کد خبر: ۷۱۰۲۸۰
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۲

چرا برخی ورزشکاران دچار مرگ ناگهانی می‌شوند؟

گفته می شود اولین مرگ ناگهانی که در تاریخ ورزش ثبت شده به حدود 2500 سال قبل بر می گردد. زمانی که یک دونده ماراتن یونانی پس از طی مسافت 42 کیلومتری بین دشت ماراتن و آتن ناگهان مرگ او را در آغوش گرفت.
چرا برخی ورزشکاران دچار مرگ ناگهانی می‌شوند؟
آفتاب‌‌نیوز :

از آن زمان تاکنون چنین حوادثی در تاریخ ورزش بسیار تکرار شده و گاهی وقتی چشمانمان زل زده به مسابقاتی است که از قاب تلویزیون پخش می شود، ناگهان تصویری دردناک را می بینیم‌، ورزشکاری که به یکباره به حالت بیهوش روی زمین می افتد و کادر پزشکی مسابقات او را سریع بیرون می برند و بعد هم خبر می رسد که دچار مرگ ناگهانی شده است‌.

شاید برای خیلی ها سوال باشد که علت مرگ ناگهانی این ورزشکاران چیست؟

دکتر امید قادری رئیس هیات پزشکی ورزشی استان کرمانشاه در گفت و گو با ایسنا، در این باره چنین توضیح داد: تاکنون پیش آمده که ورزشکارانی حین انجام مسابقه دچار مرگ ناگهانی می شوند، درحالی که از قبل هیچ بیماری زمینه ای برای آنها کشف نشده است و معمولا بررسی های پزشکی که در این خصوص انجام شده حاکی از آن است که بیشترین علل اینگونه مرگ ها وجود یک عامل ژنتیکی یا یک عامل زمینه ای بیماریهای قلبی در فرد ورزشکار بوده و به این دلیل دچار مرگ ناگهانی شده است.

رئیس هیات پزشکی ورزشی کرمانشاه افزود: مشکلاتی که در بطن قلب وجود دارد، بیماریهای خونی مثل کم خونی های داسی شکل، مشکلات در عروق اصلی قلب، بزرگی قلب که زمینه های ارثی دارد و وجود برخی عفونت ها می تواند عوامل اصلی مرگ های ناگهانی در ورزش باشند.

وی در خصوص راه‌های پیشگیری از چنین حوادثی هم گفت: مرگ‌های ناگهانی در ورزش در افراد زیر 35 ساله کمتر اتفاق می‌افتد و بیشتر برای افراد بالای 50 ساله است، بنابراین افراد ورزشکاری که در این محدوده سنی قرار دارند باید یک دوره معاینه ورزشی توسط پزشک دوره دیده حوزه ورزش داشته باشند و انواع تست های ورزشی را انجام دهند.

قادری تاکید کرد: غربالگری ورزشی کلیه ورزشکاران توسط پزشکان ورزشی کمک می کند تا زمینه های اختلال ژنتیکی را بین آنها تشخیص داده و به آنها کمک کرد.

وی اضافه کرد: البته مواردی هم در مرگ های ناگهانی در ورزش داریم که بدلیل ضربات ناشی از ورزش های پر برخورد و در رشته های توپی مثل فوتبال، والیبال و ...رخ می دهد که باعث آسیب رسانی به قلب می شود، بنابراین در چنین رشته هایی لازم است ورزشکاران تجهیزات حفاظتی را متناسب با رشته خود به همراه داشته باشند.

رییس هیات پزشکی ورزشی کرمانشاه در پایان اظهار کرد: هرچند ورزش یک اقدام مفید برای بدن است، اما همین اقدام بدون توجه به وضعیت جسمانی فرد و توصیه های پزشکی می تواند خطرساز باشد و لازمه پیشگیری از آن هم این است که ورزشکاران قبل از اینکه وارد دوره حرفه ای ورزش شوند، از طریق پزشک ورزشی مورد معاینه قرار گیرند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین