کد خبر: ۷۱۰۳۵۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۱

باسوادترین استان کشور کدام است؟

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش مازندران در اولین گردهمایی مشترک مدیران حوزه ستادی سازمان سوادآموزی کشور مازندران را باسوادترین استان کشور معرفی کرد.
باسوادترین استان کشور کدام است؟
آفتاب‌‌نیوز :

داود تقی‌نیا در اولین گردهمایی مشترک مدیران حوزه ستادی سازمان با معاونین سوادآموزی استانها در سال ۱۴۰۰ بصورت ویدیوکنفرانس برگزار شد،گفت: استان مازندران طی سرشماری سال ۱۳۹۵ با ۹۷.۶۳ درصد، رتبه نخست باسوادی کشور را در گروه هدف ۱۰- ۴۹ سال را به خود اختصاص داده است. و بر اساس آخرین آمار ارائه شده و آمار برآوردی پایان سال ۱۳۹۹ ، باسوادی گروه هدف ۱۰-۴۹ سال سال استان مازندران ۹۹.۱۵ درصد گزارش شده است.

وی با تاکید بر اینکه شاخصه توسعه کشورها با میزان سواد مردم سنجش می‌شود، افزود: بیش از ۲۲ میلیون نفر از ابتدای انقلاب تاکنون باسواد شده‌اند و در این رابطه سه نکته مهم در حوزه عملکردی و وضعیت سواد استان قابل توجه است که به شرح زیر است:

۱-دامنه اختلاف باسواد ترین شهرستان استان با پایین ترین باسوادی شهرستان تنها ۲/۱ است( قائم شهر- گلوگاه) در صورتی میانگین کشوری ۱۷ درصد

۲- اختلاف باسوادی زنان و مردان در استان (۰/۷) بوده و میانگین کشوری ۲/۷ گزارش شده است.

۳ - اختلاف باسوادی مناطق شهری و روستایی در استان۱/۹ و میانگین کشوری ۷/۱ گزارش شده است.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران اضافه کرد: نسبت به جمعیت زنان باسواد در سال ۵۵ با ۳۴.۸ درصد و در سال ۹۵ با ۸۵.۴ درصد بیانگر رشد ۴۲درصدی است. و باسوادی مناطق روستایی نسبت به جمعیت روستایی در سال ۵۵ با ۳۸.۱ درصد و در سال ۹۵ به ۸۰ درصد که بیانگر رشد۴۲ درصدی است ابزار خوشنودی کردند. شایان ذکر است: در گروه سنی ۶ ساله و بالاتر در سال ۵۵ با ۴۸.۵۸ درصد و در سال ۹۵ با ۸۸.۷۱ شاهد رشد ۵۱ درصدی بودیم.

وی تصریح کرد: استان مازندران طی سرشماری سال ۹۵ با ۹۷.۶۳ درصد رتبه نخست باسوادی کشور را گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال کسب کرد، اظهار کرد: در این زمینه براساس آخرین امار و براورد انجام شده در پایان سال ۹۸ باسوادی گروه هدف ۱۰ تا ۴۹ استان ۹۸.۸ درصد بوده که کمترین دامنه تغییرات باسوادی بین شهرستانی برابر آخرین آمار دریافتی مربوط به قائمشهر با ۹۸.۶۸ درصد و بالاترین مربوط به گلوگاه با ۹۶.۵۰ درصد که این اختلاف ۲.۱ درصدی در مقایسه با میانگین کشوری ۱۷ درصد نشان‌دهنده اهمیت موضوع است.

این مقا مسئول یادآور شد: اختلاف باسوادی مردان و زنان در استان۷ دهم درصد بوده درحالی‌که میانگین کشوری اختلاف باسوادی ۲.۷ درصد است، همچنین باسوادی مناطق روستایی نسبت به جمعیت روستایی در سال ۵۵ ، ۳۸.۱ درصد در سال ۹۵ به ۸۰ درصد رسیده است.

اختلاف باسوادی ۱.۹ درصدی مناطق شهری و روستایی در استان

تقی نیا با اشاره به اهمیت موضوع اختلاف سطح سواد مناطق شهری و روستایی، تصریح کرد: موضوع مهم دیگر اختلاف باسوادی مناطق شهری و روستایی در استان ۱.۹ درصد بوده درحالی‌که میانگین کشوری ۷.۱ درصد است همچنین براساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن تعداد جمعیت بی‌سواد در استان ۴۹ هزار و ۸۰۵ است و با استمرار فعالیت‌ها و تلاش همکاران عرصه سوادآموزی در سطح استان طی سال‌های ۹۵ تا ۹۸، ۷هزار و ۲۶۷ نفر باسواد شدند.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران افزود: باتوجه به اینکه آمارهای سرشماری خوداظهاری بوده و مبتنی بر واقعیت نبوده با سازوکارهای نظارتی موجود و راست‌آزمایی گروه هدف ۱۰ تا ۴۹ سال بخشی نیز از حیث باسوادبودن، آموزش ناپذیر بودند از جمله چندمعلولیتی، خروج از گروه سنی، فوتی که از آمار اولیه کاسته شد.

تقی‌نیا با اعلام اینکه آموزش بزرگسالان جامعه هدف کاملا رایگان است، خاطرنشان کرد: اقلام کتب و لوازم التحریر نیز به‌صورت کاملا رایگان در اختیار سواداموزان جامعه هدف قرار می‌گیرد با این وجود یکی از مهم‌ترین چالش‌های ما در حوزه سوادآموزی این است که خدمات ما در آموزش بزرگسالان عرضه‌محور بوده و تقاضامحور نیست و در آموزش بزرگسالان تقاضا کم است.

وی با اشاره به اینکه تا سال ۹۹، ۱۲۳ سوادآموز این استان موفق به گذراندن تحصیلات دانشگاهی شده‌اند، ادامه داد: از این تعداد ۲۴ نفر معلم و یک نفر استاد دانشگاه است وی همچنین دارا بودن حداقل مدرک فوق دیپلم و صلاحیت حرفه‌ای و اخلاقی را برای آموزش‌دهندگان سوادآموزی لازم دانست و با بیان اینکه محدودیت برای به‌کار گرفتن آنان رشته وجود ندارد، گفت: البته در حال حاضر آموزش‌دهنده جدید پذیرش نمی‌شود و در مازندران همین ۲۰۰۰ آموزش‌دهنده که کد فعال دارند، با ما همکاری می‌کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
United States of America
|
۱۵:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
0
4
همین امار نشانگر عمق فاجعه است، یعنی از هر ده نفر جمعیت بالغ دونفر حتی نمیداند الف گرد است یا دراز و اسم خودش را هم نمیتواند بنویسد، این در حالیست که کشورهای همسایه عربی که تا سه دهه پیش امار باسوادیشان تقریبا صفر بود اکنون مدتهاست بیسوادی را ریشه کن کرده اند. البته در کنار سو مدیریت یکی از دلایل اصلی مشکلات ایران رشد بی رویه جمعیت می باشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
1
1
کشور مازندران را باسوادترین استان کشور یاد کرد!!
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین