کد خبر: ۷۰۹۹۸
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۱:۵۷

اینترنت و قطعی های پیاپی آن در ایران

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: در هفته های اخیر شاهد سرعت بسیار پایین و قطع اینترنت در بسیاری از نقاط دنیا از جمله ایران بودیم . موضوع قطع اینترنت از این قرار بود كه ظاهرا آسیب ‌دیدن دو كابل زیردریایی در مدیترانه كه دو هفته پیش رخ داد به قطع دسترسی به اینترنت در برخی از كشورهای خاورمیانه و هند منجر شد و قطعی كابل زیردریایی فالكون متعلق به شركت مخابراتی هندی فلگ در 65 كیلومتری دوبی و در ناحیه‌ای بین امارات متحده‌عربی و عمان در خلیج فارس در این موضوع بی‌تاثیر نبوده‌اند. 

شركت تعمیراتی كابل زیر دریایی در نهایت لنگر كشتی 6 تنی را عامل اصلی قطعی كابل زیردریایی و قطعی اینترنت 83 میلیون كاربر اعلام كرد. 

استفان بكرت، یكی از كارشناسان موسسه تل جغرافی نیز در بررسی كارشناسی خود خرابی كابل توسط فرد یا افرادی را رد نكرد و گفت: " اگر كسی بخواهد این كابل را قطع كند می تواند اما در حال باید به وسیله لنگر یك كشتی این كار را انجام دهد". 

بكرت گفت: از آنجا كه ارتش آمریكا از این كابل های زیردریایی برای كنترل ترافیك اینترنتی و سرورهایش استفاده می كرد این احتمال می رود كه عده ای از روی قصد این كار را كرده باشند. 

بر اساس گزارش منتشر شده این كابل آسیب دیده 8.3 كیلومتری 60 میلیون کاربر را در هند، 12 میلیون را در پاكستان، 6 میلیون را در مصر و 4.7 میلیون كاربر را در عربستان صعودی تحت تاثیر قرار داده است.
 
این بار اولی نیست كه یكی از كابل‌های اصلی توسط لنگر كشتی قطع می‌شود و كاربران را در این حوزه تحت پوشش دچار مشكل می‌كند.
 
پس از این اتفاق كاربران ایرانی نیز شاهد افت شدید سرعت اینترنت شدند، این در حالی است كه آثار این قطعی برای كشورهای دیگری چون مصر، ایتالیا، فرانسه، عراق، لبنان، تركیه، هند و ... كه ارتباط آنها از طریق این كابل برقرار می‌شد بسیاردقیق‌تر بود.
 
دولت‌های مذكور به سرعت و پس از ایجاد اختلا‌ل اقدام به برقراری ارتباط از طریق راه‌های ارتباطی جایگزین چون ماهواره كردند اما مسئولین شركت ارتباطات زیرساخت كه متولی اصلی اینترنت و خطوط ارتباطی دیتای كشور است، كندی و قطعی اینترنت كشور را ناشی از كنجكاوی مردم برای بررسی وضعیت اینترنت می‌داند! در حالی كه گزارش سایت‌های معتبر جهانی حاكی از دسترسی ایران به اینترنت در حد صفر است.
 
از طرفی دیگر شركت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی در پاسخ به كاربران ناراضی موضوع قطع فیبرنوری را به عنوان عامل افت سرعت شبكه عنوان می‌كنند.
 
در همین رابطه رئیس روابط‌عمومی‌شركت ارتباطات زیرساخت می‌گوید كه چهارSTM1 مانع تاثیر قطعی در اینترنت كشور شده و عنوان نمودن برخی مطالب مبنی بر اختلا‌ل در اینترنت كشور در اثر حادثه دریای مدیترانه كذب است. (!!) اما نكته جالب‌توجه و ظریفی در صحبت‌های این مقام مسئول وجود دارد اینكه وی در ادامه اظهارنظر خود عنوان می‌كند كه قطعی و اختلا‌ل در اینترنت دارای دلا‌ئل بسیاری است. همان دلیلی كه حداقل دو ماه است كاربران را با مشكلا‌ت عمده ناشی از پایین بودن شدید سرعت اینترنت روبرو كرده است. 

رئیس كمیسیون اینترنت سازمان نظام‌صنفی رایانه‌‌ای تهران می‌گوید: بارها بر این موضوع تاكید كرده‌ایم كه برخلا‌ف اصل 44 قانون اساسی مبنی بر خصوصی‌سازی، دولت بایدGateway را در اختیار خود بگیرد و این در حالی است كه در شرایط فعلی مخابرات خرید اینترنت از خارج كشور را به دست گرفته و در این زمینه فعالیت می‌كند.
 
ناصرعلی سعادت اظهار می‌كند: كم‌فروشی مخابرات در ارائه‌خدمات مرتبط با اینترنت، كاهش سرعت و كیفیت را در این سرویس موجب شده است. به طور مشخص فعلا‌ امكانات اینترنت كشور همه یك منشاء داشته و آن مخابرات است اما مخابرات كشور در حال حاضر جوابگوی نیاز فعلی در این زمینه نیست و هر روز سرعت اینترنت پایین آمده است و تمام شركت‌ها در این زمینه با مشكل مواجهند و شكایت دارند. به گفته‌وی كیفیت پهنای باندی كه مخابرات بهISP وISDP ها فروخته، حداقل 30 تا 40 درصد پایین‌تر از میزان پهنای باندی است كه به آن‌ها فروخته شده است. 

سعادت در پایان می‌افزاید: «در پروتكلIP یكسری بسته‌های اطلا‌عاتی وجود دارد و وقتی ارتباط اینترنتی برقرار می‌شود بسته‌ها در این ارتباط ارسال می‌شود كه در بعضی مواقع و در بعضی جاها به دلیل تاخیر و سرعت كم ممكن است این اطلا‌عات به مقصد نرسد; استانداردهایی برای این موضوع وجود دارد; به عنوان مثال اگر از 100 بسته 20 بسته‌آن ارسال نشود این سرویس استاندارد نبوده و در جهان قابل فروش نیست و این در حالی است كه این میزان در كشور ما بیشتر است.»
 
و اما جالب است بدانید ارتباط كشور ما از چندین نقطه تركیه، بندر فجیره، كویت و ... برقرار می‌شود، پس این اتفاق نمی‌توانست عامل اصلی این افت سرعت و اختلا‌ل باشد. قطعی كابل مذكور نیز نهایتا بیش از 2 تا 3 روز نمی‌توانست اینترنت كشور را دچار اختلا‌ل كند. این در حالیست که فقط 10 تا 15 درصد ارتباط كشور از طریق كابلی كه قطع شد برقرار می‌شود. 

درآخر،آسوشیتدپرس، اعلام كرد كه مشكل قطعی كابل زیر دریایی فالكون به طول 56 كیلومتر در خلیج فارس و شمال دوبی و همچنین مشكل كابل اروپا- آسیایی فلگ به طول 8.3 كیلومتر كه اسكندریه را به پالرمو وصل می كرد به طور كامل برطرف شده است و بار اضافی كه بر دوش اینترنت اروپا و آسیا بود برداشته شد. 

تعمیر این صدمه دیدگی حدود 11 روز به طول انجامید و در طول این 11 روز دو كشتی تعمیراتی در مصر و خلیج فارس كار تعمیر را بر عهده داشتند.

استفاده از اینترنت با سرعت بالا‌ و كیفیت مناسب حق هر ایرانی است. چرا سرعت اینترنت پرسرعت در كشوری مانند كره‌جنوبی 500 برابر سرعت اینترنت معمولی در ایران است كه برای آن پول هم پرداخت می‌كنیم ؟؟

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین