعیت و بیش از این باشد.
انوشیروان محسنی بندپی با اشاره به اینکه ۶۰۲ هزار دوز واکسن در اختیار تهران قرار گرفته است، از تزریق ۵/۷۲ درصدی این واکسن‌ها در استان خبر می‎دهد و می‌گوید: «روند واکسیناسیون در تهران خوب است و گرچه در هفته‌های قبل تهران نسبت به میانگین کشور پایین‌تر بود، اما ۱۰۲ هزار واکسن در اختیار استان قرار گرفته که ۵/۷۲ درصد آن تزریق شده است. البته مطالبه ما از وزارت بهداشت این است که تخصیص واکسن استان تهران به نسبت جمعیت انجام شود.»

گیلان هم واکسن در اختیار دارد و واکسیناسیون واجدان شرایط در این استان در حال انجام است. معاون درمان علوم پزشکی گیلان درباره روند دریافت واکسن این استان می‌‎گوید: «تاکنون حدود ۸ محموله واکسن کرونا به گیلان ارسال شده و در مجموع ۱۱۰ هزار دوز واکسن به گیلان اختصاص یافته است.»

آبتین حیدرزاده می‌افزاید: «حدود ۸۵ هزار نفر واکسینه شده‌اند و ۲۵ هزار نفر هر دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.»

به‌گفته او، کمبودی در زمینه واکسن کرونا وجود ندارد و هربار موجودی رو به اتمام باشد از تهران ارسال می‌شود.

واکسیناسیون در اصفهان متوقف نشد
اصفهان هم مانند همه استان‌ها در انتظار محموله جدید واکسن است. روند واکسیناسیون در این استان متوقف نشده و بنابر اعلام دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکنون واکسیناسیون بیش از ۱۶۰ هزار نفر در این استان انجام شده است. در آذربایجان‌شرقی هم روال به همین ترتیب است و بنابر اعلام مدیرگروه پیشگیری از بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی تبریز تاکنون ۱۲۰ هزار نفر در استان در گروه‌های مشمول و اولویت‌دار، واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

سیمین خیاط‌زاده توضیح می‌دهد که واکسیناسیون سالمندان بالای ۷۵ سال استان از این هفته آغاز شده است و حدود ۶۲ درصد آنها علیه کرونا واکسینه شده‌اند. همچنین ۸۵ درصد سالمندان بالای ۸۰ سال استان تاکنون واکسینه شده‌اند و این روند همچنان ادامه دارد.

به‌گفته وی، واکسیناسیون گروه‌های اولویت‌دار استان در مقابل کرونا با موفقیت پیش می‌رود و تاکنون مشکلی در این زمینه وجود نداشته است.

سرعت واکسیناسیون چند برابر می‌شود
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز گذشته در سفر به خراسان رضوی با اشاره به سند ملی واکسیناسیون اعلام کرده بود که هم‌اکنون میزان تزریق واکسن‌ در کشور روزانه ۱۷۰ هزار دوز است که به‌زودی این رقم به ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار دوز خواهد رسید. سعید نمکی گفته بود که با در دسترس قرار گرفتن واکسن‌های ملی سرعت واکسیناسیون تا تابستان چند برابر می‌شود و تا پیش از پایان سال ۱۴۰۰ ایران جزو نخستین کشورهایی خواهد بود که واکسیناسیون کووید- ۱۹ را کامل خواهد کرد. این گفته‌های نمکی در شرایطی اعلام می‌شود که استان‌ها در فاصله میان رسیدن محموله‌های جدید در فرایند واکسیناسیون با وقفه روبه‌رو هستند و همین موضوع موجب شده زمان واکسیناسیون گروه‌های سنی در اولویت با تأخیر چند روزه همراه باشد.

براساس آخرین اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا روز گذشته سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت مجموعاً ۲ میلیون و ۱۶۳ هزار و ۶۴۱ نفر دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. همچنین ۴۰۷ هزار و ۵۱۹ نفر دوز دوم واکسن را دریافت کرده‌اند. با احتساب این تعداد مجموع دوزهای واکسن تزریق شده در کشور به شمار ۲ میلیون و ۵۷۱ هزار و ۱۶۰ مورد رسید این تعداد دوز واکسن تزریقی به‌طور تقریبی معادل ۱/۳ درصد جمعیت کشور است.

بهبود فرآیند توزیع واکسن در کشور
سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره روند توزیع واکسن در کشور می‌گوید: «روند توزیع و تزریق واکسن تابعی از فرآیند تحویل واکسن است. واکسن‌ها به محض ورود به کشور برچسب‌گذاری و در شبکه بهداشت توزیع می‌شود و عملا با ارتقای فرآیند توزیع در هفته‌ها و ماه‌های اخیر کندی توزیع یا تاخیر در تحویل را شاهد نیستیم.» کیانوش جهانپور می‌افزاید:‌ «ممکن است با توجه به فراز و فرودهای تامین واکسن گاهی به صورت موقتی در تحویل واکسن به برخی استان‌ها تاخیر اتفاق بیفتد، اما این تاخیر اتفاق رایجی نیست و به طور کلی از این نظر دغدغه‌ای وجود ندارد.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
0
0
پس واکسن ایرانی چی شدچراانقدرکندکارپیش میره فقط حرف
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین