کد خبر: ۷۱۰۱۸۹
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۹

آتش سوزی در کارخانه تولید رنگ پرندک؛ از بروز یک فاجعه جلوگیری شد

بروز حریق در یکی از کارخانه های تولید رنگ واقع در شهرک صنعتی پرندک از توابع زرندیه ممکن بود با سرایت به واحدهای مجاور که عمدتا در حوزه صنایع شیمیایی فعال هستند به فاجعه منجر شود اما تلاش مدیریت بحران شهرستان و آتش نشانان مانع از آن شد.
آتش سوزی در کارخانه تولید رنگ پرندک؛ از بروز یک فاجعه جلوگیری شد
آفتاب‌‌نیوز :

حوالی ساعت ۲۱ شب گذشته خبر بروز آتش سوزی در کارخانه تولید رنگ و مواد شیمیایی مکث شهرک صنعتی پرندک به آتش نشانی این شهر اعلام شد و دامنه و حجم آتش به گونه ای بود که نه تنها از شهرستان ساوه و شهرهای مجاور مانند زاویه و مامونیه بلکه با هماهنگی مدیریت بحران استان تهران هم نیروهای کمکی از رباط کریم و پرند برای مهار آن اعزام شدند.

فرماندار زرندیه در این خصوص گفت: در ساعت ۲۱ شب گذشته این واحد دچار حریق شد و در کمترین زمان ممکن نیروهای آتش نشانی شهرداری پرندک در صحنه حضور یافتند.

«سیامک سلیمانی» افزود: به دلیل وجود مواد اشتعال زا و شیمیایی در این کارخانه بر حجم آتش هر لحظه افزوده شد و ناگزیر شدیم از شهرهای ساوه، زاویه، مامونیه، رباط کریم، پرند و حتی شهرک صنعتی شمس آباد کمک بگیریم.

وی گفت: برای دریافت کمک بیشتر با مدیریت بحران استان تهران هماهنگی های لازم به عمل آمد.

سلیمانی از زحمات آتش نشانان قدردانی کرد و گفت: خطر بزرگتری که وجود داشت، سرایت شعله ها به کارخانه های مجاور بود زیرا شهرک صنعتی پرندک در اصل یک زون شیمیایی محسوب می شود و اگر این واحدها دچار حریق می شدند در نوع خود فاجعه ای رخ می داد.

فرماندار زرندیه اظهار داشت: همه تحهیزات، دستگاه‌ها و مواد انبار شده این کارخانه تولید رنگ در آتش سوخت و بر اساس برآوردهای اولیه افزون بر ۵۰ میلیارد ریال خسارت وارد شده که هنوز این رقم قطعی نیست و باید منتظر گزارش نهایی در این خصوص باشیم.

وی گفت: نگرانی عمده ما در حادثه شب گذشته این بود که مخازن این کارخانه دچار حریق نشود و آتش به واحدهای مجاور که عمدتا در کار تولید مواد شیمیایی هستند سرایت نکند که با تلاش نیروهای فداکار آتش نشان پس از حدود چهار ساعت مهار شد.

در همین رابطه شهردار پرندک نیز گفت: پس از اعلام اولیه خبر بروز حریق در کارخانه مورد اشاره، به سرعت نیروها و تجهیزات آتش نشانی شهرداری به محل اعزام شدند اما دامنه و حجم آتش سبب شد که از دیگر شهرها کمک بگیریم.

«علی مددی» افزود: در مجموع بیش از ۲۰ خودروی آتش نشان برای مهار این آتش سوزی فعالیت داشتند و خوشبختانه در ساعت ۳۰ دقیقه بامداد امروز مهار شد.

وی گفت: در مجاورت این کارخانه واحدهایی قرار دارند که دارای مخازن چند هزار لیتری روغن و بنزین بودند و تعدادی از خودروهای آب پاش را مامور خنک نگه داشتن این مخازن کردیم تا دچار حریق نشوند.

شهردار پرندک گفت: نیروهای آتش نشانی پرندک حتی بعد از مهار آتش سوزی این کارخانه تا ساعت ۶ و نیم صبح در محل حضور داشتند و به دلیل ریخته شدن تینر در کانالهای اطراف و مشتعل شدن آن و همچنین شعله ور شدن موردی، اقدام به خاموش کردن لکه ها کردند تا از سرایت به سایر کارخانه ها جلوگیری شود.

شهردار پرندک گفت: شدت و حجم آتش سوزی به گونه ای بود که حتی به فرماندار زرندیه که از ابتدای حادثه تا پایان حضور داشتند پیشنهاد استفاده از بالگرد را مطرح کردیم اما تلاش نیروهای حاضر در محل به بار نشست و پس از چند ساعت بالاخره موفق به مهار آن شدیم اما این کارخانه با تمام مواد و محصولات موجود از بین رفته است.

مددی اظهار کرد: تلاش همکاران ما در واحدهای آتش نشانی شهرهای پرندک، ساوه، مامونیه، زاویه، پرند و رباط کریم ستودنی بود.

به گفته او هنوز در مورد علت قطعی بروز این حادثه نمی توان اظهار نظر کرد و باید منتظر تکمیل تحقیقات و گزارش نهایی بمانیم.

وی تاکید کرد: این حادثه هیچگونه تلفات جانی به همراه نداشت.

زرندیه با ۷۰ هزار نفر جمعیت از مناطق صنعتی استان مرکزی به حساب می آید و ۳۲۰ کارخانه در قالب شهرک های صنعتی مامونیه، زاویه و پرندک با اشتغال ۱۸ هزار نیروی کار در این شهرستان فعالیت می کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین